ירושלים תהיה העיר הראשונה שתצא מהפקקים – כך חוזר ואומר ראש העיר משה ליאון בכל הזדמנות שנקרית בדרכו. והזדמנויות כאלו נקרות הרבה בחודשים האחרונים, עם עוד ועוד שבילי אופניים שנחנכים בשכונות. זה קרה רק באחרונה, עם שבילי אופניים חדשים שמחברים את רמת שרת עם קרית היובל. אז ירושלים לא תצא כל כך מהר מהפקקים – אבל נראה שהעיר הופכת אט-אט לעיר של אופניים.
לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>
הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד
הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון
מחפשים דירה בהר חומה? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים
קילומטרים רבים של שבילי אופניים נסללו בשנים האחרונות בפריסה עירונית רחבה ועוד עשרות ק"מ נמצאים בתכנון – במיוחד על תוואי הרכבת הקלה. ובינתיים, כך נראה, זה עובד.
חברת מטרופאן, מפעילת מיזם 'ירופאן' ועיריית ירושלים מדווחות השבוע כי נרשמו בשנה החולפת סך כולל של 24,645 השכרות אופניים, חשמליים ורגילים, ברחבי העיר. מדובר על נתונים יפים, כאלה שגרמו לבכירים בכיכר ספרא להעמיק את ההתקשרות עם חברת מטרופאן ולהרחיב את מיזם 'ירופאן'.
במסגרת תוכנית ההרחבה ייפרשו בשכונות העיר, בדגש על שכונות צפון ודרום העיר – פסגת זאב, קרית היובל, עיר גנים – 40 תחנות עגינה נוספות, שבהן יוצבו עוד 240 זוגות אופניים חשמליים ורגילים. יצוין כי על ביצוע הפרישה אמונה החברה העירונית עדן.
בעיריית ירושלים מציינים כי במקביל לפריסת תחנות העינה החדשות, פועלת העירייה להרחבת מיזם 'ירופאן' לשכונות קצה נוספות, בהן הר חומה וגילה. "התחנות ייפרסו לאורך צירי הרכבת הקלה (הקו האדום המאורך והקו הירוק העתידי) לצד תחנות קטנות יותר בתוך השכונות", אומרים בעירייה.
כאמור, במהלך השנה החולפת נרשמו למעלה מ-24,000 השכרות אופניים. ברחבי העיר פעילות כיום 53 נקודות השכרה (עגינה), שבהן כ-400 זוגות אופניים (רגילים ובעלי מנוע עזר חשמלי). למערך יתווספו, כאמור, עוד 240 זוגות אופניים, כך שלמעשה, מערך השכרת האופניים העירוני יגדל ב-60 אחוז.
"המערך מאפשר להשכיר ולהחזיר אופניים, רגילים וחשמליים, מכל ולכל אחת מתחנות העגינה הפרוסות ברחבי העיר", אומרים בעירייה. "מערך ירופאן, מנוהל על ידי חברת עדן, החברה העירונית לפיתוח כלכלי ומופעל על ידי חברת מטרופאן תחבורה שיתופית".
תחנות עגינה, כמעט מיותר לציין, אינן מספיקות וגם היצע של אלפי זוגות אופניים לא יעזרו אם לא תהיה תשתית טובה ונוחה לרכיבה. ועל זה בדיוק עובדים בכיכר ספרא. "לצד הרחבת מערך השכרת האופניים", מציינים גורמים בעירייה, "אנו פועלים במרץ להגדיל את פרישת שבילי האופניים. בימים אלו, מסתיימות העבודות להקמת שבילי אופניים. באחרונה נחנכו שבילי אופניים ברחובות קדיש לוז ומשה שרת ברמת שרת, ובימים אלו מתבצעות עבודות להקמת שביבלים ברחוב קוליץ בגבעת משואה וברחוב הרב פרדס בנווה יעקב והם עתידים להיחנך בשבועות הקרובים".
עוד מוסרים אותם גורמים: "שבילים נוספים, כדוגמת השבילים ברחובות גולומב, בורלא, אליעזר הגדול – בני בתירא, ארמון הנציב, שדרות המוזיאונים, זלמן שניאור ושבתאי הנגבי, נמצאים בתהליכי ביצוע מתקדמים והם עתידים להיפתח בחציון השני של שנת 2023. העבודות לסלילת שבילי האופניים מבוצעות על ידי עיריית ירושלים באמצעות 'מוריה' לפיתוח ירושלים וצוות תוכנית אב לתחבורה. כיום, קיימים בעיר כ-70 ק"מ של שבילי אופניים. על פי התכנון, יסללו בעיר עוד כ-25 ק"מ עד לסוף שנת 2023 ועד לשנת 2025 יהיו בעיר כ-120 ק"מ של שבילי אופניים, לצד המשך תכנון ותקצוב שבילי אופניים נוספים".
מעיריית ירושלים נמסר: "הקמת שבילי האופניים והרחבת מיזם 'ירופאן' הם חלק מהמדיניות העירונית ליצירת חלופות תחבורה ממשיות ומהותיות לשימוש ברכב פרטי בהתניידות בתוך העיר, תוך מתן מענה מודרני, בריא וירוק לאתגרי התחבורה בעיר. נמשיך ונפעל לפיתוח רשת שבילי האופניים, מיזם יורופאן ושבילי ההליכה, לצד התפתחות רשת הרכבת הקלה".
דני
מעניין אותי אם האופניים יסחבו את העלייה של הר חומה
פלוני
כל עוד המיזם מחלל שבת, ועקב כך לא מכסה חלקים נרחבים משטח העיר, הכדאיות שלו מוטלת בספק גדול…
רוממה ומקור ברוך
מה עם השכונות החרדיות? אנחנו לא חלק מהעיר?
שמוליק
פסגת זאב מנותקת מן העיר. לא מעז לנסוע דרך בית חנינא. יש שביל אופניים לאורך כביש 60 אבל רק בתכנון ובחלום. אפילו לא התחילו לבנות.