המרכז הרפואי (צילום: תומר שלום)
המרכז הרפואי (צילום: תומר שלום)

שנת שיא ל'מכבי שירותי בריאות' בירושלים: יותר מ-10,000 ירושלמים כבר הצטרפו למכבי ב-2018

גם מומחי שיווק מנוסים מוכרחים להודות שמהפך כמו זה שהתרחש בשירותי הבריאות בירושלים הוא נדיר בעוצמתו ובהיקפו. עד לפני שלוש שנים, השם "מכבי שירותי בריאות" כמעט ולא היה מוכר בירושלים. תוך שלוש שנים הצליחה "מכבי שירותי בריאות" להפוך מהקופה הקטנה בעיר לגורם הדומיננטי בבירה ולערער את הסטטוס-קוו העירוני המנומנם. לכבוד השנה החדשה ישבנו עם גידי לשץ, ראש מחוז ירושלים והשפלה לסכם את השנה החולפת ולשמוע מה צופן העתיד בתחום

פורסם בתאריך: 16.9.18 13:30

בריאיון חגיגי לרגל השנה החדשה פורש בפנינו גידי לשץ, ראש מחוז ירושלים והשפלה במכבי שירותי בריאות, את העשייה הרבה בעיר ואת התוכניות לשנה החדשה.

עד לפני שלוש שנים שירותי הבריאות בעיר התמקדו בשני בתי החולים המרכזיים שלה וירושלים סבלה ממחסור בשירותי רפואה קהילתית, בניגוד למקובל בערים מרכזיות אחרות. את המהפך מייחסים רבים לכניסתה המואצת של “מכבי שירותי בריאות” לעיר, שהחליטה לראות בירושלים יעד אסטרטגי והשקיעה בה משאבים אדירים בפיתוח שירותים ובהתאמתם לקהילות ולמגזרים השונים בה.

ראש מחוז ירושלים והשפלה ב"מכבי", גידי לשץ (צילום: שי אדם)

ראש מחוז ירושלים והשפלה ב"מכבי", גידי לשץ (צילום: שי אדם)

הרוח החיה מאחורי המהפך שמובילה “מכבי” בעיר הוא ראש מחוז ירושלים והשפלה גידי לשץ, שרבים זוקפים לזכותו את תנופת העשייה של הקופה בירושלים בשנים האחרונות.

לשץ מצביע על נתוני המעבר לקופות החולים השונות שמתפרסם מידי שנה על-ידי הביטוח הלאומי ומהם עולה, כי “מכבי” בירושלים רשמה שיא בצירוף חברים חדשים בשלוש השנים האחרונות. בשנת 2017 מכבי היתה הקופה היחידה שצמחה בעיר ובמהלך 2018 כבר הצטרפו למכבי למעלה מ-10,000 תושבים. כדאי לזכור כי המעבר כיום בין הקופות איננו מסובך וכי הוא מאפשר לשמור על רצף ביטוחי שמשמר את זכויות החבר.

“תושבי העיר מתחילים להכיר את העוצמה הגדולה של ‘מכבי’, אומר גידי לשץ, “בזכות המרכזים הרפואיים שפתחנו, מאות מטפלים ורופאים חדשים שהכנסנו והשקעה אדירה בכל מגוון תחומי הבריאות”.

לפני מספר חודשים ערך מכון המחקר סמית סקר גדול בקרב תושבי העיר ובדק את מידת שביעות הרצון בכל קופות החולים. התוצאות היו חד משמעיות, בכל הפרמטרים- שירות, רופאים, שירותי דיגיטל, זמינות תורים – מכבי קיבלה את הציונים הגבוהים ביותר בפער ניכר.

בוא נתחיל מהתחלה. מדוע החליטה “מכבי” להגביר את נוכחותה בירושלים?

“אנחנו קופה ארצית, עם העוצמות והיכולות הטובות בישראל, ויש לנו אחריות ציבורית על כלל האוכלוסייה. מטבע הדברים, רצינו להנחיל את היכולות והיתרונות שלנו גם לציבור הירושלמי. ‘מכבי’ הייתה מותג לא מוכר בעיר וקיבלנו החלטה אסטרטגית לחדור לירושלים לכל רוחב הגזרה, ולתרגם את העוצמות הארציות של הקופה למונחים מקומיים. התוצאה היא שאנו מנגישים לתושבי הבירה שירותי רפואה ברמה גבוהה, עם מיטב הציוד הטכנולוגי ומיטב הרופאים, ומקדמים את מערכת הבריאות העירונית. יש בכך משום שליחות לאומית והמאמץ הזה נושא פרי".

נפרוט את זה לפרוטות. מהם השינויים המרכזיים שהכנסתם?

“בראש ובראשונה הבאנו את בשורת הרפואה הקהילתית לעיר”, מדגיש לשץ. “עשינו זאת בשיתוף פעולה מלא עם בתי החולים בעיר, כי בסופו של דבר זה משרת את כל המערכת הרפואית העירונית. בעבר, כשתושב העיר נזקק לטיפול רפואי הוא היה נאלץ להגיע לחדר מיון ובמקרים מסויימים הוא היה מאושפז. היום מטופלים יכולים לקבל את השירות במרפאה הקהילתית ואף בביתם, בעזרת צוות מקצועי וטכנולוגיה מתקדמת”.

בוא נדבר במספרים.

“בשנתיים האחרונות הקימה ‘מכבי’ בירושלים 17 מרפאות חדשות נוספות – נתון שאין לו אח ורע בעולם. בקרוב נפתח מרכז רפואי חדש של מכבי על ציר בגין, בין השכונות גבעת מרדכי ובית הכרם. אנחנו נמשיך לפתוח מרכזים רפואיים עד שנגיע לכל שכונה בעיר.
אני יכול להבטיח שתוך שנתיים לא תהיה בירושלים שכונה ללא מרפאה קהילתית משוכללת, אבל מעבר לצד הכמותי חשוב לי להדגיש את הצד האיכותי”.

למה כוונתך?

“אחד המהלכים שאני גאה עליהם במיוחד הוא התאמת השירות למבוטחים ויצירת חוויית שירות. לפני שהתחלנו את המהלך האסטרטגי שלנו בעיר, התייעצנו עם כל הגורמים האפשריים, כולל עם מובילי דעה במגזרים השונים. במקביל, ערכנו סקר יסודי, במטרה להבין לעומק את צרכי הרפואה בעיר ואת הדרכים המיטביות לתת להם מענה. יצאנו לדרך עם תוכנית סדורה בה ביצענו מיפוי של הצרכים הרפואיים בעיר, תוך ירידה לפרטי פרטים של האוכלוסיות השונות והמאפיינים השונים של העיר. הרעיון הבסיסי בתוכנית היה למקם את המרפאות בתוך השכונות עצמן ולהתאים אותן לאופי השכונה. טבענו את המושג ‘מרחק עגלה’, כאשר הכוונה היא שכל מרפאה תהיה במרחק הליכה עם עגלת תינוק. אנחנו מדברים היום בעולם הבריאות על הנגשת הרפואה ועל רפואה מותאמת-אישית ולכן אנו מקפידים על התאמת כל מוקד, סניף ומרפאה לציבור שהם משרתים – התאמה תרבותית, התאמת שפת השירות, שעות פעילות מיוחדות, מטפלים מסויימים שיש לגביהם דרישה מצד המטופלים ועוד.בנוסף, מכבי הורידה לאחרונה באופן משמעותי את עלויות הביטוחים המשלימים ('מכבי זהב' ו'מכבי שלי') וחברי מכבי נהנים מהטוב ביותר בתשלום חודשי נמוך יותר וממגוון הטבות בלעדיות”.

מה עוד מתוכנן?

“גולת הכותרת היא הקמתו של מרכז מכונים בלב ירושלים שיכלול מוקד לרפואה דחופה, מחלקת אשפוז יום, חדרי ניתוח, מכוני גסטרו, לב וריאה, מכון להתפתחות הילד, מרכז לבריאות האישה, מכון רנטגן ואולטרה-סאונד ועוד. הכל, כמובן, עם מיטב הציוד ועם הטכנולוגיה החדשה והמקצועית ביותר הקיימת היום.

במרכז העיר נפתחו שתי מרפאות חדשות לבריאות הנפש, לילדים ולמבוגרים, ובכך הנגשנו את בריאות הנפש לקהילה, כחלק מהרפורמה בתחום שקבע משרד הבריאות. לצד החדשנות הטכנולוגית ובניית המרכזים הרפואיים, אנו ממשיכים גם בגיוס מיטב הרופאים, כאשר חלקם עובדים ביום-יום בבתי החולים ‘שערי צדק’ ו’הדסה’.

(צילום: באדיבות מכבי רמת אשכול)

(צילום: באדיבות מכבי רמת אשכול)

הטיפול הרפואי עובר לבית ולקהילה

אחד התחומים שלשץ מקדם מתכתב עם התפיסה החדשה בעולם הבריאות של הסטת טיפולים לבית ולקהילה, בשילוב עם טכנולוגיות רפואיות חדשות, על מנת לצמצם אשפוזים או חשיפה לזיהומים. בעבר רוב רובם של השירותים היו ניתנים בבתי החולים. היום צוותי הרפואה מגיעים לביתו של המטופל ומספקים לו את הטיפול, תוך ביצוע השגחה רפואית מלאה כולל באמצעים טכנולוגיים מתקדמים לניטור רפואי.

“אנחנו מאמינים בלב שלם שזו סיטואציה מנצחת ששמה את המטופל ומשפחתו במרכז”, מבהיר לשץ. “מטופל שנמצא בסביבה הטבעית שלו, ללא ספק תהליך הריפוי מהיר יותר והשיקום שלו טוב יותר. להערכתי, בשנים הקרובות נהיה במקום מתקדם עוד יותר וטיפולים רבים שכיום ניתן לקבל רק בבתי חולים יינתנו בבית, תוך יצירת רצף של טיפול רפואי בין בית החולים לקהילה. יש היום טכנולוגיה מתקדמת לביצוע טיפולי בית, כולל פרוטוקולים ומודלים רפואיים משוכללים שמתבצעים על-ידי מיטב אנשי המקצוע. רפואת העתיד כבר כאן ואנחנו נחושים להוביל אותה”.

דיברת על שירותים דיגיטליים. תוכל לתת דוגמאות?

“חשוב להבין ש’מכבי’ מייחסת חשיבות עצומה לערוצים הדיגיטליים. הן בכל הקשור למתן מידע והן בכל הקשור לקביעת תורים ועניינים דומים. זה נועד להקל על החברים, שזמנם יקר. כך למשל, היום אפשר להזמין ולקבל טופס 17 באמצעות אפליקציית מכבי, או לפנות לרופא המשפחה, רופא הנשים ורופא הילדים דרכה – אפשר לבקש מרשמים, אישורים ולשאול שאלות. מדובר בשורה של אמצעים דיגיטליים, כמו אתר מכבי און-ליין, שמאפשר פעולות ומידע בתיק האישי; אפליקציית מכבי שכבר הזכרתי ; ושירות ‘רופא הילדים שלי’, שמאפשר התייעצות עם הרופא מעבר לשעות פעילות המרפאות באמצעות המחשב, הטלפון או הווידיאו, וזאת מכל מקום. זאת במקרים שהחברים אינם יכולים להמתין עד לפתיחה הקרובה של מרפאת רופא הילדים שלהם. כל זה נגיש היום גם לתושבי ירושלים”.

תנופת העשייה זוכה להוקרה

לאחרונה קיימה מכבי בירושלים כנס רפואי חשוב בו השתתפו עשרות רבות של גורמי רפואה, אישי ציבור ושליחי ציבור. הועלו בו סוגיות מרכזיות וחשובות רבות המעסיקות את מערכת הבריאות בישראל, תוך מתן דגש על עקרונות הבריאות המתקדמים ומהפיכת השירות של ‘מכבי’ בעיר. סגן שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן, יו”ר ועדת הכספים של הכנסת, ח”כ הרב משה גפני, וראש העיר ירושלים, ניר ברקת, שהשתתפו בכינוס בירכו על עריכתו בירושלים והרחיבו בדבריהם על התרומה של ‘מכבי’ לבריאותם של תושבי העיר. ראש העיר אף ציין, כי הוא שבע רצון לראות את התחרות בתחום שירותי הבריאות בעיר, שנוצרה בזכות תנופת העשייה של “מכבי” והדגיש כי הוא “נפעם מאנשי מכבי ש’רעבים’ לשדרג את שירותי הרפואה בעיר. הבחירה של הציבור במכבי היא רק בזכות המאמץ של אנשי מכבי בעיר”.

אתה מרבה לדבר על האכפתיות של עובדי הקופה.

“אכן. זה משהו שנמצא עמוק בדנ”א של ‘מכבי’ מאז היווסדה. זו קופה שנשענת על ערכים של חמלה, עזרה הדדית וסיוע רפואי אנושי. מייסדי הקופה הנחילו את זה לדורות של עובדים. ההצלחה שלנו בעיר נזקפת לזכות עובדי ‘מכבי’ בירושלים ולתחושת המסירות והחמלה שמנחה אותם. זה תמיד מרגש אותי לומר, אבל זה מעורר השראה: אנשי ‘מכבי’ הם שליחי חסד שמונעים מהרצון להביא בריאות טובה יותר לכל מטופל. זה מתקשר לגאוות היחידה שלנו. יש לנו תחושת ייעוד ושליחות ואנו גאים על כך שאנחנו מסוגלים להושיט עזרה ולספק שירות ברגעי האמת. במעמד זה אני רוצה לברך ולהוקיר את העובדים המסורים שלנו ולהודות להם על השירות הטוב שהם מגישים למטופלים כל ימות השנה, באחריות ומתוך תחושת שליחות”.

אנו עומדים בפתח שנה חדשה ומסכמים שנה בה מכבי השקיעה מעל ומעבר בעיר ירושלים, האם ישנן עוד תכניות שאתה מתכנן עבור העיר ירושלים, ולסיכום מה תרצה לאחל לתושבי העיר?

“קודם כל, אני מאחל לירושלמים שנה טובה ובריאות טובה ומבטיח להם שברגע האמת נעמוד לצידם.
נמשיך לספק שירותי בריאות מעולים הן במימד הטכנולוגי והן במימד המקצועי כדי להבטיח כי תושבי ירושלים ייהנו משירותי רפואה מותאמים אישית, נגישים, אנושיים ומתקדמים וזאת באופן המקצועי ביותר”.

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר