שלמה (מומו) דרעי, הדמיית הבינוי המוצע בכרמית (צילומים: פרטי, ועד תושבי עין כרם)
שלמה (מומו) דרעי, הדמיית הבינוי המוצע בכרמית (צילומים: פרטי, ועד תושבי עין כרם)

"לא התוכנית של דרעי. רוצים להכניס נופך של שחיתות" – תוכנית כרמית – גרסת היזמים

למעלה מ-600 התנגדויות הוגשו כנגד תוכנית הבנייה השנויה במחלוקת בכרמית - בין עין כרם לקרית היובל. לאחר הפרסום בשבוע שעבר ב"כל העיר" מבקשים היזמים, בהם גם שלמה 'מומו' דרעי, שלו 7 אחוזים בלבד, להבהיר כמה נקודות חשובות, בהן גם: "80 אחוז משטח התוכנית הוא הפקעה והפרשה לצורכי ציבור, דבר שאין לו תקדים"

פורסם בתאריך: 5.7.24 08:11

תוכנית הבנייה השנויה במחלוקת שמקודמת במתחם כרמית בשיפולי עין כרם – בין הכפר הציורי עין כרם לבין מתחם אולסוונגר בקרית היובל – ממשיכה לעורר עניין ואמוציות רבות בקרב התושבים, הירוקים וגם בקרב היזמים.

בשבוע שעבר, תחת הכותרת "התוצאות יהיו הרסניות""התוצאות יהיו הרסניות", פורסם ב"כל העיר" כי לתוכנית הוגשו למעלה מ-600 התנגדויות, והובאו הטיעונים המרכזיים של המתנגדים לתוכנית – למעט טיעון אחד (הסבר בהמשך): עומס תחבורתי בלתי נסבל, קריסת התשתיות (תחבורתיות וציבוריות), פגיעה בבריאות הציבור, פגיעה באיכות החיים, התוכנית אינה עומדת בהנחיות עיריית ירושלים לגבי בנייה לגובה (בשל המרחק שלה מהרכבת הקלה).

בעיריית ירושלים ובוועדות התכנון טוענים כי בסופו של דבר יבינו כולם כי התוכנית הזו מצוינת לציבור, שהיא מיטבית באופן כללי ולבטח בהתחשב בנסיבות – קרקע מופרת שמאושרת בחלקה הגדול לבנייה למוסדות, שנמצאת בבעלות פרטית.


מגדלים בתוך הכפר הציורי - הדמיית הבינוי המוצע בכרמית (צילום הדמיה: ועד תושבי עין כרם)

מגדלים בתוך הכפר הציורי – הדמיית הבינוי המוצע בכרמית (צילום הדמיה: ועד תושבי עין כרם)


וכאמור – ישנה טענה נוספת, מרכזית ומשמעותית, שעלתה בלא מעט פרסומים אודות תוכנית 'מתחם כרמית' בשנים האחרונות. הקשר של שלמה 'מומו' דרעי (האח של יו"ר ש"ס אריה דרעי) לתוכנית. "תרמית הון-שלטון", מצוין בנייר העמדה של המתנגדים מקרב תושבי עין כרם, "היזמים שבראשם שלמה דרעי (אח של השר לשעבר מש"ס), רכשו במחיר מגוחך של 70 מיליון שקל קרקע שייעודה למוסדות ציבור ולעיבוד חקלאי. עכשיו הם לוחצים על מקבלי ההחלטות לשנות את הייעוד למגורים, כך שיוכלו לעשות רווח אסטרונומי".

ועל הטענה הזו בעיקר, אבל גם על שאר הטענות, מבקשים היזמים לענות. "אומרים התוכנית של אח של דרעי, הוא הולך לקבל 500 דירות – זה פשוט לא נכון. אין לשלמה דרעי 50 אחוז בתוכנית. יש לו 7 אחוזים. זה לא מעט, אבל לא 50. וחשוב שגם המתנגדים יהיו כנים – הם היו מתנגדים לתוכנית גם אם לא היה את דרעי. הם מתנגדים כי הם לא אוהבים את התוכנית. אז למה להזכיר את דרעי? כי רוצים להכניס נופך של שחיתות ולהבהיל את הגורמים המאשרים", אומר בשיחה עם "כל העיר" השבוע עו"ד אורי ימין, בא כוח היזמים.


שלמה (מומו) דרעי (צילום: פרטי)

שלמה (מומו) דרעי (צילום: פרטי)


לדבריו, "בפועל – כנראה שאת קבוצת היזמים הזו הפלו בגלל דרעי. התוכנית הזו מעוכבת ונדחית כבר שנה בלי סיבה אמיתית. דיונים, ועוד דיונים, ועוד שמיעת מתנגדים, ועוד שינויים. ולא רק זה – 80 אחוז משטח התוכנית הוא הפקעה והפרשה לצורכי ציבור, דבר שאין לו תקדים".

***

תוכנית מתחם כרמית, כפי שפורסם, מציעה שינוי ייעוד של הקרקע, שמשתרעת על פני כ-100 דונם, מציבורי וחקלאות, לייעוד מגורים ושירותים נלווים. במסגרת התוכנית, שקודמה על ידי ועדות התכנון בעיריית ירושלים ועומדת להתנגדויות בוועדת התכנון המחוזית, יוקמו 1,010 יחידות דיור במגדלים של כ-25 קומות, ייבנה בית מלון קטן ובוטיקי ועוד אחד גדול – עם כ-200 חדרי אירוח – שכולל מרכז ספורט.

הנגישות אל הפרויקט היא סלע מחלוקת ממשית. על פי ההצעה בתוכנית, ברחוב אולסוונגר בקרית היובל תהיה כיכר עירונית שתהווה המשך לציר הולכי הרגל מתחנת הרכבת הקלה הקרוב ברחוב הנטקה, אולם מדובר על חיבור דרך מערכת מעליות ציבוריות ודרגנועים שגם לא יפעלו בשבת וגם אמורים לשרת אלפי תושבים ועוד מאות רבות של אורחים שיגיעו לבתי המלון.

ימין, כאמור, הוא בא כוחם של היזמים, והם נחלקים לשתי קבוצות שונות שלכל אחת מהן היתה בעלות על מחצית מהשטח, והן התאחדו לדרישת מוסדות התכנון כדי לייצר תוכנית אחת.

המגרש הינו בשטח של כ-100 דונם. מחצית מהשטח נמכר על ידי רשות מקרקעי ישראל לקבוצה של 3 יזמים ישראלים גדולים – שוקי שרון, שלמה ברונר וקלוג.

המחצית השנייה נמכרה על ידי חברת משען (רשת בתי האבות, ר"ג) לקבוצת יזמים שמורכבת ממשקיעים אמריקאים (2/3) ועוד שליש קבוצה ישראלית, שאחד מהם הוא שלמה דרעי (האח של), שלו, כך חוזרים ואומרים היזמים – 7 אחוזים בלבד.

"המתנגדים מקרב תושבי עין כרם לא רוצים שתהיה בניה ליד הבית שלהם", קובע ימין. "הם לא רוצים בנייה בין קרית היובל לעין כרם. הם מעוניינים שתהיה להם רצועת ביטחון. ולכן הם מתנגדים".

היזמים מוסיפים וטוענים כי "ייעוד הקרקע היה בחלקו למוסדות, וגם פעלו בו פנימייה ומשרדים וכו' – כך שכבר כיום ניתן לבנות בשטח הזה מוסדות חינוך – ישיבות, קמפוס אוניברסיטאי, בתי ספר ועוד. האם זה עדיף לתושבי עין כרם ולשאר המתנגדים? שהמקום יוצף באברכים ובסטודנטים?".

 

 

ומה באשר לשינוי הייעוד למגורים?
"הבסיס לשינוי הייעוד הזה, וזו גם הסיבה שהיזמים קנו את השטח, היא תוכנית מתאר בשם 'ירושלים 2000'. התוכנית הזו הופקדה בוועדה המחוזית אך לא קיבלה תוקף, אבל זו תוכנית, וכך גם מצוין בהחלטות הוועדה המחוזית, שוועדות התכנון פועלות על פיה והדבר אף אושר על ידי בית המשפט. במסגרת תוכנית המתאר הזו השטח בכרמית מאושר לבנייה למגורים. יתרה מכך, לפני עשרות שנים, כשהיו דיונים והתנגדויות נחרצות לתוכנית 'ספדי' – חלק מהארגונים הירוקים הביאו את השטח בכרמית כדוגמא לכך שיש מספיק שטחים אחרים לבנייה למגורים כדי לדחות את תוכנית 'ספדי'. כמו כן, התוכנית של כרמית היא היחידה שבתוכנית מתאר 'ירושלים 2000' נקבע כי יש לקדם בנייה למגורים – ולא קודמה. היחידה שעוכבה".


עו"ד אורי ימין, בא כוח היזמים (צילום: פרטי)

עו"ד אורי ימין, בא כוח היזמים (צילום: פרטי)


ולמה צריך לבנות מגדלים באמצע היער?
"ההחלטה על מגדלים היא של ועדות התכנון העירונית והמחוזית, ולהבנתנו יש לה 2 סיבות. אחת, המשכיות עם תוכנית ההתחדשות העירונית באולסוונגר והשנייה, ואף אחד לא אומר את זה באופן רשמי אלא זו תחושה בלבד, שמעדיפים מגדלים כדי שלא יגיעו חרדים להתגורר שם".

היזמים, דרך עו"ד ימין, מעלים שוב ושוב את נושא ההפקעה וההפרשה. "כדי לקדם את התוכנית נדרשו היזמים לתת חלק משמעותי מהשטח. נקבע שהבנייה תהיה רק בשטח שמיועד למוסדות, ועל פי זה התכנון בוצע. 40 דונם מתוך השטח הכולל (100 דונם) הועברו לבעלות העירייה ושם מתוכנן פארק גדול. בנוסף, הופקעו מהיזמים עוד 40 דונם לטובת מוסדות חינוך שלא דווקא ישרתו את הפרויקט בכרמית".

מה זאת אומרת?
"שעיריית ירושלים מקימה בשטח שלנו מוסדות חינוך וציבור שישרתו את התושבים של מתחם אולסוונגר שעובר התחדשות עירונית. הפרויקט הזה תקוע כבר שנים כי אין תשתיות מתאימות ואין מספיק מוסדות – אז משתמשים בשטח אצלנו כדי לתת מענה של שני בתי ספר וגנים ומבני ציבור".


מגדלים בכפר הציורי - הדמיית הבינוי המוצע בכרמית (צילום הדמיה: ועד תושבי עין כרם)

מגדלים בכפר הציורי – הדמיית הבינוי המוצע בכרמית (צילום הדמיה: ועד תושבי עין כרם)


***

ומה באשר לטענות של המתנגדים? ימין מנסה להפריך את הטענות אחת אחרי השנייה, זאת כאמור, לאחר שכבר הביא את הטענה הנגדית לעניין ההון-שלטון והקשר של דרעי.

"המתנגדים מעין כרם טוענים שהשטח הוא בשכונת עין כרם או באגן עין כרם, אבל זה לא נכון. זה לא שטח של עין כרם. מעבר לכך, בחלק מהשטח כבר נבנה הפרויקט של מורדות עין כרם, בצד השני למעלה – באולסוונגר יהיו מגדלים במסגרת ההתחדשות העירונית. בנו שם, ייבנו שם – אז רק הפרויקט בכרמית מפריע?.

"המתנגדים טוענים", ממשיך עו"ד ימין, "שהאזור צריך להיות מוכרז כאתר מורשת עולמי, אך זה לא בתחום עין כרם, לא בתחום השיפוט ולא בקו הכחול של עין כרם".

ויש טענה מרכזית נוספת – עומסים על תשתיות התחבורה?
"נכון, אבל התוכנית הזו תואמה עם כלל הגורמים במשרד התחבורה. היזמים קיבלו מטלות שונות וענו על כולן. יש חיבור לכביש של אולסוונגר, ובצד השני של כרמית. בנוסף, נדרשנו לספק מעליות גדולות, של 40 נוסעים, ומהירות, והקמת מערכת דרגנועים בנוסף כדי להתמודד עם הפרשי הגובה. משם – זה מגיע למפלס הרחוב של הרכבת הקלה".

בקרית היובל טוענים שהרכבת הקלה לא יכולה להכיל את כלל תוכנית הבנייה בשכונה?
"זו לא טענה שאנחנו יכולים להתמודד איתה. יש רשויות, יש משרד תחבורה. הם מאשרים תוכניות בקרית היובל כי יש להם פתרון".

מבחינת ימין גם חשוב להבהיר, שוב, את עניין "התוכנית המושחתת". לדבריו, "זה לא מחזיק מים. מספיק רק לראות מה התוכנית מציעה לעומת תוכניות אחרות. על ההפקעה כבר דיברתי, אבל יש עוד עניין – אין כיום תוכניות שעל שטח של 100 דונם בונים 1,000 יחידות דיור בלבד. פשוט אין.

"מעבר לכך, הוועדה המחוזית קיימה תשעה דיונים על התוכנית עוד לפני שהיא הופקדה. למעשה – נתנו לתושבים הזדמנות להתנגד לפני ההפקדה. ולמרות הכל – היא אושרה – והסבירו שם שהקרקע מתאימה למגורים על בסיס תוכנית מתאר ירושלים 2000".

 

תגובות

10 תגובות
10 תגובות
  1. תושבת

    איך בוכה תנין? ליאון ו״תנופת הבניה״ המפלצתית שלו יזכר כמחריב ירושלים.

  2. פילפרוינד אלכסנדר

    זה לא חדש היכן שיש סירחון השחיתות שם נימצת הלהקה

  3. אייל

    ההתנגדות לפיתוח העיר. נהייתה אין. תושביי עין כרם סובלים מהפליה גזענית בנושא הקרקעות. מנהל מקרקעי ישראל קורא להם פולשים הם התושבים הראשונים של השכונה אחריהם באו אשכנזים מהאליטה עם כסף רב של השואה וקשרים עם טדי קולט וקיבלו בתים במחיר מוזל והיום הם שנותנים את הטון נמאס מהצביעות קבוצה של שמאלנים שגרים בבתים של ערבים עדיין מתגזענים ומחברים את מומודרעי לאריה דרעי אין שום קשר בין הפרויקט לבין הנוגעים בדבר תושבי עין כרם צריכים להתבייש ראש העיר ישתדל לעזור לשכונה בכל דבר ועניין אחוז קטן מהתושבים בוחר בחר לראש העיר היקר שלנו אנחנו לא נפסיק לתמוך במהלכים של ראש העיר ולקדם אותם בעזרת השם ירושלים תיבנה ותיבנה עד ביאת משיח

  4. ליאוניד

    זה מלחמה בין הרשע לרשע
    מצד אחד הרשעים הזימים ומצד שני הרשעים האליטיסים. מי לא ינצח?
    אנחנו העבדים סטוח. אין דירות לקנות, אין איכות חיים. ירושלים מתה מזמן.

  5. שושנה קרבי

    איזה יופי, תוכנית יצאת צדיק ולא סיפרו לנו? הצדיק דרעי בא בכלל לבנות לצרכי ציבור ולא ממש לשם רווחיו. הצדיקות כאן מצדיקה פרס חסיד אומות האולם. הבעיה שאנחנו לא צריכים צרכי ציבור, צרכי הציבור כאן זה טבע ולשמור על עין כרם כנכס לאומי ועולמי לדורות הבאים. חבל על הכסף שלך מר דרעי להשקיע בצרכי ציבור כשצרכי הציבור כבר קיימים ובאופן טבעי בלי המלט והברזל והבניינים כשצרכי הציבור הם עלי תאנה להצדקת הפרוייקט המזעזע ה;ה. נדל״ן אפשר לעשות בכל מקום אבל לא באתרר מורשת. ובכלל מסכת קנית האדמה מעוררת תהיות. בא לנו צדיק להגשים צרכי ציבור בלי להקשיב מה הציבור צריך.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כך לא עושים עיתונות. פשוט נתתם במה ואת הכתבה כתבו נציגי הבעלים. זו כתבה פרסומית.

  7. גל

    ברור שהשכונה הורסת את כול המרקם המיוחד של עין כרם למה ? לא השארתם כלום בעיר הזו חוץ מרבי קומות בשביל אוכלוסיה חלשה שמשתלטת בכספי ציבור על העיר

  8. ירון

    פשוט הורסים את ירושלים
    אם היו מאמצים את הבנייה המרקמית של לונדון ופריז,היה פה מקום בקלות גם ל2/3 מיליון בירושלים ב8 עד 12 קומות,בלי המגדלים הגסים האלו,שגם יעלו 1500 שקל תחזוקה חודשית

  9. 55555

    לפני כמה שנים הגיע יהודי עשיר מחול ורצה לקנות את השטח שנמצא בין הביניינים של רחוב הולנצפנגר לבין מרכז רחל בקרית יובל. בעריית ירושלים ובמשרד הפנים הבהירו לעורך דינו שהאדמה שהוא מעוניין לרכוש היא שטח ירוק ואדמה שמיועדת למבני ציבור בלבד.
    אחרי כמה שנים עורך דינו של העשיר גילה שהשטח נמכר לאח של דרעי. ואיזה פלא? במשרד הפנים שינו את הגדרת החלקה מצבורי וירוק לפנוי להובלה.

  10. יותם

    התוכנית הזו זה הפשע הגדול ביותר שביצע ראש הממשלה בפועל וראש העיר בפועל הנוכל אריה דרעי. מדובר בפשע מחליא. ארורהיהיה כל מי שיתן את ידו להפיכת עין כרם לגהנום של מגדלים.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר