ד"ר סיני אורן (למעלה משמאל עם כיוון השעון), המרכז הרפואי שערי צדק, ד"ר יונה לוריא (צילומים: שערי צדק)
ד"ר סיני אורן (למעלה משמאל עם כיוון השעון), המרכז הרפואי שערי צדק, ד"ר יונה לוריא (צילומים: שערי צדק)

בצל הטרגדיה של שיראל גולן: המרכז החדשני בשערי צדק לטיפול בנפגעי פוסט טראומה

יממה לאחר ששורדת הנובה שיראל גולן ז"ל אותרה ללא רוח חיים, שמדגיש את חשיבות הטיפול בנפש, בשערי צדק מודיעים על הקמת 'מרכז שער לנפש - טיפול בטראומה באמצעות קטמין' לטיפול בנפגעי פוסט טראומה בעקבות המלחמה

פורסם בתאריך: 21.10.24 12:42

המרכז הרפואי שערי צדק מקים את "מרכז שער לנפש – טיפול בטראומה באמצעות קטמין" מרכז חדשני לטיפול בנפגעי פוסט טראומה באמצעות טיפול פסיכולוגי בשילוב קטמין.

המרכז החדש מוקם בסיועה של הקרן לירושלים ובזכות תרומה אנונימית, המגיעה מתוך הבנה עמוקה של הצורך לטפל במצבם הנפשי של אזרחי ירושלים וסביבותיה. ב'מרכז שער לנפש' יינתנו מגוון טיפולים לנפגעי פוסט טראומה, תוך שילוב טיפול פסיכולוגי ממוקד טראומה בעזרת קטמין.

נדמה שהתזמון של הקמת המרכז משתלב מצוין עם המציאות היום-יומית הכואבת – זאת לאחר הטרגדיה של שיראל גולן ז"ל, שורדת הנובה שאותרה אתמול (ראשון) בשעות הבוקר בבית כשהיא ללא רוח חיים. גולן ז"ל היתה אמורה לחגוג עם הוריה את יום הולדתה, אך היא נכנעה לכאב ולאתגרים הרבים איתם היא (כמו כל קהילת שורדי הנובה) התמודדה.

המרכז בשערי צדק, חשוב לציין, מוקם בלי קשר למקרה הפרטי של גולן ז"ל, אך הוא קשור כמובן בפריזמה רחבה יותר. מספר נפגעי הטראומה מאירועי השבת השחורה של ה-7/10 ומהמלחמה שהגיעה בעקבותיה עולה בכל יום וצפוי עוד לגדול משמעותית לאחר שתסתיים המלחמה והמחשבות יתגנבו לראשי הלוחמים וכלל אזרחי המדינה.

ייחודיותו של המרכז שמוקם בשיתוף הקרן לירושלים היא בשיטת הטיפול החדשנית שתיושם לטיפול, טיפול בקטמין בנפגעי פוסט טראומה. קטמין שהינו סם הרדמה מוכר ובשימוש בטוח ונרחב בעולם הרפואה החל לשמש גם לטובת טיפול נפשי. כיום, השימוש בקטמין בעולם הטיפול הפסיכולוגי והפסיכיאטרי מתבצע כיום לטובת טיפול בדיכאון עמיד, אך מחקרים מראים את השפעתו החיובים לטיפול גם במצבי טראומה.

המרכז החדש ינוהל על ידי ד"ר סיני אורן, פסיכיאטר מומחה בעל ניסיון בטיפול בקטמין, דר' אורן מצטרף לצוות של שערי צדק להוביל את המרפאה יחד עם מנהל השירות הפסיכולוגי בשערי צדק יונה לוריא.

במסגרת הקמת המרכז שצפוי להיפתח בתחילת יולי, התקיימה סדנא בת 3 ימים להכשרת מטפלים מהארץ שיוכלו לתת מענה בטיפול בקטמין במסגרת שערי צדק. הסדנה התקיימה באולם הכנסים במשכנות שאננים בהובלת הקרן לירושלים והשתתפו בו מומחים מהארץ והעולם בעלי נסיון בטיפול בקטמין.


ד"ר סיני אורן (צילום: שערי צדק)

ד"ר סיני אורן (צילום: שערי צדק)


 

 

"המרכז הרפואי שערי צדק הבין כבר עם תחילת המלחמה את הצורך לתת מענה נפשי", נמסר. "לכן, עם פרוץ המלחמה נפתח חדר מיון נפשי על מנת לתת מענה לתושבי האזור וכן למפונים הרבים שהגיעו לאזור ירושלים. בשבועות הראשונים למלחמה היו מאות פניות לחדר המיון שקיבלו מענה וטיפול נפשי ראשוני, וכן מאושפזים שנזקקו לתמיכה נפשית מוגברת. כמו כן, פצועים מקרב אנשי כוחות הבטחון, חיילים בסדיר ומילואים קיבלו טיפול נפשי במסגרת האשפוז שלהם בבית החולים באופן סדיר. מתוך ההבנה שקיים צפי לעליה משמעותית בהתמודדות עם פוסט טראומה מוקם מרכז חשוב זה".

מנכ"ל המרכז הרפואי שערי צדק פרופ' עופר מרין: "המרכז החדש של שערי צדק לטיפול בנפגעי פוסט טראומה נותן מענה לצורך חשוב מאוד בימים אלו לאלפי לוחמים ונפגשים בעורף. שערי צדק רואה חשיבות רבה המתן סיוע נפשי ללוחמים והמרכז החדש ילך ויגדל כדי לתת את המענה הזה. אני מבקש להודות לקרן לירושלים ולנשיא ידידי היקר שי דורון ז"ל שדחף וסייע להקמת המרכז. חסרונו גדול אך רוחו נמצאת ותמשיך ללוות אותנו בפיתוח המרכז".

לדברי עו"ד אמרי בן עמי, מנכ"ל הקרן לירושלים: "הקרן לירושלים פועלת ללא ליאות במגוון מישורים ויוזמות למען הקהילה וגם במתכונת חירום המשיכה בגיוסי תרומות בישראל ובעולם. מול אתגרי השעה הכבדים והכאב העמוק של אירועי ה-7 באוקטובר, שמנו לעצמנו למטרה להעניק מענים טיפוליים ארוכי טווח לנפגעי הטראומה. בזכות תרומת חירום חסרת תקדים שגייסנו לטובת העניין, הצלחנו להקדיש משאבים להקמת יחידה מיוחדת בביה"ח שערי צדק לטיפול בנפגעי טראומה באמצעות קטמין – מהלך תקדימי וחדשני. הקמת היחידה דווקא בירושלים נבעה מההבנה העמוקה של מורכבות הסיטואציה והצורך הבוער להעניק מענה מיטבי במקום הרגיש ביותר".

מנהל המרכז לטיפול בקטמין, ד"ר סיני אורן, מוסיף: "הקמת המרפאה החדשה היא בשורה חשובה לנפגעי פוסט טראומה ותרחיב את אפשרויות הטיפול והסיוע להם. הטיפול בקטמין מוכר בעולם ומאפשרת גמישות והתאמה מיטבטית של השימוש בקטמין עבור כל מטופל וזו בהחלט מטרת המרפאה".

מנהל השירות הפסיכולוגי בשערי צדק יונה לוריא: "המרכז הרפואי שערי צדק מטפל בנפגעי טראומה רבים מתחילת הלחימה. הפניות לבית החולים כללו פצועים שנזקקו גם לטיפול נפשי וביחד עם כך פניות רבות של נפגעי טראומה נפשית שקיבלו מענה בבית החולים. הקמת המרכז החדש יאפשר מתן טיפול חדשני לטובת נפגעי הטראומה בירושלים וסביבותיה ואני מודה לקרן לירושלים ולתורמת על האמון והתמיכה שניתנה לנו בפרויקט חשוב זה".

 

תגובות

2 תגובות
2 תגובות
  1. רות שלוש

    קטמין זה חומר הרדמה לסוסים ….אולי תעשו כבר מרפאה של קנאביס שהוכיח את עצמו לפוסט טראומה. לא צריך להרדים אותנו ..צריך זמן ריפוי

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר