הדמיית מדרחוב אפשרי באגריפס (צילום הדמיה: ש. פישהנדלר)
הדמיית מדרחוב אפשרי באגריפס (צילום הדמיה: ש. פישהנדלר)

פורסם לראשונה ב"כל העיר" – כך תתעדף עיריית ירושלים את הולכי הרגל על פני הרכבים הפרטיים

רחוב אגריפס יהפוך בחלקו למדרחוב החל מיום חמישי בערב ועד לכניסת השבת - זו התוכנית שמקדמת בימים אלו עיריית ירושלים, כשהתוכנית צפויה להיות מרחיקת לכת. בינואר 2023 פורסם המתווה המתבקש ב"כל העיר", אז בעירייה התנגדו באופן נחרץ - ונראה שכעת מוביל ראש העיר ליאון קו חשיבה חדש לטובת הולכי הרגל

פורסם בתאריך: 29.5.24 08:47

אתמול, חמישי, התקיים בעיריית ירושלים דיון מיוחד בהשתתפות ראש העיר משה ליאון, שבו נידונה האפשרות להפוך את רחוב אגריפס למדרחוב בסופי שבוע – החל מיום חמישי בערב ועד לכניסת השבת ביום שישי.

תחילה יהיה מדובר בפיילוט ראשוני – בנתיב היורד מבניין כלל – נתיב שגם כך מיועד לתחבורה ציבורית בלבד – ותתאפשר בו התנועה רק להולכי הרגל. בהמשך, ייבחן הפיילוט, יופקו ממנו התובנות הרלוונטיות, כשהמטרה היא להפוך את רחוב אגריפס – באם הדבר יתאפשר – למדרחוב בסופי שבוע.

ההיגיון מאחורי החלטה זו הוא פשוט – כל מי שהסתובב בשנים האחרונות בשוק בימי שישי יכול להבחין בקלות במאות הולכי רגל שמוותרים על המדרכה הצרה ברחוב אגריפס ופשוט הולך על הכביש. הדבר מהווה סכנה עצומה לכלל משתמשי הדרך – הולכי רגל ונהגים כאחד. מעבר לכך, כאמור, מדובר בנתיב שמיועד כיום לתחבורה ציבורית בלבד – ועם קצת מאמץ ניתן להסיט אותו למשך פחות מ-24 שעות לתוואי אחר מבלי לפגוע בשירות יתר על המידה – בטח אם לוקחים בחשבון שבצידו השני של השוק נמצאת תחנה של הרכבת הקלה.

כזכור, כבר בחודש ינואר 2023 פורסמה ב"כל העיר" כתבה בנושא, שעסקה בסגירת הרחוב לחלוטין והפיכתו למדרחוב מחמישי בערב ועד לכניסת השבת. "הסטת הרכבים מרחוב אגריפס והפיכתו למדרחוב תאפשר להציב כסאות ושולחנות במרחב הכביש, תנועה בטוחה של הולכי רגל, וחגיגה של אנשים, רחוב, אוכל ומוזיקה", נכתב אז בכל העיר".



 

 

אייל השקס, תושב רחוב אגריפס הוסיף ואמר אז: "רחוב אגריפס הוא בלתי הליך בעליל. אני כמעט נדרס שם פעמיים ביום. אגריפס פתוח רק להולכי רגל, לפחות בזמנים מסוימים, יכול להיות מוקד אדיר לקניות, בילויים, אירועים וסתם להליכה – win-win אמיתי לתושבים, סוחרים ומבקרים. בעיניי רחוב אגריפס יכול להיות אחר מהרחובות הטובים ואטרקטיביים ביותר בישראל אם רק יתנו לו".

אלא שבזמן פרסום הכתבה נשמעה התנגדות נחרצת מצד העירייה ומצד ועד סוחרי שוק מחנה יהודה. בעירייה אמרו אז: "עיריית ירושלים ממשיכה בפעילותה לשמירה על בטיחותם של כלל משתמשי הדרך ולקידום העסקים הפועלים בעיר. סוגיית סגירת רחוב אגריפס, בדעה אחת עם סוחרי השוק, אינה על הפרק".

אז מה השתנה? נראה שראש העיר השתנה וכי ליאון מבין כיום שביחד עם מהפכת התחבורה הציבורית שתביא איתה הרכבת הקלה, יש צורך לשנות את כל המחשבה התחבורתית העירונית. בשנים האחרונות ניתן לראות עוד ועוד שבילי אופניים, הרחבת מדרכות באזורים מסוימים והליכה לכיוון חיזוק המיקרו-מוביליטי. הפיכת רחובות סואנים כגון אגריפס למדרחוב בזמנים מסוימים הוא עד צעד בכיוון הנכון.

כן, צפויים כיסי התנגדות. סוחרי השוק לא יאהבו את הרעיון – בטח לא בהתחלה – ועל במסגרת הפיילוט מדובר רק על סגירה של כיוון אחד. יכול להיות שגם תושבי האזור יתנגדו, וכבר נשמעו אמירות מצד המינהל הקהילתי לב העיר שהדבר יפגע בתושבי נחלאות – אבל נדמה שעם קצת רצון טוב ושינוי קו מחשבה – ניתן יהיה להגיע למצב שבו כולם מרוויחים.

מהפכת המדרחובים בירושלים – אגריפס תחילה?

 

תגובות

3 תגובות
3 תגובות
  1. הנוסע

    מהלך מבורך, אבל אם רוצים להסיט את תנועת האוטובוסים מרחוב אגריפס לרחובות עליאש ובצלאל, יש לדאוג שגם שם לא יהיו פקקים לאוטובוסים.

  2. 30 קמש עכשיו

    ״כבר נשמעו אמירות מצד המינהל הקהילתי לב העיר שהדבר יפגע בתושבי נחלאות…״ לא מפתיע בכלל. מה שמדהים כרגע זה שתושבי נחלאות ומרכז העיר עדיין יכולים להחנות את רכביהם ברחוב ללא תשלום וגם לקבל מספר כמעט בלתי מוגבל של תווי חניה. ועוד כל הזמן מנסים לסבסד להם חניות בכל מיני חניונים. חניה ברחוב ליד הבית צריכה לעלות כסף ברוב המקומות, כולל בשכונות אחרות כמו בית הכרם ופסגת זאב, אבל אם מתחילים מאיפשהו, צריך להתחיל ממקום כמו נחלאות. ואם מישהו רוצה להחזיק שלושה רכבים, בבקשה שיעשה מנוי בחניון. אינני אומר את זה חלילה כנגד תושבי השכונה. להיפך, למהלך שכזה פוטנציאל גדול לשפר את איכות חייהם, כולל נגישות לחניה למי שצריך. אבל גם יוריד את התנגדותם האוטומטית לכל ניסיון להגביל גישה של רכב פרטי לכל חור. כלומר, הם תמיד בעד להגביל את הגישה לכל כלי הרכב חוץ משלהם.

  3. סגרי

    זה "מדרחוב" לא ברור. יסגרו נתיב אחד להולכי רגל בלבד בזמן שבנתיב הצמוד עוברים אוטובוסים ורכבים? מי ירצה לשבת או ללכת בצמוד אליהם? החלטה הזויה.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר