תלמידים בבית הספר (צילום אילוסטרציה: Depositphotos/monkeybusiness)
תלמידים בדרך לבית הספר (צילום אילוסטרציה: Depositphotos/monkeybusiness)

שנת הלימודים תשפ"ה יצאה לדרך – בירושלים 297,717 תלמידים ותלמידות

כ-21,571 תלמידים ותלמידות ירושלמים עשו הבוקר, ראשון, את דרכם בפעם הראשונה לבתי הספר כשהחלו את כיתה א'. בצד השני, הפחות שמח של תחילת השנה, כ-60,000 תלמידי תיכונים לא החלו את השנה בשל שביתה של ארגון המורים. ראש העיר ליאון פתח את השנה עם ליווי של אחיה זנילמן, שאביו ארי ז"ל נפל במלחמת חרבות ברזל, לבית הספר נוה עציון

פורסם בתאריך: 1.9.24 08:33

***עדכון 8:05***

ראש העיר משה ליאון הגיע הבוקר, ראשון, לביתו של אחיה זנילמן, שאיבד את אביו, ארי ז״ל, במלחמת ׳חרבות ברזל׳, וליווה אותו אל בית הספר ׳נווה עציון׳, בו החל ללמוד בכיתה א׳.

במפגש, סיפר אחיה על התחושות לקראת יומו הראשון בבית הספר, על ההיערכות ועל הציפיות, ראש העיר בירך את אחיה והעניק לו מכתב אישי. לאחר מכן ליווה ראש העיר את זנילמן לבית הספר והשתתף בטקס שנערך לרגל פתיחת שנת הלימודים.


משה ליאון עם אחיה זנילמן ואמו (צילום: ארנון בוסאני)

משה ליאון עם אחיה זנילמן ואמו (צילום: ארנון בוסאני)


"התרגשתי לפגוש את אחיה וללוות אותו לספסל הלימודים ביומו הראשון בבית הספר", אמר ליאון לאחר מכן. "שמחתי לראות ילד חזק, נעים ונבון שעל אף השבר הגדול שפקד אותו ואת משפחתו, נחוש להצליח. אני סמוך ובטוח כי אביו, ארי ז״ל, יביט על בנו מלמעלה בגאווה גדולה. אני מאחל לאחיה ולכל התלמידות והתלמידים בירושלים, שנה פורייה, מוצלחת ובטוחה".

הבוקר, ראשון, 1.9.2024, שנת הלימודים תשפ"ה יצאה באופן רשמי לדרך. בירושלים, שבה מערכת החינוך הגדולה בישראל, ישנם כ-297,717 תלמידים ותלמידות, אשר מרביתם, למעט כ-60,000 תלמידי תיכונים בהם מתקיימת שביתה, חזרו היום אל בתי הספר.

שנת הלימודים תשפ"ה מתקיימת, כידוע, בצל מלחמת 'חרבות ברזל' והאיומים הרבים שישנם על המדינה כולה ועל מערכת החינוך. כך למשל, רק הבוקר (ראשון) הגיעו בשורות קשות מעזה, עם פרסום דבר הירצחם של 6 מהחטופים והחטופות הישראלים שהיו בשבי החמאס, 2 מהם – הרש גולדברג-פולין ז"ל ואורי דנינו ז"ל – ירושלמים, בוגרי מערכת החינוך העירונית.

השנה החולפת היתה קשה מאוד גם עבור מערכת החינוך. המלחמה, האיומים והשבועות בהם התקיימו לימודים בזום בשל בעיות בטיחות וביטחון. גם השנה הזו, כפי שפורסם ב"כל העיר" לפני כשבועיים, נפתחת עם חששות לא מבוטלים מצד ההורים. על פי דוח של מרכז המחקר של הכנסת, מספר מוסדות החינוך הממוגנים בירושלים הוא הנמוך ביותר בישראל. למעשה, כ-43 אחוז מבתי הספר בירושלים לא ממוגנים או לא ממוגנים באופן מספק, כך שאם תהיה התלקחות או איומים חוזרים – הילדים שוב ילמדו מהבית.



המספרים של החינוך הירושלמי יכולים לתת תמונת מצב די מדויקת על ירושלים לאן? וצריך לשים זאת על השולחן – שוב – ירושלים מתחרדת, והופכת בכל שנה לפחות ופחות ציונית. אפשר לראות זאת בשנתון של מכון ירושלים למחקרי מדיניות שמתפרסם בכל שנה סביב יום ירושלים, וניתן לראות זאת גם בנתונים של מערכת החינוך הירושלמית.

כאמור, מספר התלמידים הכולל בירושלים עומד על כ-297,717 תלמידים, והוא כולל את תלמידי בתי הספר בכיתות א' ועד י"ב וכן את גני הילדים העירוניים. מספרים אלו מבליטים את היותה של ירושלים עיר צעירה – מספר הילדים בה עד גיל 18 הוא כשליש (אם לא למעלה מכך) מכלל האוכלוסייה.

בין תתי מערכות החינוך הירושלמיות, החינוך החרדי הוא הגדול ביותר בעיר, ומונה 120,382 תלמידים ותלמידות, המהווים כ-40 אחוז מכלל תלמידי העיר. אל החרדי יש להוסיף את 3,216 תלמידי ותלמידות הממלכתי-חרדי. לא הרחק מאחור – החינוך הערבי, שבו לומדים 108,281 תלמידים ותלמידות, המהווים כ-36.3 אחוז מכלל תלמידי העיר. החינוך הכללי, שכולל כאמור את הממלכתי והממלכתי-דתי, הוא הקטן בעיר (והוא הולך וקטן בכל שנה ושנה), והוא מונה 65,838 תלמידים ותלמידות, אשר מהווים פחות מרבע מכלל תלמידי העיר (22.1 אחוז אם לדייק).

בתוך החינוך הכללי – המגזר החילוני (ממלכתי) הוא הקטן ביותר. מספר התלמידים והתלמידות בו עומד על 31,569 – קצת יותר מ-10.5 אחוז מהסך הכל. בממלכתי דתי רשומים 34,269 תלמידים ותלמידות (11.5 אחוז מהסך הכל).

 

 

פילוח התלמידים בירושלים בחתך גילאים ומגזרים

גני ילדים
תלמידי ממלכתי – כ-5,122
תלמידי ממלכתי-דתי – כ-6,906
תלמידי ממלכתי-חרדי – כ-481
תלמידי האגף החרדי – כ-30,427
תלמידי האגף הערבי – כ-22,769

בתי ספר יסודי – כיתות א'-ו'
תלמידי יסודי ממלכתי – כ- 11,015
תלמידי יסודי ממלכתי-דתי – כ- 15,203
תלמידי יסודי ממלכתי-חרדי – כ- 2,015
תלמידי יסודי אגף חרדי – כ- 57,930
תלמידי יסודי אגף ערבי – כ- 41,907

חטיבות ביניים ותיכונים – כיתות ז"-י"ב'
תלמידי על יסודי ממלכתי – כ-14,732
תלמידי על יסודי ממ"ד – כ-11,750
תלמידי על יסודי ממ"ח – כ-720
תלמידי על יסודי אגף חרדי – כ-31,050
תלמידי על יסודי אגף ערבי – כ- 25,920

רב גילאי
תלמידי רב גילאי ממלכתי- כ- 700
תלמידי רב גילאי ממ"ד- כ- 410
תלמידי רב גילאי אגף חרדי- כ- 975
תלמידי רב גילאי אגף ערבי- כ- 17,685

מוסדות חינוך וכיתות חסרות

אחת הבעיות המרכזיות של מערכת החינוך הישראלית, וגם זו של הירושלמית, היא מחסור גדול בכיתות ובמוסדות חינוך. בעיריית ירושלים לא יודעים לפלח בשלב זה את הצרכים הייעודיים לכל מגזר ומגזר, אך כן פועלים ביתר שאת לצמצום הפערים.

"עם תחילת שנת הלימודים תשפ"ה, יימסרו כ-100 כיתות לימוד חדשות לכלל המגזרים והאוכלוסיות בירושלים, שנבנו בהשקעה של למעלה מרבע מיליארד שקלים", כך נמסר השבוע ל"כל העיר". "עיריית ירושלים פועלת לבניית כיתות נוספות ברחבי העיר, ויודעת לתת מענה מיטבי לכל תלמיד ובית ספר לכלל האוכלוסיות בעיר".

בסך הכל, פועלים בירושלים כ-3,300 גני ילדים ובתי ספר. הכמות הגדולה ביותר, כמובן, היא של גני הילדים – 2,648 גנים בפריסה עירונית נרחבת. מספר בתי הספר היסודי הפועלים בעיר הינו 371, ואילו מספר חטיבות הביניים והתיכונים עומד על 343. בנוסף, פועלים בירושלים 70 בתי ספר רב גילאים.

בנוסף, מערכת החינוך העירונית כוללת, כך על פי נתוני משרד החינוך, כ-17,500 עובדי ועובדות הוראה, בכלל המגזרים. 10,382 מורים ומורים במערב ירושלים, 7,122 מורים ומורות במזרח ירושלים.

יש לציין כי הנתונים המפורסמים מהווים אומדן והערכה על פי נתוני הרישום במינהל החינוך בעיריית ירושלים, משום שבתי הספר טרם העבירו את רשימות התלמידים הסופיות. הרשימות יועברו רק לאחר פתיחת השנה.

 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר