אחת ההשתלות שבוצעו, גילת ויערה - תורמות הכליה - עם הצוות המנתח של יחידת ההשתלות בהדסה (צילום: דוברות הדסה)
אחת ההשתלות שבוצעו, גילת ויערה - תורמות הכליה - עם הצוות המנתח של יחידת ההשתלות בהדסה (צילום: דוברות הדסה)

מדהים: שתי ירושלמיות בחרו לתרום כליה באופן אלטרואיסטי. כך החל מבצע ניתוחים בינלאומי

במרכז הרפואי הדסה בוצעו מסביב לשעון 6 ניתוחים מצילי חיים. יערה אשחר שיר: "לאחר נפילתו של בן דודי - נערן אשחר - בגבול הצפון, שתרם גם הוא כליה עוד בחייו, היה ברור שאני אממש את התרומה שלי גם, ואוסיף חיים בעולם"

פורסם בתאריך: 4.9.24 21:00

סבב ניתוחים נרחב של 3 הנצלות כליה (הסרת האיבר לתרומה) ו-3 השתלות כליה, בוצע בהדסה עין כרם על ידי צוות יחידת ההשתלות בראשותו של ד"ר עבד חלאילה, ובהשתתפותם של ד״ר אשרף אימם וד״ר מיכאל ריבן. המבצע המורכב בהדסה התאפשר הודות לשיתוף הפעולה של צוותי חדר הניתוח וההרדמה, נפרולוגים ומתאמי ההשתלות ומערך המעבדות בבית החולים.

בסך הכל, כאמור, כלל המבצע 3 כליות שנתרמו לחולים בקפריסין ובבית החולים בסורקה, ו-3 כליות שהושתלו במטופלים בהדסה, בקפריסין ובבילנסון.

המבצע המורכב החל למעשה לפנות בוקר של יום שני האחרון במרכז הרפואי הדסה – בביצוע שתי הנצלות כליה, אשר הועברו כתרומה לחולים בקפריסין ובסורוקה. בהמשך בוצעה עוד הנצלת כליה ובמקביל החלו להגיע כליות מקפריסין ובילינסון להשתלה בחולים בהדסה.

"שרשרת המעשים הטובים מצילים החיים" מספרים בהדסה, "כוללת תורמי כליה שהינם בני זוג או קרובי משפחה של חולים הזקוקים לכליה – אך הם לא התאימו לתרום להם ישירות, ובמקום זאת תרמו לאחרים, וקרובי משפחתם של החולים האחרים תרמו במעגליות כליה לאחרים".

יחד עם קרובי המשפחה התורמים, בהדסה התבלטו שתי תורמות כליה אלטרואיסטיות – גילת גולדברג ויערה אשחר שיר – אשר בחרו לתרום כליה לאדם שכלל אינן מכירות מתוך תחושת שליחות ונתינה אנושית. שתיהן פנו ביוזמתן אל מרכז ההשתלות הלאומי, וכך התאפשרה שרשרת התרומה הגדולה והייחודית.


גילת ויערה - תורמות הכליה - עם הצוות המנתח של יחידת ההשתלות בהדסה (צילום: דוברות הדסה)

גילת ויערה – תורמות הכליה – עם הצוות המנתח של יחידת ההשתלות בהדסה (צילום: דוברות הדסה)


גולדברג, בת 47, עובדת סוציאלית במקצועה המשמשת ראש תחום נגישות באוניברסיטה העברית, חשבה על תרומת כליה מזה זמן רב. "זה תמיד ישב אצלי כרעיון באחורי הראש, והבשיל ככל שהמצב במדינה נעשה סבוך וקשה", היא מתארת. "עוד לפני שפרצה המלחמה הרגשתי שמייאש וקשה פה והחלטתי לקום ולעשות צעד שיוסיף משהו טוב לעולם. את התהליך התחלתי אחרי יום כיפור ולהפתעתי הכל עבד מאוד מהר, הבדיקות בהדסה ובקופת החולים והטיפול במשרד הבריאות – הכל הסתדר לטובה".

עוד מוסיפה גולדברג: "ידעתי שהכליה שאותה אתרום יכולה ללכת לכל אדם באשר הוא וכך רציתי, שהמרכז הלאומי להשתלות יבחר מיהו המועמד הנכון והמתאים מבחינה בריאותית, רק זה הנחה אותי והיה חשוב מבחינתי. שיתפתי את אבנר בעלי ואני חושבת שאלמלא התמיכה המאוד חזקה שלו, לא יכולתי לעשות את זה. המשכתי בבדיקות ההתאמה בהדסה ואושרתי על ידי הוועדה במשרד הבריאות וחיכיתי שימצא החולה שאתרים לתרום לו את הכליה שלי".

 

 

הטלפון המשמח מבחינת גילת הגיע ממש באחרונה, "מתאמת ההשתלות בהדסה בישרה שיש חולה שאוכל לעזור לו, והיום אני מבינה שאני חלק ממשהו גדול מאוד, שרשרת אנושית של הצלת חיים של אחרים. בזכות התרומה התאפשר להשלים את כל ההצלבות בארץ ובעולם. אני ברת מזל, מרגישה שזו זכות אמיתית וזכיתי לגב חזק מהמשפחה, בעלי וארבעת ילדיי שתמכו מאוד וכן ממקום העבודה שלי שם תמכו בהחלטה ובדרך שבה בחרתי".

ואיך עבר הניתוח? "חשבתי שאחשוש לפני הכניסה לחדר הניתוח אבל הייתי שלווה", היא מספרת בחיוך, "סמכתי בעיניים עצומות על הצוות הנפלא שמלווה אותי מהיום בו הגעתי לבדיקות ועד ההתאוששות כיום לאחר הניתוח. המנתחים שלי, האחיות והאחים, הרופאה הנפרולוגית והעובדת הסוציאלית, זה בהחלט צוות שמשרה רוגע ואמון בעשייה שלהם עבורי. היום אני כבר מרגישה טוב, מסתובבת במחלקה לאט לאט ומחלימה באופן הדרגתי. אני יודעת שעשיתי את הדבר המדויק והנכון וכשאני מבינה איזו עוצמה יש בכל התיאום והמהלך הנרחב שבו אני שותפה, אני מאושרת מאוד".

התורמת השניה, יערה, בת 45, מתגוררת בירושלים. את הליך הנתינה היא מקרוב, כשלמעשה – היא התורמת הרביעית מבני משפחתה. קדמו לה אביה, אחיה ובן דודה נערן אשחר ז״ל – אשר תרמו כליה באופן אלטרואיסטי והצילו חיים של אחרים.


אחת ההשתלות במרכז הרפואי הדסה עין כרם (צילום: דוברות הדסה)

אחת ההשתלות במרכז הרפואי הדסה עין כרם (צילום: דוברות הדסה)


"הרעיון לתרום היה שם, אבל בתחילת המלחמה כשבן דודי נהרג בנובמבר הבנתי שזה הזמן הנכון עבורי. חשוב לי שמי שחושב על הרעיון יבין שזה מעשי ואפשרי, הליך שאפשר לעמוד בו בהחלט", היא מספרת. "בדיוק כמו שהיה ברור לי שבן זוגי יוצא למילואים כי צריך להגן על המדינה, כך היה לי ברור שאתרום כליה כדי להציל חיים. זו אותה הקרבה על פי תפיסתי, וכך על פי תפיסת המשפחה כולה. זה הסטנדרט של כולנו".

ד"ר עבד חלאילה, ראש יחידת ההשתלות בהדסה מסכם את היומיים האחרונים כהצלחה מרגשת. "הניסיון הרב בהשתלות כליה שצברנו בהדסה מלמד שיש המון טוב בעולם, שאנשים מוכנים לתת מעצמם ולתרום כדי להציל חיים, גם של אדם זר שאינם מכירים.

מרתון ההשתלות שביצענו כצוות אחד גדול היה מבצע מפרך ומורכב, שבו כל דקה קובעת וכל שינוי עשוי לגרור שרשרת של שינויים אבל עמדנו במשימה עם 6 ניתוחים שבוצעו מסביב לשעון, כשכל ניתוח תלוי באחר או משפיע על האחר. המתח היה רב, אבל אין מבחינתנו משימה שהיא בלתי אפשרית בזכות עבודה עם כל כך הרבה צוותים מקצועיים בתוך הדסה שהתגייסו כל כולם לעבודה המאומצת, וכך גם ומול בתי החולים האחרים במקצועיות ובדיוק מירבי. הכליות שהושתלו בחולים עובדות מצוין, תורמי הכליה מרגישים טוב ואנו מאושרים עבור החולים שקיבלו את החיים במתנה".

 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר