הוונדליזם בבר אילן (צילום: יח"צ תכנית אב)
הוונדליזם בבר אילן (צילומים: יח"צ תכנית אב)

הפגנות החרדים הקיצונים נגד הרכבת הקלה – הנזק נאמד בכ-300 מיליון שקלים

משרד האוצר ומשרד התחבורה מבקשים לאשר תקצוב של 78 מיליון שקלים להתמודדות עם הוונדליזם של הפלגים החרדים הקיצוניים בהפגנות נגד הקו הירוק בבר אילן, זאת בנוסף ל-218 מיליון שקלים שכבר הוקצו בעבר על ידי משרד האוצר בשל הנזקים לתשתיות ולכלי העבודה, כמו גם העיכוב בביצוע

פורסם בתאריך: 17.6.24 12:00

בשנה האחרונה, במיוחד מאז אירועי ה-7/10, פסקו (או לכל הפחות פחתו באופן דראסטי), הפגנות החרדים הקיצונים נגד עבודות התשתית של הרכבת הקלה, אך הנזקים שנגרמו מההפגנות עדיין משולמות על ידי המדינה – זאת אומרת על ידי משלם המיסים – והסכומים הולכים ומאמירים.

משרד התחבורה ומשרד האוצר מבקשים כעת מוועדת הכספים לאשר תקצוב של 78 מיליון שקלים לטובת התמודדות עם הוונדליזם של הפלגים הקיצונים מקרב החרדים – התמודדות שכוללת שיפוי לחברות המבצעות על הנזקים שנגרמו לתשתיות ולכלי העבודה שלהן, כמו גם בשל עיכובי ביצוע בשל ההפגנות וההרס.

יש לציין כי עד כה העבירה המדינה 218 מיליון שקלים לתיקום הנזקים של התפרעויות החרדים הקיצונים, וכעת מבקשים במשרד האוצר והתחבורה סכום כסף נוסף. כמו כן, כפי שפורסם ב"כל העיר", נגד חלק מהמפגינים תלויות ועומדות תביעות אישיות שהוגשו על ידי החברה העירונית מוריה בגין נזקים שנגרמו לה ולקבלני המשנה שהיא מעסיקה בפרויקט.



כידוע, כפי שפורסם בהרחבה ב"כל העיר" לא אחת, מאז החלו עבודות התשתית (אינפרא 1) של הרכבת הקלה בציר בר אילן – ישנן התפרעויות קשות בתוואי העבודות שכוללות הרס גדול, ונדליזם ואפילו הצתות של חומרי עבודה וגם כלי צמ"ה. הפלגים הקיצונים מתנגדים למעבר של הקו הירוק בשכונות גאולה ומאה שערים, מכיוון שאינן רוצות כי חילונים וחילוניות יעברו בשכונותיהם.

בבקשת תוספת התקציב שהוגשה לועדת הכספים, שבראשה יושב חבר הכנסת משה גפני, ההתפרעויות והוונדליזם כוללים שריפת כלים מכניים והנדסיים, פירוק והריסה של תשתיות שנבנו ועבודות שבוצעו, השחתת רכוש וציוד קבלנים ואלימות פיזית נגד עובדי השטח באתרים.

בנוסף מצוין כי בשל החורבן וההרס של התשתיות – נגרמים עיכובים בהשלמת הפרויקט, וכפועל יוצא מכך ייגרמו גם עיכובים בהשלמתו – כך שמי שבונה על קו ירוק כבר במהלך 2025 יכול לשכוח מזה. בבקשה מפורט כי תוספת התקציב המבוקשת נועדה לכסות על עלויות אבטחה, עלויות התיקון של הנזק ותשלומים נוספים לקבלני הביצוע בשל העיכובים הנגרמים.

כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר", מי שיצא נגד ההרס והחורבן של הפלגים הקיצונים הוא סגן ראש העיר אריה קינג, אשר דרש בעבר מעיריית ירושלים ומהמשטרה לטפל ביד קשה בפורעים תוך השתת עונשים קשים, כולל מאסר, ותביעות אישיות כנגד מפרי הסדר ומחוללי ההרס והחורבן.

 

 

"אנו נחשפים למצב מדאיג בעיר, מצב שבו משטרת ירושלים, פרקליטות מחוז ירושלים ובתי המשפט בירושלים לא מצליחים להעניק ביטחון לתושבי העיר", אמר קינג לפני כשנה וחצי ל"כל העיר". "ברחוב ראשי בעיר, רחוב בר אילן, השתלטו האנרכיסטים על חיי התושבים. מדאיג אותי מאד כסגן ראש העירייה, שעל אף הזמן הרב שחלף מאז החלו ההתפרעויות, ועל אף הנזק שנאמד בעשרות מיליוני שקלים, נזק לקופה הציבורית, אין עדיין מפגין אנרכיסט אחד שהורשע והושלך לכלא".

יצוין כי לפני כשנתיים, ביוני 2022, הגיה חברת מוריה, אשר אמונה על ביצוע עבודות התשתית (אינפרא 1) להקמת תוואי הרכבת הקלה בציר בר אילן, תביעות אזרחיות נדירות כנגד בודדים אחד מפורעי החוק, שגרמו בשנה האחרונה נזק כספי עצום.

באחד מכתבי התביעה, בסך 300 אלף שקל, כנגד מי שהוגדר בתביעה כאחד ממובילי ההתפרעויות כנגד עבודות התשתית בבר אילן, נכתב בין השאר: "קבוצת מתפרעים מאורגנת, שהנתבע הוא אחד ממנהיגיה, פועלת שוב ושוב ושוב על מנת לסכל את ביצוען של העבודות, על מנת לפגוע ולחבל בעבודות אשר בוצעו, בכל העבודה ובאפשרותם של הקבלנים השונים להמשיך את ביצוע העבודות. פעם אחר פעם מקיימת קבוצת המתפרעים הפגנות אלימות, פרועות ומשולחות כל רסן בצמוד למקום ביצוע העבודות ואף תוך פלישה מסוכנת, בלתי חוקית ושלא כדין לתור אתר ביצוע העבודות".

הקו הירוק יהיה הקו השני של הרכבת הקלה שיפעל בעיר, ויתווסף לקו האדום שפועל בירושלים מאז שנת 2011. הקו הירוק של הרכבת הקלה יחבר בין הגבעה הצרפתית וקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית בצפון העיר, ויסתיים בשכונת גילה בדרומה. בדרכו יעבור ברחוב דב יוסף, צומת פת, רחוב הרצוג, מחלף בייט, יחצה את קמפוס האוניברסיטה העברית בגבעת רם, את אזור הכניסה לעיר ומרכזה, בשד' שז"ר, שד' נורדאו, רחוב שרי ישראל, רחוב בר-אילן, רחוב חטיבת הראל, רחוב זלמן שרגאי ושדרות לוי אשכול. לאורכו של תוואי הקו הירוק, שיתפרס על פני 20.2 ק"מ, ימוקמו 47 תחנות. מספר הנסיעות בקו צפוי לעמוד על 160,000 ליום. עלות ההקמה נאמדת בכ-14 מיליארד שקלים – כולל שווי הקרונות שישמשו את הרכבת – אך לא כולל את ההרס, הוונדליזם והעיכובים.

 

תגובות

8 תגובות
8 תגובות
  1. מוש

    שיתחילו לשלם ארנונה, מים, חשמל…לקחת מהמגזר הזה את הכסף. הם הורסים וכרגיל האזרח שומר חוק משלם את המחיר.

  2. צביעות לשמה

    וואלה? רציניים אתם? ניסיתם לבדוק את הנזקים המטורפים שהאנרכיסטים משמאל גרמו לתשתיות ולכלכלה או שזה לא מעניין? יכול להיות שזכות המחאה כמו גם זכויות דמוקרטיות אחרות שייכות רק ל"אנשים הנכונים"?

  3. מוטי

    החרדים רואים את עצמם מחוץ למדינה,אינם תורמים,רק מקבלים תקציבים,לכן בבחירות הקרובות אצביע רק למפלגה שתכריז שלא תשב בממשלה עם חרדים.

  4. ינשוף

    ומה עם נזקים של הקפליניסטים וכד' בחסימת כבישים וכיו"ב ?

  5. יאיר

    מבקשים תוספת תקציב מהאנשים העובדים, המתגייסים, המשלמים מיסים, עבור נזקים שעשו פרזיטים אלימים. למה לא מוציאים מהם את הכסף? לסגור חשמל ומים בשכונות של הקיצוניים.

  6. ינקי

    כל חרדי שיתפס הוכיח שמתאים לצה"ל ועל כן יש לגייסו לאלתר

  7. בלה בלה

    כמובן שזה לא טוב בכלל וצריך לתפוס את האשמים ולאסור אותם… אבל להטיל עליהם את העיכוב בפתיחה מרגיש לי כמו תירוץ נוח לכולם לא? כולנו יודעים טוב מאד שגם אם אותם מתפרעים במקום להתפרע היו מחליטים להתנדב בנת"ע לעזור להם לבנות את הרכבת, הפתיחה עדיין הייתה מתעכבת באיזה שנתיים (במקרה הטוב!)

  8. יוסי

    למה לא סופרים את נזקי המליארדים שגורמים ארגוני המחאה למשק לתשתיות ועוד ולמה לא מחייבים אותם

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר