המתח שבין השמירה על הטבע לבין ההתפתחות האורבנית שוב עולה – תוכנית לסלילת כביש חדש ביער ירושלים, שמקודמת במשרד התחבורה, מובילה את הארגונים הירוקים לפתוח במאבק. מדובר בסלילת כביש במסגרת תוואי דרך לא חוקית שיוצא מהר נוף שקיים בחלקו ביער ירושלים.
האם להגן על נכסי הטבע הקיים ביער ירושלים או לבנות כביש נוסף שיקל על עומסי התנועה הכבדים בעיר? בימים האחרונים השאלה הזו מעוררת מחלוקת בין ארגוני הירוקים בעיר לבין יוזמי התוכנית – משרד התחבורה, קק"ל ועיריית ירושלים.
הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת10"
"כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם
תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]
כפי שפורסם לראשונה באתר "כל העיר" – בחברה להגנת הטבע פתחו במאבק נגד קידום התוכנית לסלילת כביש הגישה, ופנו בימים האחרונים ליו"ר קק"ל דני עטר בבקשה להתנגד לכוונה לפריצת כביש חדש, דרך יער ירושלים. "מעולם לא נערכה בחינת נחיצות לכביש, זו גחמה זמנית, עבור בעיה נקודתית, שתיפתר גם ללא סלילת הכביש", ציינו בחברה להגנת הטבע. בפנייה עוד נכתב כי "הופתענו מאוד לשמוע כי לאחרונה, בעקבות לחץ על משרד התחבורה, מקודמת יוזמה של המשרד וחברת מוריה, לפרוץ כביש חדש, דרך יער ירושלים. היוזמה התכנונית המוצעת, הינה תוכנית פוגענית ביותר מבחינה סביבתית. היוזמה מבקשת להרחיב תוואי דרך לא חוקית, ברוחב של 2.5 מטר, לדרך דו מסלולית, ברוחב של 7-20 מטר. לשם כך יידרשו עבודות מילוי וחציבה בהיקף נרחב, לרבות קירות תמך. לכביש כזה ישנן משמעויות נופיות ואקולוגיות קשות".
אחת הטענות של ארגוני הטבע היא בימים אלה כבר מוקם ציר גישה חדש לירושלים – כביש 16, שגם עובר בחלקו ביער ירושלים. התוואי של כביש 16 (ממוצא לצומת בייט ברמת בית הכרם) אושר לאחר התנגדויות רבות שהוגשו על ידי החברה להגנת הטבע ופעילים ירוקים נוספים.
"מדובר בתכנון של הקמת כביש חדש שיתחבר לדרך שכבר קיימת ביער ירושלים, ומתחברת לשכונת הר נוף, ולהרחבה של דרך כזו ישנן משמעויות קשות מאוד", מספרת בשיחה עם "כל העיר" לירון דין, מתכננת סביבתית בחברה להגנת הטבע בירושלים. "הרעיון לסלילת הכביש הזה, נובע מלחץ ציבורי שהוא זמני לגמרי ואין בו שום נחיצות, ישנו לחץ של תושבי הר נוף מכיוון שברגע שהתחילו את העבודות בכביש 16 סגרו את אחת היציאות מהר נוף לכיוון נחל רבידה, ולכן הם רוצים כביש על מנת לצאת יותר מהר מהשכונה. אך, סגירת אחת היציאות היא זמנית ותפתח שוב בעוד מספר חודשים".
"אם ירצו לקדם תוכנית לבניית כביש נוסף באזור, היא עומדת בניגוד מוחלט לתוכנית שקק"ל טענו שיהיה בשטח הזה, ישנה תוכנית פיתוח שאינה כוללת בניית כבישים", מוסיפה ואומרת דין. "בשכונת הר נוף מנסים לקדם לחץ על משרד התחבורה לבניית הכביש, והמשמעות שלו זה פריצת כביש שמוגדר ככביש זמני, וזה יפגע ביער ירושלים שהינו הריאות הירוקות של העיר, ושגם ככה שילם מחיר מאוד כבד, מדובר באזור שסבל הרבה ולדעתי כ-50 אחוז ממנו נאכל במשך כל השנים".
"התוכנית הזו היא לא פתרון", מדגישה דין. "בכל העיר ישנן עבודות תשתית של רכבת קלה, והרחבת כבישים, ומדובר באי נוחות זמנית כמו שכל תושב בירושלים חווה, ולא רק בשכונת הר נוף. אנשים עומדים בשעות העומס בכבישים לא יותר ולא פחות מאנשי שכונת הר נוף, ולא על כל אי נוחות זמנית פוגעים בשטח פתוח כי זה הכי קל, יער ירושלים הוא למען אנשי ירושלים".
גם בארגון שדולת ירושלים בת-קיימא, מביעים התנגדות נחרצת לתוכנית בניית כביש ביער ירושלים. נעמי צור, יו"ר שדולת ירושלים בר-קיימא, מתייחסת לפרויקט המתוכנן, ולחשיבותו של יער ירושלים לחברה ולעיר ירושלים בפרט. "בנושא הזה ישנה דעה אחידה – אנחנו נגד בניית כביש נוסף ביער ירושלים", אומרת צור. "זה לא רק מיותר, זה מגוחך. בנוסף לכביש 16 רוצים עוד כביש – היער הזה חשוב לתושבי ירושלים, על מנת שהעיר תהיה טובה. נכון, צריך תשתיות וכבישים אבל גם אזורי טבע, זה כמו שייבנו מבנים נוספים ברחובות יפו וקינג ג'ורג' ויצטרכו גישה נוחה, אז יהרסו כמה בניינים היסטוריים לשימור – זה לא עובד ככה".
"בנוסף, תכננו מערכת כבישים שכן משרתת את שכונת הר נוף", מסבירה צור. "זה לא עניין של אנשי סביבה, אלא עניין של שכל ישר. במידה וכביש 16 לא היה מאושר, ובנייתו לא היתה יוצאת לפועל, זה משהו אחר, אבל תוכנית כביש 16 יצאה לפועל והיא מקובלת על הירוקים כי רובו נבנה במנהרות חוץ מקטע בודד, הכביש הזה פתר את כל הבעיות ועבר את כל הוועדות, אני חושבת שתושבי הר נוף לא מספיק מודעים להשלכות של הכביש החדש שרוצים לבנות ביער ירושלים".
"בכל העיר אין שטחים פתוחים מספיק, יער ירושלים זה החצר האחורית הירוקה של העיר, ובניית כביש כזה חד משמעית תפגע ביער", מבהירה צור. "אנחנו כשדולה נפגשים עם ראש העיר ומעלים נושאים אקוטיים, וזה אחד הנושאים הקריטיים מבחינת החשיבות של יער ירושלים לעיר, מכיוון שמדובר בשטח לא פנוי לנגיסה – זה יער עירוני קריטי, שמקיף בערך כארבע שכונות ומכיל הרבה מבקרים, ולכן יש לו משמעויות רבות מאוד – הרס יער ירושלים, זה הרס של העיר ירושלים".
בניגוד לטענות ליוזמה לבניית הכביש, במשרד התחבורה מתייחסים למחלוקת שנוצרה מול ארגוני הירוקים, ומדגישים כי הכביש החדש ייתן מענה לבעיות הפקקים בעיר תוך כדי שמירה על הטבע: 'מדובר בפרויקט תחבורתי שייתן מענה לבעיות התנועה הקיימות בהר נוף, ועם התקדמות התוכנית יבוצעו התאמות עם נציגי קק"ל וגורמים נוספים על מנת למנוע פגיעה ביער ירושלים'.
"משרד התחבורה באמצעות חברת מוריה מקדם תכנון למגוון פרויקטים תחבורתיים הנותנים מענה לבעיות התנועה הקיימות בירושלים", נמסר ממשרד התחבורה. "ובהם גם לעומסי התנועה הקיימים באזור הר נוף. כל העבודות מבוצעות אך ורק לאחר קבלת כל האישורים וההיתרים הנדרשים בהתאם לחוק. הכביש הזמני המדובר נמצא בהליך תכנוני שטרם הושלם. עם התקדמות ההליך, יבוצעו התאמות נוספות בתיאום עם נציגי הקרן קיימת לישראל ושאר הגורמים האמונים על הנושא, במטרה לשמור על הסביבה במהלך עבודות הסלילה של הכביש ולאחר מכן, ולמנוע פגיעה בטבע".
"כל העיר" פנה גם לקק"ל שסירבה להעניק פרטים ולהתייחס לקידום תוכנית בניית הכביש ביער ירושלים – שטח המצוי תחת אחריותה. ומסרו בתגובה כי ״קק״ל היא הארגון הירוק הגדול במדינת ישראל הפועל רבות למען הטבע והסביבה. קק״ל אינה חלק בהסדרת כביש הר נוף , והנושא מטופל על ידי משרד התחבורה וחברת מוריה".
מעיריית ירושלים נמסר במענה לפניית "כל העיר" כי "בנקודת זמן זו, הכביש המדובר אינו לביצוע. לכן, העיסוק בו אינו רלוונטי בשלב זה".
- תוכנית לסלילת כביש חדש דרך יער ירושלים: הירוקים פתחו במאבק
- טרגדיה בהדסה הר הצופים: אישה בהריון מתה בכניסה לחדר הלידה; העובר ניצל
- בעיות התחבורה במלחה: עשרות מקומות חניה הוקצו לתושבים בקניון
- המכרזים החדשים – פארק תעסוקה, קניון ובניין משרדים בבית שמש
- חמישה אירועי 'סיום הש"ס' בעיר לא מספיקים? עיריית ירושלים תקצבה אירוע בתל אביב
- הזוועות מאחורי הדלתות הסגורות בכת שנחשפה בירושלים
נצור
25000 אלף איש במצור יומיומי
זמני??? 3 שנים זה זמני
כנראה שמי שמתנגד לא עבר פה אפילו בסביבה.
השכונה הפכה לכלא מאז שסגרו את היציאה מהיער.
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
מרוב כבישים לא רואים את היער…