אילוסטרציה פתיחת שנת לימודים 1 צילומים Depositphotos-monkeybusiness
חוזרים לבית הספר (צילום אילוסטרציה: Depositphotos/monkeybusiness)

שבועיים לפתיחת שנת הלימודים: האם מערכת החינוך הגדולה בישראל מוכנה לאתגרים?

כ-290 אלף תלמידות ותלמידים וכ-17,500 אנשי ונשות הוראה יחלו בעוד שבועיים בדיוק, יום ראשון ה-1.9.2024 את שנת הלימודים תשפ"ה. במינהל החינוך בעיריית ירושלים נמצאים בהכנות האחרונות - מסיום שדרוגי המבנים, דרך הטמעת תוכניות חינוכיות חדשות ועד הפעלת מוקד סיוע מיוחד להורים. כל הפרטים

פורסם בתאריך: 18.8.24 08:17

שבועיים בדיוק נותרו עד פתיחת שנת הלימודים תשפ"ה ביום ראשון, ה-1 בספטמבר, ובשלב זה נראה כי בדומה לשנה שעברה, גם את הנוכחית ילוו עיצומי ארגון המורים וכרגע כלל לא בטוח שתלמידי התיכונים (כיתות י'-י"ב) יתחילו את השנה כמתוכנן. סכסוך העבודה הזה, כידוע, נמשך כבר למעלה משנה וחצי – וגם השנה שעברה, כזכור, לא נפתחה במועדה עבור תלמידי התיכונים, שסבלו מעיצומים במהלך השנתיים האחרונות.

ואם זה לא מספיק, הרי שגם מלחמת ה-7/10 מעיבה על פתיחת שנת הלימודים. הקיצוצים התכופים שמושתים על משרדי הממשלה השונים פוגעים, כמובן, גם במערכת החינוך וגם בירושלים – למרות הניסיון שנעשה לצמצם למינימום את הפגיעה.

בינתיים, תוך שכולם מייחלים כמובן למציאות אחרת, טובה יותר מהנוכחית, בעיריית ירושלים ובמינהל החינוך העירוני (מנח"י) נערכים לפתיחת השנה, ומציינים כי לאור הגידול המתמיד במספר התלמידים משנה לשנה, ישנו צורך בהקמה והרחבה של בתי ספר, גני ילדים, מרכזי למידה, הרחבת מגמות והגדלת צוותי ההוראה ועוד.

המספרים מספרים

פרט לשדרוגים, הנגשות ושיפוצי עומק במוסדות החינוך, ההיערכות העירונית לשנת הלימודים תשפ"ה טומנת בחובה עוד לא מעט בשורות עבור התלמידים והוריהם. אחת הבשורות, כפי שצוין, קשורה לשיפוץ המוסודת, אך ישנן עוד מגוון רחב של תוכניות לימודיות מגן ועד תיכון, כולל פיתוח תוכניות פדגוגיות חדשות.

"מינהל החינוך דואג להעניק מענה לכלל הצרכים לצוותי ההוראה והתלמידים, ולממש את יכולותיהם של כל אחד ואחת מהם", אומרים בעירייה, ומוסיפים: "לאור הגידול במספר התלמידים משנה לשנה, מקימה ומרחיבה גני ילדים, מרכזי למידה, מגמות והרחבת צוותי הוראה".

אבל עוד קודם לתוכניות השונות, קצת מספרים: מערכת החינוך בירושלים, כידוע, ובהתאם לגודלה של העיר ביחס לערים אחרות, היא הגדולה והמגוונת בישראל וכוללת כ-17,504 עובדי הוראה, כ-290 אלף תלמידים מכלל המגזרים. בין התלמידים – 64,865 ילדים העולים לגנים ו-21,571 ילדים אשר עולים השנה לכיתה א', ויחלו את שנתם הראשונה בבתי הספר.

מבחינת מוסדות, בירושלים, כמו בישראל כולה, קיים מחסור משמעותי בכיתות לימוד ומוסדות חינוך, בעשור האחרון פועלת העירייה ככל יכולתה, תוך שיתוף פעולה עם משרדי החינוך והאוצר, על הגדלת היצע הכיתות והמוסדות – בדגש עם המגזר החרדי והמגזר הערבי, אשר בהם החסר גדול יותר.

בסך הכל, ברחבי ירושלים קיימים 2,648 גנים, מתוכם 353 גנים עבור ילדי החינוך המיוחד, 371 בתי ספר יסודיים, מתוכם 10 עבור החינוך המיוחד, 343 בתי ספר על יסודיים, מתוכם 35 לחינוך המיוחד ו-70 בתי ספר רב גילאים מכיתה א' עד יב', מתוכם 47 לחינוך המיוחד.

הבשורות החינוכיות

– יחידת איתור לגיל הרך – ביחידה למעונות יצאו לראשונה עם פיילוט לאיתור פעוטות עם קשיים ועיכוב התפתחותי. במסגרת התוכנית צוות פרא-רפואי יכנס למעונות יום, יערוך תצפיות, ידריך וייתן כלים לצוותי המעונות, במטרה לאבחון קושי בהתפתחות ובמקרה הצורך יופנו פעוטות לאבחון וטיפול מוקדם. תוכנית האיתור היא חלק מתוכנית רחבה של ביסוס קהילת הגיל הרך בשכונות, אשר באה לקדם איכות חינוך טיפול בכלל המסגרות לגיל הרך.

– הקמת מרכז החדשנות הגדול בארץ – "הדסה הקטנה": בלב שכונת קריית היובל, בין גן המפלצת לתחנת הרכבת הקלה, יוקם מרכז חדשנות חינוכי גדול ומתקדם. המרכז יאפשר למורים ולתלמידים לפרוץ דרכים חדשות ללמידה ויצירה באמצעות התנסות, עבודה בקבוצות קטנות, מפגש עם מומחי תוכן ועם מרחבים של יצרנות דיגיטלית, תקשורת חזותית ועוד.

– קולג' ירושלמי תשפ"ה – השנה יוכנסו למסגרת הקולג' הירושלמי קורסים חדשים מתחום משפט ומנהל עסקים, בשיתוף פעולה עם מכללת קרית אונו, וקורסי שפה – ערבית מדוברת ואנגלית. בנוסף, יתווספו קורסים לתלמידים במגזר החרדי בתחום המוסיקה, האומנות, השקעות פיננסיות ופסיכולוגיה.

– תכנית מנהלי חטיבות – בשם ״מעבדת ניהול״ – מדובר בקבוצה פורצת דרך של עשרות מנהלי חטיבות הביניים, החוקרים הזדמנויות ניהוליות, פדגוגיות וחברתיות. כמו כן, המנהלים יקבלו כלים להתמודדות בהכלת בני נוער בתקופה מאתגרת מבחינה חברתית.

– מורות חיילות מיחידת 8200 – השנה יכנסו שש מורות חיילות לשלושה בתי ספר בעיר: בית הספר מקיף גילה, בית ספר תיכון דרך בהר חומה ובית ספר גבעת גונן. המורות ילמדו במשרה מלאה ויעבירו לתלמידים קורס של 8200, השייך למרחב השלם.

 

 

"בעוד כשבועיים תיפתח שנת הלימודים תשפ"ה, עיריית ירושלים ומינהל החינוך נמצאים בשיא ההיערכות לקראת פתיחת שנת הלימודים החדשה", אומר ראש העיר משה ליאון. "למרות האתגרים שהיו לכולנו השנה, ייפתחו בעיר גני ילדים חדשים, מרכזי למידה, הורחבו כיתות, פותחו תכניות פדגוגיות ובעיקר ניתן דגש לעוצמה של תושבי ירושלים וילדינו. עיריית ירושלים תמשיך להשקיע, לתמוך, לטפח ולפתח את תחום החינוך בעיר על כל רבדיו למען דור העתיד".

לדבריו, "לקראת פתיחת שנה הלימודים תשפ"ה, מושקעים משאבים רבים ותשומת לב בהקמה, שיפוץ, שדרוג, והצטיידות בבתי הספר וגני הילדים לכלל המגזרים. העירייה פועלת לפתוח את שנת הלימודים בהצלחה ובשמחה, ולהעניק לתלמידי ותלמידות ירושלים תנאי לימוד משובחים, מודרניים, מתקדמים ומונגשים בסטנדרטים הגבוהים ביותר.

"כל אלה, לצד פיתוח ושכלול מגוון תוכניות פדגוגיות פורצות דרך, טכנולוגיה מתקדמת ובעיקר יחס אישי לכל תלמיד. נמשיך לתמוך, להשקיע, ולפתח את החינוך בעיר על כל רבדיו, למען השכלת ילדינו והחינוך של דור העתיד בעיר".

פעילות מוקד החינוך

עיריית ירושלים תפעיל ביום הראשון של שנת הלימודים את מוקד החינוך במטרה להעניק מידע ומענה מהיר ויעיל לרווחת ההורים וילדיהם שלומדים במוסדות החינוך השונים בעיר

ביום הראשון לפתיחת השנה (1.9) ולאורך כל ימות השנה, המוקד יפעל במספר 106 שלוחה 7, בין הימים א'-ה', בין השעות 8:30 ל-16:00, בהתאם ללוח החופשות העירוני, ויונגש בשפות ערבית ועברית.

בנוסף, לקראת פתיחת שנת הלימודים, המוקדנים עברו הדרכות בנושאי שירות לקוחות וחוויית לקוח, הדרכה על מערכות מידע הקיימות, והדרכות מקצועיות בנושא חינוך, שיעניקו להם את הכלים לתת מענה מקיף בנושאי גני ילדים, צהרונים, בתי ספר יסודיים ועל יסודיים מכלל המגזרים.
בפניות הדורשות הפעלת שיקול דעת וידע מקצועי, המוקד יעביר את הפניות לדרג המקצועי הרלוונטי לשם מתן מענה ישיר להורים.

במסגרת החינוך המיוחד וכל שאלה ובירור בנושאים הבאים: מסלולים, הסעות ומלווים, יש להתקשר למוקד המשל״ט במספר 2786*.

"כמדי שנה, גם בפתיחת שנת הלימודים תשפ"ה יופעל מוקד החינוך העירוני במתכונת מיוחדת, במטרה להעניק מענה מיטבי להורי התלמידים, התלמידות, וילדי הגנים בירושלים, מכלל המגזרים, במגוון נושאים שונים", מציין ראש העיר ליאון. "אנחנו כאן עבורכם. נמשיך להעניק שירות מיטבי ולהשקיע למען דור העתיד בעיר".

הצלחות חינוכיות

ברמה הפדגוגית צפויים גם הרחבות של תוכניות חינוכיות שרשמו הצלחה בשנים האחרונות. כך למשל, תורחב מגמת מקצועות חילוץ והצלה, הכוללת לימוד מקצועות חירום, ובתוכה לימוד שיטות הפעולה של גופי ההצלה: מד"א, כבאות והצלה ופיקוד העורף, לעוד 11 בתי ספר בעיר, ביניהם שני בתי ספר ממזרח ירושלים בשכונות א-טור ובית חנינא לתלמידי המגזר הערבי. התלמידים שיצטרפו וילמדו במגמה, עתידים להתנדב במרכז מד"א שייפתח באזור.

תוכנית מצוינת נוספת שתורחב היא 'המרחב השלם', שפעלה עד כה ב-24 בתי ספר על יסודיים בעיר ותשלש את עצמה עם תוספת של כ-50 בתי ספר בשנה הקרובה. במזרח העיר התוכנית מתרחבת ל-6 בתי ספר נוספים, ותפעל ב-10 בתי ספר סך הכל.

גם 'הקולג' הירושלמי' יורחב בשנת הלימודים הקרובה, ולמשתתפים בו – תלמידי תיכונים שמקבלים העשרה בדמות קורסים אקדמאיים – תינתן האפשרות ללמוד במוסדות חדשים ועם רענון של הקורסים. כך למשל, התוכנית תפעל גם במכללת ירושלים למגזר החרדי ותכלול קורסים בנושאים הוראה ומוזיקה, במכללת הדסה עם קורסים של שיווקי דיגיטלי, תסריטאות וכתיבה תקשורתית, ופתיחת קורס חדש בתחומי האמנות ב'בצלאל' המיועד לבנות חרדיות.

ממשיכים – תוכנית נוספת שתורחב ותפעל השנה בכ-100 גני ילדים בעיר היא תוכנית לימוד אנגלית עם "שולחן חכם" בגני החובה, כולל פעילות הדרכה של מפעילים מומחים בגיל הרך, הכנסת מחשבים חכמים המאפשרים לילדים ללמוד אנגלית באמצעות תוכנות למידה המעשירות את הידע בשפה האנגלית ומאפשרות ללמוד יחדיו באמצעות משחקים שיתופיים.

 

תגובות

אין תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר