כביש המנהרות המשודרג (צילום: באדיבות חברת מוריה)
כביש המנהרות המשודרג (צילום: באדיבות חברת מוריה)

אחרי 6 שנים ועם הקדמה משמעותית בלוח הזמנים: השער הדרומי לירושלים נפתח במלואו

כמיליארד שקלים הושקעו בפרויקט הכפלת כביש המנהרות, כביש 60, והבוקר, לאחר 6 שנות עבודה וכשמונה חודשים לפני המועד המתוכנן - הוא נפתח לתנועה מלאה. האם זה מה שיפתור את העומסים לבאים והנכנסים בשערי העיר?

פורסם בתאריך: 10.7.24 08:32

הכביש הוכפל, עכשיו צריך רק לבחון האם באמת נפתרת בעיית עומסי התנועה: כביש 60, כביש המנהרות, נפתח הבוקר, רביעי (10.7) במלואו – זאת אחרי שהסתיים הפרויקט הגרנדיוזי של הכפלת הכביש, שנמשך במקטעים וארך כשש שנים.

עם השלמת הכביש ופתיחתו המלאה לתנועת כלי רכב, כשמונה חודשים לפני המועד המתוכנן, ירושלים מתהדרת בכניסה חדשה ונוחה מכיוון דרום.

כפי שפורסם לא אחת ב"כל העיר", הפרויקט, שבו הושקעו כאמור כמיליארד שקלים, כלל את שדרוג המנהרות הקיימות, הוספת שתי מנהרות חדשות (ולכן השם – הכפלת כביש 60 – והקמת גשר חדש במקביל לגשר הקיים. הכביש המחודש כולל שתי מנהרות באורך של כ-900 מטרים כל אחת במקטע הדרומי (לכיוון ירושלים), ושתי מנהרות באורך של כ-300 מטרים כל אחת במקטע הצפוני (לכיוון גוש עציון), עם שני נתיבי נסיעה דו-מסלוליים. בין המנהרות מחברים שני גשרים באורך של כ-360 מטרים עם שני נתיבים דו-מסלוליים. לצד בניית המנהרות החדשות, שודרגו גם המנהרות הוותיקות והגשר הקיים.


כביש המנהרות המשודרג (צילום: באדיבות חברת מוריה)

כביש המנהרות המשודרג (צילום: באדיבות חברת מוריה)


המנהרות כוללות נתיב תחבורה ציבורית (נת"צ) שיופעל במתכונת נת"צ מתחלף, בהתאם לעומסי התנועה המשתנים. בשעות הבוקר, ישמש הנתיב כעורק כניסה לעיר ירושלים מגוש עציון; ובשעות אחר הצהריים יתחלף כיוון הנסיעה בנת"צ, לכיוון גוש עציון. יחד עם זאת, במשרד התחבורה ובעיריית ירושלים מדגישים כי המתווה הסופי להפעלת הנת"צ ייקבע בקרוב.

שדרוג הכביש בוצע במסגרת מיזם משותף של משרד התחבורה ועיריית ירושלים ובביצוע של החברה העירונית מוריה. הבאים והיוצאים מירושלים ייהנו מעתה מכביש חדיש, בטיחותי ומשודרג, אשר יקל משמעותית על עומסי התנועה באזור.


כביש המנהרות המשודרג (צילום: באדיבות חברת מוריה)

כביש המנהרות המשודרג (צילום: באדיבות חברת מוריה)


 

 

"מדובר במגה-פרויקט של שדרוג והרחבת כביש המנהרות, הפותח את שער הכניסה הדרומי לירושלים, ומחבר אותה ליישובי גוש עציון, קריית ארבע, אפרת, בית"ר עילית וחברון", מתדהרת שרת התחבורה מירי רגב. "מדובר בפרויקט בעל חשיבות אסטרטגית ותחבורתית, ביטחונית ובטיחותית גם יחד. הגיע הזמן שתושבי 'עוטף ירושלים' ייהנו מנסיעה נוחה ובטוחה בדרכם לבירה, שבה רבים מהם עובדים, לומדים, צורכים שירותים ומבלים".


כביש המנהרות המשודרג (צילום: באדיבות חברת מוריה)

כביש המנהרות המשודרג (צילום: באדיבות חברת מוריה)


ראש העיר משה ליאון מוסיף: "עיר הבירה עוברת בשנים האחרונות מהפכה של ממש בתחום התשתיות, הבאה לידי ביטוי לא רק בפיתוח העיר עצמה, אלא גם בפיתוח דרכי הגישה אליה. גם ההגעה לעיר הופכת לנוחה יותר ובטוחה יותר. עוד פרויקט ענק מאחורינו ורבים עוד לפנינו. כי כל הדרכים מובילות לירושלים".

מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן: "השלמנו היום פרויקט גדול ומורכב, בשיתוף פעולה פורה עם עיריית ירושלים וחברת מוריה, לרווחת כל תושבי העיר והבאים בשעריה. למרות שהפרויקט בוצע בתקופה קשה ותחת אילוצים ביטחוניים ובעיות כוח אדם עקב המלחמה, מנהלי הפרויקט, הקבלנים והעובדים השקיעו את כל המאמצים והשלימו את הפרויקט במועד ובתקציב שנקבע. ממזרח וממערב, מצפון ומדרום, אנו פותחים כניסות חדשות ומשודרגות לירושלים, כפי שמגיע לבירת הנצח של ישראל – וכך נמשיך גם בעתיד".


כביש המנהרות המשודרג (צילום: באדיבות חברת מוריה)

כביש המנהרות המשודרג (צילום: באדיבות חברת מוריה)


מנכ"ל חברת מוריה גלעד בר אדון: "פרויקט הכפלת המנהרות הינו פרויקט ייחודי ומשמעותי עבור תושבי ירושלים, גוש עציון והסביבה. לצורך הקמת המנהרות החדשות, בוצעו עבודות הנדסיות מורכבות בסמיכות למנהרות הקיימות הפעילות בהן הייתה תנועה תחבורתית זורמת. חברת מוריה גאה לפתוח לתנועה את כלל נתיבי הנסיעה הפרטיים בפרויקט בהקדמת לוחות הזמנים, ולהנגיש לציבור הנוסעים מנהרות חדשות, משודרגות ובטיחותיות. פרויקט הכפלת המנהרות מהווה שדרוג הכניסה הדרומית לעיר, אשר מצטרף לשורת הפרויקטים שהחברה מבצעת במהלך השנים האחרונות המשנים את פניהן של כל הכניסות לירושלים".

 

תגובות

3 תגובות
3 תגובות
  1. הנוסע

    כידוע, כל שיפור תחבורתי והוספת נתיבים שמיועדים לתחבורה פרטית ייסתמו עד מהרה בגלל ביקוש כבוש ובגלל ביקוש מושרה. כך כמשל התועלת מהוספת נתיבים לכביש 1 נגוזה ברובה (אם כי כיום הפקקים נדדו לקטע שבין מחלף בן שמן לשער הגיא).

    הפתרון הוא בעיקר הקמת מסלולי תחבורה ציבורית, בלי להתנצל ובלי להתפשר.

  2. בני

    האם גם אותו יסגרו בהמשך להתקנת כל מיני מערכות כמו מנהרת שזר או שטרחו להתקין כל הנדרש מראש.

  3. הנאשם לכלא

    מיותר להפליא, במקום עוד כבישים יש להשקיע אך ורק בתח"צ, בדגש על רכבות. גם ככה המנהרה הזאת תיסתם בתוך זמן קצר.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר