הרכבת הקלה (צילום: באדיבות כפיר הרכבת הקלה)
הרכבת הקלה (צילום: באדיבות כפיר הרכבת הקלה)

צפיפות ותחושת חוסר ביטחון: הביקורת של הנוסעים ברכבת הקלה

בדוח מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בנושא הרכבת הקלה נמצא כי נקודות התורפה של שביעות הרצון של הנוסעים ברכבת הקלה הן תחושת הביטחון ורמת הצפיפות. מנגד, המבקר מציין לחיוב את העלייה במספר הנסיעות, כמו גם את נושא תדירות יציאת הרכבות שהשתפרה משמעותית ועומדת על כ-6 דקות

פורסם בתאריך: 29.11.22 21:19

תחושת חוסר ביטחון והרגשת צפיפות – אלו הן נקודות התורפה שציינו רבים מהנוסעים ברכבת הקלה בירושלים. כך עולה מדוח מיוחד של מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, זאת במסגרת ביקורת מעקב בעניין תיקון הליקויים שהועלו בדוח הקודם שעסק בשירות לנוסעים ברכבת הקלה בירושלים.

מדוח הביקורת של המבקר עלה כי בשנת 2021 נסעו ברכבת הקלה בירושלים כ-37 מיליון נוסעים, כשבניקוי שבתות וחגים מדובר על ממוצע של כ-200,000 נסיעות מדי יום.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


במסגרת הביקורית, ביצע משרד המבקר סקר שביעות רצון בקרב הנוסעים. על פי הדוח, שסיכם את הממצאים של משרד המבקר, כ-88 אחוז מתושבי ירושלים משתמשים ברכבת הקלה, וכי נקודות התורפה מבחינת הנוסעים הן תחושת חוסר ביטחון ורמת צפיפות גבוה. אמנם על פי הסקר, כמחצית מהנוסעים ציינו כי הם חשים תחושת ביטחון רבה במהלך הנסיעה ברכבת הקלה, אולם המחצית השנייה חשה בתחושת ביטחון מועטה או בינונית. בתחנות האוטובוס המצב מעט טוב יותר – 52 אחוז מהנוסעים מרגישים ביטחון, בעוד 17 אחוז בלבד חשו בתחושת חוסר ביטחון בתחנות הרכבת הקלה (היתר תחושת ביטחון בינונית).

הביקורת המשמעותית יותר היא בנושא הצפיפות – כ-44 אחוז ממשתתפי הסקר ציינו כי רמת הצפיפות היא רבה, בעוד ש-27 אחוז ציינו שהם די מרוצים מרמת הצפיפות. המבקר ציין בדוח של סקרים שערך צוות תכנית אב לתחבורה בדצמבר 2021 ובמרץ 2022 – שהעלו תוצאות די דומות – 45-43 אחוז ציינו כי הם מרוצים במידה נמוכה או נמוכה מאוד מרמת הצפיפות, בעוד כ-26 אחוז בלבד ענו שהם מרוצים במידה גבוה מרמת הצפיפות ברכבת.

דוח המבקר קובע כי הסיבות העיקריות לצפיפות בתוך הקרונות, בעיקר בשעות השיא, הן התארכות זמן הנסיעה של הרכבת הקלה והפחתת התדירות.

כמו כן, נמצא בדוח הקודם כי "במסגרת הפיקוח והבקרה של יחידת המהנדס על הרכבת הקלה לא מתקיימת בדיקה סדורה ותקופתית של רמת הצפיפות בקרונות הרכבת". בביקורת המעקב עלה כי צוות האב לתחבורה החל לעקוב בצורה סדורה אחרי הצפיפות ברכבות. עם זאת, מדידת העמידה במדדי הצפיפות עדיין חלקית, ולפי חישובים שערך משרד מבקר המדינה, על פי נתונים של צוות תוכנית אב לתחבורה, ברוב המדידות מספר הנוסעים המרבי ברכבת הקלה בירושלים הוא מעל 356 נוסעים, וממילא הוא גם מעל 320 נוסעים – נתון שלמעשה מייצג את מספר הנוסעים שהוא מעל הרף המרבי שנקבע בתנאי הסכם הזיכיון החדש, לצורך רמת נוחות מרבית; ובפועל לא חל שיפור ברמת הצפיפות של הנוסעים ברכבת הקלה מאז עריכת הביקורת הקודמת.

עוד העלתה ביקורת המעקב כי הזכיין הגיש לאישור צוות תוכנית אב לתחבורה תוכנית לניהול סף רמת הצפיפות כנדרש בתנאי הסכם הזיכיון החדש, לאחר מועד סיום ביקורת המעקב (ינואר 2022), ולפי תשובת צוות תוכנית אב לתחבורה מאפריל 2022 התוכנית נמצאת בשלבי בדיקה. משכך, בביקורת המעקב עלה כי הליקוי תוקן במידה מועטה.

בדוח הביקורת הקודם נמצא כי "יחידת המהנדס (בצוות האב), כמי שמפקחת על רמת השירות הניתן ברכבת הקלה בהתאם להסכם הזיכיון, אינה מכינה דוח תקופתי מרוכז על היקף פניות הציבור והתלונות המופנות למשרד התחבורה, העירייה וישירות לזכיין (הקודם), על משך זמן הטיפול בתלונה, על תוצאות הטיפול, על מאפייני התלונות, על שיעור התלונות המוצדקות, על תלונות החוזרות ונשנות ומדדים נוספים לפי הצורך".

בביקורת המעקב עלה כי צוות האב מציג במסגרת הדוחות החודשיים שלו דיווח על מספר הפניות של הציבור למרכז השירות של הזכיין, אם זה באמצעות פניות בטלפון או באמצעות פניות בכתב, ומסווג אותן לפי נושאים. עם זאת, עלה בביקורת המעקב כי צוות האב אינו מתייחס במסגרת הדוחות החודשיים שלו לפניות הציבור בנושא הרכבת הקלה שהופנו למשרד התחבורה ולעיריית ירושלים. עוד עלה כי צוות האב מתבסס על דיווח הזכיין בנוגע לפניות הציבור המתקבלות במרכז השירות ואינו פועל באמצעות שיטת "לקוח סמוי" כדי לעמוד על רמת השירות באופן עצמאי.


מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה (צילום: לעמ)

מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה (צילום: לעמ)


בדוח הביקורת הקודם נמצא כי "נכון למועד סיום הביקורת (הקודמת באפריל 2018) התדירות של הרכבת הקלה היא בכל 6 דקות (בשעות השיא שהן רוב שעות היום בין השעות 7:00 ל-18:00)". עוד נמצא בדוח הביקורת הקודם כי "מספר הנסיעות ביום חול קטן ב-4 מהמספר שנקבע בהסכם הזיכיון (296 במקום 300 לשני הכיוונים)".

בביקורת המעקב נמצא כי הליקוי תוקן במידה רבה: התדירות הממוצעת בפועל, בימי חול, ברוב שעות ההפעלה של הרכבת הקלה, בין השעות 7:00 ל-19:00, היתה בקירוב זהה לתדירות המתוכננת באותן השעות ועמדה בפועל על כ-6 דקות, בחודשים מאי – ספטמבר 2021.

עוד עלה בביקורת המעקב כי מספר נסיעות היומיות המתוכננות של הרכבת הקלה בימי חול (ימים א' עד ה') גדל מ-296 ל-307 (בהתאם לתוכנית מאושרת מאפריל 2021), נתון אשר משקף עלייה של כ-3.7 אחוז במספר הנסיעות המתוכננות של הרכבת בימי חול. שיעור העמידה של הזכיין הנוכחי בתדירות המתוכננת של הרכבת הקלה בירושלים (6 דקות), בימי חול, בין השעות 7:00 ל-19:00, נעה בין 97.5 ל-99.7 אחוז.

עוד צוין לחיוב כי על פי החישוב שערך משרד מבקר המדינה, על סמך התשלומים ששולמו בפועל לזכיין הנוכחי עבור תשעה חודשים בשנת 2021, אומדן התשלומים עבור שנה שלמה (2021) מסתכם בכ-73 מיליון שקל; נתון זה משקף ירידה בשיעור של כ-60 אחוז לעומת התשלומים שהזכיין הקודם קיבל מהמדינה בהיקף ממוצע שנתי של כ-183 מיליון שקל עבור הפעלת הרכבת הקלה בשנים 2019 ו-2020.

המבקר אנגלמן ממליץ כי על משרד התחבורה וצוות האב להמשיך לפעול לשיפור השירות, ובעיקר להעלות את תדירות הרכבות כדי להקטין את הצפיפות בהן. נוסף על כך על משרד התחבורה וצוות האב להמשיך ולפעול לשיפור תחושת הביטחון של הנוסעים בתחנות וברכבות.

יצוין כי בעיריית ירושלים מודעים לנושא הצפיפות ופועלים מול חברת כפיר, מפעילת הרכבת הקלה, על שיפור השירות, אך בוא בעת מציינים כי ניתן יהיה לשפר משמעותית את נושא הצפיפות רק עם הגעתם של הקרונות החדשים שנמצאים בימים אלה בייצור במפעלים של חברת CAF הספרדית. גורמים בעירייה מוסיפים ואומרים כי לחברת כפיר ישנו אינטרס ברור לעלות כמה שיותר קרונות על הפסים, שכן שיטת התמחור מולה עברה בשנה שעברה ממספר נוסעים, לקילומטרז נסיעה – כך שהחברה לא מפסידה גם אם הקרונות ריקים. הבעיה היחידה כרגע, כך חוזרים ומדגישים בכיכר ספרא – היא היעדר קרונות.


מחפשים דירה במרכז העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים

תגובות

תגובה אחת
תגובה אחת
  1. מזלזלים בנו

    היום נסעתי לראשונה ברק"ל בשעת אחר צהריים מוקדמת (15:00) מתחנת הטורים ליפו מרכז. כשהגעתי לתחנה היו 5 דקות להמתין. הרכבת הגיעה מ-פ-ו-צ-צ-ת. בדלת שניסיתי להיכנס לא היה אפשר להכניס זבוב, בדלת השנייה הצלחתי למצוא 20 ס"מ פנויים בחוסר נוחות קיצוני. בתחנה הבאה עברתי למערך השני, שהיה קצת פחות מפוצץ, אבל עדיין דחוס להפליא. ירדתי בדוידקה, כי כבר היה עדיף לעשות את הדרך הנותרת ברגל. בכלל לא ידעתי שבשעת לא-עומס יש צפיפות כזו. אין ספק שצריך לדרוש מ"כפיר" להעלות את התדירות לתדירות מקסימלית משעה 7:00 עד 20:00 לפחות, ולא להסתמך על משהו שהוסכם עם סיטיפס לפני למעלה מעשור.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר