מגדלים בתוך הכפר הציורי - הדמיית הבינוי המוצע בכרמית (צילום הדמיה: ועד תושבי עין כרם)
מגדלים בתוך הכפר הציורי - הדמיית הבינוי המוצע בכרמית (צילום הדמיה: ועד תושבי עין כרם)

"התוצאות יהיו הרסניות" – למעלה מ-600 התנגדויות הוגשו לתוכנית השנויה במחלוקת בכרמית

קואליציה רחבה של ארגונים חברתיים וירוקים התאגדה כנגד התוכנית להקמת מתחם מגורים ומלונאות בכרמית, והם מביעים חשש מפגיעה אנושה בטבע, מקריסת התשתיות באזור ומפגיעה באיכות החיים. העירייה: "הציבור ייצא נשכר"

פורסם בתאריך: 28.6.24 08:07

לפני כשלושה שבועות, ב-4.6, הופגדה התוכנית השנויה במחלוקת של 'כרמית' להפקדה בוועדה המחוזית, ומאז הוגשו כנגד התוכנית למעלה מ-600 התנגדויות – של תושבים, של ארגוני הטבע, ועדי שכונות עין כרם וקרית היובל ועוד.

בסלוגן קריאטיבי שיצר מטה המאבק נגד התוכנית נכתב 'אין כרם', ו'קריסת היובל' – משחק מילים של השכונות שייפגעו הכי הרבה מהתוכנית, ולמעשה, כך טוענים המתנגדים, יובילו להריסתן ולקריסת התשתיות שבהן.

עוד לפני ההתנגדויות – קצת פרטים: התוכנית מציעה שינוי ייעוד של הקרקע, שמשתרעת על פני כ-100 דונם, מציבורי וחקלאות, לייעוד מגורים ושירותים נלווים. במסגרת התוכנית, שקודמה על ידי ועדות התכנון בעיריית ירושלים ועומדת להתנגדויות בוועדת התכנון המחוזית, יוקמו 1,010 יחידות דיור במבנים בגובה של כ-25 קומות, ייבנה בית מלון קטן ובוטיקי ועוד אחד גדול – עם כ-200 חדרי אירוח – שכולל מרכז ספורט. בנוסף, כ-80 אחוז משטח התוכנית יוקצו עבור מוסדות ציבור וחינוך ופארק גדול.

הנגישות אל הפרויקט היא סלע מחלוקת ממשית. על פי ההצעה בתוכנית, ברחוב אולסוונגר בקרית היובל תהיה כיכר עירונית שתהווה המשך לציר הולכי הרגל מתחנת הרכבת הקלה הקרוב ברחוב הנטקה, אולם מדובר על חיבור דרך מערכת מעליות ציבוריות ודרגנועים שגם לא יפעלו בשבת וגם אמורים לשרת אלפי תושבים ועוד מאות רבות של אורחים שיגיעו לבתי המלון.


מגדלים בתוך הכפר הציורי - הדמיית הבינוי המוצע בכרמית (צילום הדמיה: ועד תושבי עין כרם)

הדמיית הבינוי המוצע בכרמית (צילום הדמיה: ועד תושבי עין כרם)


***

"התוכנית המוצעת, מבקשת להפוך חלק ניכר מהשטח, לשטח למגורים, על חשבון הטבע המקומי, זאת כאשר יש מחסור בירושלים, הן של שטחים למוסדות והן לשטחים פתוחים, בדגש על שטחי טבע, אשר הולכים ומצטמצמים בצורה דרסטית בשנים האחרונות", נכתב בהתנגדות של החברה להגנת הטבע.

בהמשך נכתב: "עין כרם, יושבת בלב אגן נופי ייחודי, בצמוד לעיר החדשה ויש להתייחס אליה בצורה נפרדת. למרות שמוניציפלית, היא חלק מהעיר ירושלים, יש להתייחס אליה יותר כאל מרחב כפרי שמור. בינוי בשטח כרמית, יהרוס את החיץ הקיים היום ויחבר בפועל בין המרחב האורבני המפותח, לבין המרחב ההיסטורי של עין כרם".

בעניין זה, של שימור הכפר ההיסטורי המיוחד והקסום – יש להזכיר ולציין כי הכפר הציורי עין כרם מועמד להיכנס לרשימה האקסקלוסיבית של אתרי מורשת וטבע של 'אונסק"ו', הכרה שטומנת בחובה פוטנציאל תיירותית אדיר עבור ירושלים. יחד עם זאת, בחוות דעת שהוצאה בנושא נכתב כי בנייה בשיפולי עין כרם – במתחם כרמית לדוגמא – תפגע משמעותית בסיכויי לקבל את ההכרה הזו. מדובר על הפסד אסטרטגי וגם כלכלי עתידי לירושלים, ונדמה שאף אחד בעיריית ירושלים לא נתן עליו את הדעת.

***

לתוכנית, כמעט מיותר לציין, מתנגדים באופן נחרץ תושבים רבים בעין כרם וגם בקרית היובל הסמוכה, זאת בשל הסמיכות של מתחם כרמית, שעתיד להפוך למתחם מגדלי מגורים ומלונאות, למתחם אולסוונגר, שגם הוא צפוי להפוך את פניו עם תוכנית התחדשות עירונית מהגדולות שמתוכננת בירושלים.

 

 

לפיכך, אומרים התושבים בשכונות הללו כי "תוכנית כרמית היא סכנה לקרית היובל ולעין כרם אבל לא רק – היא סכנה לכל תושבי ירושלים". לטענתם, מדובר בעצם על הקמת שכונה חדשה על שטח ירוק עם ייעוד למבני ציבור שבה יהיו מגדלים רבי קומות למגורים כמו גם בתי מלון ומסחר. התוכנית תוביל לצפיפות גדולה במתחם המדובר של כרמית-אולסוונגר-ברזיל בקרית היובל ותעמיס, שלא לומר תקריס, את התשתיות, תוך פגיעה אנושה באיכות החיים של תושבי כל האזור.


מגדלים בתוך הכפר הציורי - הדמיית הבינוי המוצע בכרמית (צילום הדמיה: ועד תושבי עין כרם)

הדמיית הבינוי המוצע בכרמית (צילום הדמיה: ועד תושבי עין כרם)


"התוצאות יהיו הרסניות", אומרים בוועד תושבי עין כרם ומפרטים את הנזקים הצפויים בניר עמדה מיוחד שהכינו:

"עומס תחבורתי בלתי נסבל – אלפי כלי רכב חדשים יתווספו לכבישים שכבר סובלים מעומס כבד, תוך החמרת הפקקים וזיהום האוויר.

"קריסת התשתיות – מערכת התחבורה הציבורית, שכבר קורסת בשעות העומס, לא תוכל לעמוד בעומס נוסף. התוכנית מתעלמת מצורך בהקמת תשתיות חיוניות כמו כבישים.

"פגיעה בבריאות הציבור – שטחים ירוקים חיוניים, המהווים "ריאה ירוקה" לתושבים, ייעלמו לטובת מגדלים ומבנים צפופים. פגיעה זו תפגע קשות בבריאות הציבור, הן פיזית והן נפשית.

"פגיעה באיכות החיים – התוכנית תביא לצפיפות חסרת תקדים, שתגרום לירידה משמעותית באיכות החיים של תושבי כל האזור. רעש, זיהום אוויר, מחסור בשטחים ציבוריים ופגיעה בפרטיות יהיו רק חלק מההשלכות השליליות".

כאמור, נושא הנגישות לשכונה והחשש מקריסת התשתיות הציבוריות הוא אחד מסלעי המחלוקת בתוכנית. בעוד בעיריית ירושלים ובקרב היזמים מתפארים במערכת המעליות והדרגנועים – בעין כרם ובקרית היובל פחות מתלהבים. "התוכנית אינה עומדת בהנחיות עיריית ירושלים לגבי בנייה לגובה", אומרים המתנגדים. "המרחק מציר הרכבת הקלה גדול מדי – 400 מטר מרחק אווירי ובשיפוע משמעותית של למעלה מ-100 מטר – והפתרונות המוצעים, הכוללים מעליות וגשרים, אינם ישימים ויקרים לתחזוקה".

"המאבק בתוכנית כרמית הוא מאבק על עתיד ירושלים", מסכמים בוועד תושבי עין כרם, ומבקשים: "הצטרפו אלינו וקחו חלק במאבק למען עיר ירוקה, בריאה ובת קיימא".

אסף שפנייר יו"ר מנהל קהילתי יובלים מוסר: "אני לא אחזור על כל מה שנאמר כאן וגם רשמנו בהתנגדות שהוגשה. אבל מעבר לכל, אנחנו רוצים לקרוא לשינוי כיוון במערכת- הדירות שמייצרת התוכנית זו ואחרות יקרות מדיי לתושב הממוצע. ירושלים חייבת חייבת לאשר בכל תוכנית דיור בר השגה לצעירים כמו שהתחילו לעשות בעריים אחרות".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "התוכנית המוצעת היא המתאימה ביותר שאותה היה ניתן לקדם, במסגרת התנאים והבעלויות במקום. מדובר בשטחים בבעלות פרטית ולמרות זאת, התוכנית אושרה בוועדה המקומית לאחר שנבחנו חלופות רבות, והיא עברה שינויים המותאמים לצרכים העירוניים, לצורכי הציבור ולתוכנית התחבורה. מתוך שטח התוכנית, הפרושה על פני כ-100 דונם בייעוד חקלאי ומוסד פרטי, הוקצו כ-80 אחוז לצרכי ציבור: בתי ספר, מבני ציבור ושטחים ציבוריים פתוחים. בנוסף, המתחם שוכן בפאתי מעבר ציבורי הנמצא בתכנון בימים אלו וכולל מערך של מעליות ודרגנועים, אשר יפצו על הפערים הטופוגרפיים ויאפשרו גישה נוחה אל ציר הרכבת הקלה. התוכנית הופקדה בהתאם והוועדה תתייחס להתנגדויות במסגרת הדיון שנועד לכך. בסופו של התהליך, הציבור ייצא נשכר מהתוכנית והעיר תשמור על שטחים פתוחים נרחבים לצד הוספת יחידות דיור נחוצות".

 

תגובות

11 תגובות
11 תגובות
  1. אביגיל מירושלים

    אל תפגעו באתר טבע מקסים.
    עין כרם לא רק שכונה גם מקום לטייל בו
    בעונות השנה כמו בחורף פריחה יפהפיה בקיץ המעין הכנסיות ובכלל הבתים היחודיים. רבות טיילנו עם אורחים מהארץ ומחול ותמיד כולם התפעלו. נשמור את הטבע העירוני היחודי מפני בניה מיותרת.

  2. ניר

    ערית ירושלים עושה מאמצים רבים על מנת למזער את הרס הסביבה ואת ההשלכות מכך. ערית ירושלים יד ביד עם התושבים תקדם תוכניות אשר טובות לרוב תושביי ירושלים. במסגרת ההתפתחות של העיר ובשיתוף פעולה עם רשות הטבע והגנים. ומנהל מקרקעי ישראלי. ירושלים מתפתחת. עוד מתוכנן להיבנות הכנסיית האחיות מציון. מלון #אכסניה במורדות ההר לכוון בית זית. ההתפתחות היא העתיד של העולם

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אלופים. כיף לשמוע שיש פעילות לשמירה על הטבע

  4. מירי

    למרבי הפלא ניתן כאן להגיב……
    כמעט בכול כתבה על התחדשות
    עירונית ואשור תכניות לא נמצא מקום להגיב וזה דבר
    שלא ייעשה זכותינו להגיב לכל כתבה בנושא
    התחדשות עיריית ירושלים
    תנו לנו להגיב על כל כתבה זאת לידיעת
    עירית ירושלים
    שנית יש תחושה של דריסה ברגל גסה של צביון העיר
    פה זה חא מנהטן לא רוצים מגדלים
    אם תרצו תשפצו תוסיפו שתי קונץמות שלוש אבל לא גורדי שחקים אף אחד לא רוצה את זה ירושלים הפכה לגוש בטון בושה

  5. ירו

    מה הקטע של הראש עיר הדפקט הזה עם המגדלים,לא יכול לבנות קצת יותר צפוף וללכת על בנייה מרקמית נעימה של 10 קומות ,חובה המגדלים המגושמים האלט

  6. משה שסטוביץ

    די כבר לזעקות הגוולאד ! חייבים לבנות ולהרחיב את ירושלים. התכנית מאזנת כראוי בין ערכי הטבע לבין הצורך ההתישבותי אני דווקט סבור שהיה מוטב לתת יותר שטחי בניה למגורים אבל בין כלום לבין התכנית ברור שעדיף לקדם את התכנית ולא – אני לא עובד העיריה לא בחברות הבניה ולא חריד או שסניק – בדיוק להפך. צרחך אוכלוסיה חזקה, עובדת וציונית בירושלים ורק תכניות כאלה מאפשרות למשוך אותה.

  7. חיעי

    דווקא נראית תוכנית סבירה ולא מוגזמת כמו תוכניות אחרות. הירושלמים צריכים להפסיק לפחד מבנייה לגובה. האזור הירוק הזה לא מנוצל והוא לא קריטי וזה בסדר לפתח קצת את העיר.

  8. תמר

    התוכנית הזו היא אך ורק בשביל כסף, זהו. לדחוף כמה שיותר אנשים – בשטח כמה שיותר קטן.
    מקווה שאין אף אחד שמאמין שזה לטובת התושבים.

    ואם היו רוצים להטיב עם התושבים- היו בונים לרוחב ולא לגובה.

    כמובן שחייבים להשאיר רווחים בין הבתים, כבישים רחבים, מדרכות ראויות, מקומות לפארקים גדולים, מוסדות לימוד, מרכז קהילתי, מקומות תעסוקה ומקומות לבעלי עסקים.

    זה מה שהכי יטיב עם התושבים.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר