ד"ר יונא לוריא, שערי צדק (צילומים: שערי צדק)
ד"ר יונא לוריא, שערי צדק (צילומים: שערי צדק)

מנפגעי הנובה ועד מפונים – ההתגייסות של צוות חדר המיון הנפשי בשערי צדק

במרכז הרפואי שערי צדק הבינו בבוקר השבת השחורה של ה-7/10 את המצוקה הנפשית שצפויה ללוות את ירושלים וישראל כולה בעקבות האירועים. ד"ר יונה לוריא מספר על הפעילות האינטנסיבית של חדר המיון הנפשי במרכז הרפואי שערי צדק שפעל מסביב לשעון

פורסם בתאריך: 12.6.24 20:23

בבוקר שמחת תורה כאשר המוני בית ישראל עמדו לצאת לתפילות החג, החל הטבח הנורא ביותר אותו ידעה מדינת ישראל מאז הקמתה. חלק מרכזי בפגיעה באזרחי המדינה בכלל ובצבא ההגנה בפרט, היה מושתת על הפגיעה הנפשית באזרחי המדינה, ואנו עדים לשימוש הרב בלוחמה הפסיכולוגית של האויב לאורך כל תהליכי הלחימה, החל בימים הראשונים וכן במהלך כל החודשים הארוכים אל מול כלל אזרחי המדינה ובפרט אל מול משפחות החטופים.

למרות רגעי הבלבול ששררו ברחבי ישראל כולה בשעות אלה, החלטנו באופן מידי לפתוח את חדר המיון הנפשי בשערי צדק. הבנו שהתגובות הנפשיות צפויות להופיע באופן מידי, ושאנו צפויים לראות מטופלים רבים הזקוקים לסיוע בהתמודדות הנפשית ברגעים אלו. מודל חדר מיון נפשי הצמוד לחדר המיון של בית החולים הינו מודל שיזמה נעמי מימון-אלדר, פסיכולוגית יחידת הטראומה, לאחר אסון מירון, ומתוך הניסיון שצברנו, ידענו את החשיבות הרבה בהתערבות ראשונית מיידית על מנת לטפל בתגובות הנפשיות השונות.

תוך זמן קצר הבנו שאירוע בסדר גודל היסטורי יוביל לתגובות דחק, חרדה, פוסט טראומה ודיכאון באופן חריג, וידרשו התערבות נפשית מקצועית בתקופה הראשונה על מנת למנוע הידרדרות נפשית ותפקודית של האוכלוסייה. המודל הייחודי של חדר המיון הנפשי מאפשר פניה של מטופלים הנזקקים באופן מידי למענה נפשי וידענו מניסיון העבר שבמצבים אלו אין לאן לפנות לקבל את הסיוע המקצועי הנדרש.


ד''ר יונה לוריא (צילום: שערי צדק)

ד"ר יונה לוריא (צילום: שערי צדק)


הצוות הפסיכולוגי בתוך בית החולים מיומן בטיפול באירועי טראומה ובפרט בתוך מסגרת של בית חולים חדר מיון. חדר המיון הנפשי פעל במשך ארבעה שבועות, וטיפל במאות רבות של פניות. לצורך כך, גייסנו את הצוות של השירות הפסיכולוגי אשר הוסיף שעות עבודה רבות, ואף גייסנו אנשי טיפול נוספים אשר התנדבו בתוך חדר המיון הנפשי של בית החולים. תוך זמן קצר הפניות אלינו היו מגוונות ורבות ודרשו מיומנות טיפולית המאפשרת טיפול נפשי בצרכים נפשיים מגוונים ולעיתים רבות חריגים בעוצמתם.

בנוסף, על מנת להגיע לאיכות טיפולית הטובה ביותר – יצרנו קשר עם פסיכיאטרים ופסיכולוגים בארצות הברית על מנת ללמוד מהניסיון ומהמחקרים שלהם לאחר אסון מגדלי התאומים והתגובות הפסיכולוגיות שבהן הם נתקלו, ומתוך כך להבין באילו שיטות טיפול עלינו לנקוט. הבנו שסדרי הגודל של הלחימה הצפוי תביא גם מפגשים עם מטופלים שחוו תהליכים חריגים מאוד – ולא טעינו. הסיפורים השונים ששמענו מהמטופלים במהלך שבועות אלו הפגישו אותנו עם אתגרים נפשיים שמעולם לא פגשנו בהם.

 

 

המטופלים שהגיעו היו מגוונים ורבים – בהם גם ניצולי מסיבת ה'נובה', אשר הגיעו לחדר מיון עם תסמינים גופניים שונים אשר היו ביטוי למצבם הנפשי. למשל, בכי בלתי פוסק, דופק מהיר, קושי ניכר לישון מאז שהגיעו הביתה. ההבנה שמדובר בתגובה נפשית נורמלית לאירוע בלתי נורמלי ושישנם כלים טיפוליים לסייע להם באופן מידי על מנת להפחית את הסימפטומים. אוכלוסייה נוספת שהחלה להגיע בימים אלו היו המפונים מאזור הדרום והצפון, אשר פונו למלונות באזור ירושלים. חדר המיון הנפשי היה הצוות הנפשי הראשון שהיה מוכן לקלוט ולסייע לצרכים הנפשיים הרבים שלהם הם נדרשו. גם כאן ניתן לציין לדוגמא פנייה של אישה במהלך הריונה, שהיתה בתוך הממ"ד מספר רב של שעות עד שפונתה מאזור מגוריה. תוך זמן קצר מרגע שהגיע למלון, החלה לחוש צירים ופנתה לחדר המיון בבית החולים. התערבות משותפת של הצוות הפסיכולוגי והצוות הרפואי סייע להפחתה של הצירים אשר נבעו מתגובת דחק נפשית לשעות הרבות בממ"ד ולסכנת החיים שבה היתה. חשוב לציין שהיתרון של חדר המיון הנפשי הוא גם בפניות הרבות של תושבי ירושלים והסביבה, שאמנם לא שהו באזור הלחימה, אך כמו כל תושבי המדינה הגיבו בחרדה רבה למתרחש. פניות רבות ומגוונות של מטופלים לחדר המיון זכו למענה טיפולי מיטבי. הורים שפנו עם ילדיהם המתקשים לישון, בני משפחות של מגויסים ללחימה במילואים ועוד רבים שנזקקו לטיפול ותמיכה נפשית.


המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: שערי צדק)

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: שערי צדק)


המענה הפסיכולוגי שניתן בתוך חדר המיון היה מגוון וכלל שיטות טיפול ממוקדות טראומה. בין היתר שימוש ב-EMDR, פסיכואדוקציה, שיטות הרפיה, היפנוזה, הדרכת הורים, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי ועוד. היכולת בתוך מסגרת של חדר מיון לתת מענה מגוון אפשר לתת מענה ראשוני מדויק ככל האפשר למטופלים שפנו. חלקם הגיעו למפגש בודד, אחרים למספר מפגשים ואת חלקם אנו ממשיכים ללוות עד היום.

באופן אישי מנצל את המקום הזה להודות לצוות הנפלא של השירות הפסיכולוגי על ההתגייסות לאתגר, וכן להנהלת שערי צדק על היצירתיות, האמון והגמישות הנדרשת על מנת להפעיל מודל ייחודי זה.

  • הכותב הינו מנהל המערך הפסיכולוגי במרכז הרפואי שערי צדק 

 

תגובות

2 תגובות
2 תגובות
  1. נאוה ויתרי

    אני מכירה את ד"ר לוריא כשעבדנו בהדסה במרפאת השתלות.
    היה מסור,איכפתיוחבר צוות שטוב היה לעבוד איתו.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    משכמו ומעלה ,צנוע ענו יודע דבר
    מלח הארץ

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר