בבית הנסן מוצגת תערוכה חתרנית חדשה של האמן איתן ברטל, אשר מאז שנות ה-90' מציג עבודות מחאה שקוראות תיגר על תופעות שונות בחברה הישראלית. בתערוכה החדשה -"ניאו-ברטליזם", שנפתחה בבית הנסן בטלביה, מוצג בין השאר דגל ישראל באמצעות טבליות סבון לניקוי האסלה.
"אחת העבודות שלי היא שני פסים כחולים שנמרחו על בד מחומר ניקוי של שירותים", מספר ברטל בשיחה עם "כל העיר".
אתה לא חושש שהמיצג יעורר תגובות זועמות?
"מדובר בעבודה מאוד נקייה, שנתונה לפרשנויות שונות, אחד הדברים שעמדו מאחורי העבודה הוא החשיבה על דגל ישראל, על שני הפסים היפים שנלקחו מהטלית, ושבהתחלה עוד לא היה ברור אם דגל ישראל יכלול מגן דוד. ישנה נהירה לכיוון הצבעים הללו וכל המדינה הופכת להיות כחול לבן, אפילו מפלגת העבודה שהצבע שלה הוא אדום מתכחשת לו, וישנן עוד דוגמאות, אבל הכחול לבן הוא בעל ריח מזויף".
מה זאת אומרת מזויף?
"מה שאני מנסה להגיד הוא שאנחנו נמצאים בתוך חברה שהשתנתה מאוד, חברה קפיטליסטית והפנטזיות הראשוניות התנפצו והפכו לציניים וכבר לא מדובר על כחול לבן. השימוש בחומר מנקה של השירותים הוא בשל היותו מצד אחד מבשם ומצד שני מכסה על הסירחון שעשינו, כלומר יצירת מצג שווא, ניסיון לכסות על הבעיות שלנו על ידי התכסות בכחול לבן".
ברטל ממשיך ומספר כי "התערוכה עוסקת בכל מיני דימויים מעולם הישראליות – ישנן יצירות שונות שבהן אני נוגע בעולם הדימויים שלנו בארץ. ישנה עבודה אחת למשל שאוספת כל מיני טקסטים מבלוגים שונים מתוך עולם האמונה כגון מלחמת מצווה – ג'יהאד, או טקסטים של דאע"ש וכדומה שמודפסים במדפסת עם אבק שריפה ולאחר מיכן אנחנו שורפים אותם. אני מומחה לעיצוב תעמולה".
מארגני התערוכה מוסיפים ומציינים כי "התערוכה 'ניאוברטליזם' משלבת פרקטיקות של ניו מדיה – טכנולוגיות מעקב, רובוטיקה, עיבוד תמונה ולמידת מכונה – עם סרטי וידאו ואובייקטים פיזיים שנוצרו בטכנולוגיות 'לואו-טק'. התערוכה עוסקת באופן מתריס במנגנונים של שליטה ותעמולה, במנגנונים קפיטליסטיים, בפמיניזם, בדת, בסטריאוטיפים של ישראליות ובקונפליקט הערבי-ישראלי. היא נוגעת בקלישאות ובו בזמן מגחיכה אותן ומפרקת אותן עד כדי ריקונן מתוכן".
התערוכה מוצגת בבית הנסן בין התאריכים 4.5-25.5. אוצרת: ד"ר יעל אילת ון-אסן.
תגובות