הדמיית מדרחוב אגריפס (צילום הדמיה: איקו מס מדיה)
הדמיית מדרחוב אגריפס (צילום הדמיה: איקו מס מדיה)

בשורת ענק להולכי הרגל: המהפך של רחוב אגריפס ושוק מחנה יהודה

בעוד כשלושה שבועות - ב-18.7 - רחוב אגריפס יהפוך בחלקו לחד סטרי וישמש כמדרחוב, שיקל על המבקרים הרבים בשוק בימים חמישי ושישי, ויפחית את הסכנה להולכי הרגל שהיתה ברחוב. ומה עם התחבורה הציבורית? תוסט לרחובות בצלאל ועליאש

פורסם בתאריך: 27.6.24 08:12

מחשבה יוצרת מציאות – גרסת ירושלים: לפני כשנה וחצי, בינואר 2023, הועלתה ב"כל העיר" הצעה – הפיכת חלק מרחוב אגריפס – מכיכר כי"ח ועד לשוק קניון – למדרחוב, אשר ישרת את אלפי המבקרים בשוק מחנה יהודה בסופי שבוע (בימים חמישי ושישי). ההיגיון מאחורי התוכנית שהוצעה ב"כל העיר" היה פשוט – פחות סכנה להולכי הרגל, שכל מי שביקר בשוק בשנים האחרונות, ראה עשרות מהם על הכביש ברחוב אגריפס בשל ריבוי המבקרים ומדרכה צרה מדי. עוד נטען כי הדבר יוביל לפריחת המסחר בשוק ויהפוך את הביקור הבא לחוויה אמיתית ובטוחה לאינשעור.

הקרדיט לפרופ' איתי פישהנדלר וארגון הולכי הרגל 'ברחובות שלנו'. הם אלה שעמדו מאחורי הרעיון, שאז – בימים שפורסם זכה להתנגדות נחרצת. "סוגיית סגירת רחוב אגריפס, בדעה אחת עם סוחרי השוק, אינה על הפרק", נמסר אז בנחרצות מעיריית ירושלים.

אבל – מחשבה יוצרת מציאות. כך מסתבר. הבוקר, חמישי, הודיעה עיריית ירושלים – אותה עירייה שהתנגדה בנחרצות לרעיון לפני כשנה וחצי, כי החל מה-18.7 יחל פיילוט בסופי שבוע, במסגרתו חלקו של רחוב אגריפס יהפוך למדרחוב וישרת את אלפי המבקרים בשוק ואת תושבי האזור – ובעיקר יבטיח את שלומם.

בשלב הראשוני מדובר על פיילוט, שמטרתו, כך נמסר מהעירייה, להגביר את הבטיחות להולכי הרגל ולשפר את איכות חיי תושבי השכונה וסוחרי השוק. עיקרי התוכנית כוללים את הסדרת התנועה והחנייה בשכונת נחלאות, הפחתת עומסי התנועה והגדלת מרחב ההליכתיות ברחוב אגריפס.


רחוב אגריפס (צילום: איל השקס)

רחוב אגריפס (צילום: איל השקס)


עיקרי התוכנית

– הפיילוט יבוצע החל מה-18.7 בימי חמישי – מהשעה 18:00 ועד לכניסת השבת בכל שבוע.

– הנתיב היורד ברחוב אגריפס (מרחוב כי״ח ועד רחוב בית יעקב) יבוטל לתנועת רכבים בימי הפיילוט, פרט למקטע שבין רחוב מחנה יהודה לרחוב הערמונים, וזאת כדי לאפשר תנועתיות סביב רחובות השכונה, חניה בחניונים הסמוכים ופריקה וטעינה כהרגלה בבניין עייני וברחוב מחנה יהודה.

– הנסיעה במקטע באגריפס – בין רחוב הערמונים לרחוב בית יעקב – לא תתאפשר. במהלך יתר ימות השבוע (א׳-ד׳) נתיב זה ימשיך לתפקד כנתיב תחבורה ציבורית בלבד, כפי שתיפקד עד היום.

– במקטע העליון של רחוב אגריפס בין רחוב שילה לכי״ח – תותר נסיעה לנת״צ ובעלי תו חניה אזורי בלבד במהלך כל ימות השבוע. מקטע זה ייאכף לאורך כל השבוע, ללא קשר לפיילוט, זאת בכפוף להוראות משרד התחבורה.

– רחוב אגריפס מכיוון השוקניון עד לרחוב שילה – יפעל כנתיב תחבורה רגיל במשך כל ימות השבוע.

– מחניון עייני תתאפשר פניה לרחוב הערמונים (בכפוף לאישור בוחן התנועה של המשטרה).

– תנועת האוטובוסים בציר שנסגר בימי חמישי ועד כניסת השבת תימשך כסדרה במסלולים עוקפים. כמו כן, תתאפשר כניסת ויציאת רכבים מהרחובות המתחברים לרחוב אגריפס.

– בשכונת נחלאות תתאפשר חניה ותנועת רכבים של תושבי השכונה בלבד – במקטע בין רחוב בצלאל לרחוב אגריפס.


הדמיית מדרחוב אגריפס (צילום הדמיה: איקו מס מדיה)

הדמיית מדרחוב אגריפס (צילום הדמיה: איקו מס מדיה)


 

 

פתרונות לתחבורה הציבורית

במסגרת הפיילוט יינתן מענה לקווי התחבורה הציבורית ברחוב אגריפס בדרכים חלופיות.

הקווים שיושפעו הם קו 18 של אגד; קווים 74, 75 ו-78 של חב' סופרבוס, קווים 25, 45, ו-66 של חב' אקסטרה, קווי הלילה 202 ו-267 של חב' אלקטרה אפיקים וקו 217 של חב' קווים.

– התנועה במקטע שיהפוך למדרחוב (היורד לכיוון השוק קניון) תוסט מרחוב אגריפס לרחובות עליאש ובצלאל

– התנועה בכיוון השנה תהיה בלעדית לתחבורה ציבורית בכל ימות השבוע ותיאסר תנועת רכבים פרטיים.

– הנוסעים בקווים 25, 45, 78 (לכיוון בנייני האומה) וקווים 74, 75 (לכיוון גבעת שאול והר נוף) לאזור השוק יוכלו להשתמש

בתחנת הנביאים/הדווידקה או באמצעות מעבר לרכבת הקלה.


הדמיית מדרחוב אגריפס (צילום הדמיה: איקו מס מדיה)

הדמיית מדרחוב אגריפס (צילום הדמיה: איקו מס מדיה)


פתרון חנייה בשכונת נחלאות

• הצבת מחסומים אלקטרוניים חכמים בכניסות לנחלאות-צפון, אשר תאפשר תנועה וחניית רכבים של בעלי תו 6 בלבד בשכונה. המחסומים ייפתחו אוטומטית לרכבים עם תו אזורי.

• יוכשרו רחובות ארנון, אליהו סלמן, הרב בראשי, חכם שלום, ירמוך ונהר פרת, לטובת חניית בעלי תו אזורי 6 בלבד מתאריך 24.7.

תגובות

"מדובר בבשורה חשובה לתושבי ירושלים, לטובת הקונים והמבקרים בשוק מחנה יהודה, הסוחרים ותושבי שכונת נחלאות", אומר ראש העיר משה ליאון. "זהו צעד משמעותי לשיפור הבטיחות, הנגישות וחווית המבקרים באזור. התכנית הורכבה בשיתוף פעולה מלא עם ועד סוחרי השוק, מינהל קהילתי לב העיר ומשטרת ירושלים. התוכנית תסייע להפחתת עומסי התנועה, תגדיל את מרחב ההליכה ותאפשר חוויית ביקור נעימה ובטוחה יותר בשוק. אני שמח על שיתוף הפעולה הפורה עם תושבי האזור, הסוחרים והגורמים השונים, ועל כך שהצלחנו יחד להביא בשורה משמעותית זו. נמשיך לפעול לשיפור איכות החיים בירושלים ולשמירה על אופייה הייחודי של העיר".

מחזיק תיק קידום עסקים, חבר המועצה אריאל בזיז (התעוררות): "מדרחוב אגריפס הוא בשורה ענקית. העתיד טמון בהיפוך הפירמידה ומתן עדיפות להולכי הרגל – זהו צעד משמעותי בדרך אל היעד. הפרויקט יאפשר לאלפי הולכי והולכות רגל נוחות ובטיחות ולבעלי העסקים מרחב נוסף לכיסאות ושולחנות שיתמלאו בבאי המקום. כבר לא מעט זמן שיש צוות שלם בהתעוררות שעוסק בנושא במרץ. תודה ענקית לראש העיר, שמוביל את הפרויקט הזה מהרגע הראשון, על ההזדמנות לקחת בו חלק. מודה לדרג המקצועי בעירייה שתכנן, ביצע והוציא לפועל וגם לטלי פרידמן ואופיר לנג שייצגו את בעלי העסקים ותושבי האזור. זהו פרויקט שלם של שיתוף פעולה, חשיבה אמיתית וכנה על פיתוח האזור, לצד שמירה על האינטרסים של כלל הנוגעים בדבר".


רחוב אגריפס רחוב אגריפס המשודרג - צילום באדיבות מחלקת אחזקה - שפע, עיריית ירושלים (2)לילה, שוק מחנה יהודה,

רחוב אגריפס (צילום: באדיבות מחלקת אחזקה – שפ"ע, עיריית ירושלים)


יו"ר מינהל קהילתי לב העיר, ד"ר אופיר לנג, שהתנגד נחרצות לתוכנית כשהיתה בחיתוליה: "בתקופה האחרונה עמלנו רבות יחד עם עיריית ירושלים על פיתוח תכנית מהפכנית להסדרת התנועה והחנייה בשכונת נחלאות, במטרה לאזן בין צורכי מגורי התושבים, פעילות הסוחרים והמבקרים. זוהי בשורה גדולה עבור התושבים, שכן עמדנו על כך כי כל החניות בנחלאות-צפון יוכשרו לטובת בעלי תו אזורי בלבד 24/7, לצד הצבת מחסומים אלקטרוניים חכמים בכניסות לשכונה, שיאפשרו רק לרכבים הנושאים תו חנייה להיכנס לתחומה. תכנית זו צפויה לחולל שינוי דרמטי בפתרון מצוקת החנייה הקשה בשכונה. במקביל, הכשרת חלק מאגריפס לנת"צ לאורך השבוע, ולחד סיטרי בסופי שבוע, יחולל שינוי תנועתי בהפיכת הרחוב לבטיחותי ונגיש יותר להולכי רגל. מבחינתנו זו רק ההתחלה, ובשלב הבא אנו כבר עמלים על תכנית לשדרוג פיזי של כל הרחובות בשכונה".

לנג מבקש להבהיר כי "ההתנגדות שלי בעבר היתה על סגירת כל אגריפס כפי שעשו בקורונה (סגירת הרחוב באופן מלא, ר"ג). חד סטרי לא התנגדתי, אבל כן עמדתי על כך שישארו כל המעברים לרחובות הסמוכים פתוחים, ושבעלי תו אזורי יוכלו לנסוע על נתיב התחבורה הציבורית".

יו"ר ועד סוחרי שוק מחנה יהודה, טלי פרידמן: ״הפיכת רחוב אגריפס למרחב הליכתי בסופי השבוע, הוא הישג בטיחותי-הליכתי מהחשובים בירושלים. המהלך ייטיב עם באי השוק, סוחריו ותושבי השכונה. ועד הסוחרים מברך את עיריית ירושלים ואת ראש העיר משה ליאון על השינוי המבורך שהתקבל פה אחד עם כל הנוגעים בדבר. אנו סמוכים ובטוחים כי מרחב הליכתי ברחוב אגריפס לא רק יבטיח את באי השוק וקוניו, אלא יבטיח את המשך שגשוגו של השוק, יביא לצמיחה בקרב בעלי העסקים והסוחרים וישרת את באיו בנוחות ובבטחה".

 

 

תגובות

6 תגובות
6 תגובות
  1. שלטון הערב רב

    שוק מחנה יהודה?????
    יש דבר כזה,חחחחח
    הפכו את השוק למתחם של רעש לכלוך,רעש,
    כל עיר שמכבדת את עצמה שומרת על שוק,שוק שהוא שוק לא מתחם של אלכוהול,אבל אצלנו אין תכנון,רוצים לעשות מתחם אלכוהול תגרות ורעש,יש הרבה מתחמים שאפשר להקצות אותם בשטחים שמסביב לעיר.
    תזכרו בכל עיר בעולם! יש שווקים שמושכים גם מקומיים וגם זרים,בגלל המיוחדות שלו,רק אצלנו דאגו בגלל תכנון לקוי להרוס את השוק.עיר צריכה להיות מתוכננת,היכן יש מתחם בילוי,שוק,מסחר ,מסחר ובילוי וכו'ככה זה כל המדינה כאוס העיקר עכשיו הטרנד לבנות מגדלי בבל,בעוד שנות דור יתחילו לבכות גם על החורבן הזה.אלו שאחראים מעניין להם את התחת הם גם ישבו בבית עם הפנסיות בבתים הפרטיים חס וחלילה לא במגדלי הבבל שהם תכננו

  2. נ

    להרחיק תחב"צ עוד יותר משם לאנשים שצריכים את זה … ממש בשורה משמחת וגאונית

  3. איציק

    פחות אנשים יגיעו לקניות בשוק והסוחרים ירגישו זאת על בשרם מהר מאד

  4. לא מספיק

    צריך לסגור את כל רחוב אגריפס לתמיד כמדרחוב + משאיות סחורה 6-9 בבוקר בלבד עם אישור מיוחד

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר