עיריית ירושלים אישרה סך של כ-350 מיליון שקלים עבור קידום זמינות של הקו הכחול של הרכבת הקלה. בין היתר, ישמש התקציב למימון העבודות במקטעים יגאל ידין, עמק רפאים, אשר וינר, תלפיות, החאן, קרן היסוד, רמות, קינג ג'ורג' ועוד. עוד אושר סכום של כ-31 מיליון שקלים עבור קידום זמינות ותכנון של הקו הסגול של הרכבת הקלה, עבור המקטעים בן זכאי, יהודה הנשיא, בוליביה, גט"י.
יצוין כי העבודות יבוצעו באמצעות חברת מוריה לפיתוח ירושלים, ובשיתוף משרד התחבורה וצוות תוכנית אב לתחבורה.
תוואי הקו הכחול, כפי שכבר פורסם לא אחת ב"כל העיר", ישתרע לאורך 31 קילומטרים ו-52 תחנות: משכונות גילה בדרום העיר ועד לרמת אשכול ושכונת רמות בצפונה. לקו הכחול יהיו שתי שלוחות: בצפון העיר – מגאולה לרמת אשכול; ובדרום ירושלים – מתחנת החאן למלחה.
הקו הכחול נמצא בימים אלו בתהליך מכרזי במשרד האוצר, והמכרז כולל בתוכו את הקו הסגול, אשר יהווה קו רוחב בדרום העיר שייצא משכונת קרית מנחם וקרית היובל דרך רמת דניה, רמת שרת, מלחה וקטמונים לתלפיות, ויקשר בין הקו הכחול לקו האדום, וכן את קו התכלת אשר בין הקו הירוק לקו הכחול, ויאפשר קו המשכי ורציף בין שכונות תלפיות וגוננים בדרום העיר להר הצופים בצפון העיר, לרבות בית החולים הדסה והאוניברסיטה העברית.
"שלב התכנון הושלם כמעט ברובו", אומרים בעיריית ירושלים. "העבודה על הקו הכחול צפויה להתחיל בשנה הקרובה, כולל חלק משלוחת הקו הסגול. העבודה צפויה לצבור תאוצה, וכבר ארבעה מקטעים נמצאים בעבודות תשתיות מתוך 25 מקטעי קו כחול: רוזמרין, יגאל ידין, הר חוצבים ובן דוסא".
"עיריית ירושלים ממשיכה לקדם את פיתוח תשתיות התחבורה הציבורית בעיר", מציין ראש העיר משה ליאון. "מדובר באישור תקציב משמעותי, שיאפשר את ביצוע העבודות על הקו הכחול. לצד אישור התקציבים, העירייה שוקדת על דרכים להקלה ותמיכה בבעלי העסקים הנמצאים באזור עבודות הרכבת הקלה. הקו הכחול יהיה קו מרכזי במארג התחבורה הציבורית של ירושלים, יקל על התנועה בעיר ויאפשר לתושביה להגיע ממקום למקום במהירות וביעילות. אנו רואים בהקמת הקו הכחול ומערך קווי הרכבת הקלה, צעד חשוב ליצירת אלטרנטיבה יעילה וירוקה לשימוש ברכב פרטי בעיר ירושלים".
לא רק רכבת קלה – התקציבים שאושרו בוועדת הכספים
-הכספים לרכהת הקלה, אושרו כאמור בוועדת הכספים העירונית, ופרט ל-350 מיליון השקלים עבור ביצוע עבודות אינפרא 1 וקידום זמינות של הקו הכחול של הרכבת הקלה אושרו עשרות מיליונים נוספים למגוון פרויקטים בתחום התחבורה, החינוך, התשתיות ועוד. להלן הסעיפים המרכזיים:
– עוד אושר סכום של כ-31 מיליון שקלים עבור קידום זמינות ותכנון של הקו הסגול של הרכבת הקלה, עבור המקטעים בן זכאי, יהודה הנשיא, בוליביה, גט"י.
– כ-94 מיליון שקלים עבור מימון מיזם ההפרדה המפלסית בצומת הגבעה הצרפתית.
– כ-40 מיליון שקלים הוקצו עבור פיתוח המרחב הציבורי ברובע הכניסה לעיר, ביצוע באמצעות חברת עדן.
– כ-40 מיליון שקלים אושרו עבור בינוי כיתות בכלל שכונות העיר – בשועפאט, בית חנינא, אלטור, חומת שמואל, סנהדריה, נווה יעקב ועוד.
– תוספת 96 תקני סייעות ועובדי מינהל למינהל חינוך לפתיחת שנה"ל.
– 30 מיליון שקלים עבור שדרוג תשתיות במרחב הציבורי – התקציב מיועד לשיפור ושדרוג תשתיות במרחב הציבורי במסגרת תכנית הסביבה הקרובה לבית וכן לתגבור פעולות מינהל התפעול. הביצוע באמצעות מוריה / עדן / הרשות לפיתוח ירושלים ואגפי העירייה.
– כ-30 מיליון שקלים יושקעו בתכנון מסופי תחבורה ציבורית בירושלים. בין היתר, ישמש התקציב לתכנון מסופי התחבורה הציבורית בנחל אוג, דרך חברון, מעבר רחל, מעבר הזיתים, גבעת התחמושת ובנבנישתי.
– 25 מיליון שקלים עבור פתיחת שנה ושיפוצים במוסדות חינוך.
– כ-25 מיליון שקלים עבור תכנון המשך נת"צ בגין
– כ-25 מיליון שקלים יושקעו בתכנון וביצוע כביש 60
– כ-22.5 מיליון שקלים לבתי ספר במעמד מוכר שאינו רשמי עבור תכניות חינוכיות, תחזוקה ושיפוצים.
– 22 מיליון שקלים הוקצו לצורך פיתוח מע"ר מזרח – השדרוג כולל: התאמת המרחב הציבורי לצרכי תנועה ותיירות, שמירה על מאפיינים ייחודיים, הסדרת תשתיות וניקיון חזותי.
– כ-20 מיליון שקלים יועברו לביצוע שבילי אופניים ושדרוג רחובות בורלא, סטפן וייז, שי עגנון.
– כ-16 מיליון שקלים עבור תכנון וביצוע מחלף עיסאוויה. המחלף, ישפר את זרימת התנועה ויקל על העומסים בכביש 1 לכיוון ירושלים באמצעות ביטול הרמזור הקיים בצומת הנוכחי, הורדת עומס מכביש 4370 וכביש הכניסה הראשי לעיסאוויה, בשילוב עם תכנון אזור התעסוקה באזור והתמ"א המקודמת בימים אלו.
– 8.6 מיליון שקלים עבור שדרוג רחוב בן צבי. התקציב מיועד להמשך שדרוג רחוב בן צבי, כחלק מפיתוח הכניסה לעיר ופתיחת מנהרות שז"ר. השדרוג יבוצע ממקטע שז"ר, דרך רחוב שמואל ברוך ועד לצומת בן צבי בצלאל. עבודות השדרוג כוללות את הארכת ושדרוג תוואי שביל האופניים בגן סאקר וחיבורו לשבילי האופניים בפרויקט הכניסה לעיר, נגישות, התקנת ספסלים, עבודות גינון, תאורה ועוד.
– 8 מיליון שקלים הוקצו עבור שדרוג גן הוורדים.
– 4.5 מיליון שקלים עבור מיגון תחנות אוטובוס ברחבי העיר, לשיפור בטחון המשתמשים בתחבורה הציבורית.
– 3.5 מיליון שקלים עבור הקמה ושדרוג של מתקני ספורט. בין היתר, ישמש התקציב לשדרוג משטח הדשא בעמק הארזים, הקמת ספורטק יד המורה ברמת אשכול ושדרוג אולם לרנר.
– 3.1 מיליון שקלים עבור הקמת פארק אתגרי בגן החיות התנכי – העבודות יכללו עבודות פיתוח והתקנת מתקנים אתגריים לשימוש ילדים ופעוטות.
– 3 מיליון שקלים לפיתוח מערכות מחשוב – התקציב ישמש עבור פיתוח, רכש והטמעת מערכות מידע חדשות לאגפי העירייה בהתאם לצרכי האגפים ולסדרי העדיפויות העירוניים המקדמים בנושא הקטנת הוצאה ו/או הגדלת הכנסה, ייעול עבודה, שיפור השירות לתושב ועוד.
מעיריית ירושלים נמסר: "עיריית ירושלים מקדמת בשנים האחרונות מגוון רחב של פרויקטים לפיתוח העיר, במטרה לפתחה ולשפר את איכות החיים של תושבי העיר והמבקרים בה. אישור התקציבים עבור מיזמים אלו מהווה צעד משמעותי נוסף לקראת מימוש החזון שלנו לעיר ירושלים מתקדמת, נגישה ותוססת".
חיה אברמסקי
גן הוורדים . נהייה סוד הגן הנעלם . מה הם עושים שם שנתיים ? בטח חופרים מנהרות סודיות מהכנסת ליצחק נבון . כולם מדברים על זה.
אז מתי נגמרת חפירת המנהרות בן הוורדים ?
דני
מה זה אומר "הקו הכחול תוכנן כמעט ברובו"? זה בעצם אומר 40%
הנוסע
כדאי להקדיש גם שקל ועשרים (וחצי יום אבודה) לעדכן את אתר "תכנית אב לתחבורה". לא ייתכן שעדיין יש שם אמירות בנוסח "עבודות התשתית המקדימות יתחילו ב-2021".