בית החולים ביקור חולים (צילום: DMY, CC BY 3.0, מתוך ויקיפדיה)
בית החולים ביקור חולים (צילום: DMY, CC BY 3.0, מתוך ויקיפדיה)

סיבוב הפרסה של עיריית ירושלים: אישרה סופית את סגירת בית החולים ביקור חולים

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אישרה לפני כשלוש שנים את תוכנית הבנייה במתחם ביקור חולים במרכז העיר, אך התנתה זאת בהשארת בית היולדות שהופעל על ידי שערי צדק. אולם מחר, רביעי, חוזרת התוכנית אל הוועדה שצפויה לאשר אותה בלי בית היולדות. יו"ר הוועדה, סגן ומ"מ ראש העיר אליעזר ראוכברגר: "משרד הבריאות מתעקש שאין בית יולדות בלי בית חולים"

פורסם בתאריך: 9.7.24 22:17

סופו של עידן – ביום רביעי האחרון, 10.7.2024, אישרה ועדת התכנון בעיריית ירושלים את התוכנית להריסת בית החולים ביקור חולים, כולל בית היולדות שפעל בו עד לפני כשנתיים (ונסגר לאחר ששריפה פרצה במתחם).

יש לציין כי לפני כשלוש שנים, בספטמבר 2021, בדיון הקודם בתוכנית, הוועדה המקומית התנתה את האישור לבנייה במתחם שערי צדק בהשארת בית יולדות, בטענה כי הוא משמש את המגזר החרדי שמתגורר בקרוב וכי הוא שירת אלפי נשים שילדו בו.

אלא שבחודש מאי האחרון אושרה התוכנית ללא בית החולים בוועדת התכנון המחוזית בראשות שירה תלמי בבאי. בהחלטה מצוין כי נשקל נושא השארת בית החולים/בית היולדות ביקור חולים – אך הוחלט לאשר את התוכנית המלאה, כשחברי הוועדה מסבירים זאת בהתנגדות נחרצת של משרד הבריאות בהשארת בית יולדות ללא בית חולים שנמצא בסמוך.

כנגד החלטת המחוזית לבטל את בית החולים, הוגשה עתירה של עמותת 'ירושלים שקופה', שטענה בין היתר כי על עיריית ירושלים, כמחזיקת חלק מהבעלות על המגרש, להיות חלק מהתוכנית – ולאור התנגדות הוועדה המקומית יש לפסול את ההחלטה.

בוועדה המחוזית התייחסו לכך באישור הסופי וקבעו כי "להסרת כל ספק, הוועדה מורה כי יצורף לתיק התוכנית החלטתה של הוועדה המקומית בדבר הצטרפותה כמגישת התוכנית", וכך היא גלגלה בחזרה את התוכנית לפתחה של ועדת התכנון העירונית.

בראש ועדת התכנון של עיריית ירושלים עומד סגן ומ"מ ראש העיר אליעזר ראוכברגר (דגל התורה), שהיה זה שיזם ודחף את השארת בית החולים/בית היולדות במתחם, לאור השירות שהוא נתן לאלפי נשים חרדיות. הדבר נעשה בעידוד ובתמיכה של מחזיק תיק הבריאות העירוני חיים אפשטיין (הפלג הירושלמי), שגם הנחיצות למגזר שאותו הוא מייצג ברורה.


בית החולים ביקור חולים (צילום: DMY, CC BY 3.0, מתוך ויקיפדיה)

בית החולים ביקור חולים (צילום: DMY, CC BY 3.0, מתוך ויקיפדיה)


 

 

ומה אומרים אותם התושבים? יואלי'ש קרויס, תושב מאה שערים שלו נולדו 18 ילדים בביקור חולים (שעל כל אחד מהם הוא שילם דמי לידה בסך כ-9,000 שקלים מאחר והוא מסרב להיות רשום בביטוח הלאומי), מוסר: "עד כמה אירוני לראות שיו"ר הוועדה המקומית, שהוא נבחר ציבור חרדי, שעומד בראש הסיעה החרדית הכי גדולה בבירה – אשר בין היתר מתיימרת לייצג את האינטרסים של התושב החרדי – מעלה בכלל את הנושא לסדר היום לדיון בוועדה. הוא למעשה "מוכר" את הציבור שלו ופועל בזמן אמת, תוך שיתוף פעולה הדוק עם הוועדה המחוזית כדי להוריד את השאלטר, ומסכל באופן סופי את העברת הבית החולים 'ביקור חולים' הנוסטלגי למבנה חדש ומודרני שהיה עתיד להיבנות במתחם".

לדברי קרויס, "מדובר בבית חולים אשר נתן מענה לאלפי יולדות ותינוקות, רובן מהמגזר החרדי, בכל שנה ואשר פעילותו הופסקה זמנית בשל השריפה. מטבע הדברים הדבר עלול לגרום לירידה משמעותית בילודה במחוז הבירה וממילא פוגע קשות במגזר החרדי. הדבר חמור שבעתיים כאשר האישור הסופי של התכנית מקודם דרך הדלת האחורית, תוך כדי ניסיון להסתירו מעייני הציבור ובניגוד לעמדת הרבנים של המגזר, ודווקא בתקופה שבה יש לנציגים החרדים במועצת העיר ובוועדה המקומית הכוח והמפתח לסכל את הניסיון הסגירה הסופי של ביקור חולים. נותר רק לחכות ולראות האם הנציגים החרדים בוועדה ישתפו פעולה עם יו"ר הוועדה בנושא".

יו"ר הוועדה ראוכברגר מסביר מנגד: "אנחנו נדון בוועדה בבקשה להצטרפות. ברמה האישית – אני בעד. אני אמנם רוצה גם היום בית חולים או לכל הפחות בית חולים ליולדות, אבל משרד הבריאות מתנגד בתוקף. אין לי מה לעשות.

"בצד השני, מאשרים מרפאות לטובת הציבור, שזה מאושר על ידי משרד הבריאות, ואני מעדיף לקבל משהו מאשר לצאת למאבק ולהפסיד כלום. מעבר לכך – מאז השריפה שהיתה במתחם, לא פועל בית החולים ולא בית יולדות. ככה שרואים שאפשר להסתדר בלי. פעלנו בנושא, דיברנו עם שרי הבריאות האחרונים – אבל הדרג המקצועי לא הסכים לשמוע על השארת בית יולדות ללא בית חולים. אחרי כל הניסיונות – החלטנו לקבל את מה שכן אפשר לקבל במקום להשאיר את המקום שומם".

 

תגובות

11 תגובות
11 תגובות
  1. יוחנן היחף

    בתל אביב משמרים בירושלים הורסים חוץ מהכנסיות כמובן

  2. יעל

    הזיה
    בעיר של למעלה ממיליון תושבים
    בכל שלושת בתי החולים יחד אין 3000 מיטות אשפוז, ומתחם ביקור חולים עומד ריק!
    אבל יותר חשוב להקים מתחם למסחר, שביא הרבה כסף! וגם צפיפות ופקקים.
    אבל לא לשקם ולפתוח מחדש את בית החולים המיתולוגי שנמצא במקום אסטרטגי.
    למה?!

  3. גד

    זו בדיוק היתה הכוונה שלכם! השריפה היתה מכוונת בשביל לסגור את המקום! רמאי כמה שוחד קיבלת? אה איזה בתים הבטיחו לכם לקבל יגנבים. אפשר לחשוב כמה זמן מטפלים בשריפה. זה היה מתוכנן הכל בשביל לפגוע בציבור החרדי יאפסים

  4. איתי

    השחיתות מרימה ראש הפוליטיקאים החרדים איבדו את הראש היום בשביל בצע כסף אנשים ימכרו את הילדים שלהם למולך הכסף הוא האלוהים החדש כמה קשה לחיות בארץ שאוכלת את היושבים בה הערבים הם לא הבעיה שלנו בשם השם ובשם הצדק המעוות באים ופוגעים באנשים חלשים שר הבינוי והשיכון מוציא נשים מבתים של עמידר בתי מדינה ברחוב הורס משפחות בשביל ביצה כסף אוי לכם רשעים ארורים אוי לכם כופרים בתורת אלוהים בניכם ובנותיכם יאנסו וממון של שוחד ושלמונים לא ישאר לכם צדק לא ישאר בכם אמת נשמותיכם יעלו באש באש האמת

  5. שוקו

    גם אם צודקים שצריך בית חולים במרכז העיר, אין סיבה להותיר אותו בקומפלקס הנוכחי כשיש לא מעט פרויקטי פינוי בינוי עתידיים כמו בדווידקה או מבנים לא ממומשים מספיק כמו מרכז כלל שיכלו להפוך לאחלה קומפלקס בית חולים מרכזי. אבל צריך גם לשקול צמצום ביקוש מיטות על ידי מתן בניית בתי חולים לא לירושלים אלא לערים שתושביהם באים לירושלים. בית שמש כמובן מועמדת ראשית אבל לא היה מזיק גם בית חולים למעלה אדומים, בית חולים לביתר/צור הדסה, בית חולים למבשרת/אבו גוש וכדומה

  6. יוני

    זה חכם שמשרד הבריאות לא מאשר בית יולדות שלא במתחם בית חולים, הרי בסופו של דבר כל סיבוך בלידה יצריך טיפול ראוי ומיידי, ולא תמיד מספיק שינוע של הולדת לבית חולים אחר,
    רק מעניין מדוע משרד הבריאות והעירייה לא ראו לנכון לאשר את המתחם לבית חולים כללי, הרי המחסור הוא עצום וזו הייתה הזדמנות טובה …

  7. משה בן אליהו

    דבר שמועיל לציבור חרדי הוא לכשעצמו סיבה למדינה אנטי חרדית לטרפד את בית החולים ולהביא לסגירתו ממניעים זרים ופסולים גם של בצע כסף תרשמו את זה

  8. איכפתניקית

    הבניין איננו לשימור?
    חזיתו מיוחדת מאד!!!!
    אם רוצים, אפשר לשלבה במבנה החדש!

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר