צהרון בירושלים, בניין העירייה בכיכר ספרא (צילומים: נאוה גרשון, ארנון בוסאני)
צהרון בירושלים, בניין העירייה בכיכר ספרא (צילומים: נאוה גרשון, ארנון בוסאני)

שבוע שני ללימודים: הכאוס בצהרונים נמשך – מסגרות לא נפתחו, צוות לא איכותי, בעיות בהזנה

לאחר שבתחילת שנת הלימודים לא נפתחו 130 מסגרות צהרון, אתמול, שני, נותרו מאות הורים לילדים ב-20 גנים וכיתות ברחבי העיר ללא פתרון, וזאת למרות ששילמו לצהרון מראש. עוד טוענים ההורים - צוות זמני, לא תמיד איכותי, במסגרות שכן נפתחו ואינספור בעיות בהזנה

פורסם בתאריך: 10.9.24 08:55

גם במהלך השבוע השני ללימודים – הכאוס בצהרונים בירושלים נמשך. אמנם רוב המסגרות שלא נפתחו בשבוע הראשון ללימודים נפתחו החל מיום ראשון, אבל גם אתמול, שני, היו מאות ילדים שנותרו ללא מסגרות צהרון, שזה אומר – מאות הורים שנאלצים לסיים את יום העבודה שלהם מוקדם, וישנם גם הורים שפשוט לא מוכנים להשאיר את הילד שלהם במסגרת בשל שלל בעיות אחרות שקיימות.

"עכשיו נספר לכם כמה כאוס יש", מסרה א', אחת ממארגנות המחאה של ההורים, "פונים אלינו הרבה הורים ואנחנו מזועזעים מכל הודעה מחדש – עובדות שרבות אחת עם השניה מי המובילה, עובדות, מובילות או סייעות, שצועקות על הילדים, עובדות שלא מוכנות להחליף לילדים, ילדים מתרוצצים ערומים ומנסים להחליף לעצמם, ורק התמונה של זה בראש, שערי גן שנשארו פתוחים, הורים שצריכים להאכיל את הילדים שנשארו בצהרון ולבדוק אם הם צריכים החלפה של בגדים ושום צוות לא הגיע, ילדים עם צרכים שאף אחד לא החליף להם, ילדים אלרגים לא מקבלים אוכל, או ילדים בגן שלחלק יש אוכל ולחלק אין. ויש לי עוד ארסנל של אירועים שלא מתקבלים על הדעת. זה פשוט ביזיון".

בין הבעיות שהציפו ההורים – עובדות מטה של עמותת לביא שנדרשו לרדת לשטח, לשמש כסייעות או מובילות צהרון – מזכירה, מנהלת חשבונות ועוד. "האם זה בכלל חוקי שעובדות של לביא מהמשרדים יבואו לשמור על הילדים? בלי שום הכשרה? בלי ידע בהחייאה או בעזרה שהן צריכות להגיש לילד ולהתנהל במקרה חירום?", תוהים ההורים, "האם זה חוקי להשאיר 2 נשות צוות על יותר מ-30 ילדים? אנחנו מחפשים תשובות לשאלות ואנחנו מבררים את הדברים ומנסים להפעיל לחץ".

בינתיים, ההורים פועלים. ההתארגנות שלהם היא מדהימה ועם כל הקשיים הם מנסים ככל יכולתם – בכל זאת, מדובר בילדים שלהם. אז הם פנו לשרים בממשלה, הם פנו לחברי כנסת ולחברי ועדת החינוך, בדרישה להעלות את הנושא על סדר היום, הם פנו ועדיין פונים לכלי התקשורת – ויעידו על כך כתבות ואייטמים בכל כל התקשורת – הארציים והמקומיים – ועוד ועוד.

בעירייה, כפי שכבר פורסם ב"כל העיר", נכנסו לאירוע מאוחר מדי. גורמים שונים טוענים כי בין הבעיות – התאגדות מאורגנות של חלק מנשות הצוות לפגוע בפתיחת השנה (בארגון 'כוח לעובדים' דוחים בתוקף את ההאשמות), מציינים כי מאז חודש אפריל פועלת עמותת לביא בכל הכלים שעומדים לרשותה כדי להביא לפתיחת השנה כסדרה.

אבל השורה התחתונה היא תקלה אחת גדולה. כאוס של ממש. 130 מסגרות צהרון לא נפתחו בשבוע הראשון ללימודים. 130 מסגרות מתוך 400 בסך הכל. מאות עובדות היו חסרות לעמותת לביא, ואלפי ילדים נשארו ללא מסגרת, אלפי הורים נשארו אובדי עצות. וישנם מאות שעדיין אובדי עצות – כי הבעיות נמשכות.



 

 

יש לציין כי למרות הכרזות העירייה, עמותת לביא, ארגון ההורים וכל גורם עירוני אחר – הבעיות לא הסתדרו גם במהלך השבוע החולף. אמנם מספר המסגרות שלא נפתחו היה קטן משמעותית מהשבוע הראשון – כ-15 עד 20 מסגרות מדי יום, אבל עדיין מדובר על מאות ילדים (מינימום של 20 ילדים במסגרת) ומאות הורים מתוסכלים שלא קיבלו מענה.

הרשימות שהוצגו אמנם לא היו חופפות – אך הן כן הציגו תמונת מצב בעייתית של חוסר ארגון, שלא לומר התארגנות.

סגן ראש העיר אריה קינג תוקף את ההתנהלות ומסמן את יריבתו הפוליטית כאחראית למחדל. אמנם יש צדק מסוים בדבריו – שכן סגנית ראש העיר חגית משה הינה מחזיקת תיק החינוך וגם יו"ר דירקטוריון עמותת לביא – ובשני כובעים אלו היא היתה אמורה לדעת, כך טוען קינג, שיש צרות בפתח. הוא בכל אופן – ידע עליהן.

לדבריו: "הגיע הזמן שחברי הקואליציה יתאחדו וידרשו את פיטוריה (של חגית משה, ר"ג), אסור לאפשר את המשך הידרדרות החינוך. אני טוען זאת ובכל פעם חברי הקואליציה לא מוכנים להצטרף לדרישה הזו. חייבים לאחד כוחות ולדרוש שינוי מהיר וקיצוני לטובת חינוך ילדינו".

מעיריית ירושלים נמסר "תחת ניהולה של עמותת 'לביא' כ-400 צהרונים בגני הילדים, כולל בחינוך המיוחד. בהמשך להודעת העירייה מאתמול בערב, היום נפתחו כלל מסגרות הצהרונים בגני הילדים בעיר, למעט כ-10 מסגרות שבהן עדיין קיימים פערים באיוש כוח אדם. הפערים הללו נוצרו בעקבות הודעתן של חלק מהסייעות, שלא תתייצבנה לעבודה, שעות ספורות טרום פתיחת הצהרונים.

"ברוב מוחלט של הצהרונים ההזנה הייתה כנדרש. במספר מועט של מקרים הייתה תקלה באספקת המזון לצהרונים שנפתחו. ההזנה התייצבה והיא תסופק לכולם באופן מוקפד וסדיר. עיריית ירושלים פועלת בנחישות לגישור על הפערים המצומצמים שנותרו.

"עיריית ירושלים ועמותת לביא עובדים סביב השעון לגייס כוח אדם איכותי כדי למנוע מקרים חריגים של השבתת צהרונים באופן תדיר, כפי שהיה בסוף השנה הקודמת. נעשה הכל בכדי שהשבתות מיותרות וחסרות בסיס כאלה לא יחזרו על עצמן והצהרונים יעבדו כסדרם בכל מהלך השנה. אנו מתנצלים על עוגמת הנפש שנגרמה להורים ולילדים שהצהרונים שלהם טרם נפתחו".

סגנית ראש העיר חגית משה, מחזיקת תיק החינוך ויו"ר דירקטוריון לביא, ציינה בשיחה עם "כל העיר" כי העמותה פועלת ללא לאות כדי לטפל בבעיות שצצו. לדבריה, העמותה והעירייה נאלצו להתמודד עם "עובדות שמרשות לעצמן, ככל הנראה בצורה מאורגנת, להודיע רגע לפני תחילת העבודה שהן לא מגיעות. מעבר לזה – יש בעיה כללית עם עובדות שעתיות. בצהרונים כל השנים היו בעיות. המינהלים הקהילתיים סבלו מהתפעול שלהם. היו דברים לא בדיוק חוקיים – עובדות צעירות מדי, ללא הכשרה מתאימה. עמותת לביא פועלת כדי להסדיר את האי סדרים הללו. עמותת לביא לא מוכנה ולא תהיה מוכנה להעסיק עובדים מתחת לגיל 18 – ככה דורש משרד החינוך, וזה מה שיהיה. הרי כל השבוע הראשון היתה שביתה בתיכונים – לא היתה שום בעיה למלא את המסגרות בתלמידות בנות 16. אבל זה לא פתרון. ככה לא מתנהלים".

משה מספרת כי בעמותת לביא ובעירייה פועלים במהלך השבוע האחרון כדי למלא את השורות בעובדות – עיקר המאמץ מתרכז בגיוס עובדות קבועות, אך מציינת גם את ההתגייסות של עובדי המטה בעמותת לביא שנדרשו לרדת לשטח ועשו את זה בהסכמה ובאהבה – הכל למען הילדים וההורים.

וכן, גם היא מתנצלת בפני ההורים על מה שקרה – ומאמינה שאחרי חבלי הלידה הקשים של מעבר ניהול הצהרונים לעמותת לביא – הדברים יסתדרו וההורים והילדים יקבלו מסגרות טובות יותר. אשרי המאמין.

 

תגובות

7 תגובות
7 תגובות
  1. אבי

    גם בגן הרמוני לא נפתח…
    ועוד לא התחלנו לדבר על העלייה במחיר,אם משכללים גם את העליה במחיר,וגם את העניין שכל ההורים צריכים לצאת מוקדם מהעבודה,יש פה הפסד כספי גדול מאוד.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    התנהלות גרועה היום הודיעו לנו ב14 ועשרים שאין צהרון מביאים עובדות שלא אומרות מילה בעברית ואין שום מענה לאינספור פניות ושום גורם קשר.

  3. לוקו

    תביעה ייצוגית נגד העמותה ונגד העירייה והעומד בראשה

    אדון משה ליאון היקר אנחנו נשבש את העיר ואז תהיה חייב לתת תשובות

  4. פלוני

    תגידו לי מצד אחד מעלים את יוקר המחיה ולא נותנים לאדם להתפרנס בכבוד ומה ילד צריך לסיים לימודים בכזאת שעה מוקדמת שמעון מסיים בשעה 4 אחרי הצהריים תראו איזה מקום עבודה מסיים את העבודה שלו בכזאת שעה ועוד מעלים את המחירים של הצוהרינים וההורים צריכים להתנהג כמו קבצניים שיתחיסו אליהם בושה וחרפה ומה ילד התעייף שהוא צריך לסיים כזה מוקדם בזה ששכב בטן גב במעון מה הגננת עבדה כול כך קשה שילד גן יש רק להגיד שר החינוך דפוק ברמות

תגיות:

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר