התוכנית לסלילת כביש 16 – ציר הכניסה והיציאה החדש של ירושלים כבר אושרה בוועדות התכנון. מדובר בכביש 16 – ממוצא ועד צומת בבייט בגבעת מרדכי, שאמור להקל על עומסי התנועה בכניסה לעיר. אולם, נראה כי התוכנית להארכת כביש 16 עד לרחוב הרצוג מעוררת את התנגדות דיירי השכונות גבעת מרדכי, רמת בית הכרם ורסקו, שמתגוררים בסמוך. הדיירים, שהחלו להניע מאבק נגד סלילת הכביש, הגישו את התנגדותם לוועדה המחוזית. הדיירים טוענים כי סלילת הכביש תוביל לעומס תחבורתי באזור ולפגיעה בקידום השימוש בתחבורה ציבורית.
- מה מעכב את ביצוע התוכנית לסלילת נת"צ בכביש בגין?
- בדיקת "כל העיר" | הציבור ישלם: כך נופלים נוסעי הרכבת לנתב"ג בין משרד התחבורה והאוצר
- מדוע צומצמה תדירות קווי האוטובוסים בארמון הנציב?
- תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר" [email protected]
למעשה, כביש 16, יהווה כניסה מרכזית נוספת לירושלים, ויחבר את כביש 1 ישירות לשכונות המערביות והדרומיות של ירושלים. אורכו כחמישה קילומטרים, והוא יכלול שתי מנהרות, תחת השכונות יפה נוף והר נוף, וכן שלושה מחלפים: באזור מוצא (כביש 1), נחל רבידה (גבעת שאול) ורחוב בייט בירושלים (סמוך למרכז הרפואי שערי צדק). סלילתו צפויה להתחיל בחודש הקרוב – הכביש מתוכנן להיפתח ב-2023. עלות הפרויקט נאמדת בכמיליארד שקלים.
"מדובר בתוכנית המשך לכביש 16 שנבנה בימים אלו – מהמנהרה מתחת לשערי צדק, דרך הגן הבוטני ועד לרחוב הרצוג – ולתכנית זו אנו מתנגדים", מספר ל"כל העיר מראשי המתנגדים לתוכנית עו"ד איתמר שחר, שמייצג את הפורום האורבני של מינהל קהילתי גוננים. "זה יוביל לכאוס תחבורתי, ולפגיעה בקידום התחבורה הציבורית בעיר. כתבנו לוועדה המחוזית שבזמן שבכל העולם, ואפילו בישראל, מתחילים להבין שאי אפשר להגדיל את הקיבולת של הכבישים עוד ועוד, ולתת שירות מיוחד לרכב הפרטי, פה אנו רואים כביש שמוארך עם שישה גשרים שיעברו מעל הגן הבוטני ונועדו לתת מענה לכביש מהיר שימשיך עד רחוב הרצוג".
"זה ייצור מערכת גדולה מאוד של כבישים באזור בין שכונות גבעת מרדכי, רסקו ובית הכרם", מדגיש עו"ד שחר, "לא מדובר באזור רחב. יוצרים כביש מסיבי וגדול ללב העיר. במקום לצמצמם את התנועה, מכניסים תחבורה מהירה לרחוב הרצוג – זו מדיניות שמעדיפה את הרכב הפרטי על פני התחבורה הציבורית. אנשים יעדיפו לנסוע כבר עד הרצוג או עד מרכז העיר. דבר זה לא יתרום לתחבורה הציבורית בעיר".
עדיאל בן שלום, תושב גבעת מרדכי, שמתנגד לתוכנית הארכת כביש 16, מוסיף וטוען כי "זו תוכנית שהולכת להשפיע על כל ירושלים. אנחנו עשינו מהלך מאוד גדול בשכונת גבעת מרדכי עם התושבים, וגיבשנו התנגדות רצינית עם עורך דין, יועצת סביבה, יועצת תחבורה ועוד. הסיבות שאנו מתנגדים לתוכנית המשך כביש 16 הינה שיבוש וסירבול כל דרכי הגישה, יציאה וכניסה לגבעת מרדכי. יש לנו מחלפים לבגין דרום וצפון ורחוב הרצוג, כל זה מסתבך ומתארך בצורה משמעותית מאוד. בנוסף, השיקולים של העדפת רכב פרטי על תחבורה ציבורית משפיעים. ושוב, התחבורה הציבורית נפגעת. הם אומרים שעושים גם תחבורה ציבורית טובה, גם כבישים טובים וגם המכוניות מרוויחות, אך ברגע שיש לך גישה נוחה – נוצר יותר עומס על הכבישים ואנשים לא ייסעו בתחבורה ציבורית בזמן שיש כביש נגיש. גשר מפלצתי עם מלא נתיבים ממש צמוד לשכונות זה לא הגיוני. זה יוביל להרס אורבני, לא צריך לבנות גשר שעלותו מיליונים, זה מיותר. כל כביש 16 המקורי עד צומת בייט כולו מנהרה, למה לא להמשיך אותה?".
תגובות
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "הטיעונים המפורטים הוצגו ונדונו באופן יסודי ומפורט במסגרת הליך הצגת ההתנגדויות שנערך לתכנית בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה. צוות תכנית אב לתחבורה השיב לכל טיעון וסוגיה בפרוט ונתן מענה לכל האתגרים שצוינו. עיריית ירושלים תפעל עפ החלטת הוועדה המחוזית לכשתתקבל".
תגובת משרד התחבורה תתפרסם כשתתקבל.
תושב השכונה
אומרים לא להארכת כביש 16. חפשו אותנו בפייסבוק