צהרון בירושלים, בניין העירייה בכיכר ספרא (צילומים: נאוה גרשון, ארנון בוסאני)
צהרון בירושלים, בניין העירייה בכיכר ספרא (צילומים: נאוה גרשון, ארנון בוסאני)

תולעים וחיידקים באוכל, טענות לצוות עם עבר פלילי: משבר הצהרונים בירושלים רחוק מפתרון

גם בסיום השבוע השלישי לתחילת שנת הלימודים נראה שהכאוס במערך הצהרונים של עמותת לביא ועיריית ירושלים רחוק מפתרון. עשרות, אולי מאות עובדות קבועות חסרות ובארוחות הצהריים התגלו תולעים ומזיקים. ההורים פנו השבוע לעורכי דין לגיבוש תביעה ייצוגית. ועדות הכנסת צפויות לדון במשבר בקרוב. כל הפרטים

פורסם בתאריך: 18.9.24 22:26

יום שני השבוע, השעה 20:30 – מאות הורים מתחברים לשיחת זום עם סגנית ראש העיר חגית משה, מחזיקת תיק החינוך ויו"ר דירקטוריון עמותת 'לביא'. על הפרק – כאוס הצהרונים בירושלים.

לעיתים היה נדמה ששיחת הזום מתנהלת בדיוק כמו הצהרונים. כלומר – לא מתנהלת. לפחות לא מנוהלת. צעקות, התפרצויות, הטחת האשמות וכעס גדול מהצד של ההורים, לצד מה שנראה והרגיש לרבים כמו בריחה מאחריות וחוסר יכולת לתת מענים מצידה של מי שאמונה על החינוך העירוני.

"חווינו אירוע קשה בזום, הרגשנו שיש הרבה שאלות קשות ונכונות ואין להן הרבה תשובות", סיכמו נציגי ההורים את השיח הלא פורה ולא כל כך מפרה עם חגית משה. "הזעם שכולנו מרגישים הוא מוצדק לחלוטין ואין שום תירוץ לכאוס המשתולל כולנו נפגעים מהמצב, הורים שנפגעים בעבודתם והילדים שסובלים מקשיים נוספים מעבר להתמודדות עם ההסתגלות הקשה. אנחנו מודעים להורים שרצו לבטא את כאבם ותסכולם הבלתי נסבל בזום, אך לצערנו לא היה מספיק זמן לכך".

ההורים שכן נשמעו בזום העלו טענות קשות. אחת החמורות שבהן היתה להגעת עובדים עם עבר פלילי לצהרונים. משה הזדעזעה ששמעה על כך. ביקשה שיעבירו לה בפרטי את הפרטים המלאים כדי לבצע בדיקה. בדיקה שכזו היתה צריכה להתבצע הרבה קודם לכן. בזמן גיוס העובדים.

משה, כך התרשמו ההורים, ניסתה להרחיק את הכישלון הקולוסאלי של פתיחת שנת הלימודים מעצמה ומהעירייה. אמנם כן, היא התנצלה. היא הודיעה כי האחריות היא שלהם. וכי היו תקלות. אבל מיד לאחר מכן העבירה את האחריות. לעובדות, לארגון שייצג את העובדות בשנה שעברה, לנהלים ולתנאים.

פעם היה זה ארגון כוח לעובדים, פעם חלק מהעבודות עצמן, שלטענת משה "הבריזו" שעות לפני פתיחת הצהרונים באופן מתוזמן, פעם זה משרד החינוך ופעם המינהלים הקהילתיים. כולם אשמים. חוץ ממנה, מלביא ומהעירייה.

המינהלים הקהילתיים, כך טענה משה, ויתרו על הפעלת הצהרונים. יתרה מכך, על פי משה – הם הפעילו את הצהרונים בניגוד לחוק ועם העסקה של קטינות – ואם זה נכון, היכן היה הפיקוח של העירייה? שאלות רבות. תשובות מעטות. המינהלים הקהילתיים, חשוב לציין, ויתרו על הצהרונים בשל ענייני תקצוב. העירייה סירבה להשלים ולהכניס יד לכיס. לעמותת לביא – כך טוענים גורמים המעורים בפרטים – העירייה כבר נתנה את התקציב שביקשו המינהלים.

***

ועדיין – אחרי הכישלון הקולוסאלי בשבוע הראשון ללימודים (130 מסגרות מתוך כ-400 לא נפתחו), בשבוע החולף נפתחו רוב מכריע של מסגרות הצהרון. למעשה, רק 10 עד 15 צהרונים לא נפתחו. אבל זה פתרון זמני. פלסתר, כמו שטוענים ההורים, שכן הפתרונות כרגע הם זמניים. עובדות ללא ניסיון, כאלה ללא שום רקע ומעל הכל – הזמניות. לא עובדות קבועות – אלא כאלה שיתחלפו כל כמה ימים. אז ההורים צופים משבר ענק בזמן החגים ולבטח אחריהם. האם העירייה נערכת? ימים יגידו.

אחת הטענות המרכזיות והקשות שעלו השבוע היו קשורות להזנה. לארוחות הצהריים שמסופקות לילדים. ארוחות שמגיעים עם תולעים, פירות וירקות רקובים, חיידקים ותופעה נרחבת של כאבי בטן ושלשולים בקרב הילדים. זה מצטרף למה שכבר פורסם בשבועיים הראשונים – היעדר מזון לילדים אלרגיים, בשל העובדה שהצוותים בצהרונים לא קבועים. בקיצור ברדק.

את האצבע מפנים בעירייה למשרד החינוך. הוא האחראי על התקשרות עם מפעלי המזון שמספקים את האוכל. "יש בעיות", ציינה משה בזום, "אנחנו מודעים לכך ומדברים עם משרד החינוך". את ההורים זה לא הרגיע.

 

 

ההורים פועלים בכל המישורים. השבוע נפגשו נציגים מטעמם עם עורכי דין כדי לבדוק היתכנות של הגשת תביעה ייצוגית או תביעה בכלל כנגד העירייה ועמותת לביא. בנוסף, נעשו פניות בהולות לוועדת החינוך של הכנסת (על ההתנהלות הכללית ועל המזון שמסופק לילדים, שהוא מטעם משרד החינוך) ולוועדת הבריאות של הכנסת (בשל החיידקים והתולעים שהתגלו).

הם נפגשו עם כל מי שרק אפשר – עם ראש העיר, עם בכירי מערך החינוך בעירייה, עם חגית משה, עם ארגון כוח לעובדים ועוד ועוד. "המאבק", כך הם אומרים, "רק בתחילתו". הם מבטיחים שאחרי פתיחת המסגרות השונות הם ימשיכו ללחוץ כדי להביא לפתרונות כוללנים יותר גם ברמה החינוכית.

***

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "מתוך כ- 400 צהרונים בניהולה של עמותת 'לביא', נותרו בימים האחרונים צהרונים ספורים בהם עדיין קיימים פערים באיוש כוח אדם.

"לגבי תלונות הנוגעות לאיכות ההזנה, מכרז ההזנה והקריטריונים לבחירת הספקים, תהליך בחירת הספקים, בניית התפריט, הייעוץ התזונתי, הפיקוח והבקרה וכן הליכים משמעתיים והתשלום לספקי ההזנה – הינם באחריות משרד החינוך. העירייה מקבלת מידע על ילדים אלרגניים ממחלקת גני ילדים האמונה על הסייעות הרפואיות ומהצהרות הבריאות ומזינה במערכת ההזמנות מזון. באחריות חברת ההזנה, המפוקחת ע"י משרד החינוך, לספק את המנה המותאמת. כאשר מגיעה תלונה הנוגעת להזנה, עיריית ירושלים מעבירה את התלונה לטיפול משרד החינוך.

"הגיוס לצהרונים נעשה ע"פ קריטריונים שקבע משרד החינוך ובהם אישור משטרה על העדר עבר פלילי. העירייה עושה ותמשיך לעשות ככל הנדרש כדי להגיע לייצוב הפעלת הצהרונים, לאורך זמן ובאיכות בלתי מתפשרת, למען הילדים וההורים".

משרד החינוך: "משרד החינוך בשיתוף עירית ירושלים פועל לאורך כל ימות השנה לטייב את איכות המסגרות ואיכות ההזנה בגנים ובבתי הספר. יודגש כי כל חריגה נבדקת במיידי ע"י כלל הגורמים הרלוונטיים ומטופלת בהתאם. אכן בימים בראשונים של פתיחת שנת הלימודים היו מס' קשיים ותקלות עם פתיחת מסגרות שטופלו ומטופלים כל העת. אנו מבינים את הקושי של ההורים ועושים הכל בשיתוף הגורמים הרלוונטיים. אנו נמשיך ונלווה את הרשות".

משרד הבריאות: "ככלל, מערך ההזנה בצהרונים הוא באחריות משרד החינוך. בלשכת הבריאות המחוזית בירושלים התקבלו החל מיום שלישי מספר תלונות על הימצאות מזיקים במזון המסופק בצהרונים של עיריית ירושלים כאשר חלקן כללו תלונות על תחלואת מעיים. בעקבות כך, פועל משרד הבריאות בנושא – בביקורת שערך היום המשרד בשני גני ילדים בירושלים נמצא מצב תברואי תקין. בנוסף לכך, נערכה גם ביקורת במפעל הרלוונטי, שמספק את המזון לצהרונים, מהביקורת עלה כי המצב התברואי במפעל תקין, זאת לצד דגימות מזון שנלקחו ותוצאותיהן טרם התקבלו. משרד הבריאות נמצא בקשר עם משרד החינוך לטובת הטיפול בנושא".

 

תגובות

7 תגובות
7 תגובות
  1. מוטי

    גם במערך הליווי יש יותר כאוס מברדק. רצוי וכדאי לבדוק את הנושא אמרתי כמה פעמים אבל לצערי המערכת לא מפרסמת

  2. נשבר

    שכחתם לכתוב שהסייעות המגוייסות מאתמול להיום ללא שום ידע בטיפול בילדים או בהגשת עזרה ראשונה.

  3. שני

    הפיתרון – יום לימודים ארוך (יוחא) שיקלטו את עובדח הצהרונים הותיקות והטובות למען זה ואז יצטרכו פחות צוותים ויוכלו להקפיד על איכות ולא על כמות

  4. אמא לילדה אלרגית

    רק תיקון קל. אלרגניים הם החומרים שגורמים להתקף אלרגיה. ילדים הם אלרגים, לא אלרגניים.

  5. אמא שכן יודעת

    חבל שהכתבה הזאת כוללת הרבה פרטים לא נכונים שמסתובבים בקבוצות הווצאפ של ההורים.
    קיוויתי שעיתונאי יהיה מספיק מקצועי כדי לבדוק את המידע,ולא רק לכתוב שטויות
    (ואם ניתן דוגמא: העיריה השלימה לעמותת לביא את התקציב החסר, לעומת הגרעון שהיה במינהלים…

    העיריה לא השלימה. לביא קיבלו את הצהרונים כשהם מודעים לכך שזה תוכנית גרעונית…
    רק שאז משה"ח הפתיע והחזיר את התקציב החסר…. ואף אחד לא עשה את זה בכוונה למינהלים כפי שמשתמע מהכתבה… )
    ועוד הרבה יהיה דיוקים.

    עבודה עיתונאים גרועה למדי.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר