בשנה האחרונה מובילה עיריית ירושלים את "מיזם קהילות דיגיטליות", שנולד במטה ישראל דיגיטלית היושב תחת משרד הדיגיטל הלאומי. המיזם נועד לצמצם פערים דיגיטליים בקרב אוכלוסיות שונות בחברה, וירושלים נבחרה להיות עיר הפיילוט שלו.
לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>
הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד
הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון
"כי מציון ייצא דיגיטל", אומרת בשיחה עם "כל העיר" מרים סלע, עובדת במינהל לשירותי קהילה בעירייה ומנהלת המיזם, לשעבר מנהלת מערך הניו מדיה בעירייה ירושלים. "אנחנו בוחנים כל מיני פרקטיקות של עבודה ומודלים של צמצום פערים דיגיטליים, בשאיפה ליישם את התובנות והמסקנות בערים אחרות בארץ ובעולם. כולם מבקשים לדעת איך מביאים טכנולוגיה ודיגיטל לאוכלוסיות שנשארות מאחור בתחום".
באילו אוכלוסיות אתם מתמקדים?
"אנחנו עובדים עם שלוש אוכלוסיות – קשישים, חרדים מגיל 18 ומעלה ותושבי מזרח ירושלים מגיל 18 ומעלה. אנשים שנמנים על האוכלוסיות הללו פחות נגישים לאפשרויות שהדיגיטל נותן ואת הפער הזה אנחנו מבקשים לצמצם".
איך המיזם עובד בפועל?
"אנחנו פועלים במסגרת הפיילוט בשכונות רמות, ואדי אל ג'וז ותלפיות מזרח. אנחנו נכנסים לשכונות, מפעילים רכזים ועובדים בשיתוף פעולה מלא עם המנהל הקהילתי כדי לגעת בכמה שיותר ממשקים שהתושבים נוגעים בהם, להגיע לאוכלוסייה כמה שיותר רחבה ולייצר מודלים כמה שיותר קהילתיים".
"אחד המודלים הוא הצבת טאבלטים בתחנות אוטובוס", מציינת סלע. "לאדם חרדי שנוסע בתחבורה ציבורית אין אפשרות לפתוח 'מוביט' או 'מפות גוגל' כדי לדעת כיצד לנסוע. עבורו אנחנו נעמיד דיילים שיעזרו לו למצוא את המידע שהוא מחפש דרך הטאבלט. אנחנו מנגישים את השירות העירוני בצורה דיגיטלית – גם למי שלא מחזיק בסמארטפון או במחשב עם אינטרנט".
הפעילות שלכם מתאפשרת גם בזמן הסגר?
"הפעילות שלנו נחשבת צורך חיוני, דבר שהוא מבורך. עם זאת, אנחנו עובדים בצמוד להנחיות ועל פי התו הסגול. לא נייצר התקהלות ולא נעשה שום דבר שאסור לנו על פי חוק או שיסכן את הציבור".
מעבר לפעילות בשטח, העירייה מתחזקת גם מרכז הכשרות דיגיטלי – מוקד טלפוני המופעל באמצעות חברה שמעסיקה מוקדנים מקצועיים לתחום של הכשרות דיגיטליות. אלה מדריכים אזרחים ותיקים כיצד להשתמש בדיגיטל לצרכים שונים.
"רצינו לעבוד דרך חברה שיכולה להביא את הייחודיות והבשורה דרך הטכנולוגיה", מדגישה סלע. "חשוב לנו להבטיח שירות מקצועי מההתחלה ועד הסוף. זה מודל היברידי חדשני", היא מתגאה. "אף אחד בעולם לא ניסה ללמד אנשים ותיקים איך להשתמש בטכנולוגיה מרחוק. הרעיון של מרכז הכשרות דיגיטלי הולך להיות מועתק לכל הארץ וזו בשורה גדולה".
יש היענות למיזם?
"כן, בהחלט. בכל שכונה יש לנו פעילות עם כמה מאות אנשים ועד עכשיו כ-3,000 אזרחים ותיקים עברו הכשרות פרטניות במרכז. בסך הכל אנחנו מדברים על כ-4,000 אנשים שהשתתפו במיזם או נהנו מאיזשהו שירות של אחד המוצרים שלנו. אנשים מקבלים עצמאות דיגיטלית וזה דבר משמעותי ביותר. אנחנו עומדים בינתיים ביעדים ורוצים להגדיל, להגדיל ולהגדיל".
כמה העירייה השקיעה כדי להוציא לפועל את המיזם?
"השקענו כ-100 אלף שקלים עבור הפעלת מרכז ההדרכות, הפעלת שני שיעורים בכל יום להדרכות קבוצתיות, וביקורי בית אצל אנשים עם קושי מורכב שלא יכולים ללמוד רק באמצעות הזום. כרגע הפסקנו את ביקורי הבית כי אנחנו לא רוצים להעמיד אף אחד בסיכון".
סלע מציינת כי העירייה גם פועלת בכדי להנגיש את המידע על המיזם לציבור: "כל המידע על מרכז ההכשרות הדיגיטלי נמצא באתר העירוני. היו כמה פרסומים בעיתונים, אנחנו עובדים גם דרך הפייסבוק העירוני כדי לפרסם את השירות ופועלים גם דרך המנהלים הקהילתיים. מבחינתנו הסיפור של צמצום פערים דיגיטליים נהיה מוצר צריכה בסיסי בתקופת הקורונה. כמו שאתה צריך לקנות מסיכות, אתה צריך לדעת איך להשתמש בפלאפון או במחשב שיש לך בבית כדי לחיות".
הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת17"
"כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם
המייל האדום של "כל העיר"[email protected]
תגובות