מנכ"ל הדסה, פרופ' יורם וייס (צילום: דוברות הדסה)
מנכ"ל הדסה, פרופ' יורם וייס (צילום: דוברות הדסה)

הדסה מאז ועד היום: הלב של הרפואה בישראל 

שיחה עם מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, פרופ' יורם וייס, על כברת הדרך שעשה המרכז מתחילת המאה שעברה, כשהנרייטה סאלד החליטה להתמסר לקידום הרפואה בארץ הקודש, ועד היום, כמרכז מוביל המקדם את תחום הבריאות בישראל • פרופ' וייס: "ארגון נשות הדסה, מייסודה של סאלד, התמקד בהכשרת רופאים, אחיות וצוותי רפואה ובמצוינות רפואית במחקר, ובמורשת הזו אנחנו ממשיכים עד היום, תמיד עם הפנים קדימה לטובת המטופלים. כיום הדסה הוא מרכז מוביל בישראל ומהמובילים בעולם לרפואה איכותית וטכנולוגית, למחקר פורץ דרך וחינוך הדור הבא של הרופאים"

פורסם בתאריך: 30.5.24 00:40

המרכז הרפואי הדסה מציין בימים אלה 106 שנה להיווסדו, אבל כדי לראות איך הכל התחיל, צריך לחזור 112 שנים אחורה, כשארגון נשות הדסה, בראשות הנרייטה סאלד, הקים בניו יורק את ארגון הנשים הגדול בעולם. לאחר ביקור בארץ ישראל, החליטה סאלד להתמסר לקידום הרפואה בארץ הקודש, ובשנת 1918 הגיעה לישראל משלחת רפואית שהקימה את בתי החולים בצפת, ביפו ובטבריה, את בית החולים מאיר רוטשילד בירושלים וכן את בית הספר לסיעוד של הדסה, שמאז ועד היום מוביל את הוראת המקצוע.

בשנת 1921 נפתחו בתי החולים של הדסה בתל אביב ובחיפה, וכדי להפחית את שיעור התמותה בילודים ובנשים אחרי לידה, הוקמה גם טיפת חלב הראשונה, שעד מהרה הפכה לתופעה ארצית. לאחר הקמת המדינה, טיפת חלב עברה לידי המדינה.

"ארגון הדסה וארגון נשות הדסה הם שהקימו את מערכת הבריאות של היישוב היהודי בישראל לפני קום המדינה", מספר מנכ"ל הדסה, פרופ' יורם וייס. "עם קום המדינה, ארגון נשות הדסה מסר למדינה את כל בתי החולים שלו תמורת לירה ישראלית אחת, והחליט להתמקד בירושלים, בירת ישראל. הם התמקדו בהכשרת רופאים, אחיות וצוותי רפואה במדינת ישראל ובמצוינות רפואית במחקר, ובמורשת הזו אנחנו ממשיכים עד היום". 

מנכ"ל הדסה, פרופ' יורם וייס (צילום: דוברות הדסה)

מנכ"ל הדסה, פרופ' יורם וייס (צילום: דוברות הדסה)

112 שנה אחרי, הדסה מהווה מקור מחקר מוביל בישראל לרפואה איכותית וטכנולוגית בעולם הבריאות והטיפולים המתקדמים. "על פי הסטטיסטיקה, בשנים האחרונות כמעט 55 אחוז מקרנות המחקר של האקדמיה הלאומית למדע במדינת ישראל בנושאים רפואיים בבית החולים ניתנות לחוקרים בהדסה", מתגאה פרופ' וייס. "אנחנו בית החולים האוניברסיטאי האמיתי היחיד בישראל. העובדה שאנחנו בעלים של הפקולטה לרפואה ב-50 אחוז, ולי, כמנהל יש אחריות משותפת על בית הספר לרפואה, יוצרת קשר בין החוקרים הבסיסיים לחוקרים הקליניים, והשותפות הזו מאוד פורייה. אני לא מסתיר את זה שהרבה מאוד דברים שאנחנו עושים הם שותפות, וזו השקעה מאוד משמעותית שלנו בתשתית המחקרית". 

מרכז וואהל לרפואה יישומית מותאמת אישית

אחד ממיזמי הדגל של הדסה הוא בנק האורגנואידים הממוקם במרכז וואהל למחקר תירגומי. פרופ' וייס: "בנק האורגנואידים הוא המרכז המוביל בישראל ומהמובילים בעולם לפיתוח אורגנואידים מרקמות שונות תאי גזע שנלקחים מרקמה תקינה או מגידולים, ומשמשים למחקר הבוחן תרופות חדשות וכן את התאמתן של התרופות לחולים. את התרופה בודקים על הצורון התלת ממדי (אורגנואיד) של האיבר הנגוע במחלה, וכך אפשר לדעת מראש האם החולה יגיב לתרופה או לא". 

המצוינות המחקרית של המרכז הרפואי הדסה זוכה להערכה בעולם, ולראיה שיתוף הפעולה של המרכז עם חברות פיתוח והזנק רבות בתחומי מדע ובריאות, כמו השותפות עם חברת התרופות העולמית "רוש" בנושאי טיפול וזיהוי גנטי של גידולים, במטרה להציע לחולי סרטן רפואה שמותאמת להם אישית.

פרופ' וייס: "בהדסה אנחנו מציעים טיפולים חדשניים בטכנולוגיית CAR-T, שמחזקת את הפעילות החיסונית של חולים במחלת דם קשה שנקראת 'מיאלומה נפוצה' ופוגעת במח העצם, בעצמות, בכליות ובמערכת החיסון. אנחנו מהמובילים בעולם בתחום הטיפולים באמצעות תאי גזע, ורק לאחרונה, מכרנו לחברה בת של 'רוש' טכנולוגיה לטיפול בניוון של הרשתית בגיל מבוגר. טיפול חדשני נוסף שפותח אצלנו הוא אימונותרפיה המיועד לסוגים שונים של סרטן העור. בטכנולוגיה זו המערכת החיסונית של החולה לומדת להילחם בתאים הסרטניים ולחסל אותם".

מרכז השיקום החדש (צילום: דוברות הדסה)

מרכז השיקום החדש (צילום: דוברות הדסה)

המטרה, אם כן, היא שבבוא היום הטיפול יותאם לכל סוגי הגידולים?

"חד משמעית. הטכנולוגיות שתיארתי יכולות לשמש למגוון של מחלות. זה רק קצה הקרחון של המחקר והפיתוחים שנעשים בהדסה. חברות התרופות הבינלאומיות אוהבות לעבוד איתנו ובוחרות בהדסה כמרכז להובלת מחקר או שימוש בטיפולים חדשניים, וכך מתפתחים טיפולים חדשים בשוק העולמי".

מהי הסיבה שאתם תמיד נמצאים בטופ?

"אני חושב שזה שילוב של שני דברים המודעות הגדולה בארגון לנושאי מחקר והדחיפה שיש לנושא ממקבלי ההחלטות בבית החולים וכן השקעות כספיות והשקעות של משאבים, כשהמשאבים מגיעים בעיקר מתורמים ומשיתופי פעולה בינלאומיים והרבה פחות מכספי מדינה".

 

 

התגייסות הצוותים במלחמת חרבות ברזל 

במהלך השיחה על הדסה כארגון רפואי ומחקרי בעל שם, מבקש פרופ' וייס למקד את התייחסותו למלחמת חרבות ברזל, ובעיקר כדי להודות לצוותי הדסה מכל הסקטורים שעשו, ועדיין עושים, לילות כימים.

פרופ' וייס: "מה שמאוד בלט בימים הראשונים של המלחמה זו ההתארגנות המהירה והטיפול המדהים בפצועים שהגיעו אלינו, כשבפועל יכולנו להכיל גם מספר גדול יותר של פצועים. בימים הראשונים קיבלנו יותר מ-70 פצועים קשים, וההתגייסות של כל הצוותים הרפואיים ועובדי המינהל והתשתיות הייתה מעוררת השראה. אני גאה בצורה בלתי רגילה בעובדים של מערך בריאות הנפש בהדסה, שהתגייסו מהיום הראשון לטפל במפונים ובנפגעי הנפש כתוצאה מהמלחמה וממסיבת הנובה. אני גאה ברופאי הילדים וברופאים הפנימיים שיצאו לקהילות המפונים בקיבוצים ובבתי המלון כדי להעניק להם מענה רפואי שנקטע בבת אחת כשנעקרו ממקום מגוריהם בדרום. אני גאה ברופאי השיניים, שעשו עבודת קודש, כשהגיעו למחנה שורה עם מכונת דימות ייחודית, בלעדית של הדסה, ובאמצעות בדיקה זו ניתן היה לזהות גופות של חללים ונעדרים, שלא ניתן היה לזהותם בשום דרך אחרת. הרשימה ארוכה, ואליה מצטרף כל עובד ועובדת שבחרו לתת מעצמם גם כשחבריהם גויסו לזמן ממושך, גיבו על חסרונם ונתנו מעצמם יותר ויותר. זו נתינה שמוצאים רק במקום שהוא כמו משפחה".

מרכז השיקום החדש

בינואר השנה נפתח בהדסה הר הצופים מרכז השיקום החדש על שם גנדל. המרכז שוכן במבנה מודרני עם מתקנים חדישים, ובין המטופלים במרכז גם פצועים רבים מהמלחמה המתמשכת. פרופ' וייס: "הצוותים שלנו עבדו 24 שעות ביממה על מנת לפתוח את מרכז השיקום החדש עבור פצועי מלחמת חרבות ברזל, ובסופו של דבר הוא אכן נפתח שישה חודשים לפני המועד המתוכנן. למרות המלחמה ברקע והמחסור בפועלים ובסיוע החברה הקבלנית והרבה עובדים מהדסה שהתגייסו במלוא המרץ והמאמץ, פתחנו את מרבית אגפי הבניין. הוא כולל שתי ברכות שחייה טיפוליות מהמתקדמות בעולם, קומה ענקית של ריפוי בעיסוק ופיזיותרפיה ושתי מחלקות אשפוז עם מספר כפול של מיטות מזה שהיה לנו לפני כן במחלקה צנועה של שיקום. הצוות הנהדר יכול לתת כעת טיפול שנתמך בטכנולוגיות ומכשור חדיש לכל חייל, איש כוחות הביטחון וכמובן תושבי ישראל הזקוקים לשיקום מסיבות שונות. לנגד עינינו פצועי המלחמה שבים לעמוד על הרגליים, ועוברים במרכז גנדל בהר הצופים טיפולים שמחזקים את הגוף ואת הנפש". 

מרכז השיקום החדש (צילום: דוברות הדסה)

מרכז השיקום החדש (צילום: דוברות הדסה)

ולבסוף, מה תאחל לירושלים לכבוד יום חגה?

"אאחל שירושלים תהיה בירת ישראל לנצח נצחים ושהרפואה בירושלים תמשיך להיות רפואה שכל העולם מדבר בשבחה, שנהיה אור לגויים ובעיקר שכל התשתית הרפואית של הדסה תשמש בעיקר יולדות, שלא יהיו חולים בירושלים ושכולנו נהיה מובטלים, ואי אפשר מבלי איחולים אמיתיים מהלב לשובם של החטופים ולהחלמת כל הפצועים“.


אתר אינטרנט חדש מסוגו בארץ, עם שירותים מתקדמים וחוויית משתמש יוצאת דופן

בימים אלה השיקו בהדסה אתר אינטרנט חדש מסוגו בארץ, המציע שירותים מתקדמים וחוויית משתמש יוצאת דופן. האתר יכלול בקרוב מערכות AI למידע רפואי מותאם לבקשת הגולשים, מודלים תלת ממדיים של המערכות בגוף האדם, הממחישים את כל המחלות והסימפטומים באופן טכנולוגי ממוחשב, ממשק לרופאים המאפשר חיבור מרחוק ועדכון שוטף של נתונים לשיפור התקשורת בין המטפל למטופל, אווטאר מתקדם לעזרה ומתן שירות יעיל ומהיר על ידי צ'אט עם נציג דיגיטלי ונציג אנושי, מועדון יולדות ונשים מתקדם, VOD רפואי המציע מאות סרטוני הדרכה והעשרה מקצועיים בנושאי רפואה שונים ובאחריות מלאה על התוכן (בניגוד לד"ר גוגל), כל זאת לצד דפי מחלקה מתקדמים, חיפוש וניווט מהיר ויכולת ניהול יומן וזימון דיגיטלי לאירועים וכנסים.

"האתר, שהוא בין האתרים הבריאותיים המובילים בעולם בפיתוח הטכנולוגי, נועד להעניק לציבור הרחב חוויית משתמש ייחודית וחכמה", מדגישים בהדסה. "הוא מציע גישה נוחה ומהירה למגוון רחב של שירותים. אנו מאמינים שהאתר החדש יהווה כלי חשוב עבור הציבור ויסייע לו לקבל את הטיפול הרפואי הטוב ביותר בצורה יעילה וקלה, תוך מתן תשומת לב מיוחדת לתקשורת קלה ונוחה".

מוזמנים לבקר באתר החדש >>> 


 

תגובות

תגובה אחת
תגובה אחת
  1. דינה. נסים

    כל הכבוד לך פרופ וייס ולכול הצוותים המסורים בהדסה. בהערכה

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר