מוזיאון ישראל, מתוך התערוכה "ירושלים של פרטים" (צילומים: תומר אפלבאום, אסף עברון, אביעד בר-נס)
מוזיאון ישראל, מתוך התערוכה "ירושלים של פרטים" (צילומים: תומר אפלבאום, אסף עברון, אביעד בר-נס)

מוזיאון ישראל: הפרטים שמרכיבים את ירושלים

התערוכה "ירושלים של פרטים", שתוצג החל מיום חמישי הקרוב, שואבת השראה ממחקרו ומספרו של האדריכל הירושלמי דוד קרויאנקר

פורסם בתאריך: 30.9.17 20:00

מוזיאון ישראל מזמין אתכם לתערוכה חדשה ומיוחדת, שתיפתח ביום חמישי, 5.10. התערוכה – "ירושלים של פרטים", שואפת לקחת את המבקרים למסע אל ההיסטוריה, הסיפורים מאחורי הפרטים הקטנים והמשמעות הטמונה בהם, וכיצד הפכו לחלק בלתי נפרד מהפסיפס שמרכיב את ירושלים, ונדמה שאין מקום מתאים להציגה מאשר מוזיאון ישראל.

מוזיאון ישראל (צילום: תומר אפלבאום)

מוזיאון ישראל (צילום: תומר אפלבאום)

התערוכה שואבת השראה ממחקרו רב השנים של האדריכל דוד קרויאנקר, שיצא לאור כספר רחב יריעה, "ירושלים – אלוהים נמצא בפרטים הקטנים: שפת עיצוב רב-תרבותית". מתוך אותם פרטים קטנים הורכבו נושאים עיקריים המובילים את התערוכה: המזרח, סמל הכוכב, חומת ירושלים, קרמיקה, כתב, פרזולים וביקור הקיסר הגרמני בעיר בשנת 1898.

קרויאנקר, כידוע, הינו יליד ירושלים ומרבית עיסוקו המקצועי כאדריכל סבב סביב העיר, הוא היה אחראי על תכנון ושימור בית טיכו והכין רעיונות לשימור מבנים הסטורים נוספים שהוסבו לשימושים חדשים, ביניהם טחנת הרוח, מלון הר ציון ועוד. לאורך שנות עבודתו הוא הקים ארכיון פרטי עצום הכולל תצלומים, שרטוטים ומסמכים המהווים את החומרים לספריו ופרסומיו הרבים.


מתוך התערוכה "ירושלים של פרטים" (צילום: אביעד בר-נס)

מתוך התערוכה "ירושלים של פרטים" (צילום: אביעד בר-נס)

"זה ספר שנכתב במשך זמן רב", מספר דן הנדל, אוצר התערוכה, "הוא מתמקד בפרטים ובמקטעי בניינים בירושלים ומנסה לטוות קשרים בין תרבויות שיצרו אותם בעיר. זו הסתכלות מעבר לקרקע וניסיון לבנות מעין אינדקס של העיר. זו משימה בלתי אפשרית, ולכן יש דברים שנבנו תוך כדי ויש כאלה שנעלמו תוך כדי העבודה על הספר. הספר היה עבורנו נקודת פתיחה".


מתוך התערוכה "ירושלים של פרטים" (צילום: אסף עברון)

מתוך התערוכה "ירושלים של פרטים" (צילום: אסף עברון)

השאלה הראשונה שנשאלה עם העבודה על התערוכה היתה כיצד ניתן לקחת את העושר של אותם פרטים ולצייר מהם שפה חזותית אחידה, שתהיה תקשורתית גם עבור הקהל. "האסטרטגיה שהחלה להתגבש – ודוד קרויאנקר היה מעורב – היתה לייצר חוויה דרך נושאים שונים, הגורמים להסתכלות אחרת", מסביר הנדל, "ואז כשיוצאים לעיר אחרי התערוכה משהו זז בראש. כשהתחלנו לדבר על פריטים והיכן הם נמצאים, ראינו דברים שגם ירושלמים אסלים של 50 שנה בעיר לא רואים. זו סוג של מודעות אחרת".

לצורך המוצגים עצמם נשלחו שני צלמים, אביעד בר-נס ואסף עברון, לצלם את הנקודות השונות בעיר, והתצלומים השתלבו עם חומרים נוספים מארכיון המוזיאון. מהשילוב נוצרו קבוצות תמטיות דרכן ילכו המבקרים בתערוכה.



מתוך התערוכה "ירושלים של פרטים" (צילום: אסף עברון)

מתוך התערוכה "ירושלים של פרטים" (צילום: אסף עברון)

"השתמשנו במוטיבים תמטיים כמו כוכב למשל", מסביר הנדל, "בתערוכה ניתן לראות את הכוכב בדתות שונות ובפריטים שונים בירושלים. דרכו ניתן לראות איך הקבוצות השונות משפיעות זו על זו. זה קשור לריבוי התרבויות, שזה משהו שספציפי לירושלים וגם למאבק ביניהן. יש הרבה קבוצות שרוצות להנכיח עצמן ויש יחסי גומלין ביניהן".

לדברי הנדל, התערוכה נגישה מאוד ומדברת לקהל הרחב. "זו לא תערוכה היסטורית או תערוכת ארכיטקטורה", הוא מבהיר, "היא ויזואלית מאוד ויהיו בה אפילו פעילויות לילדים. אני באמת מקווה שהיא תגרום לקהל לראות את ירושלים אחרת. ליד כל תצלום ניתן לראות היכן מושא הצילום נמצא וניתן לעבור דרך כמה תמות ואפילו לגעת רק בסיפורים הגדולים, להכיר אותם ולדעת שהם שם".

הוא מוסיף כי "התערוכה מדברת בין השאר על השפעות בין תרבויות שונות, ואני מקווה שאולי היא פותחת גם אפשרות כזו. אנחנו נמצאים בתקופה מאוד קונפליקטואלית והתערוכה מתייחסת לזה ומראה יחסי כוחות, לצד אפשרות שקבוצות שנאבקות על כוח בכל זאת ימצאו שפה משותפת, ישתפו פעולה וישפיעו זו על זו".

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר