יואל אבן, הדמיית תוכנית בורג' חליפה (צילומים והדמיות: שרון גבאי, משרד האדריכלים AS+GG)
יואל אבן, הדמיית תוכנית בורג' חליפה (צילומים והדמיות: שרון גבאי, משרד האדריכלים AS+GG)

טעם לפגם? מהנדס העיר נפגש עם מתנגדים לתוכנית בורג' חליפה השנויה במחלוקת

טעם לפגם? מחר, רביעי, יתקיים בוועדה המקומית לתכנון דיון בכ-200 התנגדויות שהוגשו נגד תוכנית מתחם אפשטיין בקרית היובל, המכונה גם בורג' חליפה. ל"כל העיר" נודע כי בשבוע שעבר יזם מהנדס העיר יואל אבן מפגש עם יו"ר ארגון יד לבנים, שהתנגד לתוכנית, כשלאחר המפגש - הוסרה ההתנגדות. העירייה: "הפגישה נערכה לצורך הסבר על התוכנית ולא לשם מטרה אחרת"

פורסם בתאריך: 9.7.24 12:46

מהנדס העיר יואל אבן נפגש בשבוע שעבר עם אחד המתנגדים הבולטים לתוכנית מתחם אפשטיין בקרית היובל, פגישה שבעקבותיה הוסרה התנגדותו של אותו גורם לתוכנית. כך נודע ל"כל העיר".

מדובר על יו"ר ארגון יד לבנים אלי בן שם, אשר הגיש התנגדות לתוכנית 'בורג' חליפה' בשם ארגון המשפחות השכולות, מחשש לפגיעה ברגשות המשפחות השכולות וזילות של בית העלמין הצבאי – כפי שצעקו חלק נכבד מהמתנגדים.

יודגש כי ההתנגדות של בן שם וארגון יד לבנים הוגשה לפני מספר חודשים – בפברואר 2024. מאז, חשוב לציין, לא פנה מהנדס העיר אל הארגון – הוא בחר לעשות זאת, כאמור, רק בשבוע שעבר – בסמוך לדיון בהתנגדויות בוועדה המקומית לתכנון בעיריית ירושלים שיתקיים ביום רביעי, 10.7.2024.

לפני כחודש, בכתבה שפורסמה על התוכנית ב'כלכלסיט' צוטט בן שם כאומר: "עם פרוץ המלחמה הצטרפו למשפחת השכול מאות משפחות ואנו עדיין בעיצומה של מלחמה. בימים אלה אנו חווים פגיעה קשה ברגשות המשפחות השכולות עם החשיבה על בניית מגדל ענק צמוד להר הרצל, המקום בו קבורים למעלה מ-2,800 חללי מערכות ישראל. מדובר במתחם מגורים חריג ושונה בנוף אשר בוודאי יפגע ברגשותיהם של כלל המשפחות השכולות".

למרות הדברים הללו, ובעקבות המפגש עם מהנדס העיר אבן בשבוע שעבר – הוסרה השבוע ההתנגדות של ארגון יד לבנים, שהיתה אחת מההתנגדויות החשובות ביותר וזו שלבטח זכתה להכי הרבה כותרות.

את תוכנית מתחם אפשטיין בקרית היובל, הידוע גם בכינוי 'בורג' חליפה הירושלמי', מקדם יזם פרטי. הוא צפוי להרוויח כסף רב כשהיא תצא אל הפועל. לתוכנית, שאושרה בוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיריית ירושלים, הוגשו למעלה מ-200 התנגדויות, בהן גם של ארגון יד לבנים וגם משפחות שכולות באופן פרטי – כמו למשל של סיגלית בצלאלי, אמה של סגן הילה בצלאלי ז"ל.

כאמור, לאחר המפגש בין מהנדס העיר אבן לבין נציגי ארגון יד לבנים – הוסרה ההתנגדות של הארגון מהרשומות.


יואל אבן (צילום: שרון גבאי)

יואל אבן (צילום: שרון גבאי)


העניין, חשוב לומר, חוקי, אך עולות לא מעט שאלות ותהיות – עולות השאלות באיזה כובע פנה מהנדס העיר לאחד המתנגדים לתוכנית, שכן לא מדובר על תוכנית עירונית אלא על תוכנית פרטית? מדוע המתין מהנדס העיר אבן למפגש שכזה רק למועד הנוכחי – כשבוע שלפני קיום הדיון בהתנגדויות? האם אין בדבר טעם לפגם?

בן שם, חשוב לציין, מאשר בשיחה עם "כל העיר" את פרטי המפגש. לדבריו – מי שיזם את העירייה היו אנשי עיריית ירושלים. הוא מציין כי במפגש הוצגו להם התוכניות, נאמר להם והובטח שבית העלמין לא ייפגע. הם השתכנעו והסירו את ההתנגדות.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "הפגישה בין מהנדס העיר, יואל אבן, לבין נציגי ארגון יד לבנים נערכה במטרה להסביר באופן בלתי אמצעי, מעמיק ומפורט אודות התוכנית שהוחלט להפקידה על ידי מוסדות התכנון המוסמכים. פגישה זו היא אחת מיני רבות, בהן נפגש מהנדס העיר עם בעלי עניין שונים המעורבים בהליכי התכנון והבנייה שמקודמים ביתר שאת ברחבי העיר בשנים האחרונות.

"במקרה הנדון, ובעיקר בעת הנוכחית, הפריעה העובדה כי התוכנית המקודמת עלולה לפגוע ברגשות של משפחות שכולות, כפי שעלה מההתנגדות שהגיש ארגון יד לבנים. הפגישה נערכה כאמור לצורך הסבר על התוכנית המקודמת ולא לשם מטרה אחרת. הסרת ההתנגדות לתוכנית מצד ארגון יד לבנים נעשתה על פי שיקול דעתו המלא והבלעדי".

לנוכח תגובת העירייה עולה תהיה נוספת – אם, כפי שעולה, הרגישות למשפחות השכולות היוותה גורם משמעותי – מדוע לא פנו אנשי העירייה או מהנדס העיר גם למשפחות השכולות שהגישו התנגדות? ובמיוחד – מדוע המתין מהנדס העיר עד לימים ספורים לפני הדיון בהתנגדויות?

שיתוף ציבור או הסרת מכשול?

 

 

***

כפי שכבר צוין, תוכנית מתחם אפשטיין – בורג' חליפה הירושלמי – מציעה הקמת מגדל אייקוני ובית מלון במתחם אפשטיין. התוכנית, שביוזמת חברת בי.טי.ווסט, הינה על שטח כולל של כ-7 דונם, במתחם בעל מיקום ייחודי בקו הרכס העובר בשדרות הרצל, המהווה מעין נקודת קצה עירונית הצופה אל נוף מרהיב של הרי ירושלים והמוסדות הלאומיים בהר הרצל ויד ושם.

התוכנית כללה במקום הקמת 240 יחידות דיור במגדל בן 42 קומות שגובהו כ-200, כאשר 48 מכלל יחידות הדיור יוקצו עבור דירות קטנות. התוכנית כוללת בנוסף הקמת בית מלון בשטח של כ-9,000 מ"ר, ומבנה ציבור לתרבות בשטח של כ-5,000 מ"ר. לקראת הדיון בהתנגדויות הומלץ על ידי עיריית ירושלים להקטין את גובה הבינוי המוצע ל-170 מטר ולהפחית את גובה הקומות ומספרן.


הדמיית תוכנית אפשטיין (צילומי הדמיה: משרד האדריכלים AS+GG)

הדמיית 'מתחם אפשטיין' – בורג' חליפה הירושלמי (צילומי הדמיה: משרד האדריכלים AS+GG)


במהלך הדיון המקדמי לפני כשנה וחצי הוצגו שתי חלופות לבינוי בהתאם למדיניות הבינוי לאורך צירי הרכבת הקלה, שמטרתה העצמת הבינוי ועירוב שימושים לאורך צירים אלו. חלופה אחת כללה שני מבנים בגובה 20-30 קומות, וחלופה נוספת המציעה מבנה אחד בגובה 40 קומות על בסיס צר, זאת כדי ליצור מרפסת עירונית רחבת ידיים המשקיפה אל הנוף ונקודת ציון ייחודית, וכן צמצום של חסימת המבטים לנוף.

במינהל התכנון ציינו אז כי "התוכנית מצטרפת לשורת תוכניות המממשות את מדיניות הוועדה לבינוי לאורך צירי הרכבת הקלה שמטרתה ציפוף העיר לאורך צירים אלו, מתן העדפה לשימוש בתחבורה ציבורית, ושילוב עירוב שימושים המסייע להפוך את הרקמה העירונית לפעילה מגוונת ומעניינת".

ביום רביעי, כפי שכבר צוין, יתקיים הדיון בלמעלה מ-200 ההתנגדויות שהוגשו (פחות זו של ארגון יד לבנים) בוועדה המחוזית לתכנון ובניה.

 

תגובות

9 תגובות
9 תגובות
  1. אנונימי

    העירייה עושה את זה בכל הפרוייקטים
    בפרוייקט שלי היא נתנה צו הריסה לבנייה לא חוקית (סגירת מרפסת שלא הפריע לאף אחד) ואמרה לבעל הנכס שאם הוא חותם לעסקת פינוי בינוי אז לא תשתמש בצו הריסה ותשכח אותו
    וכן היא עשתה…
    בושה!!!

  2. עצובה

    איבדו כל בושה ומוסר. אבוי לנו. נשאר רק עם מגדלים איומים, ירושלים תישאר עיר ללא נשמה וכל סמלי המדינה יימחקו מסביב לבנייה מטורפת . אבדן המוסר, התרבות

  3. תושב ירושלים

    אני לא מבין מי שמתנגד, זה הולך להיות בדיוק כמו גשר המיתרים שבהתחלה כולם התנגדו ואמרו שזה ייהולך להרוס את קו הרקיע של ירושליםיי ועכשיו כולם מודים שזה נהיה אחד מסמלי ירושלים

  4. רק מי שיש לו בית מתנגד לבנות עוד בתים

    42 קומות זה בקושי הלובי של הבורג' חליפה איך הגעתם להשוואה ההזויה הזאת

  5. גיורא

    ראוי היה לבדוק מי בעירייה מרויח מהפרוייקט המגעיל הזה. הרי זוהי אחת הנקודות היפות בעיר!

  6. שוב שחיתות כמו "הולילנד"

    ועדת תכנון פושעת
    ועיריה מושחתת.
    בכיה לדורות. מבנה מגולומני שאין לו מקום ובמיוחד במיקום הכי גבוה בנוף ההררי של ירושלים.
    מבנה שיטיל צל (אור ואויר) על הסביבה כולה וימנע מהציבור הנאה ממראות הנוף.
    יגמד מוסדות מורשת ציונית .

  7. שרה מ

    אין מה להשוות בכלל בין הפרוייקט הזה להולילנד. מה הקשר?? נראה פרויקט מדהים

  8. גיורא

    מה השתנה פתאום בתכנית בעקבות הפגישה עם מהנדס העיר? הרי הפגיעה בהר הרצל היא חזותית ולא פיזית. אז איך השתכנעו ב"יד לבנים" שהפגיעה הפיזית, הכלכ כך ברורה, בעצם איננה פוגעת בהם?

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר