תחנת הרכבת הכבדה במתחם החאן (הדמיה: פלג אדריכלים)
תחנת הרכבת הכבדה במתחם החאן (הדמיה: פלג אדריכלים)

אושרה התוכנית להארכת קו הרכבת המהיר לירושלים עד לתחנת החאן

הקו יעבור כולו במנהרה תת קרקעית והתחנות יוקמו גם הן במפלס תת קרקעי בדומה לתחנת יצחק נבון. עם השלמת העבודות יפעלו 13 רכבות בשעה לכל כיוון, מירושלים ואליה

פורסם בתאריך: 9.4.24 00:16

הוועדה הלאומית לתכנון ובניית תשתיות לאומיות (ות"ל) אישרה את תוכנית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים להארכת קו הרכבת המהיר לירושלים מתחנת יצחק נבון שבמבואות העיר עד לתחנת החאן הסמוכה למושבה הגרמנית, עם תחנה נוספת במרכז העיר.

הקו יעבור כולו במנהרה תת קרקעית והתחנות יוקמו גם הן במפלס תת קרקעי בדומה לתחנת יצחק נבון. עם השלמת העבודות יפעלו 13 רכבות בשעה לכל כיוון, מירושלים ואליה.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב: "ירושלים היא בירתנו ההיסטורית, שאליה התגעגענו לאורך אלפי שנות גלות. היא שהחזירה אותנו למולדתנו, והיא שנותנת לנו את הכוח והזכות לבנות את הארץ, לפתח ולבסס אותה, לתת לה כלים לפרוח ותשתיות שיעמדו בהצלחה באתגרי העתיד. לכן אני מחויבת לעשות הכל למען פיתוחה של ירושלים, מעל ומתחת לפני הקרקע. במרכז העשייה שלי עומדת התחבורה הציבורית, אשר נשענת על מערכות הסעת המונים, שמהן מתפצלים כל שאר אמצעי התחבורה. בנוסף לרשת הרכבות הקלות שאנחנו מקדמים במרץ, ואשר תושלם עד סוף העשור הנוכחי, אנו נעזרים במבנה הטופוגרפי הייחודי של ירושלים המאפשר לנו להגיע ממש עד מרכז העיר מתחת לפני הקרקע. בעתיד הקרוב יוכל תושב ירושלים להגיע מביתו לתחנת הרכבת בדרך הנוחה לו, ומשם לעלות על קו מהיר שייקח אותו היישר לתל אביב, חיפה או באר שבע. לזה אני קוראת 'מחברים את ישראל'".

התוכנית (תת"ל 108) משתלבת בתוכנית האסטרטגית לרשת המסילות הארצית של משרד התחבורה ורכבת ישראל לשנת 2040. לפי התחזית, בשנה זו יתבצעו כ-300 מיליון נסיעות ברשת הרכבות ברחבי הארץ.

 

 

התוכנית האסטרטגית מבוססת על חיבור מיטבי ומהיר בין מרכזי ארבעת המטרופולינים וקיצור זמני הנסיעה ביניהם. לשם כך תוקם רשת מסילות היררכית עם הפרדה בין שירות בינעירוני מהיר עד 250 קמ"ש לשירות פרברי ואזורי במהירות עד 160 קמ"ש.

הרשת המלאה תכלול הוספת מסילות מהירות למסילת החוף בין חיפה לתל אביב, הוספת מסילות מהירות לבאר שבע, מסילות מהירות שיחברו בין באר שבע, ירושלים ותל אביב, והפרויקט שאושר היום להקמת מסילה תת קרקעית בירושלים, שתמשיך את הקו מתחנת יצחק נבון עד לתחנת הרכבת החאן.

בנוסף להארכת המסילה, התוכנית כוללת הקמת שתי תחנות חדשות, האחת במרכז העיר והשנייה במתחם החאן, סמוך לתחנה ההיסטורית. תחנות אלה יאפשרו פיזור נוסעים יעיל, גישה נוחה להולכי רגל, קירבה למוקדי תעסוקה ומסחר וקישוריות לקווי הרכבת הקלה הכחול והאדום ולרכבל המתוכנן לעיר העתיקה. התחנות יהיו תת קרקעיות עם כניסות מעל לקרקע, ולא יצריכו הפקעות נוספות ושינויים משמעותיים בפני השטח.

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "עברנו עוד משוכה בדרך למימוש התוכנית האסטרטגית לשנת 2040, שאותה גיבשנו יחד עם רכבת ישראל. אנו צופים כי בשנת 2040 יתבצעו ברכבת כ-300 מיליון נסיעות בשנה, גידול של יותר מפי ארבעה לעומת היום. לשם כך נצטרך לאשר, לתכנן ולהקים עשרות קילומטרים של מסילות מהירות שיחברו את כל חלקי הארץ, ואשר יהפכו את הנסיעה הבינעירונית לעניין פשוט וקל: מגיעים לתחנה ותוך כמה דקות עולים על הרכבת מהירה למחוז חפצך. זהו חזונה של השרה מירי רגב, ההולך ומתממש לנגד עינינו".

 

תגובות

4 תגובות
4 תגובות
  1. שייקו

    חבל שבירושלים ישקיעו כל כך הרבה במנהרה לרכבת הכבדה שתחצה את העיר (ועוד אמורה להמשיך עד מלחה) אבל לא באיזה מטרו שפחות יוגבל לפעילות כמו הרכבת הקלה בעת הפגנות, צעדות, תאונות, מזג אוויר רע וכו', אם היה כולל מנהרה תחת רחוב יפו והכניסה לעיר למשל. כמה נלחמו נגד מנהרה תחת עמק רפאים וכמה החרדים נגד המנהרה שכן מתוכננת תחת רחוב יחזקאל אבל לא שקלו מנהרה דומה תחת בר אילן שתפחית חיכוכים ועומס תנועה בכביש שיוצר. גם התנגדו למנהרה באזור הבעייתי של מעבר הקו האדום ליד שועפט.

  2. נכה צהל

    סיפורי סבתא… לא יקרה אולי בעוד 30 שנה…
    13 בשעה… בא נגזים יותר … 30 בשעה

    ברגע שהרכבת התחילה לפעול אין להם איך להכניס את המכונת חפירה

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    על פניו הות"ל עשתה אותה טעות שוב ואישרה מנהרה באזור מאה שערים בניגוד להמלצת רכב ישראל מגישת התכנית ובניגוד המלצת החוקרת לתכנית, ללא כל סיבה עניינית אלא ע"פ בקשת עיריית ירושלים. אנו מקווים שהממשלה לא תאשר את התכנית במתכונת הזאתי.

  4. הנאשם לכלא

    אם כבר היו צריכים לאשר קו תחתי עד התחנה במלחה, ללא צורך במעבר במרכז העיר(הרכבת הקלה מספקת שירות שם), כך שלקריית הספורט היה שירות ישיר שישמש את קהל האוהדים שמגיע מחוץ לעיר וכך אפשר היה להפוך את טדי והארנה לאצטדיונים נגישים מאוד.

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר