כאבי גב (צילום אילוסטרציה: PIXABAY.COM)
כאבי גב (צילום אילוסטרציה: PIXABAY.COM)

לתת גב לגב: כך תמנעו מהתקפים של כאבי גב ופגיעה בעמוד השדרה

יום הפיזיותרפיה הבינלאומי: מחקרים מראים ש-80 אחוז מהאוכלוסייה הבוגרת יחוו כאב גב לפחות פעם אחת במהלך חייהם, כשבמרבית המקרים לא מדובר על בעיה או פציעה חמורה. ליטל אייזן-סטי, מנהלת תחום פיזיותרפיה במאוחדת ירושלים, מסבירה על הסיבות לכאבי הגב וממליצה כיצד לשמור על הגב ועמוד השדרה

פורסם בתאריך: 8.9.24 16:32

בדיחה עתיקה מספרת שבני האדם מתחלקים לשניים: אלו שכואב להם הגב ואלו שעדיין לא יודעים שכואב להם. כאב גב הוא תופעה נפוצה מאוד, אין מישהו שלא מכיר מישהו שסבל או סובל מכאבי גב. כאבי גב יכולים להופיע בכל גיל, וכ-80 אחוז מהאוכלוסייה יחוו לפחות התקף אחד של כאבי גב במהלך החיים.

הסיבות לכאבי גב הן מגוונות וכוללות: אורח חיים שכולל ישיבה מרובה לאורך שעות היממה, עבודה לא נכונה עם הגב, הרמת משאות בצורה לא נכונה, חוסר פעילות גופנית ועוד. סיבות אלו גורמת לעומס שלילי מצטבר על הגב, שבסופו של דבר יבוא לידי ביטוי בכאבים. הבשורה הטובה היא שמרבית כאבי הגב עוברים באופן ספונטני תוך שניים עד ששה שבועות. חשוב לדעת שבדרך כלל כאבי גב אינם באים בהלימה עם שינויים בעמוד השדרה (שינויים ניווניים ובלטי דיסק). עמוד השדרה עובר שינויים כבר מגיל 20, והרבה אנשים מבוגרים מסתובבים עם שינויים ניווניים ובלטי דיסק ללא כאבים כלל. נקודה זו חשובה, מכיוון שהרבה אנשים עם כאבי גב "רצים" לבצע צילום גב, שמעבר לקרינה הרבה שיש בו, בדרך כלל לא ייתן תשובה לבעיית הכאב.

מה כן צריך לעשות?


ליטל אייזן-סטי (צילום: אלבום פרטי)

ליטל אייזן-סטי (צילום: אלבום פרטי)


 

 

בראש ובראשונה, חשוב לסגל אורח חיים פעיל – לעלות במדרגות במקום במעלית, להחנות את הרכב רחוק יותר ולצעוד לעבודה, לרכוב על אופניים ולרדת תחנה אחת קודם ולצעוד את הדרך, למי שמשתמש בתחבורה הציבורית. בנוסף, יש לדאוג לעבודה נכונה עם הגב: ישיבה זקופה מול המחשב וללא צורך בסיבוב הגב, הרמת משאות כבדים עם כיפוף הברכיים והשארת הגב זקוף. גם בעבודות הבית השונות יש לדאוג לכופף את הברכיים ולעבוד כשהגב כמה שיותר ישר.

ה"תרופה" החשובה ביותר למניעת כאבי גב היא ביצוע פעילות גופנית המשלבת פעילות אירובית (שחייה, הליכה, ריצה), ופעילות של תרגילי כוח ומתיחות. מחקרים מדגישים את חשיבות הפעילות הגופנית, וארגון הבריאות העולמי ממליץ על 150 דקות בשבוע של פעילות בעצימות בינונית או 75 דקות בשבוע של פעילות בעצימות גבוהה. פעילות גופנית מחזקת שרירים בכלל ואת שרירי עמוד השדרה בפרט, מורידה את השכיחות למחלות כרוניות ולמחלות לב, וכן גורמת להפרשת אנדורפינים המסייעים בשיכוך טבעי של תחושת הכאב.

איזו פעילות גופנית כדאי לעשות? על מנת להתמיד, כל אחד ואחת צריכים למצוא את סוג הפעילות המהנה בשבילם ושמתחברים אליה. בכל פעילות גופנית שתבחרו יש להתחיל בהדרגה ולהיות במעקב של פיזיותרפיסט, על מנת שיבנה תכנית טיפול מותאמת. מה שחשוב זה פשוט להתחיל.

וזכרו, הזמן הנכון ביותר להתחיל ולפעול למניעת כאבי גב, היה אתמול.

 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר