זירות תאונה בציר גולדה מאיר בחודש אפריל (צילומים: תיעוד מבצעי מד"א, איחוד הצלה, באדיבות המצלם, מ.מ)
זירות תאונה בציר גולדה מאיר בחודש אפריל (צילומים: תיעוד מבצעי מד"א, איחוד הצלה, באדיבות המצלם, מ.מ)

האם זה הכביש המסוכן ביותר בירושלים?

ברמות מתלוננים על עלייה משמעותית במספר תאונות הדרכים בציר גולדה מאיר, ומגבים זאת בדוגמאות ובנתונים. בעירייה, מנגד, טוענים: "הציר אינו מסוכן באופן חריג" - האמנם?

פורסם בתאריך: 3.5.24 07:52

מזה שנים רבות שציר גולדה מאיר נחשב לאחד הכבישים העירוניים המסוכנים בירושלים (ובארץ בכלל). מדי שנה מתרחשות בציר עשרות רבות של תאונות דרכים – בהן גם קשות – במעורבות רכבים, הולכי רגל ואוטובוסים.

כך למשל, מנתונים של עמותת אור ירוק שפורסמו בעבר ב"כל העיר", עולה כי בין השנים 2018 ל-2020 ניצב ציר גולדה מאיר בעשירייה הראשונה של הכבישים האדומים בישראל – 47 נפגעים, בהם 2 הרוגים ו-12 פצועים.

מאז, עמלו בעיריית ירושלים וברשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) רבות להפחתת מספר תאונות הדרכים בציר. לצורך כך הושקעו מיליונים בשיפור התשתיות, מערכות הרמזורים והנגישות. ההשקעה הזו, כך היה נדמה, סייעה להפחתת מספר תאונות הדרכים בציר, וברלב"ד ציינו בסיפוק כי מספר התאונות בציר נמצא בירידה.

ואז הגיעה שנת 2024 – והציר חזר להיות שוב מסוכן עם עשרות רבות של תאונות דרכים – עם ובלי נפגעים. על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, במהלך חודשים ינואר-פברואר אירעו בצמתים השונים בציר גולדה מאיר 10 תאונות דרכים, 4 מהן מוגדרות קשות (תאונות עם נפגעים בדרגות פציעה חמורות). וזה, כאמור, רק בצמתים, ולא במקטעי הדרך – שגם בהם אירעו תאונות דרכים. וזה ממש לא הכל.


תאונות דרכים בגולדה מאיר (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)

תאונות דרכים בגולדה מאיר (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)


הנה, קבלו רשימה חלקית של תאונות הדרכים שאירוע בציר בחודש האחרון:

1.4 – פצוע בינוני בתאונת דרכים בשדרות גולדה מאיר. חובשים ופראמדיקים של מד"א מעניקים טיפול רפואי ומפנים לבי"ח שערי צדק צעיר בן 21, במצב בינוני עם חבלות בחזה ובבטן.
2.4 – כביש גולדה מאיר לכיוון רמות עמוס עקב תאונת דרכים
4.4 – הולך רגל בצוותי הרפואה של איחוד הצלה העניקו סיוע רפואי ראשוני להולך רגל (צעיר כבן 25) שנפגע קשה מרכב בשדרות גולדה מאיר בירושלים – צומת רמות.
6.4 – תאונת דרכים אירע בצומת גולדה מאיר / יגאל אלון מהמקום פונו 3 פצועים קל לבית החולים.
8.4 – תאונת דרכים בצומת מירסקי-גולדה מאיר – במקום פצוע 1 קל
17.4 – תאונת דרכים בצומת גולדה מאיר / שיבת ציון, ב"ה ללא נפגעים
24.4 – בשעה 4:17 התקבל דיווח על תאונת דרכים ברחוב רקנאטי פינת גולדה מאיר – נער בן 18 נפצע קל.
26.4 – בשעה 21:09 התקבל דיווח על תאונת דרכים בין אוטובוס לרכב פרטי בשדרות גולדה מאיר פינת אברהם רקנאטי. 3 פצועים, בהם אחד קשה.

מדובר על רשימה שנאספה מעדכונים בקבוצות הוואטסאפ השכונתיות כמו גם מהודעות דוברות של מד"א ואיחוד הצלה. בין התאונות הללו – 2 שגם עלו לכותרות. האחת, שאירעה במוצ"ש האחרון, רכב השרד של השר חיים ביטון היה מעורב בתאונה בציר גולדה – בצומת הרחובות מירסקי-גולדה-רקנאטי, כאשר אוטובוס שעבר ככל הנראה באור אדום פגע ברכב של השר חיים ביטון (שלא היה ברכב באותו זמן). כתוצאה מהתאונה נפגע אביו של השר באורח קשה ואימו נפגעה באורח בינוני. הנהג נפצע גם הוא.

שלושה שבועות קודם לכן, אירעה תאונת דרכים קטלנית בצומת רמות (גולדה-כביש 9), כאשר הולך רגל נפגע באורח אנוש מרכב. הולך הרגל – האברך משה רביד ז"ל (תושב פתח תקוה) – הובהל לבית החולים שערי צדק, אך בתחילת השבוע נאלצו הרופאים לקבוע את מותו.


זירת תאונה בציר גולד מאיר (צילום: איחוד הצלה)

זירת תאונה בציר גולד מאיר (צילום: איחוד הצלה)


***

תושבי רמות, כמעט מיותר לציין, מתוסכלים ובעיקר מודאגים. הקהילה גועשת ורועש לנוכח ריבוי התאונות בציר גולדה מאיר והשיח על כך ער מאוד.

"כואב לי על מה שקורה שם, יש המון נפגעים בתאונות הדרכים ובתקופה האחרונה עוד יותר", דיקלה אלון, פעילה חברתית תושבת שכונת רמות, שמעורבות מאוד בנושא התחבורה הציבורית והתחבורה בכלל בשכונה. "אני לא יודעת לשים את האצבע על הסיבה – אבל בחודשים האחרונים יש המון נפגעים בציר. יש מגוון אפשרויות שעולות בראש – מדובר בכביש מהיר, שדומה מאוד לכביש בינעירוני שחוצה שכונת מגורים ואולי זו הסיבה. מכוניות נוסעות שם במהירות רבה, צריך להוריד את המהירות, אולי להזיז את תחנות האוטובוס שנמצאת במרגלות השכונה ויש שם המון הולכי רגל שפשוט רצים וממהרים לאוטובוס. זו נקודה שמנקזת אליה המון אנשים שנוסעים משם למקומות שונים מחוץ לעיר כמו מודיעין, מודיעין עלית, גבעת זאב, לפיד, בנק ברק וכמות האנשים גדולה, כך שאולי כדאי לחשוב על מיקום חדש לתחנות האוטובוס בצומת רמות".

אלון, כאמור, היא פעילה חברתית שפועלת בנושא, אך היא לא אשת מקצוע. בשיחה היא אומרת בנחרצות: "יש גורמים מקצועיים שצריכים לעסוק בכך ולמצוא פתרונות, אבל אסור בשום פנים ואופן להשאיר את ציר גולדה מאיר ואת צומת רמות המסוכן ללא פתרון, כי אנחנו רואים שמספר התאונות רק הולך ועולה, וזה מסמן שיש בעיה רצינית שם".

 

 

איך אתם, התושבים, פועלים?
"הבעיה היא שיש ברמות שני מינהלים קהילתיים, אחד של הציבור הממלכתי והשני החרדי, שלצערי לא תמיד מרואים את הדברים באופן דומה. אמנם נושא התחבורה חוצה מגזרים ברמות, אבל למרבה הצער הנושא של ריבוי התאונות לא הכי מטופל. בתור השכונה הגדולה בישראל, אנחנו צריכים לדחוף יותר לפתרון בנושא".

מ', תושב רמות מהמגזר החרדי, נחרץ יותר מאלון. בשיחה עם "כל העיר" הוא אומר בתסכול: "מאז החלו העבודות של הרכבת הקלה, הציר הופך למסוכן יותר. לפעמים גם אין תאורה בכביש בלילה. סימון הכבישים לא כל כך ברור גם כן בגלל העבודות".


זירת תאונה בציר גולד מאיר (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

זירת תאונה בציר גולד מאיר (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)


לדבריו, יש תכנון לקוי – למשל, באזור של התחנה המרכזית החדשה שמוקמת – יש שם מדרכה ענקית, אבל מי שרוצה להספיק להגיע לאוטובוסים בצד השני, רץ על הכביש והדבר מסוכן ומוביל לתאונות. התכנון של התחנות – המרחקים בין התחנות של התחבורה הציבורית העירונית לבין התחבורה הציבורית הבינעירונית לא תואם את הצרכים. זה גורם לדעתי לתאונות. אני חושב שיש שילוב של התנהגות הולכי רגל לבין תשתיות לא מותאמות למקום".

***

מי שמתייחס ביתר שאת לנושא הולכי הרגל הוא אבי שמר, מנהל מחוז ירושלים והדרום ברלב"ד, שאומר ל"כל העיר": "אנחנו אכן עדים לכך שיש עלייה במספר התאונות בציר גולדה לכיוון רמות. גורם מרכזי לכך הוא התנהגות הולכי הרגל. הולך הרגל לא יכול לסמוך על הנהגים ולא להפתיע אותם. הרבה פעמים הולכי הרגל ממהרים לאוטובוס, אבל אסור להולך הרגל לתת לאוטובוס שיהיה הגורם שייקח את החיים שלו. אם לא מספיקים – ממתינים לאוטובוס הבא".


שדרות גולדה מאיר (צילום ארכיון: פרטי)

שדרות גולדה מאיר (צילום ארכיון: פרטי)


שמר ממשיך ואומר: "התחבורה הציבורית בירושלים מפותחת ביחס למקומות אחרים בארץ. אין צורך לרוץ לאוטובוס. מרבית התאונות הקשות בציר הן במעורבות הולכי רגל. ציר גולדה הוא עתיר בנסיעת כלי רכב מה שהופך אותו מסוכן להולכי הרגל, לכן יש חשיבות רבה להתנהגות כלי הרכב. אני מצפה מכל הולך רגל לחצות אך ורק בירוק. יש שלושה נתיבים בכל כיוון וזה הופך את הכביש לרולטה רוסית. הם חייבים להקפיד לחצות בירוק ולהתנהג בצורה מאוד זהירה".

שמר גם מבקש מהנהגים לשמור על הכללים ועל החיים של הולכי הרגל. "נהגים, הימנעו מלהסתכל בטלפונים, זה גורם להמון תאונות, במיוחד בצומת שבו יש תנועה רבה של הולכי רגל", הוא אומר. "היו ערניים".

מה לגבי פתרונות?
"מה שהולך להיות שם, בטווח של שלוש השנים הקרובות – זה בנייה של הקו הכחול של הרכבת הקלה. אני מאמין שהעבודות האינטנסיביות יפחיתו את מהירות הנסיעה בציר באופן משמעותי, והדבר יסייע במניעת תאונות דרכים קשות. בהמשך, כשהרכבת תפעל, זה יעזור גם כן להפחתת התאונות. תהיה פחות מעורבות של הולכי רגל ופחות אוטובוסים לרדוף אחריהם ולהספיק אליהם – כך שלהערכתי כמות התאונות תרד. עד אז – חשוב מאוד להדגיש שהולכי הרגל לא יתפרצו לכביש, לא לרוץ לתחנת האוטובוס גם אם הוא מחכה. החיים יקרים וצריך לשמור עליהם".
לסיום דבריו פונה שמר שוב לנהגים בציר ואומר: "קחו בחשבון ששכונת רמות מרובה בהולכי רגל, מבוגרים וילדים – סעו בזהירות ולא במהירות".


זירת התאונה בצומת רמות (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

תאונה בצומת רמות (צילום ארכיון: תיעוד מבצעי מד"א)


***

בעיריית ירושלים לא מתרגשים מהנתונים ומהטענות של התושבים, כמו גם מהנתונים של הרלב"ד. במענה לפניית "כל העיר" נמסר מעיריית ירושלים: "שדרות גולדה מאיר הוא אחד הצירים הארוכים בירושלים. כאשר מנרמלים את נתוני התאונות בהתאם לאורך הציר, עולה שהציר אינו מסוכן באופן חריג. בשדרות גולדה מאיר ישנם גם כ- 15 צמתים ורמזורים, המצביעים על אורכו של הציר ומורכבותו.

"כחלק מעבודות הרכבת הקלה לכל אורך שדרות גולדה מאיר, כלל מעברי הולכי הרגל, הצמתים והרמזורים עוברים התאמות ושדרוג מקיף. אלה, ישפרו משמעותית את תעבורת הנוסעים והממשק ביניהם ואת ביטחון משתמשי הדרך. כל זאת בליווי יועצי בטיחות, תוכניות והסדרי תנועה מאושרים.

"עיריית ירושלים נותנת דגש לנושא הבטיחות בכלל, צביעה, תמרור ותאורה, וכן לפעולות הסברה, שימוש נכון והדרכה למשתמשי הדרך באזור וציות לחוקי התנועה".

 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר