כניסת השבת ושמחת תורה, שישי, כ"א תשרי תשפ"ד, 6.10.2023 – 17:38
צאת שמחת תורה, שבת, כ"ב תשרי תשפ"ב, 7.10.2023 – 18:54
לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>
הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד
הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון
פשוט שמחת תורה / מאת הרב שאול עבדיאל
"אבא", אמר לי בני, "מה עושים בשמחת תורה?".
"שמחים עם התורה", עניתי בפשטות.
"ואילו מצוות מיוחדות יש בחג הזה?", המשיך בני לשאול.
"אין", עניתי לו בפשטות.
"לא תוקעים בשופר?", המשיך לשאול ולהתעניין.
"לא", עניתי בפשטות.
"לא אוכלים מצות?", המשיך ושאל ולא הרפה.
"לא", עניתי בפשטות.
"אז לומדים תורה כל הלילה?", התעקש הקטן לשאול.
"לא", עניתי בפשטות.
"אז מה עושים בשמחת תורה?", שאל בתסכול מופגן.
"שמחים עם התורה", עניתי שוב בפשטות.
שמחת תורה זהו החג היחידי שניתן לשמוח בו ולהנות בכיף.
בפסח שמחים כמו בני חורין, אך אוכלים מצות קשות.
בפורים שיכורים מידי מכדי להנות.
בשבועות עייפים מידי מכדי להנות.
בראש השנה יראים מידי מכדי להנות.
ביום הכיפורים מתענים ולא מכייפים.
ועד שמגיע חג סוכות שניתן בו לאכול כמו שצריך, אוכלים בחוץ…
חג שמחת תורה הוא חג ייחודי, אפשר בו פשוט לשמוח ולהנות בכיף.
אז על מה אנחנו באמת פשוט שמחים בשמחת תורה.
גומרה של תורה היא שמחתה.
שמחה גדולה יש כשלומדים את כל התורה כולה. שלמות אחת שמתגלה רק כשמסיימים אותה. דברי תורה עניים במקום אחד ועשירים במקום אחר (ירושלמי ראש השנה ג,ה), רק כשלומדים את הכל מבינים את העניין בכללותו. זוהי שמחת תורה.
יש בנו שמחה, לא רק בגלל שהקפנו את כל התורה, אלא בזה שזכינו ללמוד וללמד לשמור ולעשות ולקיים את כל דברי תלמוד תורתך באהבה (מברכות קריאת שמע).
שתי עצרות אנחנו חוגגים בשנה. עצרת של פסח ועצרת של סוכות. שתיהן שמיני עצרת הן.
שמיני עצרת של פסח בא אחרי שבעה שבועות, ושמיני עצרת של סוכות בא אחרי שבעה ימים. שתי העצרות האלה, בסמוך לשני הרגלים,
מבטאים את ההתייחדות של העם עם הקב"ה באופן מיוחד. אומר הקב"ה: "עכבו עמי עוד יום אחד קשה עלי פרידתכם" (רש"י ויקרא כג,לו)
אך יש לשתי העצרות האלה שני ביטויים, שהם שני צדדים של אותו גילוי.
עצרת של פסח מגלה את מתן תורה, ואילו עצרת של סוכות מגלה את קבלת התורה.
זמן מתן תורתנו הוא גילוי על נותן התורה. יום החמישים הוא זמן מתן תורתנו, המגלה את גדלותו של נותן התורה לישראל.
אך זמן שמחתנו המתגלה בשמחת התורה, מבטא את הגדלות של מקבלי התורה.
השלמת התורה הוא היקף כל התורה כולה, רמז לדבר הקפות של שמחת תורה.
ההקפה היא קניית הדבר, מקיפים את כל התורה. הקפה היא גם חיבור. חוזרים לנקודת ההתחלה. כך מקיפים את כל התורה ומגיעים שוב לתחילתה. כך גם מקיפים עם התורה בחג ומגיעים שוב להתחלה.
בשמחת תורה אנו לא לומדים את התורה, אנו שמחים על קבלתה, על שזכינו להיות עם הספר.
לא צריך להיות חכם ואפילו לא לדעת לקרוא בשביל לשמח בשמחת תורה, צריך פשוט לשמוח.
- הכותב הינו הרב שאול עבדיאל, איש חינוך, ראש תחום "ניצוץ לנצח" בעמותת נצח יהודה.
תגובות