מרחבים מוגנים בירושלים (צילומים: חגית הורנשטיין, צילום מסך אתר עיריית ירושלים)
מרחבים מוגנים בירושלים (צילומים: חגית הורנשטיין, צילום מסך אתר עיריית ירושלים)

לא מוכנים: 43 אחוז מבתי הספר בירושלים לא ממוגנים כנדרש

ממסמך שהופק על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה תמונת מצב עגומה אודות מיגון מוסדות החינוך בעיר: 24 אחוז מבתי הספר בירושלים לא ממוגנים בכלל, ב-44 אחוז אין מיגון מלא. עוד על פי הדוח - פערי המיגון במוסדות החינוך בירושלים עומדים על 35 אחוז - הנתון הגרוע ביותר בישראל

פורסם בתאריך: 21.8.24 12:33

בעוד כשבוע וחצי, ב-1.9, תצא לדרך שנת הלימודים תשפ"ה, ואם הייתם מודאגים לאור המלחמה המתמשכת והאיומים שממשיכים להישמע מכיוון טהראן וחיזבאללה – אז כעת יש סיבה נוספת לדאגה – 44 אחוז מבתי הספר בירושלים לא ממוגנים במיגון מלא, כאשר 24 אחוז מתוכם לא ממוגנים בכלל. זאת ועוד – במוסדות החינוך בירושלים ישנם פערי מיגון של 35 אחוז – הנתון הגרוע ביותר בישראל.

הנתונים הקשים הללו נחשפו  בוועדת החינוך של הכנסת, במסמך שהופק על ידי מרכז המחקר והמידע בנוגע לפערי המיגון במוסדות החינוך בארץ על רקע מלחמת חרבות ברזל. המסמך נכתב לבקשת יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת ח"כ יוסף טייב (ש"ס) לקראת דיון בנושא פערי המיגון במוסדות החינוך. הוא מתבסס על נתונים מראשית המלחמה, אך גורמים במשרד החינוך אומרים כי מאז לא חל שינוי משמעותי.
במסמך צוין כי פערי המיגון במוסדות החינוך בירושלים – שטח המיגון החסר מתוך שטח המיגון הנדרש (חצי מטר לתלמיד) – הינם 35 אחוז. הנתון הגרוע ביותר בארץ (חיפה במקום השני עם 33 אחוז).

במסמך מובאים נתונים מניתוח ואומדן שערך משרד החינוך, ולפיו חולקו המוסדות לחמש קטגוריות לפי רמת המיגון שלהם: ללא מיגון, מיגון נמוך (מיגון של 50-1 אחוז ביחס לנדרש), מיגון חלקי (79-51 אחוז ביחס לנדרש), מיגון מלא (120-80 אחוז ביחס לנדרש) ומיגון פלוס (מיגון של 121 אחוז ויותר ביחס לנדרש). לפי הנתונים, רק 57 אחוז ממוסדות החינוך הירושלמים ממוגנים במיגון מלא ובמיגון פלוס. מהצד השני – 24 אחוז (הנתון הגבוה בארץ) אינם ממוגנים כלל, 7 אחוים בעלי מיגון נמוך ו-12 אחוז בעלי מיגון חלקי.

עוד עולה מהמסמך כי לצד פערי מיגון שמקורם במוסדות חינוך ישנים שנבנו שלא לפי תקן המיגון הנוכחי, גם כיום ולאורך העשורים האחרונים נבנים מוסדות חינוך חדשים לפי תקנים שאינם בהכרח מבטיחים מרחב מוגן תקני מספק עבור כל התלמידים ואנשי הצוות במוסד.

 

 

יש לציין כי הנתונים מתייחסים אך ורק לבתי הספר בישראל, כאשר במסמך המחקרי נכתב כי אין בידי משרד החינוך נתונים על מצב המיגון בגני הילדים וכי ביצוע סקר בגני הילדים כפי שבוצע בבתי הספר הוא בלתי אפשרי מבחינה ביצועית ומכרזית בשל המספר הגדול של גני הילדים.

את המציאות הזו, חשוב לציין, מכירים היטב ההורים והתלמידים בירושלים. במהלך השנה שעברה הגיעו למערכת "כל העיר" לא מעט תלונות על מוסדות חינוך – גני ילדים בעיקרם – שבהם נדרשו הילדים לרוץ החוצה מהגן ולהשתרע על הקרקע בשטח פתוח במקרה של אזעקה, להיצמד לקיר ועוד הוראות כיוון שלא קיים במוסדות הללו מרחבים מוגנים. בנוסף, בתי ספר רבים בעיר למדו במשך תקופה לא מבוטלת באופן חלקי בלבד – מכיוון שהמרחבים המוגנים לא היו מספיקים לכלל התלמידים ואנשי הצוות במוסד.

"קיימת זיקה בין המדיניות העקרונית בדבר קיום לימודים מלאים בתקופת מלחמה לבין מדיניות המיגון של מוסדות החינוך", נכתב במסמך, "ככל שמקבלי ההחלטות מבקשים לאפשר חזרה ללימודים מלאים של כל התלמידים בארץ או של תלמידים באזורים מסוימים, גם לאחר שפורצת מלחמה ('שגרת חירום'), הרי שנדרשת מדיניות מיגון המבטיחה מרחבים מוגנים תקניים מתאימים לתלמידים ולאנשי הצוות החינוכי. יש לתת את הדעת לכך שמלבד המרחב המוגן הפיזי קיימים שיקולים נוספים הקשורים לאפשרות ההתמגנות במוסדות החינוך ולהיתכנות לקיום לימודים בתקופת מלחמה, ובהם זמן ההגעה למרחב מוגן, גיל התלמידים, מספר התלמידים ורמת הבטיחות של דרכי ההגעה למרחבים המוגנים, דרך ההגעה אל המוסד וממנו, צירי הסעות תלמידים ותחנות ההמתנה, היחס בין מספר התלמידים למספר אנשי הצוות שיכולים ללוות את התלמידים אל המרחב המוגן, ורמת הכשירות של התלמידים ואנשי צוותי ההוראה להתמודדות בתרחישים השונים".

מעיריית ירושלים נמסר: "הנתונים בדבר פערי מיגון, שמופיעים במסמך העמדה המדובר, מוכרים לעירייה. בכדי לתת לכך מענה, ממשיכה העירייה בצמצום פערי התשתית, בבניית מאות כיתות לימוד חדשות ובמסירת עשרות כיתות בכל שנה. המבנים החדשים שנמסרו בשנים האחרונות, לצד אלו המתוכננים ונבנים כיום, כוללים את כל דרישות המיגון על פי הנחיות פיקוד העורף.

"העירייה ומערכת החינוך בעיר פועלים בהתאם להנחיות פיקוד העורף. במוסדות בהם לא קיים מרחב מוגן, מונחים התלמידים להתגונן על פי הנחיות "הכי מוגן שיש" של פיקוד העורף, המספקות מענה להתגוננות אישית גם ללא מרחב מוגן.

"חלק ממבני החינוך הקיימים בעיר, הינם חלק בלתי נפרד מהבנייה הוותיקה בעיר, אשר מטבע הדברים בוצעה על פי דרישות מיגון אחרות מאלה הקיימות היום. בעיר פועלים גם מוסדות רבים ממגזרים שונים, שחלקם פרטיים ולא מוכרים. הללו מוסדות שאינם בפיקוח העירייה ואינם באחריותה.

"בעיתות חירום, בהן קיימות הגבלות שונות על פעילות מערכת החינוך, מקיימת העירייה הערכות מצב שוטפות בהשתתפות גורמי הביטחון השונים, בהן ניתן מענה גם למוסדות ללא מרחב מוגן תקני. עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", פעלה העירייה בהצלחה מרובה למציאת פתרון לכל מוסד חינוכי, במטרה לשמור על רצף שגרת לימודים ככל האפשר, תוך ביצוע התאמות בהתאם להנחיות המיגון של פיקוד העורף. העיר ירושלים הייתה מהראשונות שהוחזרו ללימודים.

"עם פתיחת שנת הלימודים החדשה, יעברו כלל התלמידים במוסדות החינוך בעיר ריענון ותרגול של הנחיות ההתגוננות של פיקוד העורף, במטרה לתת בידם את הכלים להתגונן בכל מצב בהם הם נמצאים. עיריית ירושלים מייחלת לפתיחה בטוחה של שנת הלימודים ולחזרת השקט במהרה".

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר