פברואר 2022 – נהג נתפס נוסע במהירות 152 קמ"ש; דצמבר 2021 – נהג נתפס נוסע במהירות 150 קמ"ש; דצמבר 2021 – נהג נתפס נוסע במהירות 141 קמ"ש; אפריל 2021 – נקבע מותו של נהג שהתנגש בגדר הפרדה; דצמבר 2019 – תאונה קטלנית בין רכב פרטי למשאית – נוסע ברכב הפרטי נהרג, הנהג נפצע קשה; אוקטובר 2019 – הרוג וחמישה פצועים, שלושה מהם קשה, בתאונה חזיתית; יוני 2019 – נהג נתפס נוהג במהירות של 156 קמ"ש. זוהי רשימה חלקית, מאוד חלקית, ובהחלט לא ממצה של תאונות דרכים ועבירות תעבורה ברף הקשה שבוצעו בשנים האחרונות בכביש בגין.
הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר בזמן אמת"
"כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם
המייל האדום של "כל העיר" [email protected]
ורק כדי להמחיש לכם עד כמה מסוכן כביש בגין הפך להיות – אז קבלו את הנתון הבא, אשר מבוסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: כביש בגין הוא הכביש העירוני הכי אדום בארץ – שזה אומר, הכביש שבו אירעו הכי הרבה תאונות דרכים בתקופה שבין 2020-2018, שאותה ניתחו בעמותת אור ירוק על סמך נתוני הלמ"ס. וכפי שכבר ראיתם ברשימה שלעיל – התאונות הקשות לא הסתיימו ב-2020 – ממש לא.
***
מניתוח נתוני הלמ"ס שבוצעו, כאמור, על ידי עמותת אור ירוק עולה תמונה מדאיגה, לפיה בכביש בגין אירעו 83 תאונות בשנים 2020-2018, נתון אשר מדרג אותו, כאמור, במקום הראשון בארץ מבחינת מסוכנות (במקום השני רחוב יפת בתל אביב, שם אירעו 73 תאונות). התאונות הללו גבו מחיר כבד – 2 הרוגים, 11 פצועים קשה והיתר קל. וכפי שר צוין – המחיר המשיך לעלות גם בשנתיים האחרונות, שהנתונים לגביהם עדיין לא נותחו.
כביש בגין, יש לציין, אינו לבד – בעשירייה הראשונה של רשימת הכבישים האדומים של אור ירוק נמצאים גם ציר גולדה מאיר – עם 47 נפגעים בתאונות דרכים, בהם 2 הרוגים ו-12 פצועים קשה; כשאת העשירייה הראשונה סוגר ציר דרך חברון, שבו נפגעו בתאונות דרכים 40 בני אדם – בהם 3 הרוגים ו-7 פצועים קשה.
כבישים אחרים שבהם נפגעו בין השנים 2020-2018 למעלה מ-30 בני אדם הם כביש 60 (37 פצועים, 3 מהם במצב קשה), בית חנינא (35 פצועים, 10 קשה), עוזי נרקיס (31 פצועים, 4 קשה).
***
מעמותת אור ירוק נמסר כי "כשליש מההרוגים בישראל מגיעים מהמרחב העירוני אשר מנקז לתוכו חלק נכבד מאותן אוכלוסיות הנמצאות בסיכון גבוה להיפגע בתאונת דרכים – ילדים, אזרחים ותיקים רוכבי אופנועים וקטנועים, הולכי רגל ורוכבי אופניים. הרחובות האדומים מרובי התאונות בערים מהווים נקודת תורפה מרכזית. באותם רחובות מתקיימת היפגעות גבוהה בעיקר בקרב האוכלוסיות בסיכון והאחריות לצמצום מספר הנפגעים הגבוה מוטלת על ראשי הערים – הם מכירים היטב את הבעיות ומוקדי הסיכון בערים שלהם ובפעולות פשוטות הם יכולים להציל חיים".
למעשה, כמעט מחצית מהרחובות האדומים נמצאים בערים הגדולים – תל אביב, ירושלים וחיפה – אשר בתחומן ישנן 117 רחובות אדומים (מתוך 262). מבחינת נפגעים – ברחובות תל אביב, ירושלים וחיפה נפגעו 2,209 בני אדם (מתוך 4,344 בכלל הארץ) – כ- אחוז.
יש לציין, כי על פי הניתוח של עמותת אור ירוק – בירושלים ישנם 38 צירים אשר מסומנים כאדומים, ובהם נפגעו בתקופת הזמן שנבדקה (2020-2018) 708 בני אדם, 14 מהם נהרגו ו-122 נפצעו קשה. הנתון הזה מציב את ירושלים במקום השני בישראל במספר הצירים האדומים במרחב העירוני, כשמקדימה אותה תל אביב.
***
"כל העיר" פנה לעיריית ירושלים, שביקשה להתייחס לנתונים של אור ירוק ודחתה אותם מנימוקים שונים.
"ירושלים עוברת בשנים האחרונות מהפכה תחבורתית, במסגרתה פועלת העירייה לשיפור ושדרוג תשתיות הכבישים בעיר, תוך שיפורים בהסדרי התנועה והבטיחות. סוגיות אלו נבחנות בכל שדרוג רחוב וכביש ומיושמות בשטח. הנתונים המוזכרים מתייחסים לשנים 2020-2018 ולתאונות המוגדרות כ"תאונות עצמיות'. משנת 2021 לא נרשמו תאונות דרכים בכביש בגין. בתוך כך, במסגרת תכנון מחדש של שדרות בגין, יתווסף נתיב תחבורה ציבורית ושיפורים בטיחותיים נוספים.
"שדרות גולדה מאיר – מדובר בנתונים ישנים ולא מעודכנים. מאז ביצעה העירייה הסדרים תנועתיים ובטיחותיים, שכללו הסדרת צמתים מרומזרים, ביטול פניות שמאלה בצמתים רלוונטיים, הפעלת גלים ירוקים להולכי רגל וכד'. מאז ההסדרים החדשים לא אירעו תאונות קשות וקטלניות. בנוגע למקטעים הנוספים, בימים אלה הם נמצאים בעבודה מואצת להסדרה תנועתית ובטיחותית, במסגרת פרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה.
"דרך חברון – בדרך חברון ביצעה העירייה מספר הסדרים בטיחותיים, לרבות הפעלת רמזורי העדפה לאוטובוסים, הסדרת צמתים וגלים ירוקים להולכי רגל. בדומה לשדרות גולדה מאיר, גם בדרך חברון החלו עבודות מקטעים להסדרה תנועתית ובטיחותית, ובמרוצת השנתיים הקרובות תשלים העירייה את העבודות לאורך כל המקטעים".
זכותה של עיריית ירושלים להגיב כמובן כרצונה – אולם חשוב לדייק. הנתונים של אור ירוק לא מתייחסים אך ורק לתאונות עצמיות. ממש לא. בנוסף, לומר שבשנת 2021 לא נרשמו תאונות דרכים בבגין – זה פשוט לא מדויק ולא נכון. לאחר תגובת העירייה פנה "כל העיר" לרשות ללאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) כדי לבדוק את הדברים. מנתוני הרלב"ד לשנת 2021 עולה כי בשנה זו נפגעו בתאונות דרכים בכביש בגין 22 בני אדם – 2 מתוכם קשה.
מעבר לכך, "כל העיר" מברך כמובן את עיריית ירושלים על כל השקעה בתשתיות בטיחות תחבורתית כפי שעולה מן התגובה שמסרה. כן יירבו.
מחפשים דירת גן בירושלים? היכנסו ללוח הנדל"ן של "כל העיר"
לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>
הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד
הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון
הנוסע
העירייה טוענת להסדרת גלים ירוקים להולכי רגל בדרך חברון? זה עדיין לגמרי לא מספיק. בעיקר כשמחשיבים צמתים קרובים לדרך חברון שבהם רוב הולכי הרגל צריכים לעבור, כמו רבקה – דרך בית לחם. מדהים כה זמן צריכים הולכי רגל להמתין בצמתים ההלו (שהם לא עמוסים באופן יוצא דופן). עד כדי כך שהמשטרה מקימה שם מארבים להולכי רגל.