כחצי שנה לאחר שנחשפה ב"כל העיר" הפרשייה המטרידה של הטרדות מיניות באמצעות טכנולוגית AI בחטיבת ביניים בירושלים, כעת נודע ל"כל העיר" כי רוב מכריע של הילדים המעורבים, אם לא כולם, עזבו את בית הספר שבו למדו במהלך השנה החולפת. אולי המילה הנכונה יותר היא הועזבו, ואת שנת הלימודים תשפ"ה, שתצא לדרך ביום ראשון הקרוב הם יחלו בחטיבות ביניים אחרות ברחבי העיר.
המעבר לבתי ספר חדשים עורר השבוע אי נחת בקרב הורים לתלמידים בבתי הספר הקולטים שגילו את העניין. החשש המרכזי שלהם הוא מהישנות האירוע, ויתרה מכך – כשהחלו לברר לפשר העניין – הם גילו, לתדהמתם, שלא כל צוותי החינוך בבתי הספר יודעים מהעניין. ישנם אפילו מחנכים שיקלטו את אותם התלמידים שלא ידעו על האירוע.
כזכור, כפי שפורסם בחודש מרץ, באחת מחטיבות הביניים הבולטות בעיר, גילו מספר תלמידות להפתעתן שאחדים מבני השכבה השתמשו בטכנולוגיית בינה מלאכותית (AI), שבאמצעותה הפשיטו מספר תלמידות. התגלית הזו גרמה לסערה רבתי בבית הספר כולו, טלטלה של ממש – אלא שאז התברר שזהו רק קצה הקרחון. שזה ממש לא המקרה היחיד, של שימוש בטכנולוגיית AI לשם פגיעה מינית בתלמידות.
האירוע, חשוב לציין, לא טואטא מתחת לשטיח. הפרשה נבדקה מכל כיוון. הנהלת בית הספר המדובר עדכנה באופן מידי את הורי התלמידות שנפגעו, הורי התלמידים המעורבים זומנו לשיחות בירור והושעו לתקופות שונות בהתאם למידת המעורבות. גם משרד החינוך קיבל דיווח, ובעירייה הבטיחו לטפל בבעיה מהשורש.
מאז, ככל הידוע ל"כל העיר", לא היו אירועים נוספים של שימוש בטכנולוגיה הזו. אבל כעת, כשהמעבר של אותם תלמידים הוא כמעט עובדה מוגמרת, חלק מההורים בבתי הספר הקולטים, בוודאי בכיתות שיקלטו את התלמידים המעורבים, מביעים חשש מהעתיד לבוא.
דאגתם התעוררה עוד יותר כשהם הבינו שלפחות חלק מהמורים בכיתות שיקלטו את אותם תלמידים לא מכירים את האירוע ולא קיבלו תדריך בעניין. בעיריית ירושלים מאשרים את הפרט הזה, ומציינים כי הנהלות כלל המוסדות עודכנו וכך גם חלק מהמורים.
חשוב לומר – ככל הידוע, לא עלתה דרישה לסלק את אותם התלמידים מבתי הספר החדשים שבהם הם צפויים להיקלט ביום ראשון הקרוב (פתיחת שנת הלימודים), אלא דאגה כנה ואמיתית לילדיהם/בנותיהן. "זה שהמורה בכיתה של הבת שלי לא יודע, מטריד אותי מאוד", אומרת ל"כל העיר" אמא לתלמידה שצפויה ללמוד עם אחד מהמעורבים בפרשה המקורית. "אנחנו לא מכירים את הילד, לא יודעים עד כמה האירוע טופל בבית הספר הקודם ולא מבינים האם גם בבית הספר שלנו ימשיכו לתת את הטיפול הנדרש כדי שהתופעה לא תחזור".
לדבריה, "לא ביקשנו שיסלקו אותו, גם לא שיעבירו אותו כיתה. אנחנו רק רוצים לדעת שזה בתודעה של צוותי ההוראה. שהם יידעו שאנחנו יודעים וישגיחו בשבע עיניים".
חשוב לומר – זהו אירוע מורכב ביותר. הרי לילדים מגיעה הזדמנות שנייה. המעשה שעשו חמור ביותר, אבל זה לא אומר שצריך לגרש אותם מהעיר. מסגרת חדשה היא הזדמנות מצוינת לדף חדש, אך כן צריך לתת להם ולמוריהם את הכלים הנדרשים.
במענה לפניית "כל העיר" מעיריית ירושלים נמסר: "העירייה, יחד עם משרד החינוך, ביצעה טיפול עומק רחב, בליווי צמוד של גורמי ייעוץ, טיפול ואכיפה, אשר כלל שיחות רבות, טיפול וליווי אישי, לכל הנפגעות והמעורבים במקרה.
"בעקבות האירועים שהתרחשו, היו תלמידים שעזבו את בית הספר שבו למדו, והם עוברים למסגרות לימודיות אחרות בעיר. הנהלות בתי הספר הקולטים קיבלו את הדיווח המתאים אודות הרקע להעברת התלמידים. בחלק מהמקרים, המורים הרלוונטיים עודכנו גם הם.
"עיריית ירושלים מתייחסת לאירועים מסוג זה ברצינות רבה ועושה כל שניתן על מנת לטפל באירוע המורכב בצורה החכמה והרגישה ביותר. בכל הנוגע להורים ולתלמידים בכיתות הקולטות, אנו מבינים את הדאגות שעלו בעקבות המידע שהגיע אליהם. ככל שיידרש, נשקול לקיים שיח פתוח ומושכל באותן הכיתות, וזאת על מנת להבטיח שכל תלמיד ירגיש בטוח ומוגן בסביבת הלימודים שלו. העירייה עושה את הנדרש כדי למנוע אירועים דומים בעתיד, ולהבטיח את שלומם ורווחתם של כלל התלמידים".
תגובות