התלמידים והתלמידות הירושלמיים בראש: 5 תלמידים מהעיר זכו בשלושת המקומות הראשונים בתחרות מדענים ומפתחים צעירים 2018 של האוניברסיטה העברית לנוער בירושלים, שנערכה במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד. 57 תלמידים מרחבי הארץ השתתפו בתחרות מדענים ומפתחים צעירים 2018 שהתקיימה במוזיאון והציגו 40 פרויקטים מדעיים שעלו לגמר התחרות.
- הורדת האפליקצייה של "כל העיר" באנדרואיד
- להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באייפון
- מדריך העסקים הגדול של ירושלים
- לידיעות חדשות נוספות באתר "כל העיר"
במקום ראשון זכה איתי עדן מהתיכון ליד האוניברסיטה, תלמיד תכנית אלפא של מרכז מדעני העתיד, על עבודתו בנושא תיארוך פליאומגנטי של קיר לבני-בוץ בתל מגידו.
במקום שני זכתה נעמי ברונר מהתיכון הישראלי למדעים ואומנויות על עבודתה בנושא קלאופטרה: שינוי בתפיסת האשה המזרחית בעת החדשה.עוד במקום שני – זכה הלל שוחט מהתיכון ליד האוניברסיטה, תלמיד תכנית אלפא של מרכז מדעני העתיד, על עבודתו בנושא פיתוח דיו מבוסס נחושת להדפסת אלקטרוניקה.
במקום שלישי זכה מיכאל קינן מתיכון הימלפרב, תלמיד תכנית אלפא של מרכז מדעני העתיד, על עבודתו בנושא הקלדה עם חיזוי מילים לחולים משותקים. במקום שלישי זכה לב רז סיטון ממכללת אורט גבעת רם על עבודתו בנושא השתקה של כרומוזום X בתאי גזע פלוריפוטנטיים. בפרס מיוחד ע"ש נועם כנפו זכה יהל כספי מהתיכון הישראלי למדעים ואומנויות על עבודתו בנושא הטרמה תחבירית והמבנה הסביל בעברית ישראלית.
בצל"שים זכו: אבישי אלה מהתיכון הישראלי למדעים ואומנויות, על עבודתו בנושא דאו בתקופת 'המלחמות הלוחמות' – התועלת שבחוסר התועלת, שחרית פילזר מהרטמן בנות, תלמידת תכנית אלפא של מרכז מדעני העתיד, על עבודתה באפיון חריגות בתיפקוד מנגנונים מוחיים בבסיס תסמונת קדם ווסתית ואליעזר פיקאר ממכללת אורט גבעת רם על עבודתו בנושא משפט החסם התחתון עבור פאונים סימפליציאליים.
בנוסף, עלו לשלב הגמר עבודות של 8 תלמידים נוספים ממערכת החינוך הירושלמית: דניאל סלומון, תומר בן שמעון, יעל בן שלום ואיתמר דוד מהתיכון הישראלי למדעים ואומנויות; יונתן שוקרון מהתיכון ליד האוניברסיטה, עילי לסלו מאור תורה בנים ונגה גולדשטיין מפלך.
טקס ההכרזה על הזוכים התקיים בכנסת במעמד שר המדע מר אופיר אקוניס ויו"ר וועדת המדע והטכנולוגיה, חה"כ אורי מקלב.
איתי עדן ונעמי ברונר ייצגו את ישראל בתחרות מדענים ומפתחים צעירים של האיחוד האירופי. הלל שוחט ולב רז סיטון ייצגו את ישראל בתחרות אינטל אייסף בארה"ב. מיכאל קינן ושחרית פילזר ישתתפו במחנה מדעי באירוח ממשלת גרמניה ויהל כספי ישתתף בפורום שוויצרי לכישרונות.
"השנה מציינת תחרות מדענים ומפתחים צעירים בישראל 21 שנה לקיומה", מציינים בעירייה. "התחרות מתקיימת כחלק מאירועי השבוע הלאומי למדע ומתחרים בה פרויקטים מחקריים והנדסיים של תלמידי תיכון מכל הארץ. התחרות מהווה חלק מתוכניות המחקר והפיתוח של האיחוד האירופי לעידוד שיתוף הפעולה בין מדענים צעירים באירופה ושל התחרות הבינלאומית למדענים צעירים בארה"ב בחסות אינטל. התחרות מוזנת מ"למידה מבוססת פרויקטים", מפתחת את החשיבה היצירתית ומעודדת מצוינות בתחומי המדע והטכנולוגיה".
התחרות פונה לתלמידי תיכון בכיתות י'- י"ב מכל הארץ, הנמצאים בשלבי ביצוע וכתיבה של עבודות מחקר ופרויקטים טכנולוגיים מעולים בהיקף של 5 יחידות לימוד בתחומי פיזיקה, כימיה, מתמטיקה, מדעי החיים והסביבה, טכנולוגיה והנדסה, מדעי המחשב, היסטוריה ומדעי החברה או תחומים משולבים.
ד"ר שירה הירש, מנהלת תכנית אלפא ירושלים: "הצלחתם של תלמידי האוניברסיטה העברית משקפת את החשיבות הגדולה שהאוניברסיטה מייחסת לטיפוח דור העתיד של המדענים. תכנית אלפא ירושלים, המשותפת למרכז מדעני העתיד והאוניברסיטה העברית לנוער, מעניקה לתלמידים המצטיינים ביותר את המעטפת האופטימלית לעיצובם לא רק כחוקרים מצליחים בפני עצמם בעתיד, אלא גם כדמויות מובילות המשפיעים על סביבתם".
ד"ר אסנת כהן, מנהלת האוניברסיטה העברית לנוער, מוסיפה: "חשוב לזכור כי עשרות רבות של מעבדות נוטלות חלק במאמץ, וכי כל פרויקט מחקר שכזה הינו תהליך מורכב הנמשך כשנתיים ומלווה על ידי טובי החוקרים והדוקטורנטים של האוניברסיטה, כמו גם צוות תכנית אלפא. אלה מקדישים ימים רבים מזמנם על מנת לשלב את התלמידים הצעירים המבריקים האלה כחלק מצוות המחקר במעבדה".
ד"ר אשל אופיר, מנהל מרכז מעבדות בלמונטה: "אין לי ספק כי החוויה של תכנון מחקר מדעי, ביצועו וניתוח הממצאים החדשים והעובדה כי תלמיד תיכון עובר להיות יצרן של ידע חדש ולא רק צרכן של ידע, הנה אבן דרך משמעותית בהתפתחותו כחוקר לעתיד. בעידן של קיצוץ מסיבי בתקציבי האוניברסיטאות מהווה התכנית נקודת אור לעתיד. תכניות מדעני העתיד (אלפא ואודיסיאה), כפי שמתקיימות באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטאות נוספות, הן חלוצות עולמיות בכל הקשור לראייה ארוכת טווח למימוש יעדי המו"פ הלאומיים בתחום של אקדמיה ותעשייה".
תגובות