צהרון בירושלים, בניין העירייה בכיכר ספרא (צילומים: נאוה גרשון, ארנון בוסאני)
צהרון בירושלים, בניין העירייה בכיכר ספרא (צילומים: נאוה גרשון, ארנון בוסאני)

הכאוס בצהרונים בירושלים: הודעות ביטול ב-23:00 בלילה; אמש – דיון חירום אצל מנכ"ל העירייה

גם היום, שלישי, עשרות מסגרות צהרון לא יפעלו בירושלים, והורים רבים אובדי עצות. ל"כל העיר" נודע כי בעיריית ירושלים לא היו מודעים לכאוס השורר עד יום ראשון, ורק לאחר פניות רבות של הורים לגורמים שונים בכיכר ספרא, כולל ראש העיר, חלחלה ההבנה. העירייה: "מתנצלים על עוגמת הנפש שנגרמה להורים ולילדים"

פורסם בתאריך: 3.9.24 08:32

גם היום, שלישי, לא יתקיימו מסגרות צהרון בעשרות גני ילדים ובתי ספר בירושלים. למה? בשל התארגנות לקויה של עמותת לביא, שמפעילה החל מהשנה את הצהרונים, ובשל חוסר תשומת לב, שלא לומר הירדמות בשמירה, מצד מנח"י ועיריית ירושלים. עד כמה חמור המצב? ל"כל העיר" נודע כי למעלה מ-20 אחוז ממסגרות הצהרון שהיו אמורות להיפתח אתמול (שני, 2.9.2024) לא נפתחו.

הכאוס הזה במערכת החינוך הירושלמית מלווה, כמעט מיותר לציין, בכעס רב שרק הולך ומצטבר אצל הורים רבים. לא רק שאין להם מסגרת צהרון ופתרון לילדים בשעות אחר הצהריים, כך שהם יצטרכו להפסיד שעות עבודה, לשלם לבייביסיטר או להיעזר בבני משפחה אחרים, אלא גם שההודעות על כך שאין צהרון מגיעות אליהם בשעות מאוחרות – כאלו שכבר אין דרך בכלל למצוא פתרונות.

ביום ראשון, כפי שפורסם ב"כל העיר",  קיבלו הורים הודעות בשעה 22:13, אתמול, שני, הגדילה עמותת לביא לעשות ושלחה לחלק מההורים, שלילדיהם כאמור בוטלו מסגרות הצהרון, הודעות בשעה 23:02 – עמוק אל תוך הלילה. ואיך אמורים להסתדר בשעות כאלה? שאלה טובה, תשובה – אין ממש.

בעיריית ירושלים, כאמור, נכנסו "לאירוע" מאוחר מדי. ביום חמישי, במענה לפניית "כל העיר", נמסר מכיכר ספרא כי כלל מסגרות הצהרון בירושלים ייפתחו כסדרם ביום שני. אז אמרו. המצב הוא, כאמור, ביום שני למעלה מ-20 אחוז ממסגרות הצהרון בעיר לא נפתחו.

ואז הגיעה ההתעוררות. כעסים, דיונים, צעקות, התערבות אישית של ראש העיר וניסיון למצוא פתרונות קסם מעכשיו לעכשיו. אתמול, שני, אף התקיים דיון חירום אצל מנכ"ל העירייה בנושא. אבל פתרונות קסם אין. גיוס עובדות צהרון זו לא משימה פשוטה, בטח לא מהרגע להרגע. אז כן, עמותת לביא פרסמה אתמול מודעות דרושים בכל פלטפורמה אפשרית. אתם מאמינים שאפשר לגייס עובדים מעכשיו לעכשיו? התשובה, כמובן, היא לא. רק לתאם ראיון עבודה ולבחון קורות חיים לוקח זמן רב יותר.


מנכ"ל עיריית ירושלים איציק לארי (צילום: ראובן קופיצ'ינסקי)

מנכ"ל עיריית ירושלים איציק לארי (צילום: ראובן קופיצ'ינסקי)


ההורים, בינתיים, אובדי עצות. הם רשמו את הילדים בזמן, שילמו מראש על מסגרות הצהרון, בשבוע שעבר עוד הובטח להם שיהיה בסדר – אבל לא בסדר. הם פועלים בכוחות עצמם, כל אחד מנסה ככל יכולתו. ואז מעדכן את ההורים האחרים. שיחות עם בכירים בעמותת לביא, במנח"י, בעירייה, בסביבת ראש העיר. עם כולם.

 

 

"רק אתמול בלילה (הכוונה ליום ראשון, ר"ג) הבינו בעירייה מה הסיטואציה", שיתפה אחת האימהות שיחה שערכה עם גורם בעיריית ירושלים. "עד אז לביא טענו בפניהם שהכל מצוין, שיש צוותים לכל הצהרונים".

עוד היא הוסיפה: "אחרי זה, כל צמרת העירייה נכנסה לסיפור כולל ראש העיר".

ההורים, כמובן כועסים לא רק על היעדר מסגרות בתחילת שנה, אלא ואולי בעיקר, על חוסר השיתוף, על כך שהמידע לא עובר בזמן סביר, אלא אחרי הרגע האחרון.


מודעת דרושים שמפרסמת עמותת לביא

מודעת דרושים שמפרסמת עמותת לביא


כאמור, אתמול, שני, תיזזו בעיריית ירושלים סביב הנושא. במנח"י ניסו למצוא פתרונות, בעמותת לביא עשו כל שביכולתם לגייס עובדות, מנכ"ל העירייה ניהל שיחות וכינס פגישת חירום. פתרונות קסם – כמובן – אין. בינתיים ההורים ייאלצו להמשיך להסתדר, איכשהו, עם הכאוס בכיכר ספרא.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים מתנצלת בפני ההורים והילדיהם שהצהרונים שלהם טרם נפתחו על עוגמת הנפש, שנגרמה עם פתיחת שנת הלימודים. העירייה מודעת לבעיית פערי כוח האדם שנוצרו בעקבות הודעתן ברגע האחרון של חלק מהסייעות שלא יגיעו לעבודתן. עובדה זו מקשה כרגע על פתיחת הצהרונים בחלק מגני הילדים, בניגוד לתמונה ששוקפה לעירייה בימים האחרונים. בבתי הספר נפתחו הצהרונים באופן תקין וחלק.

"עם היוודע העניין, כונסה ישיבת מטה בראשות מנכ״ל העירייה, ולאחריה קיבלו הערב ההורים הרלוונטיים הודעה על אי פתיחת צהרונים בגנים ספציפיים, כשבמקביל עמותת לביא פועלת להשלמת היערכותה לפתיחה מלאה של המסגרות, תוך בחינת חלופות שונות.

"החל מהיום (שלישי) יפעל מוקד טלפוני ייעודי לרשות ההורים שמספרו 02-5822070, אשר ייתן מענה בנושא הפעלת הצהרונים. בליווי ובהכוונת מינהל החינוך העירוני, עמותת לביא תמשיך בגיוס סייעות נוספות, על אף הקשיים בצל התקופה המאתגרת, וזאת ללא התפשרות על טיב ואיכות השירות.

"מיותר לציין, כי לא ייגבה כסף מההורים הרלוונטיים עבור הימים שבהם לא התקיים צהרון.

"הצוותים המקצועיים במינהל החינוך ובעמותת לביא פועלים מסביב לשעון על מנת להתגבר על חבלי הלידה הללו ולמצוא פתרונות בהקדם האפשרי, ובכך לאפשר להורים ולילדים להתחיל את שנת הלימודים כבשגרה".


כאמור, ביום חמישי שעבר, בשל ריבוי פניות שהגיעו ל"כל העיר", נבדק הנושא מול העירייה. אז המענה היה שאין שום בעיה בכוח אדם, שכלל הצהרונים בעיר ייפתחו כסדרם. "תהליך המעבר בין מפעילים בצהרונים הינו תהליך מורכב ועם ההחלטה על המעבר, עמותת לביא פנתה לעובדות שעבדו במינהלים והציעה להן להיקלט לעבודה באותם תנאים שעבדו דרך המינהלים", נמסר ביום חמישי מעיריית ירושלים. "בימים אלו, ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים בעיצומה, ועמותת לביא נמצאת בישורת האחרונה של גיוס וקליטה של אנשי צוות לצהרונים. כלל המסגרות אליהם נרשמו ילדים המעוניינים בצהרונים, ייפתחו כסדרם בתאריך ה-2.9".

עוד נמסר מהעירייה ביום חמישי: "החל מיום רביעי 28/08 ועד לרגע זה, עמותת לביא הפיצה הודעות להורים עם מידע על הצהרונים, ובמהלך יום ראשון יועבר להורים מידע אודות צוותי הצהרון אליו רשמו את ילדיהם".

הדברים, ככל הנראה, היו מבוססים על מצג לא נכון של עמותת לביא. אך גם אם כך הדבר, לכל הפחות נדרש היה פיקוח הדוק יותר ובדיקה מעמיקה, כדי לוודא שלא משאירים את הילדים ואת ההורים בלי מסגרות.

"אנו עומדים בפני שוקת שבורה", כתבו הורים באחת הקבוצות, "מעבר לתסכול ולכעס העמוק, ישנו גם חשש משמעותי שייעשה גיוס מהר כדי לפתור את הבעיה ללא סינון".

אחת מהבעיות המרכזיות בתחילת השנה הנוכחית, מלבד להתנהלות הבעייתית של עמותת לביא, היא המעבר של הצהרונים מהמתנ"סים להפעלה של לביא. בשל החלטה זו, שהתקבלה איש שם בחודש אפריל, היה צורך בקליטה מחדש של כלל עובדות הצהרון. לא כולן הסכימו. תנאי השכר של עובדות הצהרון, כידוע, לא מזהירים. גם תנאי ההעסקה. בשנים עברו הצליחו העבודות להתארגן דרך ארגון 'כוח לעובדים', אבל בשל המעבר לעמותת לביא, עדיין לא קיימת התארגנות כזו גם השנה.

כך או כך, מאיגוד הצהרונים נמסר: "לאחר שבועות מדאיגים של חוסר ודאות, התחילה קליטת עובדות הצהרונים של גני הילדים בעמותת לביא. אולם מאחר ותנאי ההעסקה החדשים פחות טובים מתנאי ההעסקה המוכרים לעובדות – תנאים עליהם נאבקו כאיגוד הצהרונים בכוח לעובדים – אנו נתקלים בפניות של עשרות עובדות שאינן מתכוונות לפתוח את השנה. אנו מקווים כי בהקדם נסיים את תהליך איגוד עובדות הצהרונים בלביא, ונפעל במשותף לשיפור תנאי העסקתן, עבורן ועבור היציבות הנדרשת כל כך להורים ולילדים".

 

תגובות

4 תגובות
4 תגובות
  1. רותי

    אין הדבר נכון כי קיבלו באותם תנאים עובדות הם לא משלמים חגים . כשבחברה הקודמת כן שילמו . כמו כן החתימו עובדות כי אסור להם להתאגד ולשבות . כך שהרבה עזבו . גם רכזות גם סייעות וגם גננות .

  2. דוד

    ניראה קיבל מעטפות מלביאכמוכל החרדים בעריה מי שרוצה לבנות חייב לתת מעטפות

  3. שוש

    משלמים גרושים מי ירצה לעבוד !!!!!
    ובאמת עדיף לילדים להיות בבית בשעות אלו …

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר