מוזיאון מגדל דוד המחודש (צילום: מוזיאון מגדל דוד)
מוזיאון מגדל דוד המחודש (צילום: מוזיאון מגדל דוד)

ניצחון לקהילה הגאה: בית המשפט קבע – מסיבת 'טיפול הרמה' תתקיים כמתוכנן במגדל דוד

שופטת בית משפט השלום יעל ענתבי שרון דחתה את הטענות של מוזיאון מגדל דוד, והורתה לקיים את המסיבה של הליין הגאה 'טיפולי הרמה' כמתוכנן. וגם - בשיחה מוקלטת שתוכנה הגיעה ל"כל העיר" אומרת עובדת המויאון: "ראש העיר לא יכול לחיות עם זה חייבים לעצור את המכתבים האלה של הרבנים". לשכת ראש העיר בתגובה: "הוא לא היה מעורב בשום שלב"

פורסם בתאריך: 13.6.24 11:10

עדכון אחרון: 13.6.24 19:43

בית המשפט פסק באופן ברור – המסיבה הגאה תתקיים מחר, שישי, כמתובנן במוזיאון מגדל דוד, וזאת חרף הניסיונות של אנשי המויזאון לבטלה.

בהחלטה שניתנה על ידי השופטת יעל ענתבי שרון נמתחה ביקורת על הנהלת מוזיאון מגדל דוד, שהפרה, כך נכתב בהחלטה, את החוזה שחתמה לקיום המסיבה. בנוסף, השופט ענתבי שרון קובעת כי על הצדדים החתומים על ההסכם לעמוד בתנאים השונים שהציבה המשטרה, כשלגבי המוזיאון נכתב שעליו לעשות ככל יכולתו כדי לקיים את המסיבה.

יש לציין כי בית המשפט מנקה את עיריית ירושלים מהנושא, כשבהחלטה מצוין כי הוא חלק מקיום האירוע מכורח זה שאנשי העירייה יושבים בהנהלת המוזיאון. יחד עם זאת, בהקלטה של שיחה, שתוכנה הגיע לידי "כל העיר", בין נציגת המוזיאון לבין מארגני המסיבה נשמעת נציגת מגדל דוד כשהיא מסבירה שמאחורי ההחלטה לבטל את המסיבה עומד מכתב מרבנים שנשלח למוזיאון והגיע גם לראש העיר משה ליאון (שמשמש גם כיו"ר דירקטוריון מוזיאון מגדל דוד).

"קיבלנו מכתב מרבנים, ואחר כך אנחנו מפסידים מזה הכנסות של שנה", נשמעת אומרת נציגת המוזיאון בשיחה. "כי הם לא מבינים. המצב כרגע הוא שצריך לעצור את כדור השלג הזה. אנחנו צריכים למצוא איזושהי דרך עדינה וחכמה לפתור את המשבר הזה".

בהמשך, היא אומרת: "זה מול ראש העיר, הם לא מבינים. חושבים שיש פה כנס, שעושים פה טיפולים. הם לא יודעים מה זאת מסיבה ומה זה לא מסיבה. לכן צריך לטפל בנראות של האירוע הזה. החיבור בין 'טיפולי הרמה' למגדל דוד נראה להם מאוד פאלי. ראש העיר לא יכול לחיות עם זה. אנחנו חייבים לעצור את המכתבים האלה של הרבנים. זה עושה לנו נזק ארוך טווח. אתה כותב 'טיפולי הרמה' במגדל דוד, זה ברור להם שמישהו עושה פה טיפולים. הם לא מבינים שככה קוראים לליין. מי שמתקצב זה העירייה אותנו, לא אתכם".

יודגש כי בלשכת ראש העיר מכחישים כל קשר לדברים הנאמרים בהקלטה ואומרים בנחרצות כי "ראש העיר לא דיבר עם אף גורם במוזיאון על המסיבה. תוכן המכתב נודע לראש העיר ביום ראשון והוא לא זכה להתייחסות. האמירות המיוחסות לראש העיר לא נאמרו על ידו לאף גורם במוזיאון".

יונתן ולפר, יו"ר הבית הפתוח בירושלים וממייסדי ליין המסיבות 'טיפולי הרמה': "יש שופטות בירושלים. ההפרה הבוטה של ההסכם זעקה היום בבית המשפט ואנחנו שמחות שהשופטת יעל ענתבי שרון קיבלה החלטה ברורה שלא מוכנה לקבל את ההתנהגות הפסולה. מחר אנחנו נרים, אנחנו נרקוד, אנחנו נחגוג את הקיום שלנו בעיר. זה הבית שלנו, ואף אחד לא ימנע מאיתנו לחגוג בו".

סגן ראש העיר יוסי חביליו, מחזיק תיק התרבות, שנכח בדיון ותמך בעמדת הקהילה הגאה, מסר: "אין כל גאווה באפליה. אני מברך על החלטת בית המשפט, זהו הישג גדול. יש חשיבות עצומה בלקיים את האירוע של הקהילה הגאה מחר במוזיאון מגדל דוד. כל תוצאה אחרת תהיה כניעה לדתיים הקיצונים, אני מקווה שהמוזיאון מגדל דוד יעשה את כל הדרוש לקיים את ההחלטה. אנחנו נמשיך להלחם עבור ירושלים ליברלית וחופשית".

 

 

כזכור, מוקדם יותר היום פרסמנו: האם עיריית ירושלים, באמצעות מוזיאון מגדל דוד, מפלה את הקהילה הגאה בירושלים? השאלה הזו תגיע היום, חמישי, לדיון בבית המשפט, זאת בעקבות עתירה שהגיש המרכז הרפורמי לדת ומדינה בשמם של מארגני המסיבה – ליין 'טיפולי הרמה', שנמצא תחת 'עמותת בר-קיימא לתרבות, אמנות, מוסיקה ושלום'.

מאחורי העתירה עומדת החלטה של מוזיאון מגדל דוד לבטל מסיבת גאווה שתוכננה להיערך מחר, שישי (14.6). במוזיאון ובעיריית ירושלים טוענים כי המסיבה בוטלה בשל החלטת משטרה בנושא, שניתנה על ידי מפקד מרחב דוד במשטרת ירושלים לפני כשבוע. יודגש בהקשר זה כי במענה לפניית תקשורת, משטרת ירושלים מכחישה כי אסרה על קיום המסיבה.

מארגני המסיבה טוענים כי המשטרה הציבה תנאים שונים לקיום המסיבה, אך לא אסרה על קיומה ואף מציגים פרוטוקול מדיון שהתקיים עם קצין אג"מ של מרחב דוד ביום ראשון האחרון. עוד טוענים המארגנים כי אנשי המוזיאון אמרו להם בשיחות טלפון כי מופעל עליהם לחץ מצד בכירים בעיריית ירושלים לבטל את המסיבה.

באופן מפתיע, או שלא – סגן ראש העיר יוסי חביליו (האיחוד הירושלמי), מחזיק תיק התרבות בעיריית ירושלים, הולך נגד המוזיאון – גוף שבתור מחזיק תיק הוא אמון עליו.

לטענת חביליו, מדובר על הפליה קשה והוא דורש כי המסיבה תתקיים במועדה. "שבועיים לאחר מצעד הגאווה אנו רואים שההומופוביה והאפליה עדיין קיימים ובועטים בירושלים", מסר חביליו. "עצוב ומרתיח לראות שתאגיד עירוני, נכנע ללחצים פוליטיים ודתיים קיצונים ומבטל אירוע גאווה בעיר, תוך התלות במשטרה, שהיא בעצמה מסרה לי שאינה מתנגדת לקיום האירוע. פניתי בדרישה דחופה להנהלת המוזיאון לקיים את האירוע. אין כל גאווה במדיניות מפלה".


יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)

יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)


יונתן ולפר, יו"ר הבית הפתוח בירושלים ומייסדי 'טיפולי הרמה': "הרעיון שתתקיים מסיבה להט"בית במקום כל כך אייקוני מחרפן גורמים מסויימים בעיריית ירושלים. אבל יש לנו חדשות לאותם אנשים, הקיום שלנו בעיר הוא עובדה שהגיע הזמן שילמדו להתמודד איתה, ואין לנו כוונה לפתוח את זה למשא ומתן. בושה שמוסד ציבורי ושעיריית ירושלים פועלים כמו מאפייה שנסחטת על ידי גורמים קיצוניים ושרוצים להחזיר את ירושלים לימי האבן. מוזיאון מגדל דוד הוא שטח ציבורי, השייך לכלל הציבור, וצריך להיות מוקצה באופן שוויוני ולא מפלה. אני מצפה מראש העיר להתעשת לפני שירושלים כבר לא תהיה עיר שכולנו יכולים לחיות בה".


יונתן ולפר (צילום: אריק פרייס)

יונתן ולפר (צילום: אריק פרייס)


נתאי סויד, ממפיקי ליין המסיבות 'טיפולי הרמה': "בשנים האחרונות הוכחנו שהנוכחות שלנו כלהט״בים בירושלים לא באה על חשבון אף אחד. הוכחנו באירועים ובמצעדים שהקהילה שלנו מכבדת את העיר ואת יושביה, וכי אנחנו מהווים חלק אינטגרלי מהנוף הירושלמי. אם אנחנו צריכים לצאת למאבק על הזכות שלנו לחגוג בבירת ישראל – אנחנו נעשה את זה. ההחלטה לבטל את המסיבה היא החלטה בלתי חוקית, היא מפלה על רקע נטייה מינית, היא בלתי סבירה ונגועה בשיקולים זרים. הגורמים שפועלים על מנת למנוע את האירוע לא מסוגלים לקבל את עובדת קיומה של קהילה גאה בבירת ישראל. המרחב הציבורי בירושלים שייך לציבור הירושלמי, שאנחנו חלק בלתי נפרד ממנו".

 


מסיבה ל 'טיפולי הרמה' (צילום: באדיבות ליין המסיבות 'טיפולי הרמה')

מסיבה ל 'טיפולי הרמה' (צילום: באדיבות ליין המסיבות 'טיפולי הרמה')


***

במהלך השבוע האחרון, מאז ההחלטה של המוזיאון לבטל את המסיבה, היו חילופי דברים ומכתבים בין כל הגורמים המעורבים – המוזיאון ומארגני המסיבה, כשעיריית ירושלים מנסה להרחיק את עצמה מהסיטואציה, וכנראה שלא במקרה.

יחד עם זאת – עיריית ירושלים היא האחראית לתקצוב של מוזיאון מגדל דוד, בראשות הדירקטוריון של המוזיאון עומד, כאמור, ראש העיר ליאון והעירייה ממנה חלק נכבד מחברי הדירקטוריון.

זאת ועוד, להחלטה על ביטול המסיבה, קדם מכתב ולחץ שהופעל מצד רבנים שלא לקיים את המסיבה. מכתב בנושא נשלח לראש העיר משה ליאון עוד ביום ראשון ובלשכת ראש העיר אישרו את קבלת המכתב.

לבית המשפט נשלחו הבוקר, חמישי, תגובות של עיריית ירושלים ושל מוזיאון מגדל דוד לעתירה שהוגשה, כשבתגובה הגישו מארגני המסיבה בקשה לדיון דחוף, תוך שהם טוענים כי התגובות מלאות בחצאי וברבעי אמיתות.


משה ליאון (צילום: דוברות העירייה)

יו"ר דירקטוריון מגדל דוד, ראש העיר משה ליאון (צילום: דוברות העירייה)


יצוין כי מוזיאון מגדל דוד טען כי המסיבה בוטלה לאור החלטת מפקד מרחב דוד במשטרה ולאור אירועים קשים שהיו במוזיאון סביב יום ירושלים. יחד עם זאת – בתגובה של המוזיאון לא מוזכר כי גם לאחר המכתב של מפקד מרחב דוד – התקיים במוזיאון אירוע.

התגובה של עיריית ירושלים היא מינהלית. העירייה, חשוב לציין, לא טוענים לחוסר מעורבות בהחלטה אלא רק לכך שמדובר על דיון שאמור להתנהל ברמה המינהלית ולא האזרחית ועל כן מבקשים לדחות את הבקשה לדיון דחוף בבית המשפט ולהעביר את הדיון בנושא למקום הרלוונטי והמתאים.

בתגובה רשמית מטעם העירייה נמסר: "לאמירות המתוארות אין כל אחיזה במציאות. מוזיאון מגדל דוד קיבל הנחיה ממפקד מרחב ציון במשטרת ירושלים על הפסקת כלל האירועים במקום לאלתר, בשל בעיות בטיחות שהתרחשו לאחרונה. בעקבות ההנחיה, מנכ״לית המוזיאון החליטה על ביטולם של מספר אירועים שאמורים היו להתקיים בקרוב, ובהם המסיבה הנ"ל".

מנכ"לית ואוצרת ראשית במוזיאון מגדל דוד, אילת ליבר: "מגדל דוד הוא מוסד פתוח, ליברלי, שמקבל את כולם. תמיד היה ככה ותמיד יהיה ככה. בזמן האחרון, בעיקר בשבוע ירושלים, היה רצף אירועים צפוף ומסיבות שיצאו משליטה ובעיות התנהלות שאילצו אותנו לקחת פסק זמן ולהקפיא את כל המסיבות בדיון עם המשטרה והוועד המנהל. אין שום אפליה. זאת עיר מורכבת וצריך להתנהל בה באופן רגיש. הרבנים עושים לנו נזק לא מהיום. כל המסיבות יוכלו להתקיים מחדש אחרי שנסדיר את הנהלים. המסיבות נעשות הרבה יותר פרועות. זה מוזיאון, יש לזכור. אין לנו אף בעיה עם שום אוכלוסייה מהעיר".

ממשטרת ירושלים נמסר: "בניגוד לנטען, המשטרה לא אסרה על קיום מסיבות במקום. נציין כי ביחס למסיבות במגדל דוד, הוציא לאחרונה מפקד המרחב הנחיה מתבקשת וממוסמכת, בעקבות מספר אירועים שנערכו במקום ובהם הייתה בעיה משמעותית של חניות במרחב הציבורי, הפרעה ממשית למשתמשי הדרך, חסימת הציר, וכן אנשים בגילופין שיוצאים מהמקום ומסכנים את עצמם ואחרים. ממועד כתיבת המכתב הזה, לא יאושרו אירועים דומים במגדל דוד שלא תהיה התייחסות יעילה ואפקטיבית בכל מה שקשור לחניות והסדרי התנועה, וכן ליציאת מבלים מהאירוע (שיכורים וכו')".

 

תגובות

7 תגובות
7 תגובות
  1. יוני

    וואו, זה כבר נהיה מטריף את הדעת…
    מה זה הכותרת הזו *עיריית ירושלים מפלה את הקהילה הגאה*
    תראו בתגובות הרשמיות שהבאתם:
    *העירייה*
    *מנכלית מוזיאון עיר דוד*
    *וגם המשטרה*
    כולם מגיבים אותו דבר:
    שמדובר בסגירת המתחם *לכלל האירועים וההופעות עד להודעה חדשה*
    אז מאיפה הכתב היקר רפי גמיש מבין שיש פה אפלייה של העירייה בכוונה תחילה?
    אני במקום ראש העיר הייתי תובע על הוצאת דיבה.

  2. בושה

    אבל להתפלל בתל אביב,זה אסור! כמה צביעות,כמה שנאה ליהדות,לא יאומן שלא למדתם כלום על לכבד את העם והמדינה

  3. עדיין ירושלמי

    ראש העיר רוצה עיר חרדית, בבקשה, אתה בדרך הנכונה. נראה מי ישלם את בארנונה המופקעת בעוד כמה שנים. כל מסגרות הילדים למגזר "הכללי" כבר נסגרות בקצב מסחרר ומוסבות לחינוך דתי/חרדי. זה רק שאלה של זמן (וממש לא הרבה).

  4. אוי אוי אוי

    אוי אוי אוי,קיבלתם מכתב הרבנים!?
    נו?, אז מה, אתם משקשקים?
    אולי הגיע הזמן להפסחק להכנע לכפייה! וגם לא לנרמל הפרת חוזים על סמך רעיונות לא דמוקרטיים! אני מתפעלת שאפילו חשבתם על זה מגדל דוד.

  5. אחמד כהן קריסטיאנסן

    איזה שיח אלים מה"שמאל הנאור". שיח של מלחמה, ניצחון, תמרות אש ועשן . וזה מהאנשים שתקפו באלימות יהודים מתפללים בתל אביב.
    כמה לא מפתיע שהם בחרו לעשות את זה באתר יהודי ולא באתר מוסלמי. זה לעולם לא באתר מוסלמי, למרות שהחברה המוסלמית בישראל זקוקה לתמיכה בקהילה הלהטבית שלהם לאין ערוך.
    מסקנה בלתי נמנעת: זה סתם מהלך אלים של "להכניס אצבע לעין של יריב פוליטי".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר