יתושה (צילום: pixabay.com)
יתושה (צילום: pixabay.com)

על רקע היסטריית 'קדחת הנילוס' – האם תושבי ירושלים ברמת סיכון גבוהה?

בניגוד למחלות אחרות, שעלת למשל, שבהן הסיכון עולה היכן שישנן ריבוי אוכלוסיות שלא מתחסנות, וירוס קדחת הנילוס המערבית, שמועברת מציפורים נודדות דרך יתושים אל בני אדם, מתרכזת באזורים המותאמים לנדידת ציפורים – החוף והשפלה

פורסם בתאריך: 25.6.24 19:26

למעלה מ-40 מקרים של קדחת הנילוס המערבי אותרו בחודש האחרון בישראל, ובשל העלייה המשמעותית במספר הנדבקים, נוצר חשש גדול. הרקע, כמובן, הוא ההתפרצות הגדולה של קדחת הנילוס בשנת 2000, אז היכה הנגיף בעוצמות גבוהות – 417 בני אדם לקו במחלה, 324 אושפזו, 35 נפטרו.

השבוע, לאור ריבוי הנדבקים החדשים, נלכדו על ידי המשרד להגנת הסביבה יתושות נגועות בנגיף קדחת הנילוס המערבי בשטח נמל התעופה בן גוריון.

לא בכדי נערך המבצע בנתב"ג. לדברי פרופ' יעקב סטרכילביץ, מנהל המחלקה למיקרוביולוגיה קלינית ומחלות זיהומיות, במרכז הרפואי הדסה, "הנגיף מועבר מציפורים נודדות, דרך יתושים אל בני אדם. משום כך, עיקר ההדבקה באיזורים מתאימים לנתיבי נדידת הציפורים. בהתאם, רוב מקרי התחלואה בישראל הם באיזור החוף והשפלה אם כי היו מקרים גם באיזור ירושלים ומזרחה לה. התחלואה מתרחשת בתקופה שבה היתושים פעילים, לרוב החל מסוף חודש יוני, כפי שהיה בהתפרצות הגדולה האחרונה בשנת 2015, שהיתה אחת השנים החמות בישראל".


פרופ' יעקב סטרכילביץ (צילום: דוברות הדסה)

פרופ' יעקב סטרכילביץ (צילום: דוברות הדסה)


עוד מוסיף פרופ' סטרכילביץ כי "מרבית האנשים שנדבקים לא ירגישו כלל חולים. מכיוון שהמחלה לא עוברת מאדם לאדם, אין טעם לבדוק בשגרה אם אדם חלה.

"אצל המיעוט שכן נדבקים – יופיעו סימפטומים כמו שפעת, בעיקר חום, כאבי פרקים וכאבי שרירים. יכולה להתווסף פריחה בעור, מסוגים שונים. באופן נדיר, בעיקר בקרב אנשים בשכבת הגיל המבוגרת יותר ו/או עם דיכוי של מערכת החיסון, עלולה להיות פגיעה באיבר פנימי, בעיקר במערכת העצבים המרכזית".

פרופ' סטרכילביץ מדגיש "כי מכיוון שהתלונות של המטופל והסימנים בבדיקתו אינם ספציפיים, האבחנה נעשית באמצעות בדיקת נוגדנים בדם, ולפי הצורך בדיקות מתקדמות יותר, כולל PCR.

"הכלל החשוב ביותר הוא להימנע מהידבקות. היתוש השכיח ביותר שמעביר את הנגיף בישראל פעיל בשעות בין הערביים והשקיעה. הקפדה על ביגוד מגן, כולל שרוולים ארוכים והגנה עם חומר דוחה יתושים הם האמצעי הטוב ביותר למניעת הדבקה. גם מי שמתגורר בירושלים ונוסע לאיזור תל-אביב צריך לנקוט באמצעי הזהירות הללו".

 

 

מהי קדחת הנילוס?

גם ד״ר יאן מיסקין, מומחה לרפואת המשפחה ומחלות זיהומיות בכללית מחוז ירושלים, מסביר כי מדובר במחלה נגיפית שמועברת מציפורים (בעיקר) לבני אדם על ידי עקיצת יתוש.

"השנה", אומר ד"ר מיסקין, "הווירוס הגיע מעט מוקדם יותר. רוב האנשים לא מפתחים תסמונת קשה ואפילו לא יודעים שהם חולים".

מהם תסמינים למחלה ומה התסביכים שיכולים להיות?
"בכ-25 אחוז רבע מהמקרים מופיעה מחלת חום, עייפות, חולשה, כאבי ראש, כאבי מפרקים ולעיתים גם פריחה. רק בחלק קטן מהמקרים (כ־1 אחוז מהנדבקים) עלולה להופיע מחלה חמורה שפוגעת במערכת העצבים וגורמת לדלקת קרום המוח ולדלקת ברקמת המוח (אנצפליטיס)".


ד"ר יאן מיסקין (צילום: ארנון בוסאני)

ד"ר יאן מיסקין (צילום: ארנון בוסאני)


מהן ההמלצות שלך?
"כרופא קהילה אני ממליץ לנהוג במשנה זהירות: התקנה ותיקון רשתות לחלונות בבתי המגורים, שימוש בחומר דוחה יתושים , מניעה מטיול במקומות שיכולים להיות בהם יתושים, דיווח לרשויות על מקוואות מים ״עומדים״ ובמידת הצורך לבישת בגד ארוך המכסה את רוב חלקי הגוף . בעצם , עשו הכל על מנת שלא להיעקץ. האזהרות רלוונטיות במיוחד לאנשים עם דיכוי של מערכת חיסונית ומבוגרים מעל גיל 60".

האם יש חיסון ואיך מטפלים במחלה?
״אין חיסון למחלה. הטיפול הוא בעיקר תומך. חולים קשים יש לאשפז".

מה קורה בירושלים?
"באופן מסורתי זה כמעט ולא קורה בירושלים, אך בגלל שינויי מזג האוויר יש היתכנות שנראה זאת גם בירושלים, לכן פעלו במשנה זהירות".

 

תגובות

2 תגובות
2 תגובות
  1. לא בירושלים

    בירושלים אין מסלול של ציפורים נודדות. זה בעיקר באזור מישור החוף ורק כשחם הקיץ והיתושה עוקצת. אם אין עקיצה, אין כלום. הכול בסדר. תדאגו לחזק את המערכת החיסונית בכל מצב עם ויטמין סי ודי.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר