הרכבת התחתית בלונדון צילום tompagenet (Tom Page), CC BY-SA 2.0, מתוך ויקיפדיה
הרכבת התחתית בלונדון (צילום: tompagenet (Tom Page), CC BY-SA 2.0, מתוך ויקיפדיה)

חלום או מציאות? יש מי שחושב על מטרו בירושלים

המענה התחבורתי של הרכבת הקלה לא מספיק כבר היום, וכדי לתת מענה לגידול הצפוי באוכלוסייה - במינהל התכנון מקדמים כבר שנתיים רעיון להקמת רכבת תחתית בעיר. הבעיות של חפירות בעיר מלאת ההיסטוריה מוכרות, אבל מכרז ראשוני לתכנון יצא השבוע לדרך. עכשיו צריך היתכנות, תקציבים וביצוע - ואולי ב-2040 ירושלים תהפוך ללונדון

פורסם בתאריך: 3.7.24 08:20

מטרו בירושלים – חלום או מציאות אפשרית? התשובה לשאלה הזו נבחנה בשנתיים האחרונות במינהל התכנון ובצוות תכנית אב לתחבורה ירושלים, ואת התוצאה הראשונית של הבחינה הזו ניתן לראות במכרז ראשוני לתכנון עתידי של רכבת תחתית בירושלים.

עוד קודם למכרז, הסבר קצר ורקע. בירושלים, כידוע, מוקמת בשנים האחרונות רשת קווי רכבת קלה – 8 קווים תפעולים (ב-3 מסלולים מרכזיים) צפויים לפעול בירושלים בשנת 2030 (תחזית אופטימית למדי, אבל זה כבר לכתבה אחרת) תחת הכותרת JNET. את הקו האדום כולם כבר מכירים. על פי הצפי, וכפי שפורסם ב"כל העיר", הארכת הקו לנוה יעקב ולהדסה עין כרם צפויה להתרחש, סוף-סוף, בנובמבר הקרוב. בינואר 2026 (שוב, תחזית אופטימית לאור העיכובים) צפוי להתחיל לפעול הקו הירוק ובשנת 2030 – הקו הכחול.

אלא שכבר כעת מבינים במינהל התכנון ובצוות אב לתחבורה כי רשת הרכבות הקלות לא תיתן מענה לגידול הצפוי באוכלוסיית העיר. הקו האדום הנוכחי, כידוע, עמוס למכביר ברוב שעות היממה, ולאחר ההארכות הוא צפוי להיות עמוס עוד יותר.


מפת ה-JNET (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)

איפה מכניסים את המטרו? מפת ה-JNET (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)


 

 

הקווים הנוספים ייתנו מענה זמני בלבד, ועם כל הבינוי בירושלים והגידול הטבעי – יש לחשוב על פתרונות תחבורתיים נוספים. כאן נכנס לתמונה המטרו. בשנה וחצי האחרונות, כך נודע ל"כל העיר", הרעיון החל לעבור לשלב מימוש תכנוני ראשוני. בצוות אב לתחבורה ירושלים גיבשו תוואי התחלתי מסוים והשבוע הנושא הפך לרשמי עם פרסומו של המכרז לתכנון ראשוני.

המכרז, כך על פי תנאי הסף, מיועד לצוות של אנשי תכנון ויועצים עם ניסיון בתכנון של פרויקטים מסילתיים, שהעלות שלהם היא לפחות חצי מיליארד שקל. כמו כן, אמור להיות לו שיתוף פעולה עם חברה בינלאומית זרה. תנאי נוסף – היקף פעילות (מחזור) בשנים האחרונות של 20 מיליון שקלים בשנה.

במכרז תנאים נוספים וניתן למצוא אותו במינהל התכנון. הוא ייסגר לקראת סוף אוגוסט ורק עבודות הבדיקה הראשוניות צפויות להימשך כשנתיים. לאחר מכן, אם תהיה היתכנות על פי הממצאים, יחלו שלבי התכנון האמיתיים וכך גם בדיקת הקרקע והאפשרות לחפור בירושלים.

אז מה דעתכם – חלום או מציאות?

 

תגובות

5 תגובות
5 תגובות
  1. הנוסע

    אחלה. חשוב לתכנן אמצעי תח"צ מתקדמים לעיר, שיהיו מוכנים עם גידולה והתפתחותה.

    ובניתיים נותר לראות איך בונים את הקו הכחול בזמן קצר ובאופן יעיל ככל האפשר בלי לשבש את החיים של כל דרום העיר.

  2. בני

    ירושלים צריכה לזרז קודם כל את קצב ביצוע הרכבות הקלות כולל התוכנית לחברן לערים והיישובים הקרובים כפי שתוכנן בזמנו כולל גוש עציון, מעלה אדומים, מבשרת ציון, גבעת זאב, אדם וכו' ואפילו ביתר ובית שמש. דבר שני אין שום סיבה שבעולם שאם כבר מתכננים רכבת קלה שיגידו שתושלם ב2050. צריך להשיקה הרבה יותר מהר. ומה זאת אומרת אם אפשר לחפור בעיר. בעיר מתכננים כבישי מנהרה, מנהרה בקו הכחול והצעה למנהרה בקו הצהוב, מנהרות ותחנות תת קרקעיות נוספות לרכבת ישראל אז בטח שבאותה מידה יוכלו לחפור מנהרות מטרו.

  3. Es

    אפשרי ויקרה.
    כאחד שלקח חלק בהקמת הקוו האדום בזכיין,הכל ייתכן.נדרשת סבלנות וחזון ובעיקר שיתוף הציבור מday 1

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר