החששות מפתיחת השנה בצל הקורונה – אחד מהאתגרים המורכבים ביותר בהתמודדות עם משבר הקורונה ונזקיו המשניים לחברה הוא ללא ספק, הפעלת מערכת החינוך העירונית בשנת הלימודים הקרובה שמתחילה בעוד פחות מחודש.
השבוע פרסם משרד החינוך מתווה לשנת הלימודים הקרובה (ראו למטה), אך נראה כי התוכנית שנרקמה על מנת להתחיל את השנה בצורה שגרתית וסדירה ככל שניתן – יוצרת בקרב הנהגת ההורים הכללית, והמקומית בפרט, ושאר ההורים לתלמידים במערכת החינוך בעיר חששות ותהיות רבות לגבי אופן פתיחת השנה, וצורת הלימודים בקרב מגוון התלמידים מהשכבות הנמוכות ועד התיכון.
אריק קפלן, יו"ר ארגון הורים למערכת החינוך בירושלים, מתייחס בשיחה עם "כל העיר" למתווה תכנית הלימודים שגובשה לתחילת שנת הלימודים, ומספר על אי הוודאות השוררת בקרב ההורים והביקורת החריפה על המתווה. "יש חששות לגבי פתיחת השנה והם מוצדקים ביותר. שנת הלימודים תשפ"א תהיה מורכבת, מאתגרת וקשה מאוד – חד וחלק", טוען קפלן. "זה יהיה בכל חלקי הארץ, ובירושלים בפרט. אנחנו מודעים שהתלמידים יצטרכו למידה מרחוק אבל לא בצורה כזאת, תלמידים שאמורים ללמוד ארבעה ימים בבית, ולהגיע יומיים לבית הספר זה בלתי אפשרי. לילדים קשה לשבת 4 או 5 שעות מול זום, הם לא יכולים להתרכז".
הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת6"
"כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם
תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]
"במתווה שהתפרסם יש כמה בעיות מרכזיות", מוסיף ואומר קפלן. "הבעיה הראשונה היא עם כיתות ה'-ו'. לא ייתכן שתלמידים ילמדו רק יומיים בשבוע בבית הספר, אלא צריך להפוך את הלמידה שלהם לקפסולות חמישה ימים לפחות בית הספר". דבר שני לגבי חטיבות הביניים – תלמידים בכיתה ז' ילדים יתחילו חטיבה מבלי שהם מכירים את המורים ואת שאר הילדים בכיתה. מדובר בילדים שסיימו בית ספר יסודי וישנו את המעבר לחטיבה שאינו קל בכלל, וזה חשוב מאוד. אנחנו לא יכולים לאפשר להם ללמוד מהבית. בירושלים העירייה נתנה הוראה שכיתות ז' ילמדו לפחות 4 ימים בבית ספר ולא דרך הזום".
"בעיה נוספת במתווה נוגעת גם לשכבות הגבוהות י"א-י"ב, אנחנו לא רוצים שתלמידים רבים שאמורים לגשת לבגרויות ילמדו בקפסולות, אלא בקבוצות קטנות עד 12 תלמידים, וכרגע אי אפשר להעניק להם את זה. ברגע שתהיה למידה בקפסולות לבגרויות, הם לא יוכלו ללמוד בצורה תקינה".
קפלן מתייחס בדבריו גם לנושא הטלפונים והמחשבים ללמידה מרחוק. לטענתו החששות המרכזיים של ההורים וההנהגה שלא יהיה מספיק מחשבים ללמידה דרך הזום, מכיוון שישנן משפחות רבות שלא יכולות לרכוש מחשב לכל ילד. "יש משפחות בלי מחשב אחד, במשפחה של 7 נפשות", מציין קפלן. "לכן, אנחנו לוחצים על העירייה שתעשה מה שהיא יכולה בסיוע עניין הזה. כדי שיהיו כמה שיותר מחשבים ומהר, זה לא פשוט בכלל. העירייה יצאה במכרז לקניית מחשבים למשפחות שידם אינה משגת. לא כל משפחה יכולה להרשות לעצמה מחשב לכל ילד, ולכן הדרישות לנו למצוא דרכים לעזור. מכיוון, שאנחנו לא מוכנים שיתחילו את השנה ללא היערכות כמו שהיה בגל הראשון".
לסיכום, קפלן מדגיש כי למרות המתווה שפורסם על ידי משרד החינוך ואושר על ידי כל הגורמים בממשלה לפתיחת השנה, עדיין מדובר באי וודאות גדולה בהנהגת ההורים ובקרב ההורים והתלמידים עצמם, וצופה שנת לימודים קשה מאוד. "אני צופה שפתיחת שנת הלימודים בירושלים ובכל המגזרים, חרדי, כללי וערבי תהיה קשה מאוד", מסכם קפלן. "אנחנו עושים מאמצים למצוא פתרונות ולהגיע להסכמות בכל הנושאים, והעירייה נערכת עד כמה שהיא יכולה, ואנחנו רוצים לקוות, אך אני בספק אם נצליח לקיים את שנת הלימודים כסדרה. הכל תלוי במשרד הבריאות שקובע את הכללים, אנחנו נפגשים עם שר הבריאות,מנכ"ל משרד הבריאות – וכל מי שצריך על מנת לקדם את הנושאים האלה. יש אי וודאות עצומה כי לא ברור מה יהיה עם התחלואה, רכישת מחשבים, מורים שלא יסכימו ללמד דרך הזום וכו' – זה הכל אי וודאות גדולה, ועד שלא נפתור אותה המצב יישאר ככה".
- הפגנת הענק בבלפור – למעלה מ-15,000 מפגינות ומפגינים
- הפקקים בדרך – העבודות בכביש בגין
- "אני רוצה להיות אופטימי" – שיחה אישית עם שף אבי לוי
- עד הבית: זירת המשלוחים והאספקה של ירושלים
המתווה המלא לחזרה ללימודים לפי משרד החינוך:
גני ילדים, כולל חינוך מיוחד –
- למידה – כבשגרה, ללא פיצול, 6 ימים בשבוע במוסדות החינוך.
- צהרוני "ניצנים" – 5 ימים בשבוע, בקבוצות קבועות ובצוותים קבועים (משרד החינוך ערוך, התקציב להשלמה עבור משרד החינוך הוקצה, הבסיס בהחלטת ממשלה נפרדת).
- מסכות – ילדים לא יידרשו לעטות מסכה.
- הצהרת בריאות – יומית חתומה.
כיתות א'-ב', כולל חינוך מיוחד –
- למידה – כבשגרה, ללא פיצול, לפחות 5 ימים בשבוע בימים א'-ה' במוסדות החינוך (לפחות 25 שעות שבועיות).
- חינוך מיוחד – הלמידה תתקיים כבשגרה, ללא פיצול ובמשך 6 ימים בשבוע.
- צהרוני "ניצנים" – 5 ימים בשבוע, בקבוצות קבועות ובצוותים קבועים (משרד החינוך ערוך, התקציב להשלמה עבור משרד החינוך הוקצה, הבסיס בהחלטת ממשלה נפרדת).
- מסכות – תלמידים לא יידרשו לעטות מסכה.
- הצהרת בריאות – יומית וחתומה.
כיתות ג'-ד', כולל חינוך מיוחד –
- למידה – תתקיים בקבוצות קבועות של עד 18 תלמידים, לפחות 5 ימים בשבוע, בימים א'-ה' במוסדות החינוך (לפחות 25 שעות שבועיות).
- תוספת כוח אדם שבועית לכיתה: 12.5 שעות הוראה שבועיות; 12.5 שעות עוזרי חינוך.
- חינוך מיוחד – הלמידה תתקיים כבשגרה, ללא פיצול ובמשך 6 ימים בשבוע.
- עטיית מסכה – תלמידי כיתות ג'-ד' יתבקשו לעטות מסכות בהפסקות, בתוך כיתות הלימוד רק תלמידי כיתות ד' יתבקשו לעטות מסכה.
- שמירה על מרחק – בשיעורים כל תלמיד בשולחן, ריחוק בהפסקות.
- הצהרת בריאות – יומית חתומה.
כיתות ה'-ו', כולל חינוך מיוחד –
- למידה – תתקיים בקבוצות קבועות של עד 18 תלמידים, לפחות יומיים בשבוע במוסדות החינוך (לפחות 9 שעות שבועיות) ולפחות 3 ימים בשבוע למידה מרחוק. ייעשה מאמץ מיוחד ללמד יותר מיומיים במוסדות החינוך.
- חינוך מיוחד – הלמידה תתקיים כבשגרה, ללא פיצול ובמשך 6 ימים בשבוע.
- עטיית מסכה – בשיעורים ובהפסקות.
- שמירה על מרחק – בשיעורים כל תלמיד בשולחן, ריחוק בהפסקות.
- הצהרת בריאות – יומית חתומה.
כיתות ז'-י"ב, כולל חינוך מיוחד –
- למידה – תתקיים בקבוצות קבועות של עד 18 תלמידים, לפחות יומיים בשבוע במוסדות החינוך (לפחות 10 שעות שבועיות), ויתר הימים למידה מרחוק.
- מעבר בין קבוצות/מגמות* – 5 קבוצות לכל היותר.
- החינוך המיוחד – הלמידה תתקיים כבשגרה, ללא פיצול ובמשך 6 ימים בשבוע.
- עטיית מסכה – בשיעורים ובהפסקות.
- שמירה על מרחק – בשיעורים כל תלמיד בשולחן, ריחוק בהפסקות.
- הצהרת בריאות – יומית חתומה.
אוכלוסיות מיוחדות –
- תלמידי החינוך המיוחד, ילדי השילוב, נוער בסיכון, כפרי הנוער ועולים חדשים – ילמדו בכל תרחיש במוסדות החינוך.
מוישה זוכמיר
למה בבית ספר בית הכרם יש את אותו יו"ר ועד הורים כבר 10 שנים? והוא אף פעם לא נבחר בבחירות.