הדמיית כביש הברך (צילום הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה9
הדמיית כביש הברך (צילום הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה)

ניצחון לתושבי פת-גוננים: הוקפאה תוכנית 'כביש הברך' שאיימה לפגוע בפארק המסילה

תוכנית 'כביש הברך' אשר קודמה על ידי העירייה וצוות תוכנית אב לתחבורה ואיימה לפגוע בפארק המסילה קיבלה ברקס רציני משרת התחבורה מרב מיכאלי, שאמרה: "החלטתי להשהות את תחילת העבודות עד אשר יוצגו בפני המשמעויות וההצדקות בהקמת הכביש"

פורסם בתאריך: 19.10.22 08:26

מכה לעיריית ירושלים ולצוות תכנית אב לתחבורה: תוכנית 'כביש הברך' – כביש בעל ארבעה נתיבים אשר אמור לחבר בין דרך יעקב פת לשכונת תלפיות – הוקפא בהוראת שרת התחבורה מרב מיכאלי., וזאת בעקבות מאבק ציבורי שניהלו כנגד התוכנית תושבי שכונות פת, גוננים ותלפיות בסיוע מינהל קהילתי גוננים ופעילי סביבה וציבור.

לאחר פניות רבות שהגיעו אל שרת התחבורה, כולל עצומה שנחתמה על ידי מאות תושבים ופניה מיו"ר סניף ירושלים של מפלגת העבודה ערן בן יהודה, החליטה השרה אתמול להקפיא את התוכנית עד לבירור נחיצותה.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


"כשמוקם כביש חדש, ודאי מתקציב מערכות להסעת המונים, קריטי לוודא שיש צורך מהותי בהקמתו, שהפגיעה בסביבה היא פחותה ככל שניתן ושהוא מותאם למדיניות המציבה בראש סדר העדיפויות את הולכות והולכי הרגל ואת התחבורה הציבורית", הסבירה מיכאלי את ההחלטה. "לאור הפניות שהגיעו אליי מתושבי ותושבות שכונות בירושלים, החלטתי להשהות את תחילת העבודות עד אשר יוצגו בפני המשמעויות וההצדקות בהקמת הכביש וכן חלופות שנבחנות להקמתו. משרד התחבורה בראשותי ימשיך לשים את השמירה על הסביבה, את התחבורה הציבורית ואת הולכי והולכות הרגל בראש סדר העדיפויות, וימשיך להתייחס בכובד ראש לפניות תושבים ותושבות".

התוכנית הגרנדיוזית, ולטענת רבים מתושבי גוננים, פת ותלפיות גם מיותרת, להקמת 'כביש הברך' – כביש בן 4 נתיבים שאמור לחבר בין גוננים לבין תלפיות, בסמוך לתוואי קו הרכבת הקלה העתידית ולשם הקמתו נדרש לפגוע חלקית בפארק המסילה עלשיחבר בין תלפיות.


מרב מיכאלי ומשה ליאון בטקס חניכת כביש 16 (צילום: רונן חורש, לע"מ)

מרב מיכאלי ומשה ליאון בטקס חניכת כביש 16 (צילום: רונן חורש, לע"מ)


תושבי השכונות ופעילי הסביבה והציבור הביעו פליאה על הצורך בכביש וטענו, בין השאר, כי מדובר על תוכנית מלפני כ-50 שנים שאין בה יותר צורך, בשל העובדה שממש בסמוך אליה צפוי לעבור הקו הכחול של הרכבת הקלה. פניות של התושבים ושל מינהל קהילתי גוננים לראש העיר, אשר החליט לאמץ את התוכנית, נענו בשלילה ולאחר מכן החל מאבק ציבורי, נחתמה עצומה ונעשתה פנייה לשרה מיכאלי.

בין הטענות של המתנגדים: הכוונה להכניס אלפי רכבים ביום לאזור התעשיה תלפיות שכבר כיום עמוס להתפקע תחבורתית, תוך כדי קטיעה של פארק המסילה ופגיעה ישירה בהולכי הרגל ורוכבי האופניים, ללא מענה הולם אינו סביר ואף אבסורדי.


יוסי סעידוב (צילום: ברחובות שלנו)

יוסי סעידוב (צילום: ברחובות שלנו)


המתנגדים, בסיועו של ערן בן יהודה, יו"ר סניף ירושלים של מפלגת העבודה אשר מקורב לשרה מיכאלי, הסבו את תשומת לבה של השרה לפגיעה הצפויה בהליכתיות בפארק המסילה, כמו גם את החלופות שהוצעו ע"י ארגון "ברחובות שלנו" – ארגון קידום ההליכתיות של יוסי סעידוב וקימי קפלן. עוד הציגו המתנגדים לשרה מיכאלי כי התקציב המיועד לסלילת הכביש – כ-30 מיליון שקלים – לקוח בעצם מתקציב צבוע של ממשרד התחבורה המיועד לקידום תחבורה ציבורית.

