בית העלמין הצבאי בהר הרצל, דורון רוזנפלד-מזרחי (צילומים: ארנון בוסאני, פרטי)
בית העלמין הצבאי בהר הרצל, דורון רוזנפלד-מזרחי (צילומים: ארנון בוסאני, פרטי)

"לא הכל מותר למשפחות שכולות; יש לשמור על קדושת יום הזיכרון"

דורון רוזנפלד מזרחי, יו"ר 'יד לבנים ירושלים', אב ואח שכול, מתייחס בשיחה עם "כל העיר" לסוגייה הטעונה של הגעת פוליטיקאים לבתי העלמין ביום הזיכרון שמתקרב ובא: "חשוב לשמור על קדושת היום - בלי הפגנות, בלי מאבקים"

פורסם בתאריך: 1.5.24 19:44

בעוד כשבוע וחצי, ביום ראשון הבא, 12.5, יצוין ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה, ונדמה שהיום הקדוש הזה, שפעם היה קונצנזוס ומאחד, הפך בשנים האחרונות לעוד זירה בשדה הקרב של הפוליטיקה הישראלית.

זו השנה השלישית ברציפות שבה נשמעים קולות שמבקשים שהפוליטיקאים, בעיקר מקרב הקואליציה והממשלה (בין אם תחת ראש הממשלה נפתלי בנט ובין אם תחת ראש הממשלה בנימין נתניהו), לא יגיעו לבתי העלמין ביום הזיכרון.

השנה, בצל המלחמה בעזה ואסון ה-7/10, נשמעים קולות דומים, ואפילו יותר נחרצים. עוד לפני השיבוץ של השרים וחברי הכנסת לבתי העלמין נשמעה ביקורת, שהלכה והתגברה לאחר הפרסומים. המחלוקת הזו, כך נדמה, מערערת וחוצה את המשפחות במקום לקרב ולאחד את כולן לקראת יום הזיכרון – ויש את מי שמבקשים לשים סוף לתופעה, ובעיקר מנסה לצנן את האווירה כדי לשמור על קדושת היום.


דורון רוזנפלד-מזרחי (צילום: פרטי)

דורון רוזנפלד-מזרחי (צילום: פרטי)


"חשוב לשמור על ממלכתיות ולכבד את האירועים", מדגיש בכאב דורון רוזנפלד מזרחי, יושב ראש "יד לבנים" בירושלים. יום הזכירון הוא יום קדוש, זה יום שאנחנו מתייחדים עם יקרינו וחשוב לשמור על קדושת היום – בלי הפגנות, בלי מאבקים שיגרמו לחוסר אחידות לאומית. הדבר הזה נכון לכלל המשפחות השכולות – הן משפחות חללי צה"ל והן משפחות נפגעי פעולות איבה".

רוזנפלד-מזרחי, יש לציין, מכיר מקרוב את השכול. במרוצת השנים הוא איבד שניים מהיקרים לו ביותר. בשנת 2003, הוא איבד את אחיו, אלון מזרחי ז"ל, בפיגוע בקפה הלל ברחוב עמק רפאים, בשעה שהדף מחבל שרצה לפצוץ את עצמו אל מחוץ לבית הקפה. 12 שנה מאוחר יותר, בשנת 2015, נפל בנו זיו, בפעילות מבצעית, כששירת כנהג מבצעי בחיל הגנת הגבולות 636, ונדקר למוות על ידי מחבל בתחנת הדלק דור-אלון בגבעת זאב.

 

אתה מבין את המשפחות השכולות שמתנגדות להגעת פוליטיקאים?
"אני מבין שהשנה הנושא רגיש יותר, שיש כעס על המחדלים שקרו. זה מגיע מתוך חיילות צה"ל וזה גורם לכעס אצל משפחות מסוימות. אני מבין שזה גם קשור לנושאים החטופים – לכך שישנם עדיין 133 חטופים וחטופות בעזה ולא רואים את הסוף. זה מייצר מתיחות ויש כעסים על הממשלה ועל חלק מהחברים בה. ועדיין – בתור משפחה שכולה, בתור אחד ששילם את המחיר היקר ביותר – אני אומר: לא הכל מותר מותר למשפחות שכולות, יש לכבד בעלי תפקידים ואת ראש ממשלה".


יום הזיכרון לחללי צה"ל (צילום: ארנון בוסאני)

יום הזיכרון לחללי צה"ל (צילום: ארנון בוסאני)


מה אפשר לעשות כדי להפיג את המתח?
"צריך להימנע ככל האפשר בתקופה הקרובה ליום הזיכרון ועד אחרי יום הזיכרון ממחלוקות. באופן אישי, אני מדבר עם משפחות, מנסה להרגיע, ולהסביר. הכל זה עניין של הסברה ואפשר לראות שעושים דברים גם במדיה כדי להרגיע את הרוחות. יש להימנע ממחלוקות מיותרת. ארגון יד לבנים הוא ארגון א-פוליטי, וככזה אני מנסה להימנע ונזהר לא להיכנס לוויכוחים פוליטיים מיותרים. אנחנו מייצגים את כלל משפחות מערכות ישראל ששם יש הכל מהכל: מצד ימין, שמאל ומרכז. חילוניים ודתיים וציבורים שונים כמו דרוזים ובדואים, ולכן חשב מאוד על כולנו להיזהר ולנהוג בממלכתיות".

בעוד כשבוע וחצי, ביום ראשון, 12.5, בבית יד לבנים ירושלים יתקיים הטקס שפותח את אירועי יום הזיכרון 2024. בטקס ישתתפו ויישאו דברים ראש הממשלה בנימין נתניהו, יושב ראש הכנסת אמיר אוחנה וראש העיר משה ליאון.

ברקע המתיחות והביקורת שנשמעת בימים האחרונים, רוזנפלד-מזרחי מציין כי הוא עצמו לא נתקל בבקשות של משפחות נופלים בנוגע להגעת פוליטיקאי. "באופן אישי לא הגיע אליי שום בקשה של משפחה שהתנגדה. פגשתי משפחות רבות מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל ולא היתה דרישה כזאת או אחרת. אני חושב שעושים מזה יותר ממה שזה. בפועל, הדברים די רגועים ושקטים וחשוב להמשיך ולפעול בממלכתיות".

 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר