(צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
(צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

ארוחת עשר מוצלחת

לארוחת עשר מזינה חשיבות רבה כחלק מתזונה מאוזנת. מחקרים רבים מוצאים כי לאכילת אוכל מזין בבוקר יתרונות רבים: ארוחת הבוקר מחזירה לגוף את האנרגיות הדרושות לתפקוד הגוף והמוח לאחר שנת הלילה ולחילוף חומרים תקין ומסייעת לילדים בשיפור הריכוז, בשמירה על הערנות במהלך יום הלימודים ובשיפור הישגים בלימודים

פורסם בתאריך: 14.2.18 16:30

לארוחת עשר מזינה חשיבות רבה כחלק מתזונה מאוזנת. מחקרים רבים מוצאים כי לאכילת אוכל מזין בבוקר יתרונות רבים: ארוחת הבוקר מחזירה לגוף את האנרגיות הדרושות לתפקוד הגוף והמוח לאחר שנת הלילה ולחילוף חומרים תקין ומסייעת לילדים בשיפור הריכוז, בשמירה על הערנות במהלך יום הלימודים ובשיפור הישגים בלימודים.

המזון הנפוץ ביותר בארוחת העשר הוא הכריך. כריך טוב הוא כריך שהילד יאכל אותו. שהרי אם נכין כריך עתיר בריאות וערכים תזונתיים, אבל הילד לא יטעם ממנו, לא נרוויח דבר. לפני שמכינים את הכריך, כדאי לברר עם הילד מה הוא מעדיף. מעורבות הילד בתכנון מרכיבי ארוחת הבוקר תגדיל את העניין שלו והרצון לאכול. אפשר לשאול אותו מידי בוקר, אך מומלץ ויעיל להכין תפריט ארוחות בוקר שבועי יחד עם הילדים, שבו תחליטו מראש איזה כריך הם יאכלו בכל יום. במסגרת השיחה, כדאי להסביר לילדיכם את חשיבות האכילה לצורך ההתפתחות, וחשוב לשרטט את הגבולות התזונתיים שעליהם אתם רוצים להקפיד, למשל: כריך עם ממרח מתוק רק פעם בשבוע. כן חשוב להקפיד על ארוחה חלבית או עשירה בסידן לפחות שלוש פעמים בשבוע, על מנת לוודא המשך התפתחות תקינה.
תוכלו לתלות את מערכת הכריכים על המקרר, בדומה למערכת השעות, כאשר בכל יום כתוב מה הממרח לאותו יום ומה הפרי או הירק שהילד ייקח עמו. כאשר הבחירה תיעשה בלי לחץ, נניח במוצאי שבת לכל ימות השבוע, היא תחסוך לכם זמן בבוקר לחוץ ותאפשר הצטיידות במצרכים מראש.

נטלי טימסיט - מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה 'כללית' מחוז ירושלים (צילום: דוברות "כללית")

נטלי טימסיט – מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה 'כללית' מחוז ירושלים (צילום: דוברות "כללית")

הכל מתחיל באריזה…
כאשר בוחרים לחם, העדיפות היא למוצרים מקמח מלא: לחם, פיתה או לחמנייה מקמח מלא. מוצרים אלו מכילים סיבים תזונתיים בכמות גדולה יותר מאשר מוצרים מקמח רגיל. הסיבים חשובים לפעילות תקינה של מערכת העיכול וגם מתפרקים לאט יותר ומספקים אנרגיה למשך זמן רב יותר. לא כל הילדים אוהבים את הטעם של הלחם המלא ולכן חשוב לנסות מספר סוגים כיוון שלכל סוג טעם אחר.

מה לשים בפנים?
לפחמימה המלאה נוסיף חלבון מאיכות טובה שנחוץ לגדילה ולבניית הגוף – ביצה, חומוס, טונה, גבינות 5% למיניהן או טחינה, אבוקדו.

ומה ליד הכריך?
רצוי לצייד את הילדים בירקות ובפירות חתוכים בקופסא נפרדת, בשקית או בתוך הכריך (לפי בחירת הילד). חשוב מאוד לגוון ולתת לילד להתנסות בירקות בכל הצבעים ומומלץ לגוון על פי פירות העונה. כך, נשיג ארוחה טובה ומאוזנת.

מילת המפתח היא גיוון, שכן גם המזון הכי טעים נמאס כאשר אוכלים אותו מידי יום. אפשר גם לשדרג את הכריכים עם תוספות מעניינות כמו ממרח פסטו או ממרח עגבניות מיובשות, זיתים, עלי בזיליקום או עשבי תיבול.

 

הצעות לכריכים על פי ימות השבוע:
יום א': כריך עם גבינה צהובה ועגבנייה או מלפפון (אפשר להכין טוסט).
יום ב': כריך עם חביתה או ביצה קשה בתוספת ירקות.
יום ג': כריך עם קוטג' 5% עם זיתים או מלפפון.
יום ד': כריך עם טונה או סלט טונה ומלפפון חמוץ.
יום ה': כריך עם אבוקדו או חומוס או טחינה ביתית משומשום מלא וירקות.
יום ו': כריך עם גבינה בולגרית או צפתית 5% עם חסה ועגבנייה.

ואם הילד לא רוצה סנדוויץ?
לא כל הילדים רוצים לאכול כריך בכל יום או בכלל.הנה כמה הצעות חלופיות לארוחות עשר מזינות:

•יוגורט טבעי 3% עם גרנולה או ברנפלקס ופרי.
•קרקרים מקמח מלא ומיני קוטג’ קוטג' או גבינה 5%.
•קלח תירס ואצבעות גבינה או כל גבינה אחרת.
•טורטייה מגולגלת עם חביתה או גבינה או טונה וירקות.
•פנקייק ביתי בתוספת פרי.
•מאפינס של תירס או תפוחי אדמה, ירקות וגבינה.

כמה טיפים:

• חשוב לברר עם ילדכם האם הוא מעדיף את הירקות בתוך הכריך או מחוץ לכריך.
• מומלץ לארוז את הירקות והפירות החתוכים בנפרד מהכריך על מנת למנוע מהכריך להירטב.
• דאגו לעטוף את הכריך כך שהמלית לא תישפך.
• אנחנו אוכלים גם עם העיניים, לכן כדאי לדאוג שהמזון יהיה אסתטי וצבעוני.
• לא לשכוח בקבוק מים.
• לסיום, מומלץ להשקיע בקשר עם הילד ולכתוב לו פתקים עם מילים חמות בסגנון: "שיהיה לך יום נפלא", "אוהבים אותך אבא ואמא" ו"בתיאבון לילד המקסים שלי". שיהיה בתיאבון ובהצלחה בלימודים!

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר