בשנת הלימודים תשפ"ד, אשר תחל בספטמבר הקרוב, תפתח עיריית ירושלים באמצעות מינהל החינוך ובשיתוף הקרן לירושלים, את מכללת "גושפנקא" – מכללה להכשרות מקצועיות עבור הכיתות המקדמות והתלמידים מהחינוך המיוחד מכל המגזרים (ממלכתי, ממלכתי-דתי, חרדי וערבי).
המכללה שתנוהל על ידי יעל אביטל, מיועדת לתלמידים מכיתה י' ועד גיל 21, תאפשר להם בשעריה לרכוש מקצוע לחיים ותסייע בהשתלבותם בחיי העבודה.
המכללה תציע קורסי הכשרה בתחומים שונים הנדרשים בשוק העבודה כיום, כמו הום סטיילינג, קולינריה, מחשבים, טכנולוגיה, סלולר, מקצועות היופי (ספרות ועיצוב תסרוקות, עיצוב ציפורניים, איפור), מטפלות, מאמני כושר ועוד. בסיום הלימודים יקבלו התלמידים תעודות מקצועיות ויוכלו להשתלב בשוק העבודה. הלימודים במכללה, הממוקמת בבוסתניה שבקריית היובל, יתקיימו בשעות הבוקר ואחר הצהריים, וזאת בעלות סמלית בלבד.
"בסיס העבודה בחינוך המיוחד הוא לימודים, לצד הקניית מיומנויות וכישורי החיים והכנת התלמידים לחיים עצמאיים. כל אחד – בהתאם ליכולות, לצרכים ולפוטנציאל המרבי שלו", מסבירה נועה פחימה, הממונה על החינוך המיוחד בעיריית ירושלים. "לכל תלמיד נתפרת "חליפה אישית" בהתאם ליכולותיו ולצרכיו. התלמידים לומדים מקצועות ליבה כמו היסטוריה, ספרות, תנ"ך, אנגלית, מדעים ומתמטיקה בחיבור לחיים עצמם. טווח האפשרויות אצלנו הוא נרחב: יש תלמידים שעושים בגרות, חלקם אף בגרות מצטיינת, וחלקם מתמקדים בהעשרת הידע והמיומנויות. כך או אחרת, המוטו שלנו הוא העצמה ולמידה בדגש על היכולות ולא על המגבלה של כל תלמיד".
בכל בתי הספר לחינוך מיוחד בהם לומדים תלמידים בוגרים, מתקיימות במקביל ללימודים הכשרות תעסוקתיות במטרה להכין את התלמידים להשתלבות בקהילה ולחיים עצמאיים ככל האפשר, אולם לדברי פחימה זה לא מספק. "הסדנאות שמתקיימות במסגרת בתי הספר ברובן יותר אומנותיות ולא מזכות בתעודות המוכרות בשוק העבודה. גם בכיתות החינוך המיוחד בבתי הספר ה"רגילים" כמעט שלא מתקיימות תוכניות להכשרות מקצועיות. על כן, הבנו שאנחנו צריכים להקים מכללה שתכשיר את התלמידים למקצועות שיש להם דרישה בשוק העבודה. אנחנו מודעים לכך ששוק העבודה הוא דינמי וככל שהוא ישתנה, נתאים את עצמנו. עיריית ירושלים, בשיתוף הקרן לירושלים, בנתה את מבנה המכללה בסמיכות לאחד מבתי הספר בעיר. במתחם זה, יתקיימו קורסים להכשרות מקצועיות בשיתוף גופים מקצועיים, המעניקים תעודות המוכרות בשוק העבודה".
כאמור, הקורסים מיועדים לתלמידים בכיתות המקדמות ובבתי הספר של החינוך המיוחד בתפקודים הגבוהים יותר, ולדברי פחימה, המטרה היא לפתח ולהרחיב את המקום לקהילות נוספות, כגון נוער בסיכון. "זה הפרויקט הראשון והיחיד בארץ להכשרות מקצועיות לתלמידי החינוך המיוחד תחת קורת גג אחת", אומרת פחימה.
תוכניות העצמה והעשרה
כ-30 אלף תלמידים בירושלים מהחינוך הממלכתי, החרדי והערבי לומדים במסגרות השונות של החינוך המיוחד: גנים ובתי ספר לחינוך מיוחד, כיתות חינוך מיוחד, ותלמידים המשולבים בכיתות "רגילות". תלמידים אלו זוכים למגוון תוכניות חינוכיות העוסקות בהעצמה, העשרה ולמידה חוץ כיתתית. כל התוכניות פועלות בתחומים של עבודה רגשית וחברתית ותרומה לקהילה.
אחת התוכניות הפועלות בעיר היא בשיתוף עמותת אתגרים, המעצימה אנשים בעלי מוגבלויות באמצעות ספורט אתגרי. בירושלים מפעילה עמותת אתגרים כ-40 קבוצות מגילאי הגן ועד גיל 21 במגוון תחומים: פעילות עם חבלים, אופניים וקבוצת שיט. תוכנית זו פועלת בשיתוף מפעל הפיס.
תוכנית נוספת, המתקיימת במרכז ציפורי, מציעה פעילות המבוססת על עבודה ביער – בניית טרסות, עבודה חקלאית, ליקוט ובישולי שדה, כאשר הפעילות מיועדת לכל סוגי המוגבלויות ומותאמת לגיל המשתתפים.
בין התוכניות הנוספות המופעלות בחינוך המיוחד, ניתן למצוא תוכניות כגון מפגשים בגן החיות, שמתבססים על עבודה רגשית, חושית וחברתית, שבמהלכם המשתתפים גם מטפלים בבעלי החיים; פעילות עם עמותת "לוטם", המתמחה בטיולים מונגשים לאנשים עם מוגבלויות בטבע העירוני; תוכנית "בשביל" של האגודה להתנדבות, שבמהלכה התלמידים הוגים מיזם וממנפים אותו לפרויקט תרומה לקהילה.
"בסיס העבודה שלנו הוא עבודה חינוכית, לימודית, רגשית חברתית ושיקומית עם תלמידי החינוך המיוחד בתחומים השונים, תוך העצמה ומינוף של הכוחות והיכולות הטמונים בכל תלמיד ותלמידה. אנו מאמינים כי לכל אחד ואחת, הזכות והחובה ללמוד, להתפתח ולצמוח תוך שהוא מקבל וגם תורם בהתאם ליכולותיו", מסכמת פחימה.
תגובות