בתחילת חודש ינואר 2017, ממש לאחר חג החנוכה, היו צפויות להתחיל עבודות ביוב ותשתיות ברחוב יואל משה סלומון בנחלת שבעה בירושלים, אולם עד כה הדחפורים והפועלים לא נכנסו לאזור. כמו כן, הסוחרים ברחוב מתנגדים לעבודות מהחשש שהן יפגעו בעסקים.
לפי התכנון המקורי העבודות כוללות ביצוע יסודי של החלפת תשתיות הביוב והחשמל, וזאת ארבע שנים לאחר שנערכו במקום עבודות דומות. כזכור, בספטמבר 2012, כפי שפורסם בהרחבה ב”כל העיר”, בוצעו עבודות תשתיות רחבות ברחוב יואל משה סלומון, וגם אז הסוחרים התנגדו.
הפרויקט של שנת 2017 כולל, בנוסף להחלפת תשתיות הביוב והחשמל, גם פתיחת מרצפות עם דחפורים ושדרוג פני הרחוב: ריצופים חדשים, ריהוט ותאורה. ל”כל העיר” נודע כי הדיונים על מועד ומשך זמן העבודות התנהלו חודשים ארוכים בין העירייה, חברת עדן, תאגיד הגיחון לבין סוחרי המקום. לפי התוכנית המקורית העבודות היו אמורות להימשך כשמונה חודשים, כאשר בסופו של דבר ובעקבות מחאת הסוחרים על הפגיעה הצפויה בהכנסותיהם, הוצע כי העבודות יבוצעו באופן אינטנסיבי במשך חודש אחד בלבד. בעיריית ירושלים טוענים השבוע כי הסוחרים הסכימו לעצור כליל את המסחר ברחוב יואל משה סלומון, בתנאי שהעבודות יימשכו רק חודש וחצי. לדברי גורמים בעירייה קיצור משך הפרויקט הוביל להתייקרות בעלויות, שאושרה על ידי חברת חשמל, אך טרם אושרה על ידי חברת הגיחון.
בסוף שנת 2016 טענו בגיחון כי העבודות היו אמורות להתחיל לאחר חנוכה. השבוע נמסר מהגיחון כי הם מתארגנים להתחלת העבודות בתחילת חודש מרץ, ולהערכתם הקטע המרכזי שאורכו כ־140 מטרים צפוי להיות מבוצע תוך כ־21 ימי עבודה, במקביל צפויות להתבצע גם עבודות של חברת החשמל.
***
בינתיים, בעלי העסקים ברחוב מתנגדים לעבודות הצפויות, ונראה כי חלקם אינם יודעים מתי בכלל הן יתחילו. “היה לנו חשש גדול שבינואר יתחילו חודש של עבודות יסודיות, שיפגעו בבעלי עסקים ברחוב באופן משמעותי”, אומר בעלי מסעדת פיקולינו רוני יזדי. “בעקבות לחץ שאני ובעלי עסקים נוספים ברחוב הפעלנו על הגורמים האחראים על העבודות ברחוב, הוחלט לבטלן. דובר על עבודות הכוללות פתיחת מרצפות הרחוב לעבודה יסודית. במקום זה הביאו חברה שעושה עבודות ביוב בלבד באופן שלא עושה לנו בלאגן. בהתחלה רצו לסגור את הרחוב לתקופה של שמונה חודשים, הגענו להסדר לפיו העבודות היסודיות יתקיימו חודש בלבד, אבל בגלל בעיות שלא ברורות לי החליטו לא לעשות אותן. יש פה משהו מוזר בכל הסיפור הזה".
יזדי מוסיף ואומר: “אני אמנם בעל עסק שיש לו כניסה נוספת מרחוב סמוך, אבל להערכתי העבודות יכולות לפגוע בבעלי העסקים ב־30 אחוז מההכנסות. לקוחות היו מעדיפים מקום אחר שאין לידו טינופת של בוץ ועפר שהיה מגיע מהעבודות. חנויות אחרות, שלהן אין גישה מרחוב אחר, זה יכול להוביל לקריסתן. אם יהיו במקום טרקטורים אף אחד לא יבוא. זה רחוב צר ואין מצב שרואים טרקטור ברחוב כזה ועוברים בו”
נווה זיו, בעלי חנות העיצוב, היודאיקה והתכשיטים גרינוורצל, מספר: “אני מבעלי העסקים ברחוב שנמצאים בקשר הדוק עם גורמים בעירייה, ונכחתי בכל הדיונים בנושא העבודות. הדיונים נמשכים כבר למעלה משנה. הרבה שנים רוצים לעשות עבודות מטעם העירייה ברחוב, ודוחים אותן בגלל ההתנגדויות שלנו – בעלי העסקים ברחוב. אמרו לנו מהעירייה שיש תשתית ביוב ישנה, בעיות בחשמל, ואמרו שזה קריטי. אבל עשו עבודות בעבר ופתחו את מרצפות הרחוב פעמים רבות לעבודות. כל פעם זה פגע בעסקים ברחוב. אמרו לנו הסוחרים, שהעבודות יימשכו כשמונה חודשים, והעבודות כוללות פתיחה של מרצפות הרחוב. אנחנו אומרים שזה יכול למוטט לנו את העסקים ושזה לא בא בחשבון. הצעתי שיחפרו מתחת לפני השטח באופן מוסתר מהעוברים ושבים, אבל אמרו לי שמדובר במדע בדיוני. אומרים שהעסקים ירוויחו לאחר השיפוצים, יהיה רחוב אסתטי, חדש ויפה יותר. זה בהחלט נחמד, אבל המחיר שנשלם פה הוא הרבה יותר גדול. אם עסק יפשוט את הרגל זה לא יעזור לו שהרחוב אחר כך יהיה יפה.
“ברור שיש בלגן”, מוסיף זיו, “ולא ברור מתי בדיוק וכמה זמן יהיו העבודות, אבל אנחנו פועלים לקבל הבטחה ללוח זמנים מדויק. שלא יגידו לנו במשך העבודות שדרוש עוד זמן. אני מקווה שיעשו עבודה יסודית ברחוב”.
בעל עסק אחר ברחוב מציין כי “סוחרים ברחוב אמרו לי שהעבודות אולי יידחו לשנה הבאה. לא ברור לי לגמרי איפה הדברים עומדים, אבל אני מקווה שיתחילו עם העבודות עכשיו ויסיימו מהר, עד סוף החורף. אני חושש שהעבודות יגלשו לפסח ולקיץ וזה עשוי לפגוע לי משמעותית במכירות”.
אלי לוי, יו”ר ועד הסוחרים במרכז העיר מדגיש: “במקרה של עבודות חפירה יסודיות ברחוב, להערכתי כ־50 אחוז מהכנסות העסקים ייפגעו. אני מקווה שיעמדו בהבנות שהגיעו עם בעלי העסקים ויעשו את העבודות מקסימום חודש וחצי, ובצורה שלא תסגור את העסקים. במידה ועסקים ייסגרו זו תהיה פגיעה משמעותית. גם ככה חלק מהעסקים ברחוב מתקשים כלכלית”.
“העבודות למעשה היו אמורות להתחיל עוד ב־5.12.16”, טוען דרור אטרי, נשיא לשכת המסחר בירושלים. “אנחנו הבנו מחברת עדן, מהגיחון ומחברת החשמל שעבודות אלו הכרחיות כי התשתיות ברחוב הן ישנות מאוד. אולם בגיחון עשו הערכה מחודשת של עלות העבודות, ולאחר שנקבע שהן יקרות ממה ששיערו בהתחלה הן בוטלו ובמקומן תהיה עבודה שולית דרך פיר הביוב בלבד. בנוסף, חברת החשמל תעשה תיקונים ברחוב שלא יגרמו להפרעה לעסקים. אם היו חופרים כדי לתקן את תשתית הביוב חברת החשמל היתה על הדרך עושה תיקונים יותר משמעותיים במערכות החשמל ברחוב”.
עוד מוסיף אטרי כי “למרות הקושי הרב סוחרי הרחוב הראו נכונות לקבל את העבודות. זה לא מובן מאליו שיפגעו להם בעסקים. יש לציין לטובה את כל הגורמים שהשתתפו בדיונים, עצם ההידברות בין הגורמים והעובדה ששמעו את בעלי העסקים ואת חששותיהם זה יפה”.
***
נראה כי אי ההסכמות וחוסר התיאום בין הגופים השונים הובילו לעיכובים בעבודות. מנכ”ל חברת עדן אלון שפייזר מבהיר כי “חברות החשמל והגיחון פנו אלינו עם הצורך בעבודות ברחוב יואל משה סלומון. לכן יחד עם העירייה החלטנו באותה הזדמנות לחדש את פני הרחוב וגם לשדרג אותו אסתטית. איגוד לשכת המסחר יחד עם הסוחרים ביקש לקצר את משך העבודות שעל פי התכנון המקורי היו שמונה חודשים, מה שגרם לייקור בעלות העבודות. חברת החשמל הסכימה לכך ובגלל שבגיחון לא אישרו את קיום העבודות על פי המתווה החדש הן לא החלו”.
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: “הפרויקט נעשה לבקשת חברות החשמל והגיחון – לביצוע עבודות תשתית הכרחיות ברחוב. לפני מספר חודשים הוסכם כי העבודות תבוצענה על ידי קבלן משותף לשתי החברות, ובנוסף יתווספו עבודות פיתוח במרחב הציבורי. הוחלט כי כל התהליך ינוהל על ידי חברת עדן. כחלק מהליך שיתוף הציבור, שותפו הסוחרים בתכנית ובלוחות הזמנים מבעוד מועד. הסוחרים ביקשו לקצר את משך העבודות לתקופה של חודש וחצי מרוכזים ואינטנסיביים, במהלכם הם יהיו מוכנים להירתם ולעצור כליל את המסחר ברחוב. מדובר בקיצור משמעותי של משך העבודה, שגרם באופן טבעי לגידול בעלויות הפרויקט, גידול שאושר על ידי חברת חשמל, אך טרם אושר על ידי חברת הגיחון. לכשתתקבל החלטתה הרשמית של חברת הגיחון היא תועבר אל מהנדס העיר להמשך ההליך”.
מהגיחון נמסר השבוע: “אנו מתארגנים לכניסה לעבודות מים ברחוב יואל סלומון בתחילת מרץ. הודעות בהתאם יועברו לסוחרים ובעלי הנכסים ברחוב. העבודה תתבצע כך שתהיה הפרעה מינימלית דהיינו פרק הזמן הקצר ביותר האפשרי תוך הקפדה על עבודה בטיחותית. ההערכה העדכנית היא שהקטע המרכזי שאורכו כ־140 מטרים צפוי להיות מבוצע תוך כ־21 ימי עבודה בפועל בהנחה שלא תהיינה הפרעות או עיכובים שאינם בשליטת חברת הגיחון או הקבלן מטעמה. במקביל צפויות להתבצע גם עבודת חברת חשמל”.
תגובות