אלירן מזרחי ז"ל (צילום: אלבום משפחתי)
אלירן מזרחי ז"ל (צילום: אלבום משפחתי)

הטראומה הכריעה את אלירן מזרחי ממעלה אדומים. בצה"ל מסרבים לערוך לו הלוויה צבאית. אמו: "סכין בלב"

אלירן ז"ל שם קץ לחייו ביום שישי האחרון, לאחר שהתמודד במשך חודשים ארוכים עם פוסט טראומה. לדברי משפחתו, הוא קיבל צו 8 והיה אמור לחזור לעזה בימים הקרובים. כעת מתנהל מאבק על מקום קבורתו, כשבצה"ל מסרבים לאשר קבורה צבאית. "אנחנו לא נעשה לאלירן שום קבורה שהיא לא צבאית", זועמת אמו ג'ני

פורסם בתאריך: 9.6.24 15:26

במשך 186 ימים נלחם אלירן מזרחי בעוטף עזה ולאחר מכן בתוך רצועת עזה. הוא גויס ב-8 באוקטובר ורק באפריל שוחרר להפוגה וקיבל הצבה לרם 2 בשל פציעה ממנה סבל בברכו. אז הוא גם הבין שהוא פוסט טראומטי. שהוא לא מצליח לחזור לשגרת החיים. לא מצליח לחזור אל העולם שמחוץ לרצועת עזה.

ביום שישי האחרון, כאמור, המתח והלחצים הנפשיים הכריעו אותו, והוא שם קץ לחייו. זה היה אחרי שקיבל זימון למילואים נוספים בצו 8. למרות הפוסט טראומה, אלירן ז"ל, כך מספרת אמו ג'ני ל"כל העיר", רצה לחזור למילואים. רצה לחזור להיות עם הצוות שלו – האנשים שאיתם הוא הרגיש הכי בטוח, אלו שמבחינתו הבינו הכי טוב את מה שעבר עליו.

למרות הסיפור הקורע לב והקשה – בצה"ל מסרבים בשלב זה להכיר באלירן ז"ל כחלל צה"ל ומסרבים לערוך לו הלוויה צבאית בהר הרצל. המשפחה יוצאת למאבק כנגד מה שג'ני מזרחי מכנה, "אטימות ושרירות לב".

אלירן ז"ל, 40, הותיר אחריו אישה ו-4 ילדים, שניים מהם על הרצף האוטיסטי, אחים ושני הורים.

"אלירן הבן שלי הוא גיבור ישראל – קודם כל ולפני הכל", אומרת ג'ני מזרחי בפתח השיחה. "הוא מנהל עבודה ומפעיל D9 בהנדסה קרבית. הוא שירת במילואים ברצועת עזה וביישובי העוטף 186 ימים ברציפות. עד שנפצע וקיבל סיפוח לרם 2. הוא נפצע בברך ולכן המילואים שלו הופסקו – כדי שהוא יוכל לטפל בעצמו. שם גם הוא הוכר כפוסט טראומטי".


אלירן מזרחי ז"ל (צילום: אלבום משפחתי)

אלירן מזרחי ז"ל (צילום: אלבום משפחתי)


צה"ל מסרב להכיר בו כחלל צה"ל – מה הסבירו לכם?
"לא הסבירו. מיום שישי, כששמענו על המקרה, ועד עכשיו אף אחד מהצבא לא בא לדבר איתנו. שום מילה. לכלתי הם הגיעו רק במוצ"ש. הם אומרים שאי אפשר לעשות לו קבורה צבאית, כי הוא לא היה בשירות. זה שובר לי את הלב. אלירן הוא גיבור ישראל. לוחם ללא חת. הוא והחברים שלו עשו עבודת קודש. וכעת הצבא עושה לנו עיוות דין. הצבא תוקע לנו סכין בגב ובלב. זה לא אמיתי. יש פה שרירות לב. אטימות".

ספרי קצת על החודשים האחרונים של אלירן, איך הוא היה?
"הוא חטף פוסט טראומה מאוד מאוד קשה. לצערי לא ידעתי עד כמה. עד שהוא שלח יד בנפשו. ירה בעצמו. הוא לא יכול היה להכיל את המראות, הגופות, הסיוטים. החללים שהוא פינה. הוא היה בכל המקומות הקשים. פינה גופות מהמסיבה, אחר כך ראה דברים ברצועת עזה. פינה חללי צה"ל, פצועים. מה לא? הבן שלי מסר את נפשו בשביל המדינה הזו. אלמלא המלחמה הארורה הזו הוא עדיין היה בחיים".

ג'ני מזרחי ממשיכה ומספרת: "יש לאלירן 4 ילדים. 2 מהם על הרצף. ועכשיו, עם כל העצב והקושי של מה שקרה, הצבא נלחם בנו ולא מוכן להכיר בו. זה בלתי נתפס. פשוט לא הגיוני".

מה בכל זאת את מבינה שקורה?
"לצבא יש חוקים והתנהלות מאוד נוקשה. יש פער של מספר ימים – מצומצם מאוד – שבהם אלירן לא נחשב כמגויס באופן רשמי. לכן, הם אומרים לנו שתהיה לוויה אזרחית בלבד. ואני שואלת – באמת? הוא עשה 186 ימים רצופים, נפצע, הוכר כפוסט טראומטי. על כמה ימים אתם מתווכחים?".

"ולא רק זה", ממשיכה ואומרת ג'ני בכעס, "הוא קיבל צו 8. רצו שהוא יחזור למילואים. וגם הוא רצה. הוא חיכה לזה. הוא אפילו ביטל את הסיפוח שלו לרם 2 כדי לקבל את הצו – ופה הוא ואנחנו נופלים בין הכיסאות".

 

 

אז מה תעשו?
"אנחנו לא מתכוונים לוותר. נפנה גם לבג"ץ. פנינו לכל חברי הכנסת והשרים, לכל מי שיכול לעזור. אני לא מתכוונת לקבור אותו עד שהוא לא יקבל את הכבוד שמגיע לו. הוא יקבר רק בהר הרצל. בכל יום זיכרון יזכרו גם אותו. זה לא הוגן. זה עיוות דין. הבן שלי היה גיבור ישראל ומגיע לו כבוד כמו לכל החיילים הגיבורים שלנו".

מה את חושבת על התנהלות של הצבא?
"אני לא מצליחה להבין אותם. פשוט לא. מה הם לא מבינים שם? זו מלחמת קיום שלנו. מלחמה אחרת שלא היתה כמוה. צריך להבין את זה ולהתחשב בזה. יש פה חייל שמסר את נפשו למדינה. חייל שלא יכול היה להכיל את הטראומות ושם לעצמו כדור בראש".

ג'ני ממשיכה ויורה: "החברים שלו המומים. הם בשוק. גם מזה שהוא לא נמצא וגם ממה שמעבירים אותנו כעת. עכשיו החברים שלו שוב נכנסים לרצועת עזה – מה הם יחשבו על הצבא שלא נותן כבוד לחבר שלהם? הוא הלך להילחם בשביל המדינה. בשבילנו האזרחים. זה התודה שהוא מקבל? שיתבייש לו הצבא. שיתבייש לו האיש שחתם על הדבר הזה בשרירות לב".

"שתדעו דבר אחד", חותמת ג'ני את השיחה, "אנחנו לא נעשה לאלירן שום קבורה אלא רק קבורה צבאית".

***

כפי שמספרת ג'ני מזרחי, המשפחה פנתה לכל מי שהיא יכולה ומוכן לסייע. עזרה משמעותית מקבל המשפחה מראש העיר מעלה אדומים גיא יפרח, שפנה הבוקר במכתב לרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי, לראש אכ"א אלוף יניב עשור ובו בקשה, כי מזרחי ז"ל יזכה לקבורה צבאית.

"מאז ה-7 באוקטובר ובמשך חודשים ארוכים, אלירן לחם בתוככי עזה, נלחם בחירוף נפש במחבלי החמאס וחווה תופת קשה, אשר בעקבותיה הוכר לאחרונה על ידי משרד הביטחון כנפגע טראומה", כתב יפרח והוסיף: "מזרחי ז"ל היה בתקופת החלמה וסופח למשרד הביטחון ולמרות זאת ביקש לחזור יחד עם חבריו ולשרת בעזה. בקשתו נענתה והוא קיבל צו 8 והיום היה אמור לחזור לשירות מילואים ברפיח יחד עם חבריו לפלוגה.

"ברור לכולם כי אלירן היה גיבור ישראל, המינימום שאנו יכולים וצריכים לעשות זה לאפשר לו להיקבר בכבוד בקבורה צבאית. כל החלטה אחרת היא לא סבירה לא הגיונית ולא מוסרית. אני פונה ללב שלכם אך לא פחות חשוב – לשיקול דעתכם ולהיגיון הבריא שלכם".

יש לציין כי לטובת משפחתו של מזרחי התגייסו גם חברי כנסת שונים, שפנו גם הם לצה"ל ולמשרד הביטחון להכיר במזרחי ז"ל כחלל צה"ל – כפי שמגיע לו.

 

תגובות

20 תגובות
20 תגובות
  1. לא לעולם חוסן

    בושה למשרד הבטחון על היחס השפל ללוחמי צה"ל..
    כמה סיפורים על קיפוח עוד נשמע???

  2. ישראל ישראלי

    מה קורה לנו
    אנחנו מתחלים לאבד את האמונה בכל מערכות המדינה

  3. ארז

    משתתף בצער המשפחה.
    אם שמו היה אלירז כשר ולא אלירן מזרחי הוא היה מוכר כחלל צה"ל גם אם היה בתקופת לימודים ולא בשירות פעיל, אפילו אם היה נופל בטיול אתגרי מסוכן ולא אחראי בסיני (במצרים).
    יש אנשים לצערנו שגם במוות שווים יותר.

  4. א

    תהה מנוחתו בגן עדן, אמן ! ושהצדק יעשה ויכירו בו כבר בעז"ה כחלל צה"ל.
    תנו למשפחה לפחות לקבור אותו כמי שמסר את נפשו למען הצלת כולנו!

  5. ר א

    אסור לוותר
    הוא נלחם בשבילנו ואנחנו נלחם בשבילו
    מקווה שיתעשתו על עצמם ומהר
    יהי זכרו ברוך

  6. צורי צוריאל

    הוא היה חייל נאמן
    הייה יכול להגיד כמו דוסים לא לעשות צבא.
    אבל הוא מסר עצמו למדינה
    מגיע לו הכבוד כמו כל חייל
    נשמתו בגן עדן
    בכתיבה שאני כותב אני מזיל דמעה עליו

  7. שיקום המדינה

    למה כל האטימות הזו בצה"ל ?
    ממש כפוי טובה כל הפיקוד הכושל ומשרד הבטחון העלוב והשפל !
    כל הטיפול בהלומי הקרב ושיקומם
    הינו עלבון לאינטליגנציה . אחר כך מתפלאים למה לא הקשיבו להתראות התצפיתניות והשלכתן לכלבים !
    כל ההתנהלות של צה"ל ומשרד
    הבטחון = כסת"ח ענק !!!

  8. מזועזעת

    יהי זכרו ברוך, גיבור ישראל אמיתי, הקריב את חייו ואת משפחתו היתומה למען המדינה, איך זה יתכן שלא ייקבר כלוחם? מתי ראשי הצבא והמדינה יתעוררו מיום 6.10? איך לא מכילים את כל הלוחמים הפצועים בגוף ובנפש? לוחם הוא לוחם כאשר הוא ואלירן ראוי לזיכרון של כבוד.

  9. מי שאיכפת לו

    אם זה היחס להלומי קרב , שכל המפקדים ומשרד הבטחון ילכו לעזאזאל . מנוולים אלה שמתנערים מלקיחת אחריות על שלום החיילים שהקריבו עצמם למען המדינה .

  10. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תגידו לי שם בצבא זה הויכוח עכשיו ?נו באמת ככה מעודדים חיילים אחרים ?בושה וחרפה תפסיקו עם הקטנוניות הזאת
    הלוואי שיכולתי לעזור אחות יקרה אל תוותרי

  11. פנינה דרעי

    בושה בושה ביזיון הלום קרב טרי 186 ימים בעזה זה לא מישהו שהשתמט מהמלחמה נלחם קשה ומסר את נפשו
    למען המדינה יכל לסרב ולטפל במשפחתו בחר להלחם וזו ההוקרה . נלחם מהיום הראשון
    ברור שהוא נכה צהל.

  12. אזרחית

    צבא ההגנה לישראל צריך לדאוג לכלל ישראל בלי כחל ושרק.
    כואב הלב לדעת שבכלל התעוררה בעיה על מקום קבורתו של החייל.רק אתמול נתן את מרצו כוחו ונשמתו למדינה ועכשיו מונעים את קבורתו כחייל.עצוב

  13. אנונימי

    לא מזלזל בהחלטות משרד הביטחון. יחד עם זאת עברו הרבה שנים ומלחמות עד שהבינו שיש פציעה שהיא נפשית. היא איננה דומה לפציעה פיזית!!! מבחינתי אלירן ז"ל נהרג בקרב!!!

  14. עם ישראל חי

    יהי זכרו ברוך
    תנוחמו מן השמיים משפחה יקרה
    מקווה שיוכר כחלל צה"ל

  15. דינה

    הכי מגיע לו קבורה צבאית. הוא עבר טראומה. שירת את המדינה תחת סיכון .נהיא זכרו ברוך.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר