מבט על רחוב קינג ג'ורג' מרחוב יפו, העבודות להקמת הרכבת הקלה ברחוב יפו בשנת 2008, הדמיית הקו הכחול בצומת קינג גורג'-יפו (צילומים והדמיות: צילום Adam Yishay Amorai, CC BY 3.0, מתוך ויקיפדיה, צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)
מבט על רחוב קינג ג'ורג' מרחוב יפו, העבודות להקמת הרכבת הקלה ברחוב יפו בשנת 2008, הדמיית הקו הכחול בצומת קינג גורג'-יפו (צילומים והדמיות: צילום Adam Yishay Amorai, CC BY 3.0, מתוך ויקיפדיה, צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)

הדחפורים חוזרים למרכז העיר: "תהיה פגיעה אנושה בסוחרים"

בחודש נובמבר צפויות להתחיל עבודות להקמת תחנה חדשה של רכבת ישראל מתחת לצומת האיקסים המיתולוגית. כמעט במקביל, יחלו עבודות תשתית להקמת הקו הכחול של הרכבת הקלה ברחוב קינג ג'ורג'. החפירות הצפויות מחזירות את הסוחרים במרכז העיר לעשור הראשון של המיליניום ולעבודות האינסופיות ברחוב יפו, והם מביעים חשש כבד. בעירייה, מנגד, מספרים על תוכנית עסקית שמתגבשת וממתינה לאישור, אך לא כל הסוחרים מכירים אותה. כאוס בדרך?

פורסם בתאריך: 14.6.24 08:04

כ-13 שנים חלפו מאז גרמה הרכבת הקלה למהפך במרכז העיר ירושלים. 13 שנים, פחות חודשיים וחמישה ימים אם אתם רוצים לדייק (19.8.2011), מאז הנסיעה המסחרית הראשונה של הרכבת הקלה על ציר רחוב יפו.

לנסיעה ההיסטורית הזו קדמו שנים של חפירות במרכז העיר, כאלה שייאשו את הסוחרים, ייאשו את הירושלמים והמאיסו על כולם את הרכבת הקלה עוד לפני שבכלל ראו אותה בפועל. כעת, ממש בעוד חודשים ספורים, הטרקטורים והדחפורים יחזרו למרכז העיר – המוקד הפעם יהיה רחוב קינג ג'ורג', רחוב מרכזי לא פחות, שקרנו מעט דעך מאז שהרכבת נוסעת ברחוב יפו שנושק לו בצומת האיקסים המפורסמת של ירושלים.

כן, עד סוף שנת 2024 צפויים לצאת לדרך שני פרויקטי ענק באזור קינג ג'ורג' – התחלת החפירות לתחנת הרכבת הכבדה שצפויה לקום מתחת לצומת האיקסים (יפו-קינג' ג'ורג'-שטראוס), וכן התחלת החפירות ועבודות התשתית (אינפרא 1) להקמת הקו הכחול של הרכבת הקלה.

העבודות הללו יהפכו, שוב, את מרכז העיר. רחוב קינג' ג'ורג' ישנה את פניו לגמרי – במהלך העבודות הוא יהיה סגור לתנועת כלי רכב (כשיש לציין שכבר החלק התחתון של הרחוב הוא כבר כיום לתחבורה ציבורית בלבד) ולאחר מכן תעבור בו הרכבת הקלה.


יוני 2024 - מבט לרחוב קינג ג'ורג' מרחוב יפו

מבט לרחוב קינג ג'ורג' מרחוב יפו


עם כל הכבוד להשפעות התחבורתיות, ולמרות שקרנו של הרחוב ירד בשנים האחרונות, המסחר בקינג' ג'ורג' הולך להיפגע משמעותית בתקופת העבודות. בכל זאת – חפירות, חפירות, חפירות. מה שמסביר את החשש והמתח שהם מנת חלקם של הסוחרים ובעלי העסקים במתחם העבודות.
חלק מבעלי העסקים, עוד זוכרים את העבודות שהיו אי אז ברחוב יפו. עבודות שהיו אמורות להסתיים בתוך שש שנים ונמשכו למעלה מעשור. הם מכירים מקרוב חברים/בעלי עסקים שקרסו כלכלית עד שנאלצו לסגור ואחרים, במקרה הטוב, נפגעו בצורה קשה ושרדו בקושי. כעת, כשעבודות הרכבת הקו הכחול שחוצה את רחוב קינג ג'ורג', בו יש עסקים רבים, אמורה לצאת בחודשים הקרובים לדרך, יש מי שחושש בקרב העצמאיים על תסריט דומה שיגרום הלכה למעשה לסגירת העסק.

הבכירים בעיריית ירושלים אמנם התחלפו מאז העבודות של הקו האדום, אבל בכיכר ספרא למודי ניסיון מהטראומה ההיא של רחוב יפו, וניתן לראות במקומות אחרים בעיר שהעבודות נעשות בדרך טובה יותר ובעיקר מהירה יותר. ועדיין – בעלי עסקים על ציר העבודות נפגעים משמעותית – וכולם מוזמנים לבדוק מה קורה לעסקים בבר אילן, או את הקשיים שהיו מנת חלקם של העסקים באזור רוממה/שרי ישראל. כך או כך, בעירייה מודעים לחששות של בעלי העסקים, עם חלקם אף נערכו שיחות הרגעה ונבנו תוכניות, שאם יאושרו, ייטיבו במידת האפשר עם בעלי העסקים על ציר העבודות. התוכנית, יש לציין, גובשה כבר על ידי אגף העסקים בעיריית ירושלים וכעת ממתינים שם לאור ירוק ממשרד האוצר.


הדמיית הרכבת הקלה בצומת קינג גורג'-יפו (צילום הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)

הדמיית הרכבת הקלה בצומת קינג גורג'-יפו (צילום הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)


***

למרות זאת, הסוחרים, כאמור, חוששים. מאוד חוששים. הנה, תשמעו מה יש ליו"ר ועד הסוחרים במרכז העיר אלי לוי לומר: "אין בכלל ספק שתהיה פגיעה קשה בסוחרים", אומר לוי, ומתייחס גם לתוכנית הסיוע של העירייה: "לא ראיתי ולא שמעתי שיש שיתוף ציבור עם סוחרים ואם יש כזה זו עבודה בעיניים. עושה פגישה וקוראים לזה 'שיתוף ציבור'. הם צריכים לבוא ולשמוע את הכאב של הסוחרים ואת הדאגה שלהם. בסוף הם יגיעו לפה ויתחילו לחפור כמו בתעלת בלאומליך".

אתה לא סומך על העירייה?
"זה לא עניין של סומך או לא. מהניסיון שלי, אומרים 'יהיה בסדר' ואחר כך שום דבר לא בסדר. אני בטוח שהתוכניות האלה לא באמת יצאו לפועל. בסוף מי שמשלם את המחיר זה הסוחרים. אני כבר רואה בריחה של הסוחרים שיוצאים מהתוואי של הרכבת בקינג ג'ורג', לא נראה לי שיהיה להם אורך רוח להחזיק מעמד, גם ככה המצב בעיר לא מי יודע כמה. הרבה עסקים הולכים להיסגר בעקבות התחלת העבודות. ליבי איתם".

מה אתה הולך לומך לאנשי העירייה?
"אני לא יודע אם אכנס לדיבור ושיח איתם. בתור אחד שעבר את עבודות הקו האדום ברחוב יפו, אני למוד ניסיון. לא ראיתי שום בקשה או התכתבות מהעירייה. גם לגבי תחילת העבודות. הדיבור הוא סוף השנה האזרחית – איך לא נותנים לעסקים תאריך? שיידעו להתכונן. בנוסף, מספר פעמים כבר הודיעו שמתחילים – ודחו. אני רק יודע שהם צריכים לרדת לשטח לבוא ולשמוע סוחרים ואת הבעיות. הרעיון של הרכבת מבורך כמובן, אבל אם יעשו את זה באותה הדרך כמו שקרה ביפו, זה יהיה אסון. אז הסוחרים פשטו רגל. זו תהיה דרך עצובה מאוד. באותה תקופה הגענו לבית משפט, שלצערנו פסק שלא מגיע כלום. שילמדו איך בונים קו רכבת בחו"ל ואיך מתנהלים עם סוחרים, שפתאום סוגרים להם את העסק ואין להם פרנסה. בעירייה קובעים ועושים מה שהם רוצים, ומשאירים פצועים בשדה הקרב, תוך שהן ממשיכים הלאה לרחוב ולפרויקט הבא".


עבודות שארכו 10 שנים - רחוב יפו בשנת 2008 (צילום: Adam Yishay Amorai, CC BY 3.0, מתוך ויקיפדיה)

עבודות שארכו 10 שנים – רחוב יפו בשנת 2008 (צילום: Adam Yishay Amorai, CC BY 3.0, מתוך ויקיפדיה)


לעומת אלי לוי, מאיר מיכה, הבעלים של מסעדת "פינתי" המיתולוגית ברחוב קינג ג'ורג' פינת ההסתדרות, מנסה לשמור על אופטימיות, ועוד יותר מכך מנסה למצוא פתרונות שיקלו על המצב של הסוחרים. מיכה, חשוב לציין, נחשב למקורב לראש העיר, אחד שזוכה לאוזן קשבת מצד משה ליאון ולשכתו.

בשיחה עם "כל העיר" הוא מספר כי, "אני יודע מה צפוי לנו ולכן יש לי רעיון, שכבר העברתי אותו הלאה".

 

 

ספר קצת על הרעיון?
"את העבודות בקינג' ג'ורג' צריך לדחות לסוף. את העבודות לקו יש להתחיל בשכונות החרדיות. יש שם הרבה עצירות בגלל שיכולים לגלות קבר ויש לא מעט עיכובים. ככל שיגיעו אלינו אחרונים, ככה העסקים יפגעו בסוף, מאשר שיתחילו אצלנו, אבל זה יימשך יותר זמן מהצפוי והעסקים יהיו בבעיה קשה יותר. אחרי שיסיימו בבר אילן, רמת אשכול וכו' – קינג ג'ורג' לא תהווה בעיה".

עם כל הכבוד למיכה – העבודות, כאמור, צפויות להתחיל עד סוף השנה. גם של הרכבת הקלה וגם אלו של הרכבת הכבדה. אז מיכה מנסה שוב: "למה שלא יעשו מנהרת תחתית?", הוא ספק מציע, ספק תוהה. "אפשר להתחיל עם זה באזור גן הפעמון עד שיתחבר לתוואי במאה שערים. ברגע שיחפו למעלה ויעבוד בתת קרקע ככה העסקים פחות יפגעו והמצב הסטטי ימשיך. יהיו עסקים, מדרכות, כבישים, תהיה תנועה, יהיו חיים והחיים יתנהלו כרגיל באופן יחסי".


הדמיית תחנת הרכבת הכבדה מתחת לצומת האיקסים (צילום הדמיה: פלג אדריכלים)

הדמיית תחנת הרכבת הכבדה מתחת לצומת האיקסים (צילום הדמיה: פלג אדריכלים)


רעיון אולי נחמד, אבל הצעות דומות על מיקומים אחרים בעיר – כמו למשל עמק רפאים – נדחו כבר והם פחות ישימים. אבל מיכה לא מתייאש מלהיות אופטימי. לדבריו, "עשינו פגישה אחת או שתיים לגבי קינג ג'ורג', אבל כרגע הכל בשלב של דיבורים. אף אחד עוד לא יודע איפה מתחילים בכלל, אבל זה הזמן החשוב לסגור דברים לפני שיהיה מאוחר. אני בקשר רציף עם העירייה, עם מינהלת העיר ועם אריאל בזיז, שהוא מחזיק תיק העסקים. העירייה אני חייב לציין מתפקדת מצוין, אבל להבנתי לא הכל בידיים שלהם. הכי חשוב לנו שלפחות לא יתחילו אצלנו אתה עבודות. ממה שאני מבין את עדיין תוכנית עבודה, אבל אנחנו עושים פעולות כדי לייצר ולקצר את התהליך. אם זה לא יהיה מסודר וללא תוכנית ברורה עסקים יקרסו. אני רואה מה קורה לעסקים בתל אביב שזה קובר אותם".

***

ההתייחסות של מיכה, יש לציין, קצת מוזרה. בעירייה, כאמור, אומרים שגיבשו תוכנית טובה מאוד שתסייע לבעלי עסקים. לא מדובר מבחינתם על תוכנית סיוע אלא על תוכנית עסקית, שתיטיב עם בעלי העסקים. אבל נראה שבעלי העסקים כלל לא יודעים עליה.

מי שכן מכיר קצת את התוכנית העסקית של העירייה הוא שלומי בן גור, יו"ר להב-איגוד העסקים העצמאיים במחוז ירושלים, שמנסה להרגיע את הרוחות. "העירייה עושה את המקסימום על מנת לנסות לפגוע כמה שפחות בבעלי העסקים", אומר בן גור ל"כל העיר". "מבחינתנו, זה שינוי טוב במדיניות, בטח לעומת תקופת הרכבת הקלה על ציר יפו-הקו האדום שבזמנו לא התחשבו בעסקים. זה אומר שאני מברך את התנהלות העירייה שעושה דברים טובים וצריך להגיד את זה".


מפת העבודות (מקור: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)


איזה רעיונות עלו?
"למשל רעיונות לשיפוי בעלי עסקים שיודעים שיפגעו בגלל סגירת חזית העסק שלהם. עלו גם רעיונות למנוע פגיעה קשה. מי שיפגע יקבל שווה ערך לשכר דירה, שיוכל להעתיק את העסק למקום אחר בעיר. באופן עקרוני, גם בעלי העסקים שדיברו איתם יודעים שזה מבורך, אבל הדרך לשם היא לא פשוטה. לפחות יש אוזן קשבת ורעיונות טובים להקל על בעלי העסקים".

כפי שציין קודם מיכה, שהעלה רעיון להתחיל את תוואי הרכבת בשכונות החרדיות ורק לאחר מכן ברחוב קינג ג'ורג', גם בן גור שוחח עם גורמי המקצוע בכיכר ספרא על הנושא. "בעירייה אמרו לי שהם בוחנים את זה בחיוב. העבודות הן לא בשורה משמחת, אבל אנחנו עושים הכל כדי שהעסקים פחות ייפגעו. בטווח הארוך אין ברירה. הגוף שלנו ועוד גופים מנסים לעזור לבעלי העסקים ככל האפשר".

אתה מבין את החשש של בעלי העסקים?
"אני מבין בהחלט. יש עשרות עסקים שגם לפי הקריטריונים של העירייה יפגעו, אבל אנחנו כאמור רוצים לשפות אותם. אני פעיל חברתי שמתעסק עם בעלי עסקים. זו גם תקופה קשה של מלחמה וזה התחיל עוד קודם בימי הקורונה. דווקא 2023 היתה שנה טובה עד למלחמה. שיתוף הפעולה עם העירייה הוא טוב, ועל כן אני אופטימי להמשך. אני יודע שבסוף זה יקרה כי צריך. העסקים ייפגעו, אין ספק, אבל לטווח הארוך זה טוב. יש כבר תוכניות ואנחנו נעזור כמה שאפשר".

מעיריית ירושלים נמסר: "על בסיס שיח מתמשך עם בעלי העסקים, עיריית ירושלים יחד עם צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים, בנתה תוכנית לסיוע לעסקים במטרה להקל עליהם עד כמה שניתן ולשמור על רצף הפעלתם. עיריית ירושלים השקיעה רבות בבניית התוכנית, מתוך תפיסה שרואה את העסקים בעיר במרכז. התוכנית תוצג למשרד האוצר לטובת תקצוב הולם ועם אישורה פרטי התוכנית יפורסמו".


מבט לרחוב קינג ג'ורג' מרחוב יפו - יוני 2024

מבט לרחוב קינג ג'ורג' מרחוב יפו – יוני 2024


 

תגובות

14 תגובות
14 תגובות
  1. דניאל צימרמן

    ההבדל המרכזי בין יפו למלך ג'ורג' הוא שבמלך ג'ורג' התוואי לרכבת כבר קיים על בסיס נתיבי הנת"צ ולכן לא תהיה פגיעה נרחבת ברחוב כמו שהיתה ברחוב יפו בזמנו

  2. אזרח ותיק בעיר

    בנתיים כל אחד יכול להבחין כיצד הקוים
    בצומת פת, קרית יובל וגם להדסה וברחוב הרצוג תקועים וניסחבים כבר חודשים רבים . גם בבר אילן החרדים רק גורמים לבעיות קשות . היו חייבים לבצע כמו בתל אביב , רכבת תחתית אבל ברור שיתקלו בעתיקות שימנעו תיכנון וביצוע מסודר .

  3. צ'אנג מיי

    פועלים סינים בלבד
    יחס עבודה 1:10
    לעובדים המקומיים
    יקח חצי מהזמן

  4. דני

    מעולה, התחבורה בעיר מתקדמת.. אבל הבנתי שהמכרז עומד להתבטל כי החברה הספרדית פרשה מהביצוע

  5. בובי

    חצי מרחוב המלך ג׳ורג׳ כבר נהפך לחניון פרטי של כמה רכבים קבועים שעומדים שם. מוציאים תו נכה ויש חניה פרטית. כל יום, כל היום. קדימה, להתחיל את קו הרכבת. נקווה שזה ישנה משהו. אגב, המצב דומה ברחוב יפו בין מחנה יהודה לתחנת הטורים.

  6. יעקב

    תראו את הזוועה בכנפי נשרים כבר למעלה מחמש שנים, הסבל של התושבים באיזור, סגירת עסקים ועוד עבור קו רכבת קלה שהוא סה"כ שלוחה.. ואין סיום נראה בדרך.

  7. מרי

    כתבה ארוכה ו ייגעת
    לדעתי עירית ירושחים מזמן חנקה את בעלי העסקיםבזה שלא הקצתה חניה נורמלית לבאים למרכז העיר אין חניה נקודה
    ככה שאנשים מוותרים על להגיע לעיר
    אגב פעם ראשונה שיש מקום להגיב
    בדרך כלל כל כתבה בנוש ירושלים והתחדשות עירונית אין מקום להגיב
    או הירשם..
    נוד דבר כל העיר צפורה כאיחו מסתערים על שתל רב ירושלים הפכה לבטון גדול כבר חא נעים לגור בה

  8. עמית

    למה צריך להביא את הרכבת הכבדה לשם בכלל? היציאה מתחנת הרכבת הכהדה בתחנה המרכזית היא במרחק 50 צעדים מרכבת קלה שמגיעה בדיוק לשם!

  9. הנוסע

    ראשית, חפירת התחנה לרכבת הכבדה לא תיעשה ברחוב המלך ג'ורד', ולא תפריע לתושבים, אז למה להתלונן?. שנית, מיקום התחנה באיור לא נכון. צריך להיות בין רחוב יפו לרחוב הנביאים, סמוך לראול ולנברג. שלישית, יש אכן להציג תכנית לשימור העסקים, ואכן, רצוי להתחיל לחפור את הרחו במלך ג'ורג' מוקדם, אבל יש שם כניסה למנהרה שהתתחיל מצפון לצומת האיקסים מתחת לרחוב שטראוס. רביעית, מה הולכים לעשות עם כל התחבורה הציבורית חוצת העיר בכיוון צפון-דרום שעברה שם? לאן הולכים להסיט אותה? ומה הולך לקרות ברחוב קרן היסוד, אם כבר?

  10. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מרי, יש חניונים בתשלום.
    ואם לא נוח ויקר לך, תביעי באוטובוס או הרכבת הקלה.
    אף אחד לא חייב לך מקום חניה במרכז העיר.
    וגם לא באף מקום אחר.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר