ד"ר אורי ולד ופרופ' עוזי יזהר בחדר הניתוח (צילום: דוברות הדסה)
ד"ר אורי ולד ופרופ' עוזי יזהר בחדר הניתוח (צילום: דוברות הדסה)

רפואה עם נשמה: "הפילוסופיה הטיפולית שלנו היא להיות נגישים למטופלים שלנו בכל עת"

היחידה לכירורגיה חזה כללית בבית החולים הדסה עין כרם מטפלת מדי שנה באלפי מטופלים. רופאי היחידה מתמחים באבחון וטיפול ניתוחי במגוון רחב של מחלות ממאירות ושפירות של בית החזה, הן במבוגרים והן בילדים, בעזרת טכנולוגיה מתקדמת ופורצת דרך

פורסם בתאריך: 16.1.23 16:12

"אנחנו מטפלים בכל מה שיש בבית החזה, והוא לא לב", מסביר ד"ר אורי ולד, כירורג בכיר ומנהל השירות לכירורגיה זעיר-פולשנית ביחידה לכירורגיית חזה בהדסה. "אחד מהניתוחים השכיחים יותר שאנו מבצעים הוא בחולי סרטן ריאה", מספר ד"ר ולד, "מכל גידולי בית החזה סרטן הריאה הוא הגידול הממאיר השני הנפוץ ביותר בקרב גברים ונשים, והוא הגורם מספר אחד למוות מסרטן.

סרטן הריאה אחראי לכ-25 אחוז מכל מקרי התמותה מסרטן. סיכויי הריפוי מסרטן הריאה גבוהים, כאשר גילוי המחלה הוא בשלב מוקדם וטרם הופעה של תסמינים. למחלקה שלנו בהדסה ניסיון רב באבחון ובטיפול בחולי סרטן הריאה, הן בביצוע ניתוחים זעיר-פולשניים להסרה של הגידול, והן בביצוע של כריתות מורכבות של סרטן הריאה הכוללות שחזור של דרכי האוויר וכלי דם גדולים".

ד"ר ולד ופרופ' עוזי יזהר, מ"מ מנהל המחלקה לכירורגיה חזה ולב, עברו לאורך השנים השתלמויות בעולם שהכשירו אותם להיות כירורגים אונקולוגיים של בית החזה. "ככלל, הטיפול בהדסה נעשה על ידי צוות רב תחומי שדן בכל מקרה לגופו ומאפשר התאמה של תוכנית הטיפול באופן אישי לכל מטופל" מסביר ד"ר ולד, "הצוות כולל אונקולוגים, רופאי רדיותרפיה, רופאי ריאה שמתמחים ברפואת הריאות וכן רופאים של הדמיה (CT), רפואה גרעינית ועוד. לרשות המטופל עומד סל טיפולים מאוד גדול. לפעמים הטיפול הוא ניתוח שנותן ריפוי מהמחלה ולפעמים זה יותר מורכב, וקיים צורך בשילוב של מספר כלים על מנת להגיע לתוצאה אופטימלית".

ד"ר אורי ולד (צילום: דוברות הדסה)

ד"ר אורי ולד (צילום: דוברות הדסה)

ד"ר ולד מוסיף: "פרופ' יזהר ואני מרכזים מבחינה כירורגית את הטיפול באנשים שמיועדים לניתוח ונמצאים איתם בקשר מהמפגש הראשון במרפאה עד לניתוח וגם לאחר מכן לאורך שנים במסגרת מעקב רציף במרפאה. הפילוסופיה הטיפולית שלנו היא להיות נגישים למטופלים שלנו. הם יכולים ליצור איתנו קשר מתי שהם צריכים, אנחנו מעורבים בכל השלבים בטיפול, בבניית התוכנית הטיפולית וביישום שלה, ומאמינים בהתאמה של טיפול אישי לכל מטופל. לא פעם הטיפול באדם בן 50 שונה מטיפול שאדם בן 80 זקוק לו".

עוד מציין ד"ר ולד: "הניתוחים הכירורגיים מתבצעים בעזרת מצלמה וחתכים קטנים על מנת לאפשר החלמה מהירה יותר ובכמה שפחות כאב. אנחנו מבצעים את הניתוחים בגישות החדשניות ביותר והכי פחות פולשניות".

לאורך השנים, התמקצע ד"ר ולד בטיפול במגוון רחב של פתולוגיות שפירות וממאירות של הריאות, דופן בית החזה, הסרעפת והמיצר, וכיום הוא מבצע מגוון רחב של ניתוחים בגישות זעיר-פולשניות מתקדמות ומתמקד בטיפול בגידולים שפירים וממאירים. במקביל לעבודתו הקלינית, מנהל ד"ר ולד מחקר אקדמי המתמקד בפיתוח טיפולים חדשניים המבוססים על מערכת החיסון לטיפול בגידולים ממאירים של בית החזה.

ד"ר ולד: "בישראל מאובחנים כ-3000 מקרים של סרטן ריאה בשנה, כ-750 מהם מתגלים בשלב מוקדם, שמאפשר ניתוח. בית החולים הדסה הוא אחד מששת מרכזי-העל הרפואיים עם יחידה לכירורגית חזה, העומדת בשורה הראשונה של המרכזים שמציעים טיפול בפתולוגיות של בית החזה. פרופ' יזהר ואני עובדים ביחד כצוות, שנינו רואים כמעט כל מקרה, מתייעצים על מנת לתת למטופלים את השירות והמקצועיות הטובים ביותר".

 

 

היחידה לכירורגית חזה ממוקמת בבניין דוידסון החדיש. הצוות הרפואי והסיעודי במחלקה פועל בשיתוף פעולה הדוק עם פיזיותרפיסטים, דיאטנים ועובדים סוציאליים, כדי להעניק את מרב תשומת הלב האישית למגוון הצרכים של המטופלים לאורך כל תקופת האשפוז. "המרכז הרפואי הדסה מציע היום את הטופ מבחינת חדרי ניתוח מצוידים, מתקן אשפוז מהמובילים בארץ, רגישות ונגישות. החוויה שהמטופל חווה מביאה לשביעות רצון גבוהה וגם לתוצאות קליניות טובות", אומר ד"ר ולד, "למחלקה מאגר נתונים שבעזרתו אנו מקיימים מעקב ארוך טווח אחר כל החולים שאנחנו מנתחים. כך אנו מבקרים את איכות העבודה והתוצאות שלנו. אנחנו עומדים בסטנדרטים של המקומות מובילים בעולם".

דבר נוסף שעליו שמים דגש ביחידה הוא קיצור פרק הזמן מהרגע שעולה חשד לקיומו של גידול ריאתי ועד שלב האבחון והטיפול. "בזכות העבודה של הצוות הרב תחומי והקשר היומיומי בין הרופאים, אנחנו מגיעים לאבחנה ובנייה של תוכנית טיפולית בצורה מאוד מהירה, וזאת על מנת להקל על המטופל ולוודא שכל הבירור שנדרש מושלם במהרה. כל הבדיקות מבוצעות בהדסה בטווח זמנים קצר ובזמינות של צוות המטפל לצורך הערכה ובניית תוכנית טיפול. אנחנו עוקבים אחר הדברים, אם זה לניתוח ואם זה לטיפול משולב או לאונקולוג ודואגים שהמטופלים ייכנסו למסלול טיפולי בהקדם".

לצד המחלות הממאירות, הגידולים, האבחונים והניתוחים, מטפלים ביחידה לכירורגית חזה גם במחלות שפירות, שמרבית האנשים פחות מודעים להן או שמעו עליהן, כגון: תיקון פגמים מולדים בדופן בית החזה וטיפול בהזעת יתר ובתסמונת מוצא בית החזה. "מרבית הניתוחים הללו הם יותר אסתטיים, אך הם משנים למטופלים שלנו את החיים מקצה לקצה", אומר ד"ר ולד ומוסיף: "תיקון פגמים מולדים של דופן בית החזה או בשמם המקצועי 'חזה סנדלרים' ו'חזה יונה' הוא תיקון של עיוותים בעצם החזה שבולטת החוצה או שוקעת פנימה. זה נגרם כתוצאה מגדילת יתר של הסחוסים בבית החזה, דבר שמפריע מאוד מבחינת אסתטית".

ד"ר ולד מציין שפגמים אלה קורים אחת ל-1000 לידות, והם מתבטאים בעיקר בגילאי 16-12 בזמן שהגוף גדל במהרה. "זכור לי מקרה של בחורה צעירה שמאוד התביישה בגוף שלה, ולאחר שעברה ניתוח והשתחררה מבית החולים, הדבר הראשון שעשתה היה ללכת עם אימא שלה לקנות בגדים. מדובר בניתוח שמאוד משפר את דימוי הגוף של המנותחים".

ותחום נוסף הוא הזעת היתר.

"נכון. בין חצי אחוז לאחוז מהאוכלוסייה הצעירה סובלים מהזעת יתר ראשונית בכפות הידיים. היד שלהם רטובה ונוטפת מים, הם נמנעים מלחיצת יד, הטלפון נופל להם, ולעיתים הם אף מגיעים למצב שאינם יכולים לנהוג. אנחנו מבצעים בבית החזה ניתוחי זעיר-פולשני, שמנתק את ערוצי התשדורת העצבית מעמוד השדרה לכיוון כף היד. הניתוח מטפל בבעיית הזעת היתר, וזה ומשנה למטופלים באופן משמעותי את איכות החיים ואת הדימוי העצמי".

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר