בשנים האחרונות מינהל החינוך (מנח"י) בעירייה שם דגש על למידת נושאי קיימות ושינויי האקלים. המטרה – לעודד שינוי התנהגותי ולהגביר את המודעות בקרב צוותי החינוך, בני הנוער והילדים הירושלמים לנושא התחממות כדור הארץ ולשינויים הסביבתיים הנגרמים בעקבות כך.
במסגרת זו, השנה יתקיימו ויורחבו 3 תוכניות במוסדות החינוך בירושלים, כאשר ילדים בגני הילדים ותלמידים מכלל המגזרים יתחילו ללמוד אותן כבר מאמצע חודש נובמבר – "השביל שלנו", "עיר שטוב לחיות בה", ו-"מתאקלמים".
שלוש התוכניות חושפות את התלמידים מכלל אוכלוסיות העיר ומכל הגילאים ללמידה חוץ כיתתית, לשם היכרות קרובה עם המרחב הטבעי והעירוני בירושלים, ולהעלות את המודעות באופן רחב יותר למשבר האקלים העולמי והמקומי.
"השביל שלנו" עוסקת בלמידה מחוץ לגן וכוללת השתלמות מקצועית לגננות, שבמסגרתה הן לומדות על סוגיות הקשורות בסביבה העירונית והטבעית, קיימות עירונית ושינויי האקלים. הגננות מתנסות במגוון מיומנויות של למידה חוץ כיתתית, באמצעות כלים להנחיית למידה פעילה ויצירתית. כל גננת המשתתפת בתכנית בוחרת יחד עם המנחה מסלול או אזור מחוץ לגן, שאליו היא יוצאת עם ילדי הגן. היציאה מהגן מספקת הזדמנויות רבות ללמידה, הילדים חוקרים וחווים התרגשות מהטבע. בסיום התוכנית, הגננת יוזמת פרויקט שמערב חיבור ושיתופי פעולה עם הקהילה המקומית, המהווה רובד משמעותי עבור הילדים ומרכיב חשוב בהיבטים של קיימות עירונית.
"עיר שטוב לחיות בה" פועלת זו השנה השנייה בבתי ספר יסודיים של המגזרים הכללי, החרדי והחינוך המיוחד. התכנית עוסקת בסוגיות שכונתיות, במטרה לשפר את חיי התושבים כיום ובעתיד, וזאת תוך פיתוח אחריות, מנהיגות ומעורבות. בנוסף, היא חושפת בפני מורים ותלמידים סוגיות הקשורות בשינויי האקלים בהיבטים עירוניים, בדגש על תנועה בעיר, נסיעה בתחבורה ציבורית, הליכה רגלית, טבע עירוני, מערכות אקולוגיות, מגוון ביולוגי ועוד. התלמידים מתנסים במיפוי השכונה שלהם, תוך היכרות עם האפשרויות העומדות בפניהם להיות 'סוכני שינוי' ולהשפיע באופן חיובי על הסביבה שלהם. לשנת תשפ"ה נרשמו כ-80 מורים ומעל ל-2,100 תלמידים ותלמידות. אחת המטרות של התכנית היא לייצר חיבורים לתכנית ההיערכות האקלים העירונית, שאותה מוביל ראש העיר.
"מתאקלמים" פועלת זו השנה השנייה בשכבת גיל חטיבת הביניים במגזרים הכללי, הערבי והחינוך המיוחד. התכנית מציעה למורים ולתלמידים היכרות חווייתית עם נושאים הקשורים לשינויי האקלים, כגון: תרבות הצריכה, תעשיית האופנה, כלכלה מעגלית, הצלת מזון, טבע עירוני ותחבורה מקיימת, וכל זאת באמצעות סדנאות, הרצאות, מצגות אינטראקטיביות ועוד. התכנית שמה דגש על הקניית ידע וחיבור רגשי לנושא, ומאפשרת פעילויות חקר והתנסות עם "מדע אזרחי", תוך הכוונה לאקטיביזם בקהילה. לתכנית נרשמו השנה כ- 65 מורים ומעל ל-3,600 תלמידים.
שלוש התוכניות הללו מפתחות הבנה בקרב הילדים והתלמידים בנוגע ליחסים מול הטבע וההשפעה עליו, וכן מעודדות מעורבות סביבתית-חברתית, כשהמטרה היא לשפר את בריאותנו ואורחות חיינו ולחזק את חוסנה של הקהילה המקומית. התוכניות פועלות באמצעות מינהל החינוך, בהובלת היחידה לחינוך לקיימות באגף פדגוגיה, יחד עם כלל אגפי המינהל ובתמיכת המשרד להגנת הסביבה.
"עיריית ירושלים שמה לה למטרה להפוך את בירת ישראל למובילה גם בתחום איכות הסביבה", מציין ראש העיר משה ליאון. "יישום תכניות לימודיות בגני הילדים ובבתי הספר, החשיפה לנושא, הגברת המודעות לשינויים במזג האוויר ולמשבר האקלים העולמי בקרב צוותי הלימוד והתלמידים, תורמים באופן משמעותי למודעות לנושא, לסביבה ולקהילה. על אף התקופה המאתגרת בה אנו חיים, אין להזניח ולשכוח את תחום האקלים, אשר משפיע באופן ישיר על איכות חיינו ועל עתיד ילדינו. נמשיך להשקיע, לטפח ולקדם את מערכת החינוך האיכותית בירושלים בכל תחום".
תגובות