מיכאלי, כאמור, שקלה את הדברים ואתמול (שלישי, 18.10) היא הודיעה על החלטתה להקפיא בשלב זה את התוכנית.


ערן בן יהודה (צילום: פרטי)

ערן בן יהודה (צילום: פרטי)


לאחר ההחלטה על ההקפאה מסר ערן בן יהודה: "אנו במפלגת העבודה בירושלים הצבנו לפני כשנה וחצי את נושא תחבורה ציבורית וצמצום הנסיעה הפרטית בראש סדר היום של הסניף. מטבע הדברים מרגע שנודעה הכוונה של ראש העיר לסלול את כביש הברך, התגייסתי מיד למאבק שהובילו חבריי לשכונה יוסי סעידוב וקימי קפלן, רתמנו את חברי המפלגה לעצומה, ובסוף השבוע שוחחתי עם יושבת ראש מפלגתי. הנחתי לפניה את הבעייתיות של התכנית, היא כמובן הופתעה לשמוע שכסף שיועד לעידוד תחבורה ציבורית מופנה לעידוד נסיעה פרטית. אני שמח שהתוצאה של המאבק ושל הפעילות שלנו היא אימוץ עמדתנו ע"י השרה והגורמים המקצועיים".

 

 

מעיריית ירושלים נמסר: "הפרויקט במקטע בן דוסא מבוצע בימים אלה והוא כולל עבודות רק"ל, כביש גישה חדש לאזור התעשייה תלפיות (כביש הברך) ושביל אופניים. שרת התחבורה ביקשה דיון נוסף על הפרויקט על מנת לוודא את עמידתו במדיניות עידוד תח״צ, אופניים והליכתיות. הפגישה צפויה להתקיים מיד אחרי הבחירות. אין שום שינוי במדיניות והחלטות העירייה בנושא זה".

יש לציין כי עוד קודם להחלטה של השרה מיכאלי, מעיריית ירושלים נמסר במענה לפניית "כל העיר" בנושא נחיצות כביש הברך כי "התכנית להקמת הקו הכחול נבחנה במשך שנים ע"י מוסדות התכנון ואושרה ב-2018. במסגרתן מתבצעות עבודות, הכוללות הסדרת הרחובות, שבילי אופנים חדשים ופיתוח עירוני מלא, וכן יבוצעו שינויים בתנועה הקיימת ושיפור התשתיות גם לתנועת אוטובוסים סביב. שלוחת קו התכלת עוברת בקטע שאורכו כ-500 מטר בשטח שיועד לכביש עתידי. אין מדובר בכביש מהיר, אלא ברחוב עירוני חדש, הכולל שביל אופניים תיקני ומדרכות, שיאפשר גישה משופרת לאזור תלפיות. הסטת חלק מתנועת הרכבים מרחוב האומן תאפשר לפתח רחוב זה, שהיום חסר בתשתיות, לציר אוטובוסים ייעודי (נת"צ), מדרכות רחבות ומוצלות להולכי רגל ושביל אופניים נוסף. פיתוח דרכים בצמוד לרכבת הקלה הינו חלק מתוכנית הרכבת הקלה ומהווה חלק מהפתרון התחבורתי התומך בה ואושר על ידי כלל הגורמים הרלוונטיים".

עוד נמסר מהעירייה: "פתיחת הכביש תאפשר גם חיבור בין רחוב הפרסה לרחוב ברעם בציר העוקף את רחוב האומן העמוס. חיבור זה יאפשר מעבר קווי תחבורה ציבורית ושיפור הכיסוי לשכונת קטמון תוך שמירת מעברים לא.ת. תלפיות. בצוות אב לתחבורה שוקלים מספר חלופות להפעלת הקווים וההחלטה על כך תתקבל בסמוך לפתיחת הכביש ובהתאם לצרכים ולשינויים האחרים המתוכננים באזור זה, בשל עבודות תשתית נוספות כמו אלו של קו הרכבת הקלה הכחול".

לדברי העירייה, "במהלך השנים 2020- 2022 התבצעו 8 מפגשים עם המנהלים הקהילתיים ותושבי האזור במטרה לשתפם בתהליך".


רוצים גם לסגור עסקה? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


תגובות

תגובה אחת
תגובה אחת
  1. בצלאל

    הבעיה יותר גדולה נהגים בירושלים הפסיקו לתת זכות קדימה אם אתה באופניים כאילו הם עושים דווקא זה לא נעים בכלל תרבות הנסיעה המהירה אי מתן זכות קדימה שלא קיים בכלל בשעת עומס כי הרכבים כמעט לא זזים על הכביש ושלא נדבר על כל הנהגי מירוצים שיש פה שידעו אותי כל החיים אני לא מאמין בתחבורה פרטית עוד מאז שאני ילד

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר