צילום: באדיבות דוברות שערי צדק
צילום: באדיבות דוברות שערי צדק

על חודו של סכין הניתוחים: הכירו את תפקיד אחיות חדר הניתוח

המוניטור מצפצף, חיי המטופל מוטלים על הכף - את השוט המפורסם בחדר הניתוח של הרגע המותח בו הרופא מבקש סכין ואזמל כולנו מכירים מהטלוויזיה, אבל על עבודת אחיות חדר הניתוח רק מעט סופר.

פורסם בתאריך: 13.5.18 15:10

הן מכינות את חדרי הניתוח כ- 140 פעמים ביום, דואגות להציב את הציוד הסטרילי הדרוש לכל אחד מן הניתוחים הללו ומנהלות את המערכות התומכות בעת הניתוח. הן מלוות את המטופלים ואת בני משפחתם מעת כניסתם לקבלה לניתוח ועד לחדר ההתאוששות. במהלך כל הזמן הזה עליהן לפעול בצורה סטרילית מדוקדקת. הכירו את תפקיד אחיות חדר הניתוח.

יהודית גבאי, אחות אחראית בחדר הניתוחים מנהלת ביד רמה זה 15 שנה את חדרי הניתוחים במרכז הרפואי שערי צדק, מספרת על האתגרים, על השינויים והחידושים בתחום ועל תהליך האקרדיטציה (הסמכה) המפרך:
"אני עובדת בשערי צדק זה 41 שנה. מתוכן, למשך שלוש שנים, שימשתי כאחות בשגרירות ישראל במצרים. במבצע משה הייתי אחראית על מחלקה מיוחדת שהוקמה לעולי אתיופיה למבוגרים וילדים. הילדים לא הופרדו במהלך כל הטיפול מהוריהם כדי לספק להם תחושת בטחון. התחלתי דרכי כאחות במחלקה לטיפול נמרץ כללי, לאחר מכן בחדר המיון ומאוחר יותר שימשתי כראש צוות אורולוגיה בחדר ניתוח. במסגרת עבודתי אני אחראית לתפקוד, נראות, ניקיון ותפעול של 15 חדרי ניתוח, כולל אחריות על קרוב למאה אנשי צוות: אחיות, כוח עזר, עובדי ניקיון ועוזרי מרדים. וכן, גם הרופאים כלולים ברשימה".

אבי העורקים של בית החולים
חדר ניתוח הוא אבי העורקים של בית החולים. אנו מוכרחים לעמוד בסטנדרטים הכי גבוהים בכל פרמטר בתחום הבריאות. עלינו לוודא שהחולה מגיע, חתום, מסומן, בצום, בלי תכשיטים או ציוד שווה ערך. שהחולה יגיע בזמן ושחדר הניתוח יהיה מוכן. לצורך כך, אנו עומדים בקשר הדוק עם כל מחלקות בית החולים והרופאים. היום שלי מתחיל בעדכון תכנית הניתוחים. הביקוש לחדרי ניתוח עצום והשאיפה שלי היא שהתכנית תתבצע במלואה. ניתוב החולים אל חדר הניתוח ובסיומו חזרה למחלקה, חלוקת הצוות והציוד, הכול עובר דרך האחות האחראית. אני יודעת מראש אילו ניתוחים אמורים להתקיים בכל יום ומבקשת מהצוות שיכין את הציוד המתאים, מתאמת מול המחלקה לאספקה סטרילית שתנפיק את כל מה שדרוש עבור כל אחד מהניתוחים. בהמשך היום מתעדכנת גם בנעשה בחדרי הניתוח של שלוחתנו בביקור חולים.

תחום הסיעוד דורש ידע בהרבה תחומים, במיוחד בכירורגיה. אני מנווטת ומחליטה יחד עם מנהל מחלקת ההרדמה בבית החולים, פרופ' יעקב, מהם הניתוחים שיידחו כדי לאפשר ניתוחים דחופים, ולכן עליי לבחון מה רמת הדחיפות של כל אחד מהם. הניסיון רב השנים שצברתי מסייע לי בניהול המקרים. כמו כן, בשל המחסור הרב שקיים בארץ באחיות חדר ניתוח, יזמנו בשערי צדק תכנית ייחודית להכשרת סטודנטים לסיעוד החל מהשנה השנייה ללימודים. בתום הלימודים אם הן מתאימות לנו הן ממשיכות עבודתן בחדר הניתוח וניגשות לקורס חדר ניתוח.

 

העבודה מאד אינטנסיבית. אני נמצאת בעבודה בממוצע 14 שעות ביממה. הטלפונים מצלצלים ללא הפסק. תאונות, פיגועים ומקרי טראומה הם לחם חוקנו ואנחנו חייבים להיות ערוכים לקראתם בכל רגע. למרות המתח והלחץ הרב אני אוהבת את העבודה ומבצעת אותה באהבה ובחדווה. כל זה נעשה בשיתוף פעולה מלא עם הצוות הסיעודי החל מפועל הניקיון וכלה באחים והאחיות.

להישאר קרוב למטופל, תוך שמירה על מסורת של מצוינות.
"עולם הרפואה הוא עולם מרתק שלשמחתנו לעולם אינו דורך במקום. כמותו גם אנחנו, צוות האחים והאחיות, מחויבים ללמוד ולהכיר את כל העדכונים הכי חדשים בתחום. למשל, בשנה האחרונה נחנך בשערי צדק מערך מוח הכולל נוירוכירורגיה. זהו תחום שלא עסקנו בו בעבר בשערי צדק. לאחר תהליך ארוך של הכשרת צוות והכנה לתפעול המכשור החדיש הכולל לניתוחי מוח אני יכולה לומר בגאווה שאנחנו ערוכים לכל תרחיש. כל אנשי הצוות נרתמו לתהליך המורכב, ואנו גאים בתוצאות המצוינות. לצד זה, חשוב לי שהצוות ידע לשים דגש על צרכי המטופל. המטרה שלי שהניתוח יסתיים בהצלחה ושהמטופל יצא מפה מרוצה. אנחנו עושים הכנה לניתוח כנדרש. משוחחים עם המטופל לפני הניתוח. בני המשפחה מתעדכנים במהלך הניתוח באמצעות מסרונים, ואני יוצאת אליהם מדי פעם לחדר ההמתנה ומדווחת להם. מוודאה שירגישו בנוח מרגע הכניסה עד להתאוששות. זה דבר שהחולים זוכרים. בנוסף, אני מעודדת את האחות לדבר אל המטופל עד שהוא נרדם ומרגע זה האחריות עליו עוברת לצוות שנמצא בחדר. אנו דואגים להקפיד על השכבה נכונה, למנוע נזקים בעקבות שכיבה לא נכונה. חלק מהניתוחים נמשכים זמן רב ואם המנח לא נכון החולה עלול לצאת עם שיתוק או לחץ על איברים חיוניים אחרים. אנחנו לידו גם כדי למנוע נפילות, למנוע כוויות. הצוות עובד מסביב לשעון. אך בסוף כל יום מרגישים תמורה לעבודה הקשה".

מתכוננים כמו לפני טיסה.
"לפני כשנה עברנו תהליך הסמכה בינלאומי (אקרדיטציה). זהו תהליך מורכב, שכלל הטמעת כללים קפדניים ביותר. תמיד עבדנו בצורה מדוקדקת, כמו לפני טיסה, אבל כדי לעמוד בתקן הבינלאומי המוקפד השקענו משאבים רבים בתהליך. האקרדיטציה דרשה מעורבות של הצוות וגם יותר שימת לב לפרטים הקטנים ומניעת טעויות. חידוד נהלים; זכויות המטופל; היגיינת ידיים ועוד. החל מהסדר והניקיון, ההשכבה של החולה, ההרדמה, הציוד והתרופות, מעת הקבלה של המטופל ועד שחרורו. אני יכולה לומר בסיפוק, שהיום חדרי הניתוח שלנו בטוחים אף יותר.

בשערי צדק לא מתפשרים גם על ציוד. אין מכשור שקיים היום בעולם הרפואה ואין בחדרי הניתוח בשערי צדק, אנחנו ממש בחזית ברמה הכי גבוהה שיש. "מנתחים שמגיעים מחו"ל מתפעלים שיש בארץ חדרי ניתוח ברמה כזאת".

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר