בקומת המסד של הבניין הראשי במתחם עיריית ירושלים ביככר ספרא, נמצא מודל תלת ממד של העיר, בו ניתן לראות את העיר ממעוף הציפור. המקום משמש גם אכסניה לתערוכות המוקדשות לתכנון עתידי של העיר ושכונותיה. כעת מוצגת תערוכה ובה דגש על גנים, שבמרכזה רחביה העכשווית והעתידית.
הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת10"
"כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם
תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]
באמצעות המודל התל ממדי ניתן לראות העיר ממבט ציפור ויחד עם זאת הוא מצטיין במתן תמונה מפורטת ביותר של הבתים וחזיתותיהם, הרחובות והכבישים, הכיכרות והגנים – ועד עצים בודדים. ניתן להבחין בשלל סגנונות הבנייה, בתוואי הרכבת הקלה, בגשר המיתרים, אצטדיון טדי והארנה, הרובע היהודי והר הבית, וחומות העיר. כן מובלטים הפרויקטים החדשניים כמו תחנת רכבת "נבון", מתחם שנלר, פרויקט "שער העיר" – שיכלול 24 מגדלים בכניסה לעיר ועוד. הכל נצבע בשלל צבעים: הגגות עם רעפים אדומים, קירות לבנים דמויי אבן, ירק העצים ומדרכות אפורות ולעיתים בגוון אדמדם. פרויקטים עתידניים עשויים מפלסטיק שקוף וקשיח. התאורה העמומה והתקרה הנמוכה של קומת המסד, יוצרים במקום אווירה רוגעת. "בית המודל" הוא אטרקציה מפתיעה למבקרים – מטיילים ואנשי מקצוע – הסובבים סביב שולחנות התצוגה, כאשר שמדי פעם מואר אזור אחר ממנה.
מטרתו של הדגם לסייע בתכנון העיר, בבניית מערכת כבישים, בשימור מבנים וגם הריסתם ובבחינת פרויקטים עתידיים. הוא מעניק כלי עבודה חשוב לאדריכלים ולמתכננים בעיר היסטורית ומורכבת כירושלים. גודלו של הדגם הוא 80 מ"ר והוא מורכב מ-130 יחידות מודל ניידות (מעין "שולחנות") הניתנות לשליפה, הזזה והכנסה מהירה של שינויים במרכיבים השונים. קנה המידה הוא 1:500, כלומר סנטימטר אחד בדגם שווה לחמישה מטרים במציאות. הדגם נחשב למפורט ביותר מסוגו בעולם וזאת בהשוואה לדגמים ידועים אחרים הנמצאים בניו יורק, בסן פרנסיסקו, בסינגפור, בפריז וברומא. ירושלים הנמצאת, מאז איחודה ב-1967 בתהליך מתמיד של מודרניזציה והתרחבות, כולל הבנייה לגובה – חייבת להתחשב בטופוגרפיה של העיר ולהימנע עד כמה שאפשר בפגיעה בקו הרקיע – זכתה במכשיר אובייקטיבי המסייע לשמירת יופייה הייחודי.
היוזמה לבניית המודל באה מצדו של ראש העיר טדי קולק בשנות ה-70 של המאה הקודמת, אחרי ששוכנע על ידי מהנדס העיר דאז, בנחיצותו וזאת על מנת להימנע מהחלטות בנייה, שיוכתבו על ידי פוליטיקאים. נעשתה פנייה למחלקת הארכיטקטורה בטכניון בחיפה, לתכנן מודל מפורט לירושלים שיתרכז במרכז העיר, אך יביא בחשבון גם את בנייתן של שכונות מודרניות סביבה. בתזמון מדהים נמצא גם האדם המתאים לתכנון השלד של הדגם ולביצועו – מומחה לבניית מודלים בשם דיק הרווי, שאך זה עלה עם רעייתו אתל מארצות הברית, ופנה לטכניון בבקשת תעסוקה. הרווי שהיה עוד טרם עלייתו בקשר עם אדריכלים ידועים בירושלים, ראה במשימה שהוצעה לו שליחות שחלם עליה שנים רבות. בעזרת סטודנטים מתנדבים לארכיטקטורה הוא החל בהכנות לבניית הדגם. הרווי נעזר בצילומי אוויר וצילומי שטח, שנעשו על ידי הסטודנטים שצילמו כל בניין בירושלים מזוויות שונות.
ייעודו הטכני של הדגם הצריך הרכבה ופרוק, במידת הצורך, של אזורים שלמים ולכן נבנה הכל על עגלות מרובעות עם גלגלים. כל מבנה הורכב באופן שיאפשר שליפתו המהירה מן הדגם על מנת לאפשר שינויים. דיק הרווי, בסיוע רעייתו המסורה והסטודנטים, הרכיבו את הדגם משך שבע שנים (1985-1978). לאחר מכן הוא הועבר לירושלים למבנה שכור באזור התעשייה תלפיות. כאשר הושלמה ב-1994, בנייתו של הבניין הראשי של העירייה בכיכר ספרא, מצא הדגם בו את משכנו הקבוע ונפתח גם לביקורי קהל.
- טרגדיה בהר הצופים: היולדת התמוטטה בכניסה לחדר הלידה
- המכרזים החדשים – פארק תעסוקה, קניון ובניין משרדים בבית שמש
- חמישה אירועי 'סיום הש"ס' בעיר לא מספיקים? עיריית ירושלים תקצבה אירוע בתל אביב
- הזוועות מאחורי הדלתות הסגורות בכת שנחשפה בירושלים
תגובות