צהרון בירושלים, בניין העירייה בכיכר ספרא (צילומים: נאוה גרשון, ארנון בוסאני)
צהרון בירושלים, בניין העירייה בכיכר ספרא (צילומים: נאוה גרשון, ארנון בוסאני)

משבר הצהרונים בירושלים: אלפי ילדים ללא מסגרת; ההורים בוחנים – הגשת תביעה ייצוגית

גם היום, רביעי, לא ייפתחו עשרות מסגרות צהרון בגני הילדים ברחבי העיר, ואלפי ילדים יהיו ללא מסגרת החל מהשעה 14:00. ביממה האחרונה החלה התארגנות הורים, נפתחה קבוצת וואטסאפ ייעודית ונשקלת הגשה תביעה ייצוגית נגד עמותת לביא והעירייה. בינתיים - ראש העיר ליאון מבטיח להורים שעד סוף השבוע המשבר ייפתר. האמנם?

פורסם בתאריך: 4.9.24 08:44

גם היום, רביעי, 4.9, ייאלצו מאות הורים ירושלמים לסיים את יום העבודה שלהם מוקדם מהמתוכנן כדי לאסוף את הילדים והילדות שלהם מהגנים, זאת בשל משבר הצהרונים החמור שעדיין לא נמצא לו פתרון, ובגינו עשרות מסגרות צהרון לא נפתחו.

ההורים, כמעט מיותר לציין, זועמים. אמנם בעיריית ירושלים עשו קצת סדר ביממה האחרונה והודעות על ביטול מסגרת הצהרון ניתנה להורים במהלך היום – ולא בשעות הלילה המאוחרות – אבל הם עדיין לא מצליחים להבין היכן היו עיריית ירושלים ועמותת לביא בקיץ האחרון? היכן הם היו מאז חודש אפריל – אז הוחלט בכיכר ספרא להעביר את הפעלת הצהרונים לידי עמותת 'לביא'.

בעירייה, חשוב לציין, לא ידעו מה הולך להתרחש. הרושם שהתקבל בכיכר ספרא מהנהלת עמותת לביא הוא שהכל בסדר. שיש מספיק עובדות צהרון ושכלל המסגרות ייפתחו ב-2.9 (היום הראשון לללימודים הוא יום הסתגלות לרוב).

ביום חמישי, במענה לפניית "כל העיר" בנושא, נמסר מעיריית ירושלים שאין בעיות כוח אדם, בטח לא כאלה שימנעו את פתיחת המסגרות כסדרן. ואז החלה שנת הלימודים – וביחד איתה, כזכור, הכאוס והבלגן. מאות הורים החלו לקבל הודעות על ביטול מסגרות הצהרון, חלקם בשעות לא סבירות – אחרי השעה 22:00 בלילה – בלי שיש להם אפשרות אמיתית למצוא פתרון פרט להפסד של לפחות חצי יום עבודה.

בעיריית ירושלים הבינו ביום ראשון שיש משבר, שלא לומר כאוס, והחלו לפעול. שיחות, גיוסים, צעקות ודיון לילי אצל מנכ"ל העירייה. פתרון קסם, כמובן, לא קיים. לגייס עובדים זה דבר מורכב, בטח ובטח שלמערכת חינוך. אז בינתיים הימים חולפים, הילדים ללא מסגרות צהרון וההורים – הם, בצדק, זועמים.

כעת, כך נודע ל"כל העיר", החלה התארגנות של נפגעי משבר הצהרון, אשר חלקם גם החלו לבדוק את האפשרויות המשפטיות העומדות בפניהם – כולל אופציית תביעה ייצוגית נגד עמותת לביא ונגד העירייה.


משה ליאון (צילום: דוברות העירייה)

מבטיח פתרון עד סוף השבוע – משה ליאון (צילום: דוברות העירייה)


מעבר לכאוס ולאי פתיחת המסגרות בזמן, ההורים חוששים כעת כי לאור המשבר החריף – בעמותת לביא ובעיריית ירושלים יתפשרו באיכות עובדות הצהרון שיגויסו. חוששים מהגעת כוח אדם לא איכותי בלי ניסיון בחינוך. למרות הרצון שלהם לראות את מסגרות הצהרון נפתחות – הם לא מתכוונים לתת יד למהלך שכזה. הם דורשים את פתיחת המסגרות עם עובדות איכותיות.

בינתיים, חלק מההורים מציפים את הגורמים הרלוונטיים בעיריית ירושלים ובעמותת לביא בטלפונים. כל אחד לפי קשריו ויכולותיו כמו גם הסבלנות שיש לו. שיחות למחזיקת תיק החינוך חגית משה, לעובדי מינהל החינוך בעיריית ירושלים, לאנשי עמותת לביא, לסגני ראש עיר וגם לראש העיר משה ליאון בעצמו.

ההורים הללו מספרים, ברובם, על כך שיד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל. כל אחד יוצא עם תובנה אחרת על הקשיים בגיוס עובדות, על אחריות שילוחית של ארגון העובדים שמאגד את העובדות וכו' וכו'. ראש העיר ליאון, אגב, מבטיח להורים שאיתם הוא מדבר שעד סוף השבוע יימצא פתרון. הוא מאמין שביום ראשון ייפתחו רוב אם לא כלל מסגרות הצהרון שלא נפתחו.

ההורים, חשוב לציין, סקפטיים. אבל בהתארגנות שהם מובילים הם מוכנים לתת לו ליהנות מהספק. קריאות ליציאה להפגנה כבר בימים הקרובים נדחות בשלב זה, כשעל פי רוב רווחת האמירה שאם לא יימצא פתרון עד סוף השבוע – ביום ראשון יגיעו מאות, אולי אלפי, ילדים והורים לכיכר ספרא כדי להפגין נוכחות ולהסביר שככה המצב לא יכול להימשיך.

"אני ממש בספק בדיוק כמוכם אבל אני חושבת ששווה לתת לזה הזדמנות ואם לא, נצא ביום ראשון להפגנה ענקית עם כלי נגינה, תופים, זמבורות וכל מה שעולה לראש ונרעיד את המשרדים של העירייה ושל עמותת לביא", נכתב באחת מקבוצות ההורים בעניין.

 

 

אתמול, שלישי, במענה לפניית "כל העיר" בנושא משבר הצהרונים, נמסר מעיריית ירושלים: "עיריית ירושלים מתנצלת בפני ההורים והילדיהם שהצהרונים שלהם טרם נפתחו על עוגמת הנפש, שנגרמה עם פתיחת שנת הלימודים. העירייה מודעת לבעיית פערי כוח האדם שנוצרו בעקבות הודעתן ברגע האחרון של חלק מהסייעות שלא יגיעו לעבודתן. עובדה זו מקשה כרגע על פתיחת הצהרונים בחלק מגני הילדים, בניגוד לתמונה ששוקפה לעירייה בימים האחרונים. בבתי הספר נפתחו הצהרונים באופן תקין וחלק.

"עם היוודע העניין, כונסה ישיבת מטה בראשות מנכ״ל העירייה, ולאחריה קיבלו הערב ההורים הרלוונטיים הודעה על אי פתיחת צהרונים בגנים ספציפיים, כשבמקביל עמותת לביא פועלת להשלמת היערכותה לפתיחה מלאה של המסגרות, תוך בחינת חלופות שונות. החל מהיום (שלישי) יפעל מוקד טלפוני ייעודי לרשות ההורים שמספרו 02-5822070, אשר ייתן מענה בנושא הפעלת הצהרונים. בליווי ובהכוונת מינהל החינוך העירוני, עמותת לביא תמשיך בגיוס סייעות נוספות, על אף הקשיים בצל התקופה המאתגרת, וזאת ללא התפשרות על טיב ואיכות השירות. מיותר לציין, כי לא ייגבה כסף מההורים הרלוונטיים עבור הימים שבהם לא התקיים צהרון.


גן ילדים (צילום אילוסטרציה: Pixabay.com

(צילום אילוסטרציה: pixabay.com)


"הצוותים המקצועיים במינהל החינוך ובעמותת לביא פועלים מסביב לשעון על מנת להתגבר על חבלי הלידה הללו ולמצוא פתרונות בהקדם האפשרי, ובכך לאפשר להורים ולילדים להתחיל את שנת הלימודים כבשגרה".

בתוך כל זה, ישנו גם את ארגון 'כוח לעובדים', אשר היה הארגון היציג של עובדות הצהרון בשנה שעברה, אך עם המעבר לעמותת 'לביא' בחודש אפריל האחרון לא הצליח להפוך לגוף המייצג עד כה.

בהודעה שנמסרה מטעם ארגון העובדים להורים נכתב אמש: "הבנו שמסתובבות הודעות שקריות על עובדות הצהרונים ועל כוח לעובדים. על מנת שהמידע המלא יהיה ברשותכם נפרט כאן מה בדיוק קרה במעבר של תוכנית ניצנים מהמינהלים הקהילתיים לעמותת לביא.

"כידוע לכם עובדות הצהרונים היו מאוגדות בכוח לעובדים. כאשר הבנו שראש העיר החליט להעביר את התוכנית לעמותת לביא קיימנו מול העירייה משא ומתן על מנת לשמר את השכר והתנאים של העובדות. במהלך הדיונים הסברנו להם שוב ושוב שלהערכתנו המון יפרשו אם תנאיהן יפגעו במעבר. בנוסף הסברנו שיש לתת לעובדות ודאות בהקדם לגבי הליך הקליטה ותנאי העבודה. בסופו של דבר הצלחנו לשמר את רוב התנאים, אך לצערנו ממש לא את כולם.

"העובדות בן רגע גילו מהתקשורת שהצהרונים מועברים למעסיק אחר שהן לא מכירות, שהן מפוטרות, שהן מועברות למודל העסקה שעתי, ושצבירת הוותק שלהן נפסקת בנקודת המעבר למעסיק החדש. מאז, היעדר הוודאות של העובדות רק הולכת ומחריפה; לגבי שיבוץ בגן, תנאי עבודה, האם מעסיקים אותן בכלל ומתי. כל זאת לאחר שנים של עבודה מקצועית ומסורה.

"הבהרנו לעירייה שאנחנו מתכוונים לאגד את העובדות מחדש ברגע שיעברו ללביא ולדרוש מיידית את החזרת כל התנאים שהיו לעובדות במינהלים הקהילתיים. לאחר מכן, פנינו לעמותת לביא וביקשנו להיפגש על מנת לסייע במעבר העובדות לעמותה באופן חלק. לצערנו עמותת לביא התעלמה מהפנייה במשך שבועיים ולבסוף סירבה לפגוש אותנו בטענה שההסתדרות הכללית היא הארגון מולו הם עובדים.

"כאשר הניסיונות שלנו להבין מולם כיצד ומתי הגיעה ההסתדרות, מהיום למחר, למצב בו היא יציגה בלביא – לא צלחו, פנינו לבית הדין לעבודה. אשר קבע מצידו שההסתדרות היא לא הגוף המייצג".

עוד נמסר להורים: "1. אין כל קשר בין הבלגן בפתיחת השנה לבין כוח לעובדים. נהפוכו: אנחנו מנסים לשכנע עובדות שלא לפרוש, אלא להתחיל את השנה, גם בתנאים הפחות טובים שלביא מציעה להם, בציפייה שנוכל בימים הקרובים להתחיל לפעול מול לביא להחזרת התנאים הקודמים. אנחנו דרשנו לקדם בהירות לעובדות בתנאים ויצירת קשר מוקדמת עמן, לאחר שבמשך חודשים הן נתונות בערפל מוחלט לגבי עתידן התעסוקתי. עד היום עמותת לביא לא השלימה יחד עם כלל העובדות את תהליך הקליטה שלהן.

"2. לפי ידיעתנו עד כה, עמותת לביא מקצועית בתחום החינוכי ומנסה ככל יכולתה להפעיל את כל הצהרונים בהקדם ובאופן איכותי ולהתמודד עם מסת העובדות שיש לקלוט ולשלב במערכת בצורה מיטיבה ומקצועית. אם נראה אחרת נכתוב לכם.

"3. אנחנו מאמינים שכאשר התנאים של עובדות הצהרון טובים, כך כוח האדם שיגיע יהיה איכותי וכן המחויבות של העובדות תגבר.
הכל לטובת הילדים, ההורים ואיכות הצהרונים בירושלים. באופן דומה, כמובן שדרדור בתנאים יוביל למשבר כוח אדם, וכך גם להיעדר כל יציבות בצהרונים…אנו קוראים לכם ההורים להתייצב לצד עובדות הצהרונים היקרות שמטפלות יום יום בילדיכם והן שותפות שלכם בחינוך הקטנטנים האהובים".

בתוך כך, השבוע פסק, כאמור,פ בית הדין לעבודה כי ההסתדרות אינה הארגון היציג של עובדות הצהרונים בירושלים, וכי אין לו שום סמכות, כפי שניסו בעמותת לביא לטעון.

עדנה סבג, עובדת צהרון וחברת איגוד הצהרונים בכוח לעובדים: " אנו מברכות על החלטת השופטת שמאפשרת להתאגדות העובדות האותנטית להמשיך ולפעול. במקביל להתאגדות, אנו עסוקות בבלימת עזיבת העובדות. בשל כשלי העיריה לא התחילה כידוע השנה במרבית הצהרונים והבלאגן חוגג בשל הערכות קלוקלת: עובדות נדרשות לעדכן באפליקציה על רישום, אבל המערכת לא עובדת. עובדות רבות לא יודעות היכן הן משובצות ובמקומות רבים אין בכלל רכזות שיקלטו. העיריה מצידה , במקום לקחת אחריות מטילה את האשמה על העובדות. פלא שעובדות לא רוצות לחזור?".

 

תגובות

15 תגובות
15 תגובות
  1. חגי

    להתפשר נראה לי שאין כבר מה להתפשר רק לשפר יותר גרוע ממה שהיה שנה שעברה אין לגבי חוסר בכוח אדם יש צהרוניות שעובדות כבר שנים רבות שרק שיתנו להם להמשיך יש פשוט חוסר סדר מוחלט ביבול בעיות ניהול גם צהרונים שכן נפתחו נפתחו בלי הזנה פשוט בגלל בעיות טכניות של רישום כל הסיפור על חוסר בצהרוניות זה קישקוש מקושקש לא קונה את זה

  2. רחל

    עמותת לביא אין קשר בין הידיים לרגליים.העמותה שהכי לא יודעת לארגן את המערכת.

  3. גבריאל

    מילא אין צהרון, אבל למה לפחות צהרון ולא להביא להם אוכל?!?!?!
    למה להרעיב את הילדים

  4. תהילה יערי

    אשמח לקישור לוואטסאפ של ההורים המשתתפים במאבק, אמא ל-2 ילדים בצהרון עמותת לביא הכושלת

  5. רעות אוחנא

    שנה שעברה הייתי במועצת העיר כל שנה אותה בעיה חוזרת על עצמה , תלמדו מהטעויות של עצמכם הילדים שלנו לא הפקר ילדים לא צריכים לשהות לבד עד שההורה מגיע הבייתה אתם מקבלים כסף שום דבר לא בתרומה ולא בחינם מצב מרתיח וכן לצערי רק בדרך של הפגנות הדברים זזים

  6. משה

    אדוני ראש העיר האם אינך מכיר את התאריך 1.9 שהרי זה תאריך פתיחת הלימודים והגנים האם לא יכולת להיערך למצב שהיה סביר להניח ידוע לך.את תאריך הבחירות אתה ממש לא היית שוכח אבל גם אנחנו לא נשכח

  7. יאנה

    ובנוסף לכל הכאוס העלו את המחיר החודשי באופן פתאומי. למי אנחנו משלמים???

  8. שני

    כבר שנה שעברה התריאו ואמרו שתהיה בעיה ענקית עם הצהרונים, בעיה ארצית ולא רק עירונית. בירושלים בחרו לטמון את הראש בחול והתעלמו מהמצב, בחרו לשסע הורים בצוותים ולהאשים כל פעם מישהו אחר רק לא לקחת אחריות.
    עד שלא יהיה יום לימודים ארוך, הצהרון ימשיך להיות בייביסיטר וימשיכו לזלזל בתפקידה של גננת הצהרון כי מבחינת העמותות והעירייה הן רק צריכות דופק. מבחינת הצוותים, ההורים והילדים – ברור שצריך יותר מזה, ובשביל זה צריך לעבוד ולממן כראוי.

  9. ירושלמית

    לא מבינה למה בצהרון התנאים כל כך גרועים. מה הפלא שחסרות עובדות… מי תרצה לעבוד בעבודה יותר קשה ושעות פחות נוחות, וגם שכר שעתי, בניגוד לעובדות בבוקר?

  10. אנה

    זה מה שמגיע לכל מי שפוגע בחרדים. במגזר החרדי במשך עשרות שנים אין צהרונים עד אחרי סוכות בגלל התנקלויות של עיריית ירושלים. פעם אחת שזרמים אחרים ירגישו כמונו!

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